Підвищення ефективності освітнього процесу засобами гри «Поле чудес»
Під час проведення уроків у своїй роботі використовую авторський посібник «Поле чудес», який створила учитель початкової школи Антоніна Данько (Степівський НВК, Чорнобаївський р-н, Черкаська область)
«Поле чудес» - це аркуш ватману, розділений на 100 клітинок (10*10см). У кожній клітинці – кольоровий предметний малюнок, посередині – порожня клітинка з червоною крапкою.
В посібнику вміщено велику кількість ігор, де кожен учитель може обрати, враховуючи особливості свого класу. Ознайомитись з їх змістом та правилами і особливостями використання можна в журналі «Учитель початкової школи» №3 за 2018 рік.
Поділюсь, як я використовую цей матеріал у своєму 1 класі. Хочу звернути увагу, що деякі ігри беру в тому вигляді, як вони створені, а інші адаптую чи беру лише ідею. Також хочу зауважити ,що навчати дітей можна по-різному. Можна просто попросити учнів назвати слова на вивчену літеру чи визначити скільки складів у слові, на який склад падає наголос. Такі завдання також є актуальними. Але учні будуть засвоювати навчальний матеріал ефективніше, якщо їм буде цікаво і зрозуміло.
У дітей у кожного є табличка з малюнками, а велике «поле» на екрані.
Під час знайомства з новою буквою пропоную дітям знайти предмети, у назвах яких є ця літера. Діти шукають, потім визначають місце її у слові. А потім пропоную згадати слова, де вона зустрічається.
Можна проводити гру «Хто більше?» У кожної дитини на парті фішки, якими вона закриє букву, що означає певний звук, наприклад, голосний о чи приголосний б. Потім рахують, хто більше знайшов таких слів.
Для засвоєння звукового складу слів використовую гру «Чарівна паличка». Говорю дітям, що зла чарівниця зачаклувала предмети. Торкаюсь «чарівною паличкою» слова на екрані, а діти його «розчакловують», називаючи звуки у слові.
Гра, яку часто проводять учителі, з букв якогось слова скласти інші слова. Можна провести її по-іншому. Учитель показує малюнки, а діти складають слово з перших букв показаних предметів. У посібнику вона проводиться ще по-іншому. Гра «Зі слова по букві». Учитель вказує рядок, а потім порядковий номер малюнка, а діти складають слово й утворюють з ним словосполучення.
Гра «Знайди пару». Учитель показує малюнок предмета, а учні будують звукову модель слова і шукають інший предмет з такою ж схемою.
Учні відшукують слова, в яких більше букв, ніж звуків, або менше, або однаково.
Гра «Чергова літера». Діти називають слово на ту букву, на яку закінчується попереднє слово.
Для кращого засвоєння складової будови слова використовую інші ігри.
«Чарівний потяг». Учитель повідомляє, що друзі з «Поля чудес» не можуть знайти у який вагон їм сісти. Діти мають розмістити у 1 вагон односкладові слова, у 2- двоскладові, у 3- трискладові. Потім учням простіше пригадати інші слова з такою кількістю складів.
«Хто «наловить» більше слів?». На парті «поле» і фішки. Діти за вказаний час закривають слова, у яких наголос падає на певний склад.
Завдання на групування, виокремлення, співвіднесення предметів.
«Один- багато». Учитель показує предмет на екрані, а діти змінюють його. Або діти шукають предмети, які бувають лише в однині чи множині (в 1 класі без вживання термінів).
Для розвитку зв’язного мовлення учнів і збагачення словникового запасу проводжу гру «Назви файли». Але я її так не називаю. Я пропоную дітям «зібрати» всі овочі або фрукти чи тварин, чи одяг тощо.
Ці та інші ігри можна проводити в парах та групах. Я їх змінюю залежно від теми уроку та завдань, які ставлю до уроку. Кожен вчитель може взяти матеріал з посібника або змінити його, або використати лише ідею. Ці ігри можна використовувати в 1-4 класах. Якщо когось зацікавив даний посібник, гадаю, що автор не заперечуватиме, щоб колеги його використовували у своїй роботі.