Матеріали для друку "Тема. Впровадження елементів медіаосвіти та інформаційно-комунікаційних технологій як засіб формування інформаційно-цифрової компетентності учнів"

Про матеріал
Організація діяльності учнів на уроках інформатики та в позаурочний час з використанням інтеграції медіаосвітніх елементів та інформаційно-комунікаційних технологій;
Перегляд файлу

Тема. Впровадження елементів медіаосвіти та інформаційно-комунікаційних технологій як засіб формування інформаційно-цифрової компетентності  учнів

«Хто володіє інформацією - той володіє світом».

Натан Ротшильд

Актуальність проблеми.

Стрімке зростання кількості інформації породило нову форму спілкування  – масову комунікацію. Медіа все глибше проникає в життя людей і має  динамічний і цілеспрямований вплив на масову свідомість, на формування  суспільних цінностей, орієнтацій і поглядів.              Уміти працювати з великими обсягами інформації, сучасними методами та технологіями переробки інформації, уникати інформаційних маніпуляцій, виявляти фейки  допоможе критичне мислення і медіаграмотність – це необхідні  навички сьогодення, яких українцям дуже бракує. Тому сучасна людина потребує медіаосвіти.

Мета досвіду: дослідити і проаналізувати впровадження  елементів медіаосвіти

на уроках інформатики.

Мета реалізується шляхом вирішення наступних завдань:

  • аналіз науково-методичної літератури та різних інформаційних джерел з даної темі;
  • вивчення способів організації діяльності учнів на уроках інформатики та в позаурочний час з використанням  інтеграції медіаосвітніх елементів та інформаційно-комунікаційних технологій;
  • розробка навчально-методичного забезпечення.

Об'єкт дослідження – використання медіаосвітніх елементів на уроках інформатики.

 Медіасередовище - це частина сучасного світу: сьогодні дитина з народження оточена інформаційним середовищем. Але окрім корисного контенту, в  ЗМІ можна знайти багато  фейкової інформації, яка  лише «завантажує» мозок. З усіх споживачів продукту засобів масової інформації найуразливішими є діти. Вони сприймають все буквально і не вміють критично мислити. Тому вчителю потрібно допомогти учневі адаптуватися: формувати вміння адекватного сприйняття і правильного ставлення до інформаційного потоку.

 Згідно Концепції впровадження медіаосвіти в Україні „головною метою медіаосвіти є формування медіакультури особистості в середовищі значущих для неї спільнот”.  Отже, школа має прищеплювати медіаграмотність ще з юного віку через медіаосвітні елементи в освітньому процесі. Готувати нове покоління до життя в сучасних інформаційних умовах важливо  на всіх предметах і, звичайно ж, на уроках інформатики: дитина повинна засвоювати інформаційні технології паралельно з розвитком комунікативних навичок і медіакульури. 

 Вважаю, що центром освітнього процесу  завжди є учень, якому вчитель повинен  допомогти в навчанні, сприяти  розвитку його особистісних якостей, забезпечити підтримку потреби учня в саморозвитку, в самовдосконаленні.  Тому, використовую власну „Модель впровадження елементів медіаосвіти на уроках інформатики” (додаток А). На уроках та в позаурочний час використовую діяльнісний підхід – основною метою якого  є не забезпечення готовими знаннями, а створення сприятливих умов для самостійного пошуку нових знань. Щоб сприяти кращому опануванню теоретичних відомостей та заохотити дітей до освітнього процесу, на кожному уроці використовую різні комп’ютерні технології (мультимедійні презентації, хмарні технології, сервіси візуалізації інформації, інтерактивні засоби Інтернету) і тим самим демонструю, що медіасервіси доступні кожному.  https://ru.padlet.com/lickaelena/ergonomics

https://docs.google.com/presentation/d/1f7j-q5rLSmgOOWm_FuT-02GRFNpryoCUkVnyyl5_1UE/edit?usp=sharing

Робота в середовищі learningapps.org, дозволяє учням  використовувати як мої розробки (додаток Б),  так і створювати власні продукти. В ігровій формі вивчаємо, повторюємо навчальний матеріал,  виявляємо прогалини в знаннях. Пропоную дітям взяти участь у проведенні уроку: розробити інтерактивну вправу, презентацію, буклет, створити карту знань.  Проведення таких уроків спонукає до рефлексії та критичного мислення (елементи медіаосвіти): школярі  шукають потрібну інформацію, критично її оцінюють, формують новий продукт. Звертаю увагу учнів на науковість тексту роботи, дотримання авторських прав, обговорюємо достовірність інформації (додаток В), доцільність питань. 

 У роботі широко використовую проєктну діяльність для кращого опанування комп’ютерними технологіями, підвищення ефективності освітнього процесу, сприяння  саморозвитку особистості, посилення мотивації учнів до навчання.  Як виявилося, розробка проєктів з використанням ІКТ та участь у регіональних і всеукраїнських конкурсах сприяє формуванню в учнів такого напрямку медіаосвіти як здатність до медіатворчості (до створення власної медіапродукції: презентацій, брошур, відеороликів, мультимедійних програм, зображень, блогів та сайтів),  розвитку патріотизму, любові до рідного краю, гордості за  українців.

https://drive.google.com/drive/folders/1VpgItrVyruakv672HauJjwu_xuEEltjS.  Роботи учнів постійно застосовуються в освітньому процесі та виховній роботі школи: під час вивчення різних предметів, на класних годинах, тематичних вечорах, у просвітницькій діяльності. Розробка власних медіапродуктів сприяє розвитку креативних, естетичних і комунікативних навичок школярів: здатності бачити, аналізувати, інтерпретувати та створювати медіаконтент.

 На уроках інформатики приділяю увагу  формуванню медіаінформаційної грамотності учнів уже з початкових класів. Під час  опрацювання теми „Співпраця в Інтернеті”  вивчаємо правила безпечного користування Інтернетом, обговорюємо небезпечні ситуації  і  як їх уникати; вчимося  аналізувати і оцінювати якість та надійність інформації з Інтернету.  Ці питання розглядаємо в середніх та старших класах не тільки на уроках, а й на  вебінарах, присвячених Дню безпечного Інтернету, що допомагає навчити учнів  ефективно і безпечно користуватися медіаресурсами (додаток Г). 

 Сучасний підліток більшу частину свого вільного часу віддає віртуальному спілкуванню, тому розгляд питань, пов’язаних з основами інформаційної безпеки,  використовую для формування  медіаімунітету особистості: в старших класах проводжу дискусії „Чи можна жити без соціальних мереж?”, „Які загрози в Інтернеті вас оточують?”. У середніх класах обговорюємо проблеми „Що вам відомо про ризики спілкування?”, „Що таке медіаграмотність?”; а в початкових – „Чи завжди нам Інтернет говорить правду?".  Такі форми роботи дозволяють формувати здатність дитини протистояти агресивному медіасередовищу і деструктивним медіаінформаційним впливам, забезпечують психологічне благополуччя при споживанні медіапродукції.

 Постійно залучаю дітей до різноманітних  інтерактивних конкурсів  (Smart 2U,  Всеукраїнської інтернет-олімпіади „На урок”). Це сприяє всебічному розвиткові української учнівської молоді, активізує  інноваційну діяльність вчителів та учнів; розвиває навички медіаграмотності: „усвідомлено обирати, розуміти характер контенту і послуг, приймати рішення та користуватися повним спектром можливостей, які пропонують нові комунікаційні технології та медіаінформаційні системи”.[1]

 Результативність роботи.

 Уроки інформатики з застосуванням   інтеграції медіаосвітніх елементів та інформаційно-комунікаційних технологій формують сучасну компетентну особистість, яка вміє взаємодіяти із сучасним інформаційним середовищем.  

 Учні школи широко впроваджують інтернет-технології на уроках та позакласній роботі: постійно використовують знання і навички для створення мультимедійних проєктів, які застосовують в освітньо-виховному процесі, для  участі в конкурсах, для формування власної траєкторії навчання та самоосвіти.  Так у 2017/2018 навчальному році учнівська молодь була залучена до нового конкурсу „Всеукраїнська інтернет-олімпіада „На урок”,  (53% переможців), а у 2018/2019 н.р. десятикласники нашої школи приєдналися  до конкурсу Smart2U (20% переможців). Учні щорічно беруть участь у Міжнародному конкурсі з інформатики та комп’ютерної вправності  «Бобер» і в нашому місті займають провідні позиції протягом багатьох років: у 2019/2020 навчальному році – 95% переможців. Серед моїх вихованців є призери та переможці предметних олімпіад, учасники та переможці конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України та в обласному фестивалі  з  комп’ютерної  графіки та анімації. 

Висновки.

 Медіаосвіта необхідна учнівській молоді,  бо сучасне інформаційне суспільство постійно  спілкується у віртуальному просторі, отримує нові знання в Інтернеті, влаштовує соціальні акції та флешмоби.  Тому кожен вчитель-предметник повинен  шукати та використовувати форми, методи і прийоми навчальної діяльності, які мають практичне застосування та  максимально сприяють формуванню компетентностей з медіаграмотності: розумінню та використанню контенту, навичок комунікації,  вмінню досягати власних цілей, застосовуючи медіазасоби.


Додаток А

 


Додаток Б


Додаток В

 

Рекомендації.

Як відрізнити фальшиву інформацію від справжньої

 

Критично  ставтеся до будь-яких новин в Інтернеті.

Пам’ятайте, що фейкові повідомлення мають крикливі заголовки і фотографії.

 

Перевіряйте джерела повідомлення.

Переконайтеся, що читаєте саме те видання, якому ви довіряєте.  Перевіряйте офіційну інформацію про сайт:  юридичну адресу, дату створення, контактні дані. Якщо є посилання на конкретну людину – перевірте, чи є ця інформація на її акаунтах в соцмережах.

 

Перевірте, хто автор. Чи реальна він особа? Чи можна йому довіряти?

 

Звертайте  увагу на дату публікації. Багато фейкових новин не мають дати, тому що говорять про події, яких ніколи не було.

 

Перевіряйте повідомлення в різних  джерелах.

 

Не плутайте факти з коментарями. Використовуйте повідомлення авторитетних ЗМІ або офіційних структур.

 

Фотофейк. Якщо ви користуєтеся браузером Google Chrome, то достатньо лиш клікнути на підозрілий малюнок правою кнопкою миші і обрати пункт "Знайти це зображення в Google". Прослідкуйте також дату публікації фотографії і те, що на ній зображено.

 

Вивчайте іноземні мови. Ви зможете перевірити правдивість повідомлення безпосередньо на інтернет-сторінках першоджерел, яке має посилання  на західні ЗМІ.



Додаток Г



 


[1] Концепція впровадження медіаосвіти в Україні (нова редакція)

 

doc
Додано
31 травня 2020
Переглядів
2379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку