Матеріали до уроків на тему "Метали"

Про матеріал
Публікація містить матеріали на тему "Активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення теми "Метали""
Перегляд файлу

Становлення нової системи освіти в Україні зумовило істотні зміни  в шкільному навчальному процесі. Навчально-виховний процес за новою системою потрібно організовувати так, щоб учня не виховувати, а створювати умови для виховання, не вчити, а створювати умови для навчання.

Ефективна організація навчання в сучасній школі пов’язана з постійною активізацією пізнавальної діяльності учнів. Крок за кроком необхідно переорієнтовувати дітей від запам’ятовування до розуміння, від пасивного прослуховування до активного пошуку відповідей.

Визначають три рівні пізнавальної діяльності учнів:

відтворююча - пізнання зв’язків між явищами та процесами у змінених ситуаціях, умовах;

  інтерпретуюча - пізнання зв’язків;

творча - характеризується інтересом і прагненням не тільки глибоко проникнути в суть явищ, які вивчаються, а й знайти для цього новий спосіб.

Пізнавальна діяльність може мати пошуковий і дослідницький характер. Учень повинен вірити у свою здатність розв’язувати пізнавальні завдання. Пізнавальна діяльність не можлива без розвитку та використання                 пізнавальних здібностей. Термін ,,пізнавальні здібності’’ за трактуванням сучасної психології – це сенсорні здібності (сприйняття предметів та їх зовнішніх властивостей) плюс інтелектуальні здібності, які забезпечують продуктивне оволодіння і оперування знаннями.

Щоб активізувати пізнавальну діяльність, розбудити пізнавальні здібності, необхідно розвивати пізнавальний інтерес. Це складна задача, від розв’язання якої залежить ефективність учбової діяльності школярів. Педагоги і психологи   розробили загальні підходи до формування пізнавального інтересу учнів. Доведено, що інтерес виявляється як до змісту навчального матеріалу, так і до організації пізнавальної діяльності.

Аспекти методики активізації пізнавального інтересу включають три моменти:

залучення учнів до мети та задач уроків; 

пробудження інтересу до змісту матеріалу;

включення учнів до цікавої для них форми роботи.

Ця робота містить теоретичні й практичні рекомендації щодо активізації пізнавальної діяльності учнів на різних етапах уроку під час вивчення теми ,,Метали”.

Сприяти зацікавленості учня передусім допомагає чітко та доступно сформульована мотиваційна установка. Для мотивації навчальної діяльності  можна використовувати різноманітні прийоми:

зв'язок вивченого з життям, досягненнями науки і техніки; 

створення проблемної ситуації;

показ недостатності існуючих знань;

використання художньої та наукової літератури;

використання порівнянь;

екскурси в історію.

На початку вивчення теми для посилення мотивації я роздаю учням  карти з наступною інформацією:

знання, вміння, які отримують учні після вивчення теми;

форми поточного і тематичного контролю;

теми проектів.

 Інформаційна картка на тему ,,Метали:

1) Після вивчення теми ,,Метали ви зможете :

охарактеризувати металічні елементи за їх місцем у періодичній системі та будовою атома;

пояснити утворення металічного зв’язку;

описати фізичні властивості лужних, лужноземельних металів, магнію, алюмінію та заліза;

пояснити хімічні властивості металів будовою їх атомів;

скласти рівняння, відповідаючи хімічним властивостям металів;

скласти формули оксидів, гідроксидів, солей металів;

описувати поширення та загальні методи добування металів, явище коро- зії;

висловити судження про біологічну роль металічних елементів, значення твердості води у промисловості та побуті, наслідки корозії металів;

наводити приклади сплавів алюмінію та заліза;

2) За темою ,,Метали ви виконаєте:

практичну роботу: ,,Розв’язування експериментальних задач;

самостійну роботу на тему: ,,Лужні й лужноземельні метали;

самостійну роботу на тему: ,,Алюміній і залізо;

дві контрольні роботи на тему ,,Металічні елементи та їхні сполуки.

3) Теми проектів:

  1. Роль металів у розвитку людської цивілізації;
  2. Історія розвитку металургійних виробництв в Україні;
  3. Значення металургії в суспільному господарстві України;
  4. Біологічна роль металів в організмі людини;
  5. Історія одного металу;
  6. Використання металів у мистецтві.

Одним із найбільш вагомих засобів активізації пізнавальної діяльності є використання проблемної ситуації та проблемних завдань.

За словником ,,проблема - складне питання,  задача, яка потребує вирішення. Проблемну ситуацію психологи визначають, як певний психологічний стан учня, що виникає в процесі виконання завдання, для розв’язання якого немає готових засобів, і яке вимагає засвоєння нових знань про предмет, засоби або умови виконання завдання.

О.Матюшкін вважав, що проблемна ситуація складається з таких компонентів:

необхідність виконання такої дії, за якої виникає пізнавальна потреба в новому невідомому відношенні, засобі або умові дії;

невідоме, яке має бути розкрите в проблемній ситуації;

можливості учнів щодо виконання поставленого завдання, аналізу і від-

криття невідомого.

Перед педагогом постає питання про умови створення проблемних ситуацій. Головні вимоги до проблеми визначив російський дідакт М.Махмутов:

навчальна проблема повинна бути пов’язана із навчальним матеріалом, що викладається і логічно виходить з нього;

у формуванні питання, задачі чи ситуації, пов’язаних із навчальною проблемою, повинно відбуватися протиріччя ;

  зміст навчальної проблеми має вказувати шлях і напрямок її розвитку;

необхідно, щоб розв’язання навчальної проблеми було посильним для  учнів, але не занадто легким;

  мовне формулювання повинно складатися не тільки з речень, що містять відомі учневі поняття, а й невідомих елементів;

  проблемні питання, задачі, навчальні завдання, приклади мають емоційно впливати на учнів, спонукати до активної діяльності;

Так при розгляді питання ,,Фізичні та хімічні властивості металів’’, для створення проблемної ситуації можна використати різноманітні тексти:

Загибель експедиції Р.Скотта

В 1910 році англійський полярний дослідник Роберт Скотт зібрав експеди-

цію з метою підкорення Північного полюсу. Долаючи багато труднощів, відважні мандрівники просувалися  сніговими пустелями Антарктиди. На своєму шляху вони залишали невеликі склади з продуктами та гасом. На початку 1912 року експедиція дісталася Північного полюсу і  знайшла там листа, що місяцем раніше тут вже був норвезький мандрівник Руаль Амундсен. Але головна біда чекала Скотта на зворотньому шляху. На всіх складах гасу в емкостях не було. Жорстокий холод та бурани зробили свою справу. Роберт Скотт та його друзі загинули.

             Виникає питання: в чому причина зникнення гасу? Яку помилку допустив

Р.Скотт?                                                          

                                                         Загадка племені маорі.

             Багато століть у Новій Зеландії живе плем’я маорі. Це плем’я не знає ци-

вілізації, ніколи не бачило дорогого медичного обладнання. За багато століть жо-

ден із представників цього племені ніразу не захворів. Англійський етнолог Елд-

сон  Бест, зупинившись в одному з селищ Нової Зеландії, почув від старої жінки

дивуючу розповідь про Блискучу ріку. За словами старої, вона пережила безліч війн. Якими б тяжкими не були бої, поранених у будь-якому стані приносили до річки й омивали їхні рани ,,блискучою водою’’. І воїни, швидко одужуючи, поверталися назад. Маорі не знають, що таке інфекційні захворювання. В чому причина цього незвичайного феномену?

Таємна хвороба війська Александра Македонського.

Віська Александра Македонського завойовували країни Азії. Після того, як вони  вступили на територію Індії, воїни почали тяжко хворіти  шлунково-кишковими захворюваннями. Рядові воїни хворіли частіше ніж, командири, хоча всі зна-ходилися в однакових умовах. Безсилі солдати відмовились йти до берегів Гангу, куди вела Александра жага нових завоювань. Восени 326р. війська Александра почали відступати. Чому рядові вояки хворіли частіше?

Коли говоримо про електрохімічний ряд напруг металів та взаємодію їх із кислотами, можна використати проблемну ситуацію, пов’язану з винахідливістю Нільса Бора.

,, …У 1943р., рятуючись від гітлерівських окупантів, датський фізик, лауреат Нобелівської премії, Нільс Бор  залишив Копенгаген. Але у нього зберіга-

лися дві золоті Нобелівські медалі його колег: німецьких фізиків - антифашистів Джеймса Франка та Макса фон Лауе. Яким чином Нільс Бор зміг зберегти медалі, не ризикуючи втратити їх при перевезенні через кордони?

 Під час вивчення теми ,,Алюміній” можна нагадати спогади професора В.Полосіна: ,,У післявоєнний час важко було дістати мило, і деяки люди почали варити його вдома.

Пам’ятаю, якось біля станції Раменське у вагонах було чути вигуки, відчувалося якесь напруження. Я побачив, що на підлозі тече якась рідина. Люди ходили по ній у валянках. Через деякий час в одного чоловіка розвалились валянки, в іншого – бавовняна шинель.

Я відразу здогадався у чому справа, коли звернув увагу, як рідина руйнує бавовну. Поруч зі мною сиділа літня жінка і дуже нервувала: з її алюмінієвого бідона витікала рідина. Я запитав, що вона везе.  Вона відповіла…

Яку рідину везла літня жінка для приготування мила в домашніх умовах ? Як її треба було перевозити ?

Можна також задати такі проблемні питання:

  1. Чому вода в алюмінієвому чайнику закипає швидше, ніж в емальовано-

му ?

2) Чи можна ставити молоко для скисання в алюмінієву каструлю ?

3) Відомо, що розчин питної та пральної соди має лужне середовище. Чи можна зберігати розчин соди в алюмінієвому посуді ?

4) Які страви можна готувати в алюмінієвому посуді, а які ні ?

Урок про залізі можна почати з такого проблемного тексту: ,,…на вулицях жах руїн: ні рейок, ні вагонів, ні автомобілів, каміння бруківки перетворюється на потерть, рослини починають гинути. Але цього людина навіть  не помітить, тому  що, втративши лише 3г цього металу, відразу помре (Академік О.Е.Ферсман.)

Про який метал йдеться в тексті?

Ще один яскравий приклад проблемної ситуації повязан з питанням ,,Корозія”:,,У 20-х рр. ХХ ст. в США один міліонер, не шкодуючи грошей, вирішив побудувати шикарну яхту. Її дно було обшите дорогим монель-металом (70% нікелю та 30% міді), а кіль, форштевень і раму виготовили зі сталі. Проте до завершення облицювальних робіт яхта ,,Поклик моря повністю вийшла з ладу. Чому так трапилося ?

Важливе місце поряд з проблемним навчанням в активізації пізнавальної діяльності учнів займають  завдання  практичного змісту, які наближають вивчений предмет до життя:

Для обприскування рослин використовують ,,бордоську суміш”, яку готують із мідного купоросу CuSO4 5 H2O. Чому не рекомендують розчиняти сіль в оцинкованому посуді? Який посуд можна використовувати? Наведіть рівняння реакцій.

 Присутність йонів Купруму в зрошувальній воді в концентрації 0,1 мг на 1л виявляє токсичну дію на рослини. Як можна очистити воду від йонів Купруму? Наведіть молекулярні та йонні рівняння реакцій.

 У нафтовій промисловості трубопроводи і резервуари сильно кородують через наявність у нафті сірководню і сірки. Складіть рівняння реакцій цих речовин із залізом, вкажіть окісник та порівняйте стійкість до корозії сірководнем заліза та міді.

 Який з компонентів забрудненого міського повітря є найбільш корозійно активним по відношенню до металів, особливо за підвищеної вологості: а) CO2;

Б) N2; в) CO; г) SO2? Чому? Наведіть рівняння реакцій заліза з найагресивнішим компонентом у вологому повітрі. 

Барій сульфат використовується в медицині як рентгеноконтрасна речовина. Препарат дають хворим у вигляді суспензії. При рентгеноскопії сульфат дає на екрані чіткого зображення шлунково-кишкового тракту на фоні важкорозрізнюваних внутрішніх органів. Барій сульфат вважається нешкідливим, адже він нерозчинний у воді. Проте, іон Ba2+ дуже токсичний, тому в барій сульфаті неприпустима домішка барій карбонату. Відомі випадки отруєння барій сульфатом, у якому була присутня домішка барій карбонату. Поясніть причину отруєння і запропонуйте, як його уникнути.

Запропонувати методи очищення стічних вод мийного цеху, які містять карбонат іони.             

У шматку білого пшеничного хліба міститься 0,8 мг Феруму. Скільки шматків хліба потрібно з’їдати в день для задоволення добової потреби в цьому елементі ?

В одній склянці молока міститься 28 мг Кальцію. Скільки треба випивати в день молока для постачання до вашого організму достатньої кількості цього елементу ?

Розрахуйте скільки вам необхідно вживати Кальцію та Фосфору щорічно? Чому норма вживання цих елементів для підлітків вища за дорослу норму ?

Для нормального розвитку дитина повинна щодоби з харчовими продуктами отримувати 2 мг Феруму. Скільки ягід полуниці вона повинна з’їсти, якщо відомо, що середня маса ягоди 50 мг, а вміст Феруму становить 0,54 мг на 100 г продукту ?

Важливим фактором розвитку пізнавальних інтересів школярів є також диференціація навчання.

Особливе місце диференціації у навчанні хімії  зумовлено специфікою предмета: в одних учнів засвоєння предмету пов’язано із значними труднощами, а в інших виявляються  здібності до його вивчення. В цій ситуації вчителю важливо враховувати як пізнавальні інтереси учнів, так і індивідуальний темп їх розвитку.

Одним із завдань, для вирішення яких використовується диференціація, є:

1)   підвищення учбової мотивації і розвиток пізнавальних інтересів учнів;

2) створення умов для того, щоб кожний учень міг повністю себе реалізувати, став суб’єктом навчання, мав бажання вчитися.

Розглянемо різні способи диференціації, які можуть бути використані на уроках хімії. Вони передбачають диференціацію змісту учбових завдань за рівнем творчості, складності , об’єму матеріалу, ступенем самостійності, характером допомоги учням

Способи диференціації можуть об’єднуватись один з одним, а завдання можуть даватися дітям на вибір.

1) Диференціація учбових завдань за рівнем творчості.

 Такий спосіб передбачає відмінності в характері пізнавальної діяльності школярів, яка може бути репродуктивною чи продуктивною (творчою). Частіше учням з низьким рівнем навчання (1 група ) пропонуються репродуктивні завдання, а учням із середнім (2 група) і високим (3 група) рівнем - творчі завдання. Наприклад, при вивченні питання ,,Методи добування металів” учням 1 групи надається завдання прочитати параграф 24 (П.П. Попель, Л.С. Крикля. Хімія. Підручник 10 клас), переказати його й виділити основні думки, учням 2 групи – прочитати параграф, скласти до нього план і питання,  учням 3 групи – прочитати параграф, дати анотацію та рецензію на нього.

2) Диференціація за рівнем складності.

Такий спосіб передбачає наступні види ускладнення завдань для найбільш підготовлених учнів:

ускладнення матеріалу;

збільшення об’єму вивченого матеріалу;

виконання операцій порівняння в додаток до основного завдання;

використання зворотного завдання замість прямого.

Наприклад, всі учні  за таблицею 3 заповнюють таблиці 1 та 2 та відповідають на питання: ,, Як змінюється твердість та температура плавлення металів зі збільшенням порядкового номеру елемента?”, а учні  1 групи повинні пояснити:,,Чому ми спостерігаємо такі зміни?”

Таблиця 1 Порівняльна характеристика лужних металів.

Елемент

Назва елемента,

        металу

Електронна  будова атома             

  Твердість

 Т плавлення

Ступінь       окиснення

   Li

 

 

 

 

 

   Na

 

 

 

 

 

   K

 

 

 

 

 

   Rb

 

 

 

 

 

   Cs

 

 

 

 

 

   Fr

 

 

 

 

 

Таблиця 2 Порівняльна характеристика лужноземельних металів.

Елемент

Назва елемента,

        металу

Електронна  будова атома             

  Твердість

  Т плавлення

Ступінь окиснення

   Be

 

 

 

 

 

   Mg

 

 

 

 

 

   Ca

 

 

 

 

 

   Sr

 

 

 

 

 

   Ba

 

 

 

 

 

   Ra

 

 

 

 

 

Таблиця 3 (довідкова) Характеристика деяких фізичних властивостей металів головних підгруп І – ІІІ груп періодичної системи Д.І.Менделєєва.

Період

 

          Група

 

 

І

ІІ

ІІІ

2

3Li

tпл = 179 0С

R= 152 пм

ρ = 0,52 г/см3   

тв.= 0,6 (КО)

4Be

tпл = 1284 0С

R= 113 пм

ρ = 1,8 г/см3        

тв.= 4 (ГГ)

 

3

11Na

tпл = 97,8 0С

R= 186 пм

ρ = 0,97 г/см3        

тв.= 0,6 (КО)

12Mg

tпл = 651 0С

R= 160 пм

ρ = 1,74 г/см3       

тв.= 2,5 (ГГ)

13Al

tпл = 660 0С

R= 126 пм

ρ = 2,7 г/см3        

тв.= 3 (КГ)

4

19K

tпл = 63,6 0С

R= 231 пм

ρ = 0,85 г/см3        

тв.= 0,5 (КО)

20Ca

tпл = 850 0С

R= 197 пм

ρ = 1,55 г/см3        

тв.= 2 (ГГ)

31Ga

tпл = 29,8 0С

R= 127 пм

ρ = 5,9 г/см3        

тв.= 1,5 (ІН)

5

37Rb

tпл = 39,0 0С

R= 248 пм

ρ = 1,52 г/см3        

тв.= 0,3 (КО)

38Sr

tпл = 770 0С

R= 213 пм

ρ = 2,6 г/см3       

тв.= 1,8 (ГГ)

49In

tпл = 157 0С

R= 144 пм

ρ = 7,3 г/см3        

тв.= 1,2 (ІН)

6

55Cs

tпл = 28,6 0С

R= 268 пм

ρ = 1,52 г/см3        

тв.= 0,2 (КО)

56Ba

tпл = 727 0С

R= 217 пм

ρ = 3,5 г/см3        

тв.= 1,6 (КГ)

81Tl

tпл = 301 0С

R= 171 пм

ρ = 11,9 г/см3        

тв.=1,2 (КО)

7

87Fr

tпл = 20 0С

R= 280 пм

ρ = 2,3 – 2,5 г/см3        

(КО)

88Ra

tпл = 960 0С

R= 235 пм

ρ = 5,0 г/см3        

(КО)

 

  Позначення: tпл  температура  плавлення, ρ – густина, тв. – твердість, R– радіус атома в пікометрах; кристалічні гратки: (КО) – кубічна об’ємноцентрована, (КГ) – кубічна гранецентрована, (ГГ) – гексагональна, (ІН) – інші.  

3) Диференціація завдань по об’єму учбового матеріалу.

Необхідність диференціації по об’єму зумовлена різним темпом роботи учнів та використовується в поєднанні з іншими способами диференціації.

Такий спосіб диференціації передбачає, що учні 2 та 3 груп виконують, окрім основного, ще додаткові завдання, однотипні з ним. Найчастіше в якості додаткових надаються творчі чи ускладнені завдання.

 

Наприклад, у самостійній  роботі з теми ,,Лужні та лужноземельні елементи” можна використати такі диференційовані завдання:

Завдання групи 1.

Допишіть рівняння реакцій

Li2O + HNO3

Mg + HCl

Na + O2

Ca(OH)2 + H3PO4

CaO + HCl

            Ba + H2SO4

K + N2

Ba + S

 

Завдання групи 2.

Допишіть рівняння можливих реакцій:

1) азотна кислота + барій гідроксид;

2) ртуть + ортофосфорна кислота;

3) кальцій оксид + соляна кислота;

4) натрій + азотна кислота;

5) магній + сульфатна кислота;

6) магній оксид + вода;

 

7) літій оксид + нітратна кислота;

8) барій + вода;

9) хлоридна кислота + кальцій

10) натрій + сірка

11) кальцій + азот

12) калій оксид + вода

Завдання групи 3.

а) надайте не менше  4-х способів отримання магній  хлориду.

б) визначте елемент Х за ланцюгом перетворень

Х→Х2О→ХОН→Х2SO4

4) Диференціація роботи за ступенем самостійності учнів.

При такому способі завдання однакове для всіх, але 3 група працює самостійно, а 1 та 2 аналізують спосіб розв’язання завдання з вчителем, після чого і 2 група починає працювати самостійно. 1 група усі завдання виконує з вчителем.

5) Диференціація роботи за характером допомоги учням.

Усі учні відразу виконують  самостійну роботу, але окремим надається дозована допомога. Використовуються різні види допомоги:

  алгоритм розв’язання;

 довідкові матеріали (схеми, таблиці);

 пам’ятки, плани, інструкції;

 ілюстрації, моделі, картки;

 допоміжні питання;

 початок чи часткове виконання завдання.

Використання диференціації надає змогу навіть слабкішим учням залучитися до роботи та задовольнити пізнавальний інтерес.

Одним із ефективних засобів активізації пізнавальної діяльності вважають групову навчальну діяльність школярів, організація якої забезпечує включення учнів в активне спілкування та співробітництво. Цей вид діяльності заохочує учнів до самостійного дослідження змісту навчального матеріалу, взаємного використання один одного як джерела навчальної інформації.

Групове навчання вважається різновидом  диференційованого. Головні особливості організації групової роботи:

клас поділяється на групи для вирішення конкретного завдання; найчастіше малі групи формує вчитель із власної ініціативи, порівнюючи учнів за рівнем підготовки; коли група формується з ініціативи дітей, у неї краща психологічна сумісність;

  кожна група одержує певне завдання (однакове чи диференційоване) і виконує його під керівництвом учителя чи лідера групи;

завдання повинні бути сформульовані так, щоб можна було оцінити вклад кожного у його виконання;

з метою максимальної реалізації можливостей кожного учня під час вирішення певних видів навчальних завдань склад групи може змінюватися.

