Матеріал до уроку з теми "Синтаксична помилка"

Про матеріал
В українському мовленні дуже часто відбуваються казуси з правильною побудовою речень. У зв’язку з тим, що українська та російська мови тісно взаємодіють між собою, відбувається плутанина та неправильна побудова словосполучень і речень. Розглянемо типові помилки в словосполученнях і реченнях в українській мові.
Перегляд файлу

Тема «Синтаксична помилка»

В українському мовленні дуже часто відбуваються казуси з правильною побудовою речень. У зв’язку з тим, що українська та російська мова тісно взаємодіють між собою, відбувається плутанина і неправильна побудова словосполучень і речень. Розглянемо типові помилки в словосполученнях і реченнях в українській мові.

  1. Тавтологія в словосполученнях

(Тавтологія (грецьк. tаutos — те саме і logos — слово) — спеціальне або непередбачене повторення тих самих, спільнокореневих або близьких за значенням слів).

Приклади:

внутрішній інтер’єр – інтер’єр,

завзятий ентузіазм – ентузіазм,

моя автобіографія – моя біографія / автобіографія,

розумний вундеркінд – вундеркінд,

у квітні місяці – у квітні.

  1. Порушення сполучуваності слів  та вживання слів у невластивому значенні(правильне з’єднання слів у мовленні ).

Приклади:

зайняли перше місце – посіли перше місце,

одержали освіту – здобули освіту,

на протязі року – протягом року,

задати запитання – поставити запитання,

письменник написав – автор написав.

  1. Недоречне вживання прийменника ПО.

Приклади:

інспектор по техніці безпеки – інспектор із техніки безпеки,

заступник по виховній роботі – заступник із виховної роботи,

писати по зразку – писати за зразком,

по стану здоров’я – за станом здоров’я,

пропустити по хворобі – пропустити через хворобу,

по сімейним обставинам – через сімейні обставини/у зв’язку з сімейними обставинами,

по цей день – донині/дотепер/досі,

повідомити по телефону – повідомити телефоном,

послати по пошті – послати поштою.

  1. Словосполучення у яких ПО залишається.

Приклади:

йти по дорозі (дорогою),

піти по хліб, по воду, по допомогу…,

орієнтуватися по компасу, по зірках,

родич по батькові, по матері…

видно по очах,

чинити по совісті,

видно по очах.

  1. Неправильне вживання форм відмінків .

Приклади:

випасати конів – випасати коней,

не побачити грузин – не побачити грузинів,

їздити по містам, по селам… – їздити по містах, по селах (містами, селами),

кліпати очами – кліпати очима.

 

  1. Неправильне курування .

Приклади:

глузувати над ким – глузувати з кого

(Глузувати над Оленою - глузувати з Олени),

захворіти чим – захворіти на що

(захворіти грипом - захворіти на грип),

зраджувати кому – зраджувати кого

(Зраджувати хлопцю – зраджувати хлопця),

одружитися на кому – одружитися з ким

(одружитись на Миколі - одружитись з Миколою).

  1. Неправильне сполучення іменника з числівником.

Приклади:

двоє листів – два листи,

два хлопця, три стільця, чотири вчителя – два хлопці, три стільці, чотири вчителі,

чотири банана, апельсина… – чотири банани, апельсини…

(Числівники: 2, 3, 4 вживаються у формі Н.В. множини!).

  1. Неправильне узгодження підмета і присудка.

Приклади:

Ігор із батьком говорив про погоду – Ігор із батьком говорили про погоду.

Більша половина друзів просили почекати – Половина друзів просила почекати.

(Присудок узгоджується з підметом в однині, якщо є слова багато, мало, чимало, більшість, частина, решта, що входять до складу підмета).

УАН був створений у 1918р.- УАН була створена в 1918р.

(Присудок узгоджується в тому ж роді й числі, що й основне слово в абревіатурі).

  1. Неправильно побудоване речення із дієприкметниковими і дієприслівниковими зворотами.

Приклади:

Ідучи до школи, почався дощ– Коли я йшов до школи, почався дощ.

Вражений Валентин словами вчителя, захопився історією своєї країни – Вражений словами вчителя, Валентин захопився історією своєї країни.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Яковенко Жанна Володимирівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Венета Любов Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Венета Любов Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
5707
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку