1
Розробка уроку вчителя хімії і біології Яремчук Ольги Яківни
Тема уроку: Хімія і колір. Для учнів 9 чи 11 класів.
Предметні компетентності: Розглянути колір з погляду хімії, допомогти учням усвідомити соціальну, практичну й особистісну значимість цього навчального матеріалу; повторити основні поняття теми; сприяти формуванню практичних навичок при виконанні експерименту; розвиткові в дітей уміння спілкуватися, здійснювати корекцію сприйняття наукових фактів, понять, законів, теорій.
Обладнання
і реактиви: набір хімічних реактивів для проведення
експерименту; картини художників, український одяг, портрети хіміків.
Тип уроку: комбінований
Структура уроку:
Випереджальні
завдання: 1. Повторити основні положення про хімічні реакції, їхні ознаки, механізми, умови протікання.
Структура уроку:
І. Читаю вірш.
Навколо нас цей світ такий чудовий
Не чорний, і не сірий - кольоровий
Це люди мріями і добрими ділами
Розфарбували світ цей кольорами
Мов кольоровий весняний метелик
Планета вся із сонячних веселок
І мов птахи кружляють над планетою
Червоний, оранжевий, жовтий, зелений
Блакитний, синій, фіолетовий.
Червоний - калина, оранжевий - сонце
А жовтий – то сонях під нашим віконцем
Зелений – трава, а блакитний – блакить,
Безхмарна і чиста над нами стоїть
А синій – то хвилі глибокого моря
А фіолетовий – небо у зорях.
Надія Лебідь
було б нудним і сумним. Проте зір людини не відразу ма здатність бачити кольори. Кольоровий світ відкривається дитини у визначеній послідовності. Спочатку вона бачить червоний, жовто - гарячий, жовтий і зелений кольори, а потім фіолетовий синій, блакитний.
Далеко не відразу люди прийшли до сприйняття всієї колірної
гамми. У міру того як змінювався рівень цивілізації, змінювалося уявлення про колір. Філософи, поети, художники та вчені з найдавніших часів намагалися осягнути таємниці світла й кольору.
Першим струнку систему кольорів створив геній заперечення Леонардо да Вінчі. Він установив, що розмаїття кольорів відкрите ще древніми греками і римлянами, може бути обмеженим. Він писав: «Простих кольорів 6: білий, жовтий, зелений, синій, червоний,
чорний». Він виділив і два можливих аспекти кольорів: художній і фізичний.
а) И. Гете - поет, натураліст розглядав сприйняття кольору як складний психологічний процес. Він не лише зібрав факти, а й
глибоко проаналізував вилив кольору на стан людини. Своє вчення
він назвав колористикою. Свою книгу він назвав «Вчення про колір».
У своїй роботі користувався окулярами з кольоровими скельцями і помітив, що червоний і жовтий кольори звеселяють, бадьорить, збуджують людину, а синій викликає зневіру, пригнічує в людині настрій і здатність володіти собою. «Усе живе прагне кольору» -
слова великого поета, що правильно передають особливості емоцій,
які викликає колір у будь - якої живої істоти.
б) Аристотель - давньогрецький філософ - видів три кольори > веселці: червоний, зелений, фіолетовий.
в) І. Ньютон - англійський вчений, автор праці «Оптика» - визначив сім кольорів спектра. Головна гармонія - сім нот, сім смертних гріхів, сім кіл пекла, сім днів створення світу, сьоме небо.
г) М. В. Ломоносов, - російський поет, художник, натураліст - розробив вчення про колір, створив кольорову мозаїку, разом з своїм другом Виноградовим створив кольорове скло, фарфор і т.д.
Захоплення кольоровим склом
М.В.Ломоносова виникло під впливом італійських мозаїк, що привіз із Риму граф Воронцов. Вченого вразила краса і граціозність цих мозаїк, що викладені були із природного різнокольорового каміння, і він вирішив створити щось подібне, але не з природного матеріалу, а штучного. Так виникла ідея кольорового скла.
„Неправо о вещах те думают,
Шувалов, Которые стекло чтут ниже минералов Приманчивым лугом блистающих в
Не меньше польза в нем, не меньше в нем краса".
Першою мозаїчною картиною стала „Полтавська баталія " - 6.4 на 4.8 м. А всього 40 мозаїчних картин.
д) Скрябін, російський композитор автор ідеї світломузики. Перераховувати прізвищ відомих людей можна продовжувати
довго.
Велике значення колір завжди відігравав і в піснях, і в музиці, в народних традиціях, вбранні.
О писанко! Ти символ України!
Любові й миру вільна берегиня,
Ти - Воскресіння весняний цілунок!
Ти – мамин великодній подарунок!
Легко розмальоване барвисте:
Ним тішиться дорослий і дитя,
Творіння рук людських святе і чисте
Маленький символ нашого буття.
Як сонця теплі промені ласкаві
Нам гріє душу предків заповіт.
Мереживо сплетіння – кольорове
На золотій шкарлупі залишило слід.
Виходять дівчата в українському одязі і кожна розповідає про частини одягу: вінок, стрічки, хустинка, спідниця, сорочка, крайка, плахта, свитка.
Виступ дівчини в стрічках.
Коричнева стрічка -це земля - годувальниця наша. Символ багатства.
Жовта – символ Сонця, достатку.
Блакитна – символ чистоти і добра.
Зелена – це життя на Землі.
Щоб жили довго і щасливо.
Червоні та рожеві – любов і достаток.
Білі – символ незайманості та чистоти.
Виступ другої дівчини
Спідниця - ткана або полотняна з вибитим узором або без узору.
Плахта була червоною, зеленого кольору.
Запаска в жінок – синього, в дівчат чорного кольору.
Вишита сорочка – найдавніший одяг, в різних місцях України. Як правило це була поперечна смуга завтовшки 10-15см – зеленого, червоного, синього кольору
(Учні виконують пісню «Два кольори».)
Ну що ж, ми з вами вже зрозуміли, що колір дійсно відіграє в нашому житті дуже велику роль.
Ми з вами уже не раз переконувались в тому, що колір є головною ознакою і в хімії. І зараз ми будемо це стверджувати.
Основою хімії є хімічні елементи.
Давайте згадаємо поняття «хімічний елемент»
Виявляється назви деяких хімічних елементів пов'язані із забарвленням простих речовин або сполук
Учні називають: хлор - зеленуватий, хром - фарба, йод - фіалковий, цезій - блакитний, фосфор - світлосиній, рубідій - червоний, родій - рожевий, індій - синій, іридій - райдужний.
Та й використання хімічних речовин багато в чому залежить від кольору; Згадаємо хоча б інертні гази - рекламні вогні.
А яку речовину використовують у маяках для одержання світла червоно - жовтогарячого кольору з метою показати шлях кораблям і літакам (Неон)
Хімія це наука експериментальна і тому ми з вами будемо на практиці доводити роль кольору в хімії.
Давайте згадаємо що таке речовини.
Розгляньте видані вам речовини і скажіть як її можна класифікувати (прості і складні)
Подивіться на їх колір і назвіть.
Що ви побачили спільного .
Чому купрум (11) хлорид має зеленувате забарвлення, а натрій хлорид без кольору. Значить яким йоном викликане забарвлення.
Також і по сульфатах і т.д.
Що таке електрична дисоціація? Які частини утворюються в результаті цього процесу? Як називаються позитивні йони? А негативні? Згадайте що мідь мала червонуватий колір, а сполука зелений значить колір має саме іон
Подивіться в таблицю якісних реакцій і ви переконаєтесь, що саме деякі іони можуть вказати нам на належність речовини до того чи іншого класу. Згадайте які реакції називаються окісними? Що таке аналітична хімія?
Виконуємо дослід з індикаторами.
Згадуємо що таке індикатори?
Що таке хімічні реакції?
Які типи реакцій ви знаєте.
Сполучення - демонструю реакцію горіння магнію, записуємо реакцію.
Розклад - вулкан.
Записуємо реакцію.
Заміщення - магній і HCl
Обмін - реакції між ВаСl2 і Na2SO4 і NaOH, Pb(NО3)2 і НІ. Складемо в йонній формі. Називаємо які реакції називаються іонними і коли вони відбуваються?
Окисно - відновні -
2KMnO4+3H2SO4+5Na2SO3->K2SO4+2MnSO4+5Na2SO4+3H2O
Називаємо ці реакції, складаємо її в окисно - відновній формі.
Висновок: колір розчину з погляду хімії визначається наявністю забарвленої частки, наприклад, іонів купруму,
феруму, хрому, чи аніонів SO ,Cl і т.д.
Повернемось до кольору в нашому житті.
Зараз доведено, що будь-яке однорідне кольорове тіло викликає стомлюваність очей, колірний голод. Це потрібно враховувати при виборі кольорів стін, в класі чи вдома.
Цікаві результати впливу кольору на успішність школярів
отриманні в результаті багаторічних спостережень. Виявилось, що стіни навчальних кабінетів краще фарбувати в жовті, блідо- зелені, кремові та бежеві то. Така колірна гамма утворює гарний настрій, не занадто збуджує нервову систему, сприяє засвоєнню матеріалу. Має значення і колір паперу, на якому пишуть школярі - при денному світлі краще писати на білому, а при електричному на світло-блакитному або світло-зеленому.
Таким чином, колір впливає настрій, психіку людини. Є і зворотній зв'язок: з того, якому кольору людина надає перевагу можна судити про її настрій в цю мить і навіть про особливість її характеру.
Задумайтесь на мить-який би колір ви вибрали в цю хвилину, для того щоб намалювати щось. Тільки будьте відверті. А тепер звернімося до таблички «Значення кольору в малюнках».
Прочитайте про той колір, що ви вибрали і дізнайтесь дещо цікаве
про себе.
Усі кольори заслуговують, щоб їх любили і захоплювались ними. Але ми охочіше вибираємо ті кольори, що нас хвилюють, подобаються. Цей вибір залежить від віку, статі, життєвих обставин. Пам'ятайте, що і цей тест діє в цю конкретну хвилину.
Если б все на свете было
Оранжевого цвета,
Вас бы это рассердило
Или радовало это?
Кто решился бы отныне
Приходя домой усталым
На зеленой спать перине
Под зеленым одеялом?
И зеленою водою
На рассвете умываться
И зеленым презеленым
Полотенцем утираться?
Любоваться как над Вами
Зеленея, птицы реют
Над зеленими домами
Ярко сонце зеленеет?
Видеть мир привыкли люди
Белым, желтым, синим, красным
Пусть же все вокруг нас будет
Удивительным и разным!
А тепер знову повернемось до кольору в хімії. І згадаємо кольорові реакції, що характеризують органічні речовини.
Давайте назвемо, які реакції ми знаємо і для яких класів органічних речовин вони характерні (гліцерин, кольорові реакції білків, глюкози, альдегідів, фенолу, кислоти, крохмалю)
Проведемо реакції на гліцерин і білки.
Підсумок уроку: отже ви побачили, який різноманітний вплив може мати колір в багатьох проявах людської життєдіяльності і в науках. Тому не дивно, що медицина використовує кольори для лікування хворих. Про лікування кольором знали ще наші предки. На ранені місця ураження прикладали тканину червоного кольору. Чорний
колір одягу більш прийнятний для людей похилого віку або в часи скорботи, бо допомагає зберегти енергію. Кольоротерапія - це метод лікування кольором. Вона виникла в давні часи в Єгипті, Китаї,
Персії, Індії. Кожен колір має гаму відтінків: треба зануритися в
колір, як в глибину моря, віддатися його вібраціям, немов морським хвилям, купатися в кольорі, наповнюватися ним - і тільки тоді
відчуєш що таке колір.
Найбільші лікарі минулого вважали колір одним із найважливіших факторів у процесі лікування. Так, Цельс, виписуючи ліки, обов'язково враховував колір відповідно до хвороби. Авіценна ставив діагноз за кольором шкіри, й сечі. Він вважав, що яскравий колір уранці допомагає засвоєнню їжі, червоний утворює оптимістичний настрій і підсилює біг крові, жовті кольори допомагають вилікувати печінку, зменшують біль і знімають запалення.
Сучасні вчені вважають, що кольоротерапія є одним з найперспективніших і найнадійніших методів лікування і оздоровлення. Ера хімічних препаратів відійде в минуле. Ряд учених стверджують що сучасна хіміотерапія - дорога в нікуди.
В фізиці всі теж вивчали колір, але з іншого боку, як хвильову природу світла. А зараз доведено, що наша нервова клітина від народження має «здорову» вібрацію з певною довжиною хвилі. На цьому засновані такі методи як комп'ютерна діагностика організму.
У кольоротерапії використовують принцип резонансу - клітини нав'язується здорова вібрація. Доведемо, що клітина вбирає певну кількість кольору, а надлишок відштовхує. Ось такий механізм має вплив кольору на лікування.
Читаємо вірш чи співаємо пісню
Підводиться підсумок уроку, виставляються оцінки.
Домашнє завдання: скласти реакції іонного обміну між речовинами
AgNO3 і KCl. Ва(NO3)2 і H2SO4, РЬСl2 і H2S
Окисно- відновну реакцію підібрати самостійно.