Матеріал до уроків за програмою на основі нового Державного стандарту початкової освіти НУШ "Рухливі ігри на уроках до теми дня (теми тижня) «Осінь»

Про матеріал
Приклади рухливих дидактичних ігор для застосування на уроках в початковій школі відповідно до запропонованої теми дня (теми тижня) "Осінь".
Перегляд файлу

Рухливі ігри на уроках до теми дня (теми тижня) «Осінь»

Гра – це і навчання, і праця, і серйозна форма виховання. 

( К. Д. Ушинський.) 

На уроці завжди необхідно находити місце грі. Вважаю, що за допомогою гри можна знайти шлях до серця кожної дитини, пробудити і розвинути її творчі здібності. У грі розвиваються дружелюбність, здатність до взаємодопомоги, взаємопідтримки, організаторські здібності, самостійність.

Дисципліна — неодмінна умова кожної колективної гри. Кожен гравець має навчитись погоджувати свої інтереси і дії з інтересами і діями інших гравців, дотримуватися правил гри, підкорятися вказівкам керівників, суддів, капітанів і ведучих.

Завдання: вивчити важливість проблеми створення рухливих ігор на уроках; з`ясувати актуальність теми для активізації уваги та регулювання емоційного стану учнів, підвищення їх функціональної діяльності; описати приклади ігор, можливих для практичного застосування в роботі; забезпечити власну освіту через вивчення даної теми; удосконалити методичну майстерність.

Тема тижня «Осінь»

 Тема дня «Що нам дарує осінь? Чому осінь називають щедрою?»

Приклади рухливих ігор відповідно до запропонованої теми дня.

1. Навчання грамоти (читання)

«Літера-іменинниця»

Вчитель загадує загадку про осінь. Наприклад:

Невидимка ходить в гаї і дерева роздягає.

  • Хто вона? (Осінь)
  • На яку букву це слово починається?

Вчитель пропонує стати в коло всіх учнів, в іменах яких є буква «О». потім тих, у кого вона є в прізвищах. Потім в коло стає кожен, хто придумає слово з буквою «О». Сідають за парти по черзі. Спочатку ті, у кого в словах буква «О» була на початку слова. Потім ті, у кого в середині, і врешті ті, у кого слово закінчувалось на букву «О».

«Осінні слова»

Вчитель читає текст про осінь, діти повинні запам`ятати «осінні» слова. Потім по черзі називають слово вчителю на вушко і виходять до дошки (слова можуть повторюватись). Далі вчитель в довільному порядку називає слова, які називали діти. А ті, хто почув «своє» слово, присідають.

Наприклад:

Осінь – це чудова пора року. На вулиці все в жовтогарячому кольорі. Я люблю осінь за те, що частенько іде дощ, який я обожнюю, бо можна посидіти з книжкою, слухаючи мелодію зливи. Але в той же час я ненавиджу сильний вітер. Якщо порівняти вересень і листопад, то, здається, ніби це місяці з різних пір року. Восени завжди рятують нас від нудьги фільми, книжки й улюблені друзі.

«Знайди осінні овочі»

Можна запропонувати текст для спільного читання, спроектувавши його на екран.

  • Про які осінні овочі йде мова в тексті?
  • Хто з вас спостерігав за тим, як мама варить борщ?
  •  Які овочі з тих. що зустрілися в тексті, ми візьмемо для борщу?
  •  Яких овочів не вистачає?
  • Які овочі залишимо?
  • Що можна з них приготувати?

 

«Що змінилось?»

Вчитель роздає дітям таблички зі словами на тему «Осінь». Далі викликає до дошки декількох. Діти тримають таблички перед собою. Дається певний час на запам`ятовування для тих, хто сидить за партами. Після чого вони закривають очі. За командою вчителя діти з табличками міняються місцями. Діти за партами повинні вказати, що змінилось.

Орієнтовні слова для запам`ятовування: дощ, жовтень, листопад, злива, осінь, вересень, урожай, туман, калюжі, школярі, листя, парасолька.

«Ходить гарбуз по городу»

Покажіть учням мультиплікаційний запис пісні «Ходить гарбуз по городу»

(https://www.youtube.com/watch?v=rGUHA9HWQsI ).

Поговоріть із дітьми про персонажів мультиплікаційного запису пісні, їхні дії, настрій та емоції.

Запропонуйте дітям вивчити цю пісню та театралізувати її.

2. Навчання грамоти (письмо).

«Виростимо речення»

Дається одне слово (початок речення). Діти додають до нього по одному слову так, щоб вийшло поширене речення. Діти-слова вишикуються в рядочки. Потім можна ці складені речення повторити. Аналогічно можна проводити гру на скорочення речення.

Настала…золота…осінь.

Пожовтіло…листя…на деревах.

Птахи…відлітають…у вирій.

Звірі…в лісі…готуються…до зими.

«Утвори слово»

Дітям роздають букви. Вчитель загадує загадки на тему «Осінь». Діти, які мають букву із слова-відгадки, повинні встати з буквою і утворити слово.

Орієнтовні загадки:

Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця (осінь).

Без рук, без ніг ворота відчиняє (вітер).

Висить – зеленіє. Падає – жовтіє (листя).

Вкриває землю й океан. А називається…(туман).

Коли нема – чекають, коли прийду – тікають (дощ).

В теплий дощик народився, парасолькою накрився, може б з лісу пострибав, якби другу ногу мав (гриб).

Потім ці слова можна надрукувати, намалювати, написати під час «письма для себе»,…

3. Я досліджую світ

«Збери кошик»

По класу розвішані малюнки грибів. До дошки прикріплені 2 кошики з підписами «їстівні», «отруйні». Діти повинні «зібрати» гриби і розкласти по кошиках. (Н-д, дівчатка збирають їстівні, хлопчики – отруйні).

«Відгадай плід за запахом і смаком».

Завдання: із заплющеними очима покуштувати кілька осінніх плодів, назвати їх і визначити характерні ознаки смаку. Гра продовжується доти, поки всі охочі не покуштують осінній плід.

«Подарунок»

Діти стоять у колі. Кожен з них придумує, який подарунок він хотів подарувати сусіду зліва. По черзі, за допомогою міміки і жестів пояснює тому, кому дарує. (Предмет повинен мати відношення до теми «Осінь»). Допускається підказка, але така, в якій не міститься назви даного предмета, а тільки його опис.

«Дари осені»

Вчитель називає овочі, фрукти, які збирають восени.

Буряк, морква, помідор, виноград, капуста, яблука, цибуля, часник, сливи. Картопля, гарбуз, груша, айва.

Якщо це овоч, діти присідають, якщо фрукт, - підстрибують.

«Збери врожай»

По класу розвішані різні овочі та фрукти. Завдання: зібрати лише ті, які збирають восени.

«Хто? (Що?) заховалося?»

На дошці висять малюнки предметів зворотною стороною до дітей. На зворотній стороні записано кілька ознак предмета, який «заховався». За даними ознаками слід розпізнати предмет.

Наприклад: великий, помаранчовий, солодкий, насінний – гарбуз;

Шапинковий, одноногий, отруйний або їстівний – гриб.

4. Математика

 «Зайчик на городі»

Запропонуйте дітям «показати» Зайчикові, які дарунки принесла осінь на город. Для цього потрібно розв’язати приклади на табличках і наклеїти (намалювати) поряд відповідну кількість овочів. (Роботу можна проводити в групах)

«Знайди кошик»

По класу прикріплені грибочки з прикладами (на зворотному боці). Діти-їжачки тримають кошики з відповідями. Діти-білченята гриби збирають і розкладають по кошиках. Діти-зайченята перевіряють, чи правильний грибочок потрапив у кошик. (Ролі дітей можуть змінюватися).

«Кошик з листям»

Вчитель тримає кошик з опалим листям. Виходить декілька дітей, вчитель викидає листя (декілька штук). Діти збирають, рахують. Потім вони повинні скласти приклад (на додавання, віднімання), відповідь в якому буде дорівнювати кількості листочків. Записують його на дошці. Інші перевіряють. Діти міняються.

5. Мистецтво

Виготовлення виробів із осінніх матеріалів: овочів, плодів, насіння тощо. Запропонуйте учням створити казкових героїв з овочів та фруктів. Дайте назву виробу. Підпишіть автора. Організуйте виставку, на яку запросіть батьків.

Навчання в початковій школі не може бути лише процесом засвоєння певної суми знань. Це, перш за все, має бути захопливе пізнання навколишнього світу через спостереження, через влучно дібрані слова, через образи, створені в дитячій уяві і фантазії, через цікаві ігри. 

Гра розвиває спостереження, кмітливість, вміння аналізувати ситуацію. Допомагає самопізнанню ( оцінити обставини, вибрати правильну дію, вчасно розрішити завдання ), привчає дітей до діяльності в колективі, розвиває почуття солідарності і відповідальності один за одного, сприяє зниженню гіподинамії. Граючись, діти пізнають світ, набувають усіляких звичок і вмінь. Тож нам потрібно підтримувати в дітях зацікавленість до навчання саме через гру.

 

 

 

Додаток

 Динамічна пауза «Осінь»

Запропонуйте дітям виконати вправи, візуалізуючи висловлювання про осінь за допомогою пальчиків.

«Повіяв осінній прохолодний вітерець …» (подути на пальці рук).
«Закружляло листя і полетіло з дерев на землю…» (поворушити пальчиками, опустити ручки вниз).
«По листочках застукав дощик: кап-кап-кап…» (постукати пальчиками по парті).
«За ним забив град …» (постукати кулачками по парті).
«Потім сніг припорошив …» (зробити плавні рухи вперед-назад).
«І накрив їх сніговою ковдрою …» (притиснути руки до парти долонями вниз).

Динамічна пауза «Квасимо капусту»

Ми капусту шаткували! (прямими, напруженими долонями імітуємо рухи сокири: уверх-униз)

Солі в неї ми поклали! (пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту»)

Ми капусту м’яли, дерли! (енергійно стискаємо пальці в кулачки то одночасно на двох руках, то по черзі)

І морквичку туди терли! (пальці однієї руки зжаті в кулак і виконують ритмічні рухи уверх-униз по долоні другої руки. Після цього міняємо руки)

Динамічні паузи за даною тематикою можна використовувати на будь-якому з вище наведених уроків задля підвищення функціональної діяльності учнів під час навчального процесу.

 

 

docx
Додано
29 вересня 2020
Переглядів
402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку