Матеріали до батьківського університету
Деякі аспекти у вихованні підлітків
З досвіду роботи класного керівника
Бахмутської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 18, спеціаліста вищої кваліфікаційної категорії,
педагогічне звання «Старший учитель»
Кучерук Ірини Михайлівни
З історії педагогіки
Г. Сковорода - принцип українського індивідуалізму, орієнтований на вищі людські цінності
К. Д. Ушинський - пріоритетна роль у вихованні дітей належить сім'ї, матері, які сприяють гармонійному співвідношенню інтересів особистості з інтересами громади і держави
О.С.Макаренко – створення виховної системи виходячи з програми людської особистості: зовнішня поведінка, внутрішні переконання, громадянське і політичне виховання, рівень знань (основа соціальної педагогіки).
В.О.Сухомлинський – сім'я і школа разом розвивають в дитині почуття обов'язку і відповідальності, правила і гуманістичні принципи співіснування в суспільстві
О.А.Захаренко – створив нову систему цивільного, сімейного та трудового виховання, впровадив навчально-контролюючі машини, кіоск без продавця (педагогіка співробітництва)
Люди хотіли б розвинути в собі якості:
v впевненості, рішучості - 46%
v витримки, врівноваженості - 30%
v цілеспрямованості, сили волі - 30%
v терпимості - 12%
v доброзичливості - 10%
Оточуючим людям всі хотіли б додати: Ø доброти, людяності - 50%
Ø чесності, порядності - 30%
Ø взаєморозуміння, співчуття - 22%
Ø терпимості - 16% Ø щедрості— 12 %
Правила
1. Правила повинні бути обов'язково в житті кожної дитини.
2. Дорослі повинні узгодити правила між собою.
Навіть якщо один з батьків не згоден з вимогами іншого, краще в цю хвилину промовчати, а потім вже без дитини обговорити розбіжності.
3. При покаранні дитини краще позбавляти його доброго, ніж робити йому погане.
4. Дайте свободу.
Спокійно свикнітесь з думкою, що ваша дитина вже доросла і далі утримувати його біля себе не вдасться, а якщо не слухається - то це прагнення вийти з-під вашої опіки.
5. Ніяких нотацій
Найбільше підлітків дратують нудні батьківські повчання. Змініть стиль спілкування, перейдіть на спокійний, ввічливий тон і відмовтеся від категоричних оцінок і суджень. Зрозумійте: дитина має право на власний погляд і власні висновки.
6. Поступається той, хто розумнішій.
Багаття зварювання згасне, если в него НЕ підкідаті дров. Коли и батьки, і діти охоплені негативними емоціямі, здатність розуміті один одного зникає.
7. Не треба ображати.
Припиняючи сварку, не намагайтеся зробити боляче дитині за допомогою уїдливих зауважень або грюкання дверима. Вмінню гідно виходити з важких ситуацій дитина вчиться у вас.
При складанні або зміні правил у вашій родині слід пам'ятати про такі моменти:
1. Чітке формулювання заборон, обмежень (вони повинні бути витримані в позитивному стилі і мати конкретний характер).
2. Обмеження і заборони повинні відповідати віку дитини (і його досвіду)
3. Обмеження повинно бути здійсненним.
Причини відхилення в поведінці дітей.
Боротьба за увагу. Якщо дитина не отримує уваги, якої йому так необхідно для нормального розвитку та емоційного благополуччя, то він знаходить свій спосіб ії отримати: він не слухається.
Боротьба за самоствердження. Це боротьба проти надмірної батьківської влади і опіки.
Бажання помститися. Діти бувають часто ображені на батьків, наприклад, якщо мати розійшлася з батьком, або дитину відлучили від сім'ї (бабуся опікун), або батьки приділяють більше уваги молодшому в сім'ї. У глибині душі дитина переживає і навіть страждає, а на поверхні все ті ж протести, неслухняність.
Втрата віри у власний успіх. Дитина переживає неблагополуччя в якійсь одній області, а невдачі у нього виникають зовсім в інший. Наприклад, у хлопчика не склалися стосунки в класі, а наслідком стала спад у навчанні. Це відбувається через низьку самооцінку дитини. Накопичивши гіркий досвід, дитина втрачає впевненість в собі і приходить до висновку: «Нема чого намагатися, все одно нічого не вийде». Це - в душі, а поведінкою він показує: «Мені все одно ...», «Нехай буду поганим ...»
Будь-яке відхилення в поведінці - це крик про допомогу!
ЛЮДИНА, ЯКА РОБИТЬ НЕ ДУЖЕ ГАРНИЙ
ВЧИНОК, РИЗИКУЄ ЗАЛИШИТИСЯ у САМОТНІСТІ І ВИКЛИКАТИ ОСУД ОТОЧУЮЧИХ.
І НАВПАКИ, БУВАЮТЬ ВЧИНКИ, ЯКІ ПІДНІМАЮТЬ ЛЮДЕЙ В ОЧАХ ІНШИХ.
І В ТОМУ, І В ІНШОМУ, ПЕРЕБУВАЮЧИ
ПЕРЕД ВИБОРОМ, ПЕРШ, НІЖ ЩОСЬ ЗРОБИТИ, ПОДУМАЙТЕ ПРО НАСЛІДКИ.
І НЕХАЙ РІШЕННЯ ВИЯВИТЬСЯ ВІРНИМ.