Спробуємо скласти основні правила, як вберегтися від насильства. Робота в групах.
Група 1.
Легенда «Хан і сокіл». Відданий сокіл на полюванні рятує господаря від смертельної небезпеки – вбиває отруйну змію, яка причаїлася біля джерела. Та не зразу хан оцінив попередження сокола, навіть сердився, коли той не давав йому напитися води з джерела. Питання: Яка небезпека загрожувала ханові? Чому Сокіл зміг побачити небезпеку, яку не бачив хан? Чи варто було ханові прислухатися до сокола? Чому варто прислухатися до порад людей, яким довіряємо?
Сформулюйте правило безпечного життя. «Дослухайся до порад тих, хто тебе любить» (на дошку повісить))
Група 2.
Байка про жаб. Дві жаби рушили на пошуки води, бо їх озерце пересохло. На шляху побачили колодязь з водою. Одна з жаб запропонувала стрибнути у студню. А друга засумнівалася – а якщо пересохне і колодязь, як вони виберуться?
Група 3
Чого можна навчитися від диких гусей? Наукова довідка.
Дикі гуси – цікаві птахи. Коли вони роблять перельоти, то летять клином – один птах попереду, а решта позаду, утворюючи дві лінії від першого птаха. Коли гуси летять клином, вони можуть пролетіть на 70% більшу відстань, ніж самотній птах. Перший птах сильно махаючи крилами, створює висхідні потоки повітря. І хоча йому доводиться нелегко, але птахи, які летять за ним, витрачають значно менше зусиль. Коли він стомиться, він займе місце в кінці однієї з двох ліній клину, а його місце займе інший птах. Що ми можемо запозичити в гусей? Діємо разом – будемо дружні .
Отже, ми вивчили правила, спробуємо застосувати на практичних вправах.
Який прояв насильства проілюстровано? Хто зазнає насильство? Хто є кривдником? Як діяти потерпілому?
Робота з текстами.
Батьки 11-річної часто випивають, приводять з собою товаришів. Марійка зачиняється у своїй кімнаті, вона боїться п’яних батьків. Домашнє завдання ій виконувати важко через постійний гамір та свій страх.
Батько 9-річного хлопчика покинув сім’ю, матеріально не допомагає. Мати ніде не працює, вона жебракує і заставляє сина стояти поруч. Якщо він відмовляється, то лякає його тим, що перестане годувати і вижене з дому.
Дівчинка йшла додому зі школи, коли біля неї зупинився автомобіль, і приємна подружня пара попросила її сісти в машину і показати дорогу в центр міста.
Олег у класі новенький учень. Однокласники сміються над його низьким ростом, придумали прізвисько, підкреслюють, що він двієчник і найгірший з них.
Казка «Країна Теплого Пуху» (для учнів початкових класів)
Колись давно існувала собі Країна Теплого Пуху. Кожен мешканець цієї країни мав м’яку сумочку, у якій завжди знаходився теплий пух (учням демонструється сумочка з пухом). Пуху було дуже багато, його вистачало на всіх. Мешканці країни дарували його один одному, потрібно було тільки сказати: «Дайте мені, будь ласка, трішечки пуху!» Населяли цю країну добрі, щирі, дружні, веселі люди. Вони допомагали один одному, весело проводили вільний час, часто запрошували один одного в гості, і здавалося, що таке буде завжди…
Але поблизу в холодному, крижаному будинку мешкала дуже зла відьма, яка заздрила дружбі, доброзичливості цих людей, тому вирішила знищити Країну Теплого Пуху. Перетворившись на вродливу принцесу, вона одного чудового дня з’явилась у цій країні. Вона гуляла містом, вдивлялася в обличчя людей. Одна жінка, помітивши її пильний погляд, вирішила подарувати їй пух із сумочки. Відьма не могла взяти цей пух, бо зло не сумісне з добром, і, взявши його, вона одразу стала б доброю, тому вона вирішила обдурити жінку.
- Навіщо ви даруєте мені пух? Я чула, що він скоро закінчиться і зовсім зникне, - сказала вона жінці.
Жінка повірила їй, швидко заховала пух у сумочку і пішла геть. Це вона сказала багатьом мешканцям, і вони їй повірили. Відтоді люди припинили дарувати один одному теплий пух, життя в країні стало геть протилежним: ніхто не запрошував у гості, люди перестали допомагати один одному – вони стали холодними, злими, заздрісними і неввічливими, всі прагнули розбагатіти.
Якось до цієї країни приїхала одна добра сім’я, у якої зберігся теплий пух. Побачивши, що відбувається в країні, члени родини почали роздавати теплий пух усім мешканцям, його вистачило на всіх. Відтоді у країни панує щастя, доброта та добробут.
Обговорення казки. Запитання до дітей:
- Як ви розумієте, що таке теплий пух?
- Чи існує теплий пух у нашому житті?
- Ми з вами часто говоримо про доброту, про те, що потрібно бути чуйними, добрими, любити один одного і весь оточуючий світ. Давайте ми спробуємо уявити теплий пух, доброту, життя цієї країни.
Від ласкавих слів затихає гнів