Елементи процесу групової роботи:

  1. Підготовка до виконання групового завдання:

оголошення пізнавального завдання;

інструктаж про послідовність роботи;

роздавання дидактичного матеріалу.

  1. Групова робота:

планування роботи в групі;

розподіл завдань у групі;

виконання завдання;

обговорення індивідуальних результатів роботи у групах;

обговорення загального завдання групи;

підбиття підсумків.

  1. Підсумкова частина:

повідомлення про результати роботи в групах;

аналіз пізнавальних завдань, самооцінка одержаних результатів;

загальні висновки про досягнення навчальної мети, підсумки вчителя про характер роботи у групах.

 Почуття групової належності дає учням змогу долати труднощі, які виникають на їхньому шляху. Вони відчувають істотну емоційну й інтелектуальну підтримку з боку однокласників, яка надає їм можливість вийти далеко за межі їх знань та вмінь. Спільні дії в малих групах, обговорення матеріалу, навчання один одного дають можливість краще зрозуміти та засвоїти навчальний матеріал. Навіть у найслабкіших учнів зникає почуття страху за невдалу відповідь, розвивається повага до думки інших, значно зростає мотивація навчання.

Особливого значення групове навчання набуває під час проведення експерименту. В кожному учневі живе жага до відкриттів та досліджень, будь-яка дитина хоче що-небудь ,,відкрити, експериментальні завдання викликають у школярів посилений інтерес, що веде до глибокого та міцного засвоєння знань.

 Прикладом поєднання експериментальної та групової роботи є лабораторний дослід  ,,Добування алюміній гідроксиду та доведення його амфотерності”. Під час проведення досліду учнів можна поділити на 4 групи і надати їм інструктивні картки з таким змістом:

Завдання 1. Виконайте досліди, поясніть і опишіть спостереження.

1група. Отримайте алюміній гідроксид із розчинів алюміній нітрату і калій гідроксиду. Дослідіть, чи послідовність додавання розчинів один до одного позначається на швидкості появи осаду. Проведіть реакції, що підтверджують амфотерність алюміній гідроксиду.

2 група. Отримайте алюміній гідроксид із розчинів алюміній хлориду і калій гідроксиду. Дослідіть, чи послідовність додавання розчинів один до одного позначається на швидкості появи осаду. Проведіть реакції, що підтверджують амфотерність алюміній гідроксиду.

3 група. Отримайте алюміній гідроксид із розчинів алюміній сульфату і натрій гідроксиду. Дослідіть, чи послідовність додавання розчинів один до одного позначається на швидкості появи осаду. Проведіть реакції, що підтверджують амфотерність алюміній гідроксиду.

4 група.  Отримайте алюміній гідроксид із розчинів алюміній хлориду і натрій гідроксиду. Дослідіть, в якому з двох випадків: при доливанні розчину лугу в розчин солі чи навпаки - розчину солі у розчин лугу – з’являється осад, що не зникає вмить. Проведіть реакції, що підтверджують амфотерність алюміній гідроксиду.

Завдання  2. Проаналізуйте результати дослідів у групі.

Завдання 3. Систематизуйте спостереження і сформулюйте загальний висновок.

Для скорочення часу на опрацювання питання про загальні способи добування металів також можна використати групову роботу:

Завдання групи 1. Проаналізуйте рівняння добування металів з оксидів. Розставте коефіцієнти методом ОВР. Які сильні відновники треба використовувати  в таких реакціях.

ZnO + C = Zn + CO

Fe2O3 + H2 = Fe + H2O

Fe2O3 + CO = Fe + CO2

Завдання групи 2. Проаналізуйте рівняння реакцій. Розставте коефіцієнти методом ОВР. Зробіть висновок про те, що називається металотермією, алюмінотермією і силікотермією.

Cr2O3 + Al = Cr + Al2O3

TiCl4 + Mg = Ti + MgCl2

Fe2O3 + Si = Fe + SiO2

Завдання групи 3. Проаналізуйте рівняння реакцій. Розставте коефіцієнти методом ОВР. Зробіть висновок про те, які метали можна отримати електролізом.

              електроліз

NaCl    =      Na + Cl2

(розплав)

                  електроліз

MgCl2       =     Mg + Cl2

(розплав)

                  електроліз

BaCl2        =     Ba + Cl2

(розплав)

Завдання групи 4. Проаналізуйте рівняння реакцій. Розставте коефіцієнти методом ОВР. Зробіть висновок, яким чином отримують метали з сульфідних руд.

ZnS + О2 = ZnO + SO2

ZnO + C = Zn + CO2

Cr2S3 + O2 = Cr2O3 + SO2

Cr2O3 + H2 = Cr + H2O

Після виконання завдань представники груп звітують класу про результати роботи.

Важливим кроком під час вивчення хімії є виконання домашнього завдання, тому обов’язково до звичних диференційованих завдань додаються задачі, які вимагають роздумів над  вивченим матеріалом, творчого підходу до розв’язання, та зацікавлюють дітей, активізують їх пізнавальний здібності.   

Творчі домашні завдання.

Тема: Загальні хімічні властивості металів.

Допишіть казку ,,Якось зустрілися залізо та золото і почали сперечатися, хто з них найважливіший ?...

Тема: Біологічна роль металів.

Скласти меню на один день з використанням продуктів, які містять:

І група - Кальцій і Купрум;

ІІ група - Калій і Марганець;

ІІІ група – Магній і Цинк.

Тема: Алюміній.

Закінчіть розповідь і обґрунтуйте свої думки: ,,Пофарбував якось один новосел батареї у себе в квартирі блискучою алюмінієвою фарбою ,,під срібло”. Було дуже красиво.  Але взимку виявилась незвичайна особливість цих батарей…

Тема: Сплави

Удома поміркуйте над загадковим фактом . У Китаї є гробниця відомого полководця Чжоу Чжу, який помер на початку ІІІ ст.. У ХХ ст.. був зроблений спектральний аналіз орнаменту гробниці і було визначено, що сплав його містить 85% алюмінію. Як змогли у ІІ ст. добути цей метал у великій кількості?
                                      Тема: Охорона навколишнього середовища.

,,Я - репортер”. Взяти інтерв’ю у головного технолога металургійного підприємства на тему:,,Заходи забезпечення охорони навколишнього середовища на вашому підприємстві.

Тема: Узагальнення знань з теми ,,Метали.

Творчий міні-проект на тему:,,Елемент ХХІ сторіччя”.

Значення металів у житті людини величезне. 7-й період незавершений. Періодичний закон дає можливість спрогнозувати елементи та їх властивості. Перед вами задача - відкрити свій елемент, який гостро необхідний людству.

Алгоритм дії:

1) придумати символ елемента і назву;

2) охарактеризувати фізичні властивості та використання металу та його сполук;

3) довести цінність вашого відкриття для людства.

Не можна обійти питання використання в освітньому процесі метода проектів. Проект – це кинутий уперед; детальна розробка наданої задачі, яка спрямована на отримання кінцевого результату. Основний принцип методу проектів – опора на дитячі інтереси сьогодення, і це повинно бути вихідним принципом навчання. Тематика проекту може бути сформульована вчителем із урахуванням навчальної ситуації зі свого предмету, інтересів та здібностей учнів. Також діти самі можуть запропонувати тематику проекту. Проекти за виконанням можуть бути як групові, так і індивідуальні. Розрізняють такі типи проектів:

дослідницькі - підпорядковані логіці досліджень;

творчі, що мають на меті творчу спільну діяльність;

ігрові;

інформаційні - спрямовані на збирання інформації про об’єкт чи явище;

практично-орієнтовані, що опираються на соціальні інтереси учасників проекту.

Під час організації та виконання проекту вчитель:

допомагає учням у пошуку джерел інформації;

координує весь процес дослідження; підтримує і заохочує учнів до безперервного руху вперед; допомагає, але не виконує роботу замість дітей.

Використання методу проектів підвищує ефективність навчання та виховання. За його допомогою реалізуються міжпредметні зв’язки, здобуваються знання через взаємодію учнів з учителем та між собою.

Виконання проектів сприяє:

підвищенню мотивації до предмета;

підвищенню пізнавального інтересу;

розвитку творчих здібностей;

розвитку здібностей до самоосвіти;

розвитку загальнонаукових умінь та навичок.

  (Можлива тематика проектів на тему ,,Метали наведена в інформаційній картці).

Сучасна методика викладання і навчання хімії має багатий арсенал прийомів для підвищення в учнів пізнавального інтересу та активізації пізнавальної діяльності. Одним із наймогутніших каталізаторів навчального процесу є використання на уроках наукової та художньої літератури. Зустріч на уроці з улюбленими книгами, розгляд подій, що в них відбуваються у новому, несподіваному для учнів ракурсі,  епізоди з життя видатних людей, публікації з періодичної преси, цікаві наукові тексти викликають  інтерес до теми і безумовно активізують пізнавальну діяльність, підвищує рівень засвоювання і запам’ятовування матеріалу за рахунок емоційної реакції і утворення стійких асоціативних зв’язків.

Тему ,,Лужні та лужноземельні метали можна розпочати  з наукового тексту про харчові добавки:

,,На етикетках харчових продуктів разом з інгредієнтами часто зазначають Е-числа. Більша їх частина – це різноманітні неорганічні і органічні сполуки. Багато з них містить метали І та ІІ груп Періодичної системи - калій, натрій, кальцій, магній.

Харчові добавки - речовини, які в невеликих кількостях додають до харчових продуктів. До найбільш поширених харчових добавок відносяться цукор і сіль (NaCl). Сіль вже  протягом тисячоліть використовується для поліпшення смакових якостей та збереження харчів. Римські легіонери отримували зарплатню сіллю, що пояснює походження слова солдат (,,датум - за латинською давати).

Кожна харчова добавка має своє числове позначення за допомогою          Е– числа. Наприклад: кальцій карбонат (Е170) – харчовий барвник, натрій сульфіт (Е221), натрій нітрит (Е250), натрій нітрат (Е251) – консерванти, які зупиняють зростання мікроорганізмів, калій дигідроцитрат (Е332), натрій дигідрофосфат (Е339) - емульгатори, магній карбонат (Е504) використовують для зниження кислотності харчових продуктів.

В останні роки все частіше ведуться дискусії про недоцільність використання харчових добавок, тому що значна їх частина не пройшла випробувань у тих  умовах , в яких вони вживаються людиною – в малих дозах  протягом довгого часу. Підраховано, що кожний європеєць щоденно отримує в вигляді харчових добавок еквівалент  12 - 36  таблеток аспірину   Деякі харчові добавки, наприклад Е221, Е250, Е251 (містяться у копчених виробах), вважаються відповідальними за підвищену збудженість дітей, інші, наприклад: натрій бензоат (Е212), кальцій бензоат (Е213) (містяться у тонізуючих газованих напоях) - визнані небезпечними для астматиків і людей чуттєвих до аспірину.

Найбільш небезпечна харчова добавка натрій глутамат (Е621) (міститься у чіпсах, сухариках, бульйонних кубиках та інш.).

Натрій глутамат може викликати так званий ,,синдром китайського ресторану. Симптоми цього синдрому – прискорене серцебиття, запаморочення, м’язове напруження, нудота, головний біль, слабкість. Його використання заборонено для виробництва продуктів дитячого харчування.’’( Можливе запитання до тексту: ,, Напишіть формули відомих сполук.)

Згадуючи незвичні фізичні властивості деяких металів, стає в нагоді уривок з книги А.Валентинова ,,Металла огненний поток”:

,,В один из морозных зимних дней царила паника. Складской сторож, отставной солдат, доживающий свой век ,,при должности'', обалдело привалился к штабелю ящиков и тупо глядел перед собой пустыми глазами. Даже его холеные бакенбарды и те обвисли, вытянулись грустными сосульками и сильно смахивали на банную мочалку, небрежно приклеенную к помертвевшему лицу.

Неподалеку пять или шесть чиновников военного ведомства столпились вокруг открытых ящиков и, забыв про респектабельность, возбужденно размахивали руками. Да и было от чего прийти в волнение: на складе пропали… пуговицы. Да, да, блестящие оловянные солдатские пуговицы таинственным образом исчезли из ящиков. Мало того, что государству нанесен убыток, поскольку олово стоит немало, но сам факт случившегося внушал тревогу: сегодня злоумышленник похитил пуговицы, а завтра, глядишь, и оружие заберет.

А этот злоумышленник оказался очень уж нахальным. Мало того, что выгреб все пуговицы, он еще, словно в насмешку, насыпал в ящики какой-то серый порошок. Нет, это был явно опасный тип. А олух-сторож имеет наглость уверять, что караулил исправно и не допускал к дверям склада никого из посторонних. И как тепер докладывать генералу, начальнику департамента, который потребует немедленно словить похитителя?’’

Розпочати тему ,,Сплави буде цікаво з такого тексту:

,, Почувши це, не скажи, що я вихваляюсь, але скажи:

Як схоже це на її величність Хатшепсут,

Як достойно це її батька бога Амона.

(Із єгипетських текстів)

 Єгіпетська цариця Хатшепсут побудувала на честь бога Амона-Ра два обеліски, вкриті електрумом (сплав 50% золота і 50% срібла). (З археологічних документів)

Для підкреслення важливості сплавів у промисловості корисним стає уривок із твору С.Гагарина ,, Три лица Януса” про роль нікеля в Великій Вітчизняній війні: ,, … На подводной лодке «Валькирия», изчезнувшей при загадочных обстоятельствах для германского командования, находилось 160 тонн никеля в слитках и монетах США и Канады. Никель… был такой же сложной проблемой для Германии, как горючее, а может, и сложней. Ведь горючее из нефти можно хоть чем-то заменить. Никель же не заменим. Основную часть никеля Германия получала из Канады. Началась война и канадский никель был потерян для Рейха. Никелевые рудники захваченной Греции и вассальной Финляндии положение не спасли. Когда советские танки Т-34 появились на полях сражений, немецкие специалисты были поражены неуязвимостью их брони. По приказу Берлина первый же захваченный Т-34 был доставлен в Германию. Здесь за него взялись химики. Они установили: русская броня содержит большой процент никеля, что делает ее сверхпрочной. Недостаток никеля в стали привел к тому, что к 1944г. имперские военные заводы вынуждены были изготовлять танковую броню повышенной толщины, и ,,тигры”, и ,,пантеры”, и ,,фердинанды”, одетые в нее, оказывались тяжелее и слабее советских танков и самоходок.”

Вивчаючи алюміній, можна використати уривок із ,,Четвертого сна  Веры Павловни’’ ( роман Н.Чернышевского ,,Что делать?’’).

,, Но какие это полы и потолки? Из чего эти двери и рамы окон? Что это такое? Серебро? Платина? Да и мебель почти вся такая же,- мебель из дерева тут лишь каприз, она только для разнообразия, но из чего ж вся остальная мебель, потолки и полы?’’,, Попробуй  подвинуть это кресло”? – говорит старшая царица. Эта металлическая мебель легче нашей ореховой. Но что ж это за металл? Ах, знаю теперь, Саша показывал мне такую дощечку, она была легка, как стекло, и теперь уже есть такие серьги, брошки, да, Саша говорил, что рано или поздно алюминий заменит собою дерево, может быть и камень. Но как же все это богато!''( Можливе запитання до уривку – описати за текстом фізичні властивості алюмінію.)  

Під час перевірки домашнього завдання з теми ,,Лужноземельні метали’ стають у нагоді уривки з пригодницького роману Луї Буссенара ,,Похитители брильянтов, роману Жюля Верна ,,Таинственный остров та повісті Г.Хаггарда ,,Клеопатра – володарка зорі.’’:

,,Пожар пылал несколько часов подряд. Пещера превратилась в настоящую печь по обжигу известняка. Неслыханной силы пламя обожгло известковый пласт, который представляет собой углекислую соль кальция. Под действием огня известняк разложился, вуглекислота выделилась и получилось именно то, что называют негашеной  известью. Оставалось только,чтобы на нее попало известное количество воды. Так и случилось. Ливень, который последовал за грозой, залил всю огромную массу негашеной извести. Она разбухла, стала с непреодолимой силой распирать сжимающий ее уголь и выталкивать его по направлению к пропасти… Скалы, деревья, мумии – все исчезло в мгновение ока вместе с презренними негодяями.’’( Можливе запитання до уривку – записати відповідні рівняння реакцій, виправити помилку письменника.);

,,…притащили… изрядную груду известняка, весьма распостраненной горной породы… Из этих камней рассыпавшихся при прокаливании получалась жирная негашеная известь, которая сильно вздувалась и бурлила при гашении, известь такая же чистая, как та что получается при прожаривании, обжигании мрамора и мела.”( Написати відповідні рівняння.);

«…Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин…і …опустила її в оцет. За- пала мовчанка, вражені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина по- вільно розчиняється в міцному оцті. Отже, від неї не залишилося й сліду, і тоді Клеопатра підняла кубок, покрутила його, збовтуючи оцет, і випила весь до останньої краплі.»( Пояснити цей випадок, написати відповідне рівняння реакції).

Щодо питання  ,,Корозія металів’’ можна згадати розповідь наймички Нимидори із ,,Миколи Джері” І.С.Нечуя-Левицького:,,Кавун – чоловік добрий, та зате Кавуниха дуже лиха; гризе мене, як їржа залізо’’, а також використати урівок

із ,, Занимательной минералогии” А.Е.Ферсмана:

,, … Тщетно старается человек удержать в своих руках железо, покрывает его тонким слоем цинка или олова, превращает в жесть, красит его масляной краской, лакирует, никелирует, хромирует, смазывает маслом, керосином, - тысячами способов ухищряется человек, чтобы подольше сохранить железо в своих руках. Но оно все-таки неустанно исчезает, покрывается ржавчиной, смывается водой и снова рассеивается по поверхности земли.” ( Можливе питання – про яки способи захісту заліза від корозії ви дізналися з тексту?)

Під час вивчення питання ,,Хімічні властивості заліза можна прочитати уривок із алхімічного трактату:

,, …Якщо Марс у своїй  блискучій обгортці кинеться в обійми Венери, що розтанула від пекучих сліз, він неминуче почервоніє...”(Можливе запитання:  ,,Перекладіть, будь ласка, це повідомлення на сучасну мову, враховуючи, що Марс – це залізо, Венера - мідь, а пекучі сльози – концентрована сульфатна кислота? Запропонуйте рівняння реакцій).

Важливу роль у розвитку інтересу до предмета грають хімічні казки  . Діти з радістю їх сприймають, охоче відповідають на запитання після них, а також беруть участь у їх створенні.

Хімічна казка про двох сусідів.

В одному царстві, в деякій державі, в великому семиповерховому будинку на сто з гаком квартир, в одному під’їзді, на одному поверсі жили були два сусіди.

Звали їх … А от як їх звали, ви здогадаєтесь самі. Але спочатку треба дослухати казку до кінця.

А поки назвемо їх умовно: Перший сусід і Другий сусід. Найулюбленіше їх заняття -   вихваляння один перед одним своїми силою і стійкістю. Каже якось              Перший сусід Другому сусідові, коли вони випадково зустрілися біля автомата з кисневим коктейлем:

- Я, як випю кисневого коктейлю, так мене сам Натрій Гідроксидович подолати не зможе.

- Знайшов чим вихвалятися, -вимовив Другій сусід,- ти б спробував з Гідроген Хлоридовичем схватитися, він тебе швидко у білий порошок стер би.

- А сам то ти від кого вчора ледве втік? – відповів Перший сусід. - Я хоч  Натрій Гідроксидовича не боюсь, а ти боїшся!

- Боїшся, боїшся ,- передражнив його Другій сусід.- А ти в дощ і носа на вулицю не сунеш,тобі його Оксид Гідрогенович одразу відтяпає. А я захисний плащик на-

кину і ніякої вологості не боюсь. Мене сам Ферум Ферумич  для охорони від усілякої нечесті запрошує.

- Оксид Гідрогенович, Оксид Гідрогенович, - пробуркотів Перший сусід, - ти  подивився б  на того типа, який у мене за спиною живе. Він взагалі без ,,масляної шуби нікуди не виходить, а  води і зовсім, як вогню, боїться.

- А у мене, - сказав Другій сусід,- за тією ж стінкою живе силач, який не боїться ні

Оксида Гідрогеновича, ні Натрію Гідроксидовича, ні Гідрогена Хлоридовича. Кисневий коктейль він любить і п’є його тільки під час сильної жари, він від нього чорніє.

- Подумаєш, силач, - сказав Перший сусід, - зате я і фізику, і математику, і літературу, і всі інші науки перевершив. Я таку формулу можу написати, що за неї відразу Нобелівську премію дадуть. А в хімії я більше, ніж професор, розбираюсь.

- Не вихваляйся, - сказав Другій сусід, - не такій  ти і вчений. По-перше, ти без

Оксида Карбоновича І\/-ого жодної формули не напишеш, а по-друге, хоч ти до школи і кожен день ходиш, а так і не знаєш, чому деякі учні здогадуються, про кого ця казка, а інші ні.( А ви здогадались про кого йдеться в казці? Напишіть  рівняння реакцій, які доводять вашу думку.)

Казка про двоєдушний  Алюміній.

Жив на світі хитрець-наглець на ім’я Алюміній. Його володіння знаходились між двома могутніми королівствами. В одному королівстві правив молодий життєрадісний король Натрій.

Усе в його королівстві було блакитним: чисте блакитне небо, глибокі прозорі озера і ріки, блакитні квіти на блакитних полях. І жили в королівстві веселі й добрі люди з блакитними очима. Працювати й жити в королівстві було легко, вільно і радісно. А це викликало сильну заздрість у керівництва іншого королівства - Сірки. Вона вся пожовтіла від заздрощів та злоби, інколи навіть починала плавитись від внутрішнього жару чи горіти ліловим полум’ям. Після  веселого святкування дня народження сина Натрія  її терпець урвавсь, і Сірка оголосила війну Натрію.

Натрій , який ніколи і нікому не бажав зла, за характером м’якій, як віск, хоч ножем ріж, не був готовий до війни. Він звернувся до Алюмінію:,,Допоможи

мені, ми ж родичі, метали.’’ Алюміній погодився, але вирішив зробити так ,щоб

обидва війська загинули, і він оволодів би обома королівствами.

І бій почався( демонстрація реакції нейтралізації). Війська Натрія і Сірки билися, не жалкуючи сил, виділяючи велику кількість тепла. А Алюміній зі своїм військом все вигадував зручну позицію: якщо перемагало військо Натрія, він поспішав до нього, якщо військо Сірки, він переходив на його бік. Нарешті і Нат-рій і Сірка зрозуміли хитрощі Алюмінію. Обидва надіслали найсильніших вояків, яким наказали знищити негідника і зрадника.

Алюміній побачив, що з обох боків до нього наближаються два вершника, але нічого не зміг зробити. Незабаром два списа з силою встромилися в його безвільне тіло.

Сказка – ложь да в ней намек,

Элементам всем урок.

Коль металл ты – не стесняйся,

В бой с кислотами бросайся.

Пусть погибнешь ты в бою –

Славу я тебе пою!

Быть опасно амфотерным,

Лучше быть семейству верным,
А не то, как Алюминий,

Ты в бою бесславно сгинешь.    

( Про які властивості йдеться в казці, відповідь доведіть рівняннями реакцій.)

Бажання сприяти формуванню пізнавального інтересу орієнтує вчителя на організацію творчої  діяльності учнів, яка полягає у вільному застосуванні знань у нових, нестандартних умовах. Велику роль в організації таких уроків відіграє впровадження інтерактивних навчальних технологій – педагогічних прийомів, коли навчальний процес відбувається за постійної активної участі всіх учнів. А педагог при цьому виступає організатором.

Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес організовано так, що всі учасники залучені до процесу пізнання, формування висновків, створення певного результату, де кожен робить особистий внесок, іде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. Особливістю є те ,що відбувається цей процес в атмосфері доброзичливості, взаємної підтримки, а це дозволяє не тільки здобути нові знання, але й розвиває саму  пізнавальну діяльність, переводить її на вищі форми кооперації й праці.

Одним із засобів навчання , який спрямован на підвищення інтересу та пізнавальної активності школярів, є упровадження комп’ютерних технологій у систему освіти. Відомо, що середній відсоток засвоєння учбового матеріалу наступний: урок-лекція 5%; під час використання елементів самостійного читання – 10%; наглядних і аудіоматеріалів – 20%; аудіовізуальних матеріалів – 30-40%; робота в дискусійних групах – 50%; практика через дію – 75%; використання мультимедійний технологій – 80-85%; метод навчання інших – 90%. Тому, щоб максимально підвищити  якість знань учнів, максимально їх зацікавити, необхідно поєднувати інтерактивне навчання з використанням аудіовізуальних та мультимедійних засобів. Таку можливість надає інтерактивна дошка. Використання таких дошок – це цінний спосіб зосередити та утримувати увагу школярів.

Робота з інтерактивною дошкою створює комфортні умови, за яких усі учні активно взаємодіють із учителем та між собою. Інтерактивні елементи навчальних програм дозволяють перейти від пасивного засвоєння до активного, тому що учні отримують можливість самостійно моделювати явища та процеси, сприймати інформацію з поверненням, при необхідності, до будь-якого фрагменту, з повторенням  віртуального експерименту за початковими чи іншими умовами.

Візуальний матеріал, який використовують під час роботи з мультимедіа, повинен бути яскравим, образним. Це різноманітні фото, плакати, тексти, відео, схеми, діаграми, інтерактивні презентації. Завдяки інтерактивній дошці можна цілком оволодіти увагою учнів на уроці та максимально активізувати пізнавальну діяльність школярів. На жаль, на аркуші паперу не можливо показати можливості використання комп’ютерних технологій.   

,, Казка, гра, фантазія – життєдайне джерело дитячого мислення, благородних почуттів та прагнень,”- писав В.Сухомлинський. Активізація пізнавальної діяльності та розвиток інтелектуального мислення - це ті проблеми, які розв’язуються в процесі ігромистецтва. Перевірка знань на уроці, яка відбувається у формі гри, не нав’язується дітям, не викликає в них неприємних відчуттів. Гра висуває до дитини моральні вимоги, виховує почуття справедливості, чесності, відповідальності перед командою, розвиває доброзичливе ставлення один до одного.

Психологи вважають, що засвоєння матеріалу під час дидактичних ігор не вимагає довільного запам’ятовування, що підвищує емоційне сприйняття, дозволяє уникнути перевантаження учнів. Ігрова модель навчання

            надає можливість у самовизначенні;

розвиває творчу уяву;

формує навички співпраці;

створює умови для вільного висловлювання учнями власної думки, визначення певної аргументованої позиції.

Ігри можна використовувати як на певних етапах уроку, так і на окремому занятті. Тривалість гри може бути різною. Це залежить від мети, яку хоче досягнути вчитель  грою.

Під час гри стають успішними навіть слабкіші учні. Вони набувають здібності до самовираження  і самореалізації, а це значно підвищує їхню самооцінку.

На  уроках можна  використовувати і сюжетні ігри (ділові, рольові, ігри-мандрівки, ігри-змагання), і ігри з роздатковим матеріалом:,, Хрестики - нулики ”, ,,Хто зайвий?”, ,, Вгадай речовину ”, кросворди, ребуси, вікторини, загадки, судоку та інші.

,, Хто зайвий?’’

  1. K, Mg, Ca, Na.
  2. BaO, CaO, MgO, Na2O.
  3. NaOH, KOH, Ca(OH)2, Ba(OH)2

,, Хрестики – нулики

1s1

…3s2

…3s1

3s23p2

…2s1

…2s22p6

4s1

1s2

…3d14s2

 

Вірний шлях – скорочені електронні формули хімічних елементів лужних металів.

Загадки про метали.

Я метал м’який, та знайте: до води не підпускайте,             

Бо у неї опущусь, до поверхні піднімусь

Пробіжуся і зникаю, газ доверху випускаю.

А ще чую звідусіль: ,,Поклади у страву сіль!”

Сіль кухонну, бо із нею здавна ми  були ріднею.

  (Натрій)

Я – метал. Але який? І сріблястий, і м’який.

Легко ріжуся ножем, нібито на торті крем.

Зберігаюся під гасом. Як його не знайду часом,

Білим порошком вкриваюсь, помаленьку розсипаюсь.

Моїх йонів частку має сіль, що миттю вибухає.

Щоб вродили на городі бульби і коренеплоди,

Добрива мої візьміть, зважте норму, в грунт внесіть.

                                                                   (Калій)

Я сріблястий, я крилатий, високо люблю літати.

А корозії на знаю, плівкою себе вкриваю.

На опорах через ліс то  дротами я повис.

Можу двері змайструвати, посудом на кухні стати.

А народжуюсь із глини, чи мене назвеш ти нині?

                                                                    (Алюміній)

Я червона, гарна, вправна, люди знають мене здавна.

Електричний струм умить по моїх дротах біжить.

Від вологі я старію, бо від неї зеленію.

Увійди в підземний світ, відшукаєш малахіт.

Красень зір не відведеш, мої йони в них знайдеш.

                                                                     (Мідь)

Я метал м’який, пластичний і на вигляд симпатичний.

Мною можна вишивати, в церквах бані покривати,

Можна в банках зберігати чи прикраси виробляти.

Мучить спрага, то я в глотку капну нишком ,,царську водку».

                                                                     (Золото)

Хтось до класу завітав. Хто ж це? Ще один метал,

Не простий, а благородний і буваю самородний.

На святкових я столах і в церковних я хрестах,

Якщо добре шліфувати, дзеркалами можу стати.

Мої йони дуже спритні, бо вони бактерицидні,

Як хлориди зустрічають, білий осад випадає.

Маю тезку я – країну. Хто я? Відгадаєш нині?

                                                                      (Срібло)

Я поширений в природі, кожному стаю в пригоді.

Де мене зустріти можна, з вас, напевне, знає кожен,

Магнетит і гематит, лімоніт і сидерит-

Руди ці – матусі рідні, а татусь – метеорит.

Я умію воювати, але вмію й будувати

Рейки, кораблі, машини, теплоходи і турбіни.

Кров чому у вас червона? Бо в крові  мої йони.

Вголос мовте для загалу назву чорного металу.

                                                                    (Залізо)

Я метал легкий, сріблястий, можу вам в пригоді стати.

Що про мене знають люди? Мої йони стрінеш всюди:

У печерах і у горах, і в скелетах, і у морі,

Їх зустріните в бетоні чи в мармуровій колоні,

Чи у гіпсі, чи в гідриді, чи в цементі, чи в карбіді,

Вас до дошки викликають, - й вам на руки осідаю.

                                                                       (Кальцій)

 

Вікторина на тему ,,Метали”

1. Цей відомий здавна метал входить до складу кровотворного вітаміну В12 -  єдиного металовмісного вітаміну; його намагалися виплавити ще середньовічні рудокопи, але він одразу перетворювався на оксид. Метал був подібний до неспійманного гірського міфічного духу, за що й дістав його ім’я. Яке? /Кобальт/

2. Який метал називають металом хірургів? /Тантал/

3. Який метал давньогрецький філософ Аристотель назвав живим сріблом? Яку назву мають його сплави? /Ртуть, амальгами/

4. Який метал найважчий? /Осмій/

5. Який метал був названий на честь Русі? /Рутеній(лат)/

6. Який метал є найтвердіший, його назва походить від слова ,,фарба’’? / Хром /

7. Який  метал відкрили як метал «солодкої землі»? /Берилій/

8. Який лужний метал забарвлює полум’я у фіолетовий колір? /Калій/

9. Який метал названо на честь колишньої столиці Швеції? /Гольмій/

10. Який метал названо на ім’я  столиці Франції? /Лютецій/

11. Цей метал відкрив у 1975 році німецький хімік М.Клапрот, він має ім’я фантастичної  цариці ельфів – маленької істоти, героїні скандинавської міфології. Завдяки легкості, тугоплавкості, стійкості в повітрі та у воді метал набув все-світньоі слави. Він незамінний у сучасному ракето- та літакобудуванні. Який це метал? /Титан/

12. Який метал алхіміки назвали металом Місяця? /Срібло/

13. Який шляхетний елемент спричинив виникнення алхімічного періоду в розвитку хімії? /Аурум/

14. Який сплав є найдавніший? /Бронза/

15. Який метал є складовою бронзи? /Мідь/

16. Який метал є батьком консервних банок? /Олово/

17. Горіння якого металу не можна гасити вуглекислим газом, бо вогонь дужчає? Завдяки ньому рослини мають зелений колір. /Магній/

18. Який метал названо на честь батьківщини вченої Марії Склодовської-Кюрі? /Полоній/

19. Цей елемент у людини накопичується в зубах, у деяких безхребетних виконує ту саму функцію, що залізо в крові хребетних, потрібен для росту, цвітіння та врожайності рослин. /Цинк/

20. Який метал має найбільшу пластичність? /Золото, із 1г металу можна витягти дріт завдовжки 2,4 км/

21. Який метал у давнину мав назву «небесна мідь»? /Залізо/

22. Який метал є найбільш тугоплавкий? /Вольфрам/

 

Ігра – судоку ,,Метали

Cu

 

 

Cr

 

Ce

 

 

 

Cr

Ce

Cf

 

Cm

 

Cr

Co

Cu

 

Cd

 

Cf

 

Cu

Ca

 

 

 

 

Cd

 

 

 

 

Cr

Cm

Ce

 

 

Cm

Ca

Co

 

 

Cs

Cm

Cf

 

 

 

 

Co

 

 

 

 

Cm

Ce

 

Cd

 

Cu

 

Cf

Cs

Co

 

Cu

 

Ce

Cd

Cr

 

 

 

Co

 

Cs

 

 

Cf

 

Заповніть порожні клітинки

знаками металів, яки починаються

на ,,С”, таким чином, щоб, в будь-якому рядку по горізонталі та по вертикалі в кожному з дев’яти блоків 3х3, не було однакових знаків.

    

 

 

Зрозуміло, що описати всі способи активізації пізнавальної діяльності учнів неможливо. Але у цьому немає потреби. Важливо інше, щоб кожен педагог звертав увагу на розвиток пізнавального інтересу, пізнавальних здібностей, бо саме за таких умов можливе виховання особистості, підготовленої до майбутнього, у якому необхідно усвідомлювати важливість здобутих знань, робити відкриття, розв’язувати проблеми та приймати конкретні рішення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література.

1. Буссенар Луи. Похитители бриллиантов. В 2-х т – т.2 – К.: Глобус, 1993.

2. Верн Ж. Таинственный остров. К.: Веселка, 1987.

3. Денисюк В. Хімічні загадки і ребуси. Хімія. Шкільний світ, №14, 2006.

4. Дьяченко О.М. Проблема индивидуальных различий в интеллектуальном развитии ребёнка. // Вопросы психологии. - 1997.,№4

5. Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - М., 1972

6. Махмутов М.И. Проблемное обучение. – М.: Педагогика 1975.

7. Махмутов М.И. Современный урок. - М., 1985.

8. Нечуй – Левицький  І.С. Микола Джеря. – К.: Дніпро, 1978.

9. Новікова Н. Особистісно орієнтоване навчання як актуальна проблема сучасної школи. Педагогічна думка, 2002, №2.

10. Перевозный А.В. Дифференциация школьного образования: история и современность. - Мн., 1996.

11. Перевозный А.В. Педагогические основы дифференциации современного образования. - Мн., Академия последипломного образования, 1998.

12. Пєхота О.М. Освітні технології: навчально – методичний посібник. – К.: А.С.К., 2002.

13. Ситник Г. Технології превентивного виховання школярів: Практичний посібник. – Рівне: Юлат, 1999

14. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. Посібн./ О.І.Пометун, Л.В.Пироженко; За ред. О.І.Пометун. – К.: А.С.К., 2003.

 15. Фримантл М. Химия в действии. В двух частях. – т.2 – М.: Мир, 1991.

16. Хаггард Г.Р. Клеопатра – владычица зари. М.; Художественная литература, 1991.

17. Шулдик В.І. Методика організації пізнавальної діяльності школярів на уроках біології: Посібник. – К.: Наук. світ, 2002.

18. Ярошенко О.Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. – К.; Партнер, 1997.                                                                  

19. Якиманская И.С. Личностно-ориентированное обучение в современной школе. - М., 1996.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
2189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку