Ефективність використання навчальних платформ для тестового оцінювання знань учнів загальноосвітніх шкіл з предметів математично – природничого циклу
В реаліях сьогодення вчителю загальноосвітньої школи треба використати велику кількість часу на перевірку знань учнів, бо з кожним роком зростає інертність та незацікавленість школярів в набутті знань, середній бал навчальних досягнень стає нижчим і фронтальне опитування втрачає свою актуальність. Використання звичайних завдань з виконання вправ з підручників не дає реальної картини засвоєння знань кожною дитиною, тому що вони (особливо старшокласники) з легкістю можуть використовувати готові розв’язки з системи Internet. Завжди є бажання охопити опитуванням якомога більшу аудиторію на уроці, отримати на кінець вивчення теми достатнє накопичення оцінок для виставлення тематичної атестації. А якщо це дистанційне навчання, то це ще більш складніше завдання для викладача. Отримання великої кількості відсканованих або сфотографованих листів зошиту з написаними розв’язками завдань, опорними конспектами та ін. дає певне навантаження на здоров’я учителя, не завжди можна розібрати почерк учнів та і у дітей не завжди є достатні умови для надсилання виконаних робіт.
В своїй роботі я використовую диференційований підхід як до викладання матеріалу так і до оцінювання знань учнів, а це в свою чергу передбачає складання умов для отримання базового мінімуму знань з предмета усіма школярами. Я повинна впевнитися, що засвоєння теми пройшло на достатньому рівні і усі учні знають мінімум з теми.
Одним із засобів диференціації, достатньо ефективним, є перевірка знань учнів за допомогою тестів. Такий контроль знань дає реальну картину засвоєння матеріалу практично миттєво. Зрозуміло, що з предметів науково – природничого циклу, особливо математики та фізики , зробити це складніше, тому що школярі повинні показати вміння розв’язувати задачі, а в тесті , наприклад, треба вказати тільки результат, який можна вгадати, але не усім «посміхається» фортуна. Завжди є бажання зробити тестування якомога цікавішими, стимулювати дітей до отримання більшого балу за відповідь, я завжди була і є прихильником здорової конкуренції серед учнів, як би це не було протиріччям із сучасними освітніми вимогами. На мій погляд це стимулює, викликає бажання навчатись краще і як результат - підвищує якість засвоєння теми.
В своїй роботі я використовую звичайні тести на паперових носіях, що складені лінійним методом, альтернативним, вибірковим методом, методом варіантів. Але використання дистанційної та змішаної форм навчання підштовхнуло мене до використання навчальних платформ для тестового оцінювання знань учнів. Крім того, це ефективне використання на занятті електронних гаджетів – телефонів, з якими учні не бажають «розлучатися» на уроці.
В сучасному освітньому просторі пропонується сім основних безоплатних онлайн – сервісів, які дозволяють викладачеві створювати тести та проводити онлайн – тестування:
Я проаналізувала матеріал багатьох інтернет – джерел з інформацією про ці платформи і склала таку собі інформаційну табличку, якою легко можна скористатися в виборі доцільної навчальної платформи для проведення оцінювання знань здобувачів освіти з вибіркової теми або в певних умовах навчання, або для досягнення конкретної цілі.
Навчальна платформа |
Ссилка |
Доцільність використання |
Мастер тест
|
|
Організація тематичного та контрольного оцінювання знань |
Learning Apps
|
|
Проведення узагальнення і систематизації знань з визначеної дисципліни Можна створити вісімнадцять різновидів завдань: знайди пару, кросворд, класифікація, хронологічна лінійка та ін.. |
Online Test Pad |
|
Для надання домашніх завдань, організація самостійної роботи. Проведення контрольних робіт. |
Class Marker |
Для швидкого конструювання тестових завдань, проведення опитування з більш широким форматом відповідей. |
|
Classroom |
Платформа Google для створення віртуальних класів, розробки і корекції практичних завдань і тестів, самостійних і контрольних робіт і активного обміну завданнями з викладачем. |
|
Quizizz |
|
Забезпечує дистанційне навчання через створення різних видів поточних тестів, контрольних і домашніх вікторин і тестів, організацію змагань. Містить велику кількість готових завдань з різних дисциплін. Забезпечує виконання студентами завдань в реальному часі і можливість викладача бачити результат. |
Kahoot |
Дозволяє проводити оцінювання знань, тестування, опитування, а також викладання нового матеріалу в ігровій формі з з будь якої дисципліни. |
Із перелічених навчальних платформ моїм учням більш усього подобається навчальна платформа Kahoot. Не дивлячись на вік, їм подобається заробляти бали,займати місця. Дух змагань підвищує їх інтерес до вивчення предмету математика, який я викладаю. Ця практика знадобиться і при викладанні інших дісциплін. Нею завжди можна скористуватися маючи в аудиторії ноутбук або комп’ютер, а кожен студент в наш час має смартфон. Навіть складну не досить цікаву для дітей тему можна емоційно розбавити тестуванням, яке супроводжується музикою, ярким оформленням. Підготовка тестів і саме тестування на занятті займає не багато часу, але , на мій погляд,є результативним. По перше, як для викладача – це один із засобів диференціації, я бачу засвоєння теми учнями на базовому рівні – максимальне -7 балів. Я не ставлю в тест складних питань, задачі підбираю на закріплення однієї формули або виконання одного логічного кроку. Я отримую одночасно достатню кількість оцінок, а далі працює диференційоване навчання, за бажанням кожен учень може отримати більш складне індивідуальне завдання і підвищити оцінку при його вірному виконанні, а кого оцінка влаштовує, виставляю в журнал.
Навчальна платформа Kahoot містить банк зображень,які я використовую для візуалізації завдань, додаю їх до запитань чи використовую як відповіді, в кінці теста будую діаграму успішності класу щоб дізнатися, як відповів на запитання кожен учень.
В безкоштовній версії платформи, можна створити два типи запитань: вікторину (quiz), тобто запитання з «множинним вибором», коли дитина має варіанти відповідей і вибирає один або кілька правильних, та «правильно-неправильно» (true or false), коли запропоновано два взаємовиключні варіанти відповіді. Платформа дозволяє залучити до тестування до 50 учнів одночасно.
Ще однією з переваг тестування на інтерактивній навчальній платформі Kahoot є те, що після надання відповіді вказується правильна, і коли це стосується теоретичних питань, учні одночасно навчаються, запам’ятовуючи вірні відповіді. Можу назвати це ефективним навчанням. Іноді для кращого запам’ятовування матеріалу можу повторити тестування за тим самим тестом, коли бачу, що більшість школярів не впоралася з тестом. Крім того, ще одна перевага – це зручно – достатньо на наступному занятті включити комп’ютер і учням дістати смартфони.
Отже, використовуючи власний досвід з використання навчальних платформ для оцінювання знань учнів я можу констатувати ефективність в їх використанні і рекомендувати колегам, що викладають предмети науково – природничого циклу в закладах освіти.
1