Робота з молодшими школярами протягом тривалого часу змусила шукати шляхи, методичні прийоми, які дарували б радість зустрічі з книжкою, щоб кожен урок став святом, хвилював, пробуджував допитливість, думку, почуття, розвивав творчі здібності.
Види робіт різні: робота в парах, індивідуальна творча робота, групова діяльність. Слід зазначити, що учні віддають перевагу як роботі в парах, так і в колективній, груповій діяльності за принципом: роблю те, що у мене найкраще виходить, — одні складають тексти, другі записують, треті малюють, часом створюють книжки-малятка (індивідуальні або колективні) — і в результаті отримують оцінки. Це свято і душі, і мовлення, це «відкриття себе».
Літературні казки.
І. Пошукова робота «Добір малюнків, слів з тексті»
-З якої казки малюнки, речення, слова?
Малюнок 1. - Порожній горщик, перевернутий кошик, злий вовк, лисиця біжить. Нора. Ліс.
Речення з тексту. –Почула лисиця вовчиків крик, побачила, який він злосливий та недобрий, і не чекала довго. Накивала пятами до лісу і шусть у нору.( «Лисичка-Кума» Іван Франко).
Малюнок 2. – Горобець сидить на гілці сухого дуба. В дуплі сова спить.
Речення з тексту. –Полетів горобчик питати, де сова сидить; сказали йому, що вона в сухому дубі в дуплі мешкає. От він туди,- бачить: справді, сидить сова в дуплі, тільки спить.( «Біда навчить» Леся Українка).
Малюнок 3. – Хлопчик по голові собачку, а собачка лиже хлопчика в щоку.
Речення з тексту. – Валь погладив його по голові, а потім присів і сказав собачці на вухо.
-Ти найкращий собака на світі. Давай дружити.
Собака лизнув хлопчикову щоку і поклав йому голову на плече. («Хлопчик Валь» М. Слабошпицький).
Малюнок 4. – Здоровило трусить дерево, Жевжик перелітає на грушу.
Речення з тексту. –Здоровило обома руками вчепився за стовбур тополі і з такою силою трусонув, що тополя зарипіла. Але струсити Жевжика не вдалося. Він гойднувся на гілці і, мов акробат у цирку, перелктів на стару грушу. («Жевжик» Всеволод Нестайко).
Малюнок 5. – Солов’ятко в лісі. На інших деревах: Іволга,Зяблик, Вівчарик.
Речення з тексту. – А наше пташення на світанку вирушало в сусідні ліси показувати своє мистецтво.
Правда, іноді воно брало уроки у знаменитих пташиних співаків. Трошки повчилося в Іволги. Трошки в Зяблика. Одного разу посиділо на уроці у Вівчарика. («Як соловейко вскочило в біду» Ю. Ярмиш).
ІІ. Робота в парах.
-Прочитайте приказки і поясніть їх значення. До якої казки підходить дане прислів’я?
1. Людей питай, а свій розум май. («Біда навчить»).
2. Голова не на те тільки, щоб кащкет носити. («Біда навчить»).
3 пи |
5 а |
9 май. |
6 свій |
1 Лю |
8 зум |
7 ро |
4 пай, |
2 дей |
11 кет |
2 ло |
13 си |
6 те |
10 каш |
8 ки, |
9 щоб |
|
|
|
|
5 на |
1 Го |
4 не |
12 но |
7 тіль |
14 ти. |
3 ва |
ІІІ. Ділова гра «За і проти» (Діалогічне мовлення).
-Визначити позитивні і негативні риси характеру героїв казок.
І група За Лисичка-сестричка Хитра
Вовчик-братик Довірливий
Горобчик Мудрий Завзятий
|
ІІ група Проти Лисичка-сестричка Брехлива Злодійкувата Вовчик-братик Розлючений Злий Горобчик Дурненький Розбишакуватий
|
? |
? |
? |
маленький |
найстаріший |
самотній |
сіроокий |
найдобріший |
великий |
читає книжки |
знає людську мову |
волохатий |
добрий |
мову рослин і тварин |
розумний |
чемний |
живе, щоб виконувати бажання |
Відданий друг |
має добре серце |
|
|
ІV. Гра «Впізнай! Кого стосується дана характеристика?»
Хлопчик Валь Гном-чарівник Собака
V. Гра «Хто уважно читає, той правильно відгадає!»
- На що було схоже волосся у Жевжика? (Наече стигле жито).
- Як воно стирчало? (Як головки в їжака0.
- Які у нього були очі? (Сині-сині, мов небо цього безхмарного сонячного ранку).
- Як Жевжик гойднувся на гілці? (Мов акробат у цирку).
VІ. Побудова асоціативного куща.
- Побудувати асоціативний кущ: якщо записано автора казки, то необхідно записати назву і її героїв; якщо записано назву казки, то відповідно – автора та героїв казки, і т. д.
1