Матеріали до уроків природознавства,української мови,літературного читання та математики

Про матеріал
Пропонуються тести, брейн – ринг, хвилинки каліграфії для уроків української мови в 1 – 4 класах та пізнавальні - міні диктанти, вправи на розвиток дивергентного та креативного мислення, математичних умінь, пізнавальної активності та творчості, вправи, які розроблені на основі інноваційних технологій, для проектів, ігри, мовно – лексична розминка, перлини народної мудрості. Матеріал спрямований на підвищення пізнавальної активності школярів, розвиток інтелектуальних здібностей, створення ситуацій успіху, що є запорукою свідомого засвоєння знань; допоможе зробити відкриття «чудес» у царстві тварин своєї Батьківщини. Розрахований на використання як на уроках, так і в позаурочний час. Призначений для учнів початкових та середніх класів, учителів, батьків, студентів педагогічних факультетів.
Перегляд файлу

                  Тести  «Дивосвіт фауни»

 

Методичний супровід: дані тести вчать дітей узагальнювати знання про представників дикої фауни, встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, спонукають до застосування інформації, отриманої в результаті самостійного пошуку з різних джерел. В свою чергу, вчитель повинен чітко зрозуміти: навіщо потрібно проводити опитування і яку мету він переслідує? Тест дає змогу вчителеві виявити рівень знань школярів про диких звірів і побудувати відповідну корекційну роботу.

Завдання: 

1. Звір, який любить купатися в калюжах?

а) олень благородний

б) свиня дика

в) бобер річковий

2. Звір, який у пошуках улюблених водяних рослин, пірнає на глибину 5 м?

а) видра

б) бобер

в) лось

3. Звір, який полюбляє взимку більше сильні морози, ніж відлигу?

а) козуля

б) лось

в) олень

4. Звір, який взимку для поживи шукає під снігом листя суниць та ожини?

а) ведмідь

б) козуля

в) лось

5. Звір, у «меню» якого входить приблизно 400 видів рослин?

а) зубр

б) ведмідь

в) заєць

6. Звір, який є рекордсменом з розбишацтва?

а) ховрах

б) ласка

в) бабак

7. Звір, який із сухих гілочок майстерно будує кубло кулястої форми – гайно – із круглим отвором-входом і підвішує у верхівках невисоких дерев?

а) куниця

б) білка

в) горностай

8. Звір, який для відпочинку щодня влаштовує нову ямку серед трави, буряну, ріллі, а взимку – снігу?

а) миша

б) ховрах

в) заєць

9. Звір, який використовує яблучний сік, щоб позбутися паразитів на шкірі?

а) лисиця

б) вовк

в) їжак

10. Звір, який вміє будувати підземні тунелі?

а) кріт

б) їжак

в) ховрах

11. Звір, який спить, звисаючи вниз головою?

а) горностай

б) кажан

в) ласка

12. Звір, який влітку може жити серед каміння?

а) горностай

б) куниця

в) лисиця

13. Звір, у якого часом літня сплячка переходить у зимову, і так він може проспати цілих 9 місяців?

а) їжак

б) ведмідь

в) ховрах

14. Звір, який для поселення риє глибокі нори, нагортаючи біля входу купи землі, часом заввишки до 1 метра?

а) кріт

б) бабак

в) ховрах

15. Звір, який має різці, що ростуть протягом усього життя і ніколи не тупляться?

 а) свиня дика

б) вовк

в) бобер

16. Звір, який вміє виконувати танок фокстрот?

а) лисиця

б) куниця

в) видра

17. Звір, який ніколи не закидає хвоста на спину?

а) бобер

б) вовк

в) рись

18. Звір, який може плавати на спині, на боці, стояти у воді « солдатиком»?

а) видра

б) ведмідь

в) лось

19. Звір, який залишає на снігу слід «4 крапки»?

а) заєць

б) олень

в) рись

20. Звір, який восени поїдає виноград, яблука та груші?

а) куниця

б) горностай

в) кажан

21. Звір, який здатен утворити справжнє підземне місто, а тими самими норами його родина може користуватися понад 100 років?

а) кріт

б) борсук

в) ховрах

22. Звір, який наситившись, залюбки грається з рибою: упіймає, відпустить, а тоді знову наздоганяє?

а) ведмідь

б) бобер

в) видра

23. Звір, який має довгий тонкий хвіст, що може закручуватися навколо стеблини буряну, і утримувати звірка на висоті при будуванні гнізда?

а) миша

б) ховрах

в) кріт

 

Відповіді:

  1. б) свиня дика;                                                      
  2. в) лось;
  3. в) олень;
  4. б) козуля;
  5. а) зубр;
  6. в) бабак;
  7. б) білка;
  8. в) заєць;
  9. в) їжак;

    10. а) кріт;

    11. б) кажан;

    12. а) горностай;

    13. в) ховрах;

    14. б) бабак;

    15. в) бобер;

    16. а) лисиця;

    17. б) вовк;

    18. б) ведмідь;

    19. в) рись;

    20. а) куниця;

    21. б) борсук;

    22. в)  видра;

    23. а) миша.

 

 

           Брейн-ринг «Царство звірів»

 

Методичний супровід: даний брейн-ринг сприяє створенню  ситуації успіху, що є запорукою свідомого та успішного засвоєння знань. Для підвищення ефективності навчання доцільно проводити його у формі бліц-опитування для вдосконалення самоорієнтації школярів. При цьому учень має можливість узагальнити, обґрунтувати й конкретизувати фактами єдину та миттєву відповідь. Можна проводити бліц-опитування, вміло поєднуючи індивідуальну та групову технології навчання, які забезпечать виховання між школярами гуманних стосунків, культуру ведення діалогу, відповідальність за результати своєї праці. Кількість питань для брейн-рингу та поділ дітей на групи  здійснює вчитель самостійно.

                          Бліц-опитування

Завдання:

 

Тварина, яка є уособленням працелюбності і наполегливості. Інженери запозичили у неї деякі методи при будівництві греблі?

Бобер.

 

Зухвалий звірок?

Ласка.

 

Довжина міцної колючої голки їжака?

З см.

 

Звір, який рятуючись від комарів, занурюється у воду по саму шию?

Лось.

 

Тварина із своєрідною прикрасою-антеною – китичками на вухах?

Рись.

 

Найбільший лежебок?

Борсук.

 

Цінний хутровий звірок, що споживає ягоди чорниці та плоди горобини?

Куниця.

 

Найбільший звір України?

Зубр.

 

Санітар лісу?

Вовк.

 

Тварина, що навесні любить щипати квіти: медунку, примулу і навіть сон-траву?

Козуля.

 

Тварина, яка спить «глибоко», не просинаючись і навіть не перевертаючись на другий бік?

Бабак.

 

Тварина, яка впадаючи в сплячку, перебуває у стані, близькому до смерті: серце ледь б’ється – 5 ударів за хвилину, а температура тіла падає до 1 – 2 тепла.

Їжак.

 

Якої тваринки, улюблена гра «кішки-мишки» ?

Видри.

 

Тварини, які взимку невеликими стадами йдуть на поля поживитися буряками, картоплею та кукурудзою, завдаючи шкоди сільському господарству, а назад повертаються тими самими стежками.

Свині дикі.

 

Як по-іншому звуть козулю?

Косуля.

 

Найохайніший звір?

Борсук.

 

Улюблене звірятко дітвори, яке має довгі задні лапки, ніби накручені пружинки, пухнастий хвіст, немов розкритий парашут та друге ім’я – вивірка?

Білка.

 

Розбійник, що нападає на кожного стрічного?

Ласка.

 

Вправний чотириногий будівничий і лісоруб?

Бобер.

 

Тварина, яка в пухкій землі риє так само швидко, як риба плаває у воді?

Кріт.

 

Тварина, яка буває трьох видів: хатня, лісова, польова?

Миша.

 

На яку тварину їжак нападає першим?

На отруйну гадюку.

 

Якого звіра улюблений вид мистецтва – співи?

Вовка.

 

Ім’я якого звіра містить в собі високу позитивну людську чесноту?

Оленя благородного.

 

Яка тварина так вміло заплутує сліди на снігу, як діти – бабусин клубок із нитками?

Заєць.

 

Тварина, яка найчастіше «впадає» в дитинство і не виходить з нього протягом всього життя?

Видра.

 

Яке звірятко, будучи голодним, може знищити більше тварин, ніж здатне з’їсти саме?

Горностай.

 

Які тварини сплять на спині, склавши лапи на животі, ще й хропуть уві сні?

Бобри.

 

Тварина, яка легко приручається, вміє співати й заливається трелями, що нагадує пісню молодої вільшанки?

Хатня миша.

 

Найбільший ворог лося?

Рись.

 

Зухвале звірятко, якщо його приручити, може стати найвірнішим другом людини: буде спати з вами, ходити на роботу (бо не бажатиме залишатися на самоті), гратиметься з собаками і кішками?

Ласка.

 

Тварина, яка вміє сама копати криничку і під землею має власний водопій?

Кріт.

 

Незграбна тварина, яка не чує наближення людини чи іншої тварини, коли вітер дме у протилежний від неї бік, недобачає, а, зачувши небезпеку, згортається в клубок?

Їжак.

Кмітливі високоорганізовані тварини, які живуть зграями із суворою організацією і залізною дисципліною. Усі члени зграї підпорядковуються ватажку.

Вовки.

 

Які крупні тварини, що вважаються суто лісовими, насправді не такі: вони люблять поєднання відкритого простору, де зручно пастися, та невеликих гайків і чагарникових заростей, придатних для відпочинку?

Дикий кабан, благородний олень, зубр, козуля.

 

Із шкури якого звіра виготовляють замшу?

Лося.

 

Звір, що літає?

Кажан.

 

Тварини-«архітектори», що вміють створювати водяні шедеври – охайні хатки на греблі?

Бобри.  

 

Який гризун має у ротовій порожнині защічні мішечки, в які збирає кормові продукти, щоб перенести до своєї нори?

Ховрах.

 

У якої тварини задні лапи вдвічі довші за передні?

В зайця.

 

Яка тварина, коли на лігво нападають собаки, не захищає своїх дитинчат, а тікає?

Вовк.

 

Як називають ведмедя, що не залягає у зимову сплячку, а веде активний спосіб життя?

Ведмідь-шатун.

 

Молоді роги якої тварини звуться пантами?

Оленя благородного.

 

Як зветься тварина, що для відпочинку влаштовує просте лігво: взимку – розгорнутий ногами сніг, а восени – листя?

Козуля.

 

Найменший хижак?

Ласка.

Активний і ненажерливий звірок, який завдає людям чимало неприємностей – серйозно шкодить полям і городам.

Ховрах.

 

Як зветься тварина, що вміє швидко, із задоволенням котитися вниз, у воду, із берега річки, немов на санчатах?

Видра.

 

Який спритний звірок ловить мишей прямо в їхніх норах навіть взимку, коли лежить товстий шар снігу і закритий вхід до схованки жертви?

Горностай.

 

Найдобродушніша тваринка, яка будує свої гнізда на зразок пташиних, вправно звиваючи їх з прутиків?

Польова миша.

 

Як зветься звір, у якого на другому пальці задньої лапи кіготь роздвоюється і виконує роль гребінця, яким той розчісує свою шерсть?

Бобер.

 

Як зветься єдина тварина, що досить близько підпускає до себе людину?

Їжак.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хвилинки каліграфії для уроків української мови                                                                         в 1 – 4 класах + Пізнавальні міні – диктанти

 

Методичний супровід: даний матеріал розроблений відповідно до вікових особливостей школярів. Його доцільно використовувати згідно поданого зразка: спочатку пропонується учням повторити алгоритм написання певних літер, поєднати їх у склади та утворити слова. Пізнавальні міні – диктанти починати писати з другого класу. Обов’язковим елементом є ілюстрація тварини, з якою ознайомлюються школярі.

 

Зразок використання:

 

 1клас     Бб

               Ба ба а бак Бабак бабак

 2 клас    Бабаки дуже люблять спати.

 3 клас    Це мирні  і потішні звірки.

 4 клас    Вони ніколи не з’їдають рослину повністю. На одній відгризають      стебло, а на іншій листочок чи квіточку.

 

Бб

Бі бі іл лк ка Білка білка

Білка весело стрибає з гілки на гілку.

На зиму запасає горіхи, гриби, жолуді, насіння.

Перед снігопадом з гнізда не виходить. У люті морози загортається у хвіст, як у ковдру, і спить.

 

Бб

Бо бо об бе ер Бобер бобер

Бобри своє житло будують біля води.

Товсті дерева можуть гризти декілька ночей підряд.

Живляться корою та молодими гілками верби, осики, тополі. На зиму роблять собі продовольчі запаси.

 

Бб

Бо бо ор рс су ук Борсук борсук

Борсук є твариною охайною.

Свою домівку провітрює і просушує.

Перш, ніж зайти в нору, обтріпується і витирає лапи.

Навесні та восени робить генеральне прибирання житла і навколишньої території. На зиму залягає у сплячку.

 

Вв

Ве ве ед дм мі ід дь ведмідь ведмідь

Ведмідь взимку спить у барлозі.

Влітку живиться рослинами, ягодами, горіхами, жолудями, комахами.

Любить ловити рибу. Із задоволенням ласує малиною та медом.

 

Вв

Ви ви ид др ра Видра видра

Видра добре плаває.

Вона живиться рибою.

Любить кататися із гірки і влітку, і взимку.

 

Вв

Во во ов вк Вовк вовк

Вовк є розумним і сильним звіром.

Полює на козуль, оленів, зайців.

Добре бачить у темряві. Лігво влаштовує у глухих місцях. Дисципліна у зграї сувора.

 

Гг

Го го ор рн но ос ст та ай Горностай горностай

Взимку у горностая білосніжне хутро.

Відпочиває у снігових наметах під кущами.

Спритно лазить по деревах, далеко стрибає, добре плаває.

Під час полювання  нападає на молодих зайців. Знищує багато гризунів. Не боїться людини.

 

Зз

За за ає єц ць Заєць заєць

Заєць любить ласувати корою осики та берези.

Щодня влаштовує для відпочинку нову ямку серед трави, буряну, ріллі.

Має довгі задні лапи. Чудово стрибає і бігає.

 

Зз

Зу зу уб бр Зубр зубр

Зубр є найбільшим звіром в Україні.

Його маса може перевищувати тисячу кілограмів, а зріст сягати двох метрів.

Живиться різними травами, плодами, листям, гілками. Споживає зубр опеньки та лисички.

 

Її

Їж їж жа ак Їжак їжак

Їжачок поніс на спині червонобокі яблука.

Але на зиму він їх не запасає.

Лише чистить  свої гострі та міцні голочки кислим соком, щоб позбутися шкідників.

 

Кк

Ка  ка аж жа ан Кажан кажан

Кажан уміє літати.

Це звір, а не птах. Його тіло вкрите шерстю.

Він вдень спить, звисаючи головою вниз.

Вночі виловлює шкідливих комах.

 

Кк

Ко ко оз зу ул ля Козуля козуля

Козуля є полохливою та обережною твариною.

Живиться тоненькими гілочками дерев і кущів, травами, ягодами, грибами.

Навесні полюбляє щипати ведмежу цибулю, медунку, примулу, сон-траву. Взимку шукає під снігом листя суниць та ожини.

 

Кк

Кр кр рі іт Кріт кріт

Кріт все своє життя проводить під землею.

Шукає червяків та комах для поживи.

При цьому викидає на поверхню зайвий грунт  і утворює кротовини. Взимку не спить, як їжак, а працює під снігом.

 

КК

Ку ку ун ни иц ця Куниця куниця

Куниця живе у дуплах дерев.

Живиться птахами, комахами, нападає на зайців, білочок, козуль.

Споживає ягоди чорниці та плоди горобини. Полюбляє мед диких бджіл.

 

Лл

Ла ла ас ск ка Ласка ласка

Ласка спритно ловить мишей.

Оселяється на полях, серед бурянів, у скиртах соломи та копицях сіна.

У зимову сплячку не впадає. У морозні дні сидить під сніговим покривом.

 

Лл

Ли ли ис си иц ця Лисиця лисиця

Лисиця дуже хитра і красива тварина.

Має довгий і пухнастий хвіст.

Живиться мишами. Не відмовляється від жуків, птахів, зайців. Любить ласувати суницями, чорницями, яблуками і виноградом.

 

Лл

Ло ло ос сь Лось лось

У лося на голові ростуть великі роги.

Він добре чує, але погано бачить.

Живиться пагінцями, корою і листям майже всіх дерев. Боїться рисі, а вовка – ні.

 

Мм

Ми ми иш ші Миші миші

Миші охоче живляться зерном і насінням.

Якщо поселяться в будинках, то поїдають крупи та борошно.

Охоче і тихо гризуть книги, килими, меблі, картини. Якщо має розвалитися старе приміщення, то миші його залишать першими.

 

Оо

Ол ол ле ен нь Олень олень

Олень є окрасою наших лісів.

Він дуже обережний звір.

Полюбляє жолуді, горішки бука та ліщини, гриби, лишайники. Пасеться на світанку та ввечері, а вдень відпочиває.

 

Рр

Ри ри ис  сь Рись рись

Рись вміє лазити по деревах.

Вона швидко бігає, добре плаває, легко пересувається по глибокому і пухкому снігу.

Нападає на молодих оленів, лосів, козуль. Побачити її важко, оскільки забарвлення зливається із довкіллям.

 

Сс

Св св ви ин ня ди ик ка Свиня дика свиня дика

Дика свиня живе у густому лісі.

Любить купатися у калюжах.

Легко перепливає річки та озера. Живиться жолудями, мишами, буряками, картоплею, кукурудзою.

 

Хх

Хох о ов вр ра ах Ховрах ховрах

Ховрах є дуже шкідливим гризуном.

Живиться пшеницею, соняшником, кавунами, динями, огірками.

На зиму залягає у сплячку.

 

 

 

 

Вправа «3 в 1»: на розвиток математичних умінь,     пізнавальної активності та творчості     

 

Методичний супровід: дана вправа виконується на основі пронумерованих літер алфавіту:

А    Б    В    Г    Г    Д    Е    Є   Ж   З    и   І   Ї   Й   К   Л   М   Н   О  

1       2        3      4      5        6       7     8       9      10    11   12 13    14    15    16    17     18    19  

 

П   Р   С   Т   У   Ф   Х   Ц   Ч   Ш   Щ   ь   Ю   Я  

20   21    22    23    24    25    26     27    28    29      30     31    32     33          

Діти обчислюють приклади, при цьому головна увага фокусується на правильному результаті, від якого залежить вірне або хибне утворення ключового слова. Після цього вчитель надає необхідну пізнавальну інформацію про представника фауни або «Наукова рада» класу звертається до відповідної рубрики чи літератури. Ці завдання також сприяють розвитку пошукового інтересу та самостійності школярів.                                                

 

Зразок використання:

 

 БАБАК

2 клас              

3 клас

4 клас

100 – 98 = 2 Б

400 : 200 = 2   Б

900 : 450 = 2  Б

37 – 36 = 1   А

500 : 500 = 1   А

810 : 810 = 1  А

42 – 40 = 2   Б

600 : 300 = 2   Б

1000 : 500 = 2Б

55 – 54 = 1   А

195 : 195 = 1   А

936 : 936 = 1  А

22 – 7 = 15   К

235 – 220 = 15К

225 : 15 = 15  К

Пізнавальну інформацію брати із рубрики «Працює наукова рада класу»

БІЛКА

2 клас

3 клас

4 клас

42 – 40 = 2

100 – 998 = 2

1000 : 500 = 2

17 – 5 = 12

182 – 170 = 12

192 : 16 = 12

19 – 3 = 16

896 – 880 = 16

256 : 16 = 16

18 – 3 = 15

285 – 270 = 15

225 : 15 = 15

30 – 29 = 1

137 : 137 = 1

800 : 800 = 1

БОБРИ

2 клас

3 клас

4 клас

100 – 98 = 2

400 : 200 = 2

700 : 350 = 2

25 – 6 = 19

839 – 820 = 19

228 : 12 = 19

52 – 50 = 2

100 : 50 =2

650 : 325 = 2

25 – 4 = 21

3 х 7 =21

84 : 4 = 21

13 – 2 = 11

121 – 10 = 11

99 : 9 = 1

БОРСУК

2 клас

3 клас

4 клас

92 – 90 = 2

100 : 500 = 2

5000 : 2500 = 2

20 – 1 = 19

489 – 470 = 19

1482 : 78 = 19

30 – 9 = 21

3 х 7 = 21

1869 : 89 = 21

26 – 4 = 22

88 : 4 = 22

484 : 22 = 22

27 – 3 = 24

72 : 3 = 24

1944 : 81 = 24

19 – 4 = 15

75 : 5 = 15

540 : 36 = 15

 

 ВЕДМІДЬ

2 клас

3 клас

4 клас

73 – 70 = 3

600 – 597 = 3

1500 : 500 = 3

57 – 50 = 7

700 – 693 = 7

700 : 100 = 7

86 – 80 = 6

696 – 690 = 6

6000 : 1000 = 6

21 – 4 = 17

547 – 530 = 17

952 : 56 = 17

15 – 3 = 12

522 – 510 = 12

624 : 52 = 12

8 – 2 = 6

500 – 494 = 6

972 : 162 = 6

32 – 1 = 31

691 – 660 = 31

775 : 25 = 31

 

ВИДРА 

2 клас

3 клас

4 клас

73 – 70 = 3

150 : 50 = 3

9000 : 3000 = 3

20 – 9 = 11

616 - 605 = 11

1100 : 100 = 11

56 – 50 = 6

1410 - 1404 = 6

750 : 125 = 6

23 – 2 = 21

105 : 5 = 21

1617 : 77 = 21

30 – 29 = 1

258 : 258 = 1

2315 : 2315 = 1

 

ВОВК

2 клас

3 клас

4 клас

57 – 54 = 3

143 – 140 = 3

555 : 185 = 3

20 – 1 = 19

189 – 170 = 19

1064 : 56 = 19

93 – 90 = 3

900 : 300 = 3

480 : 160 = 3

100 – 85 = 15

60 : 4 = 15

2100 : 140 = 15

 

ГОРНОСТАЙ

2 клас

3 клас

4 клас

90 – 86 = 4

800 : 200 = 4

5000 : 1250 = 4

22 – 3 = 19

190 : 10 = 19

304 : 16 = 19

41 – 20 = 21

84 : 4 = 21

5987 – 5966 = 21

38 – 20 = 18

90 : 5 = 18

9108 : 506 = 18

10 + 9 = 19

199 – 180 = 19

855 : 45 = 19

50 – 28 = 22

220 : 10 = 22

2860 : 130 = 22

20 + 3 = 23

293 - 270 = 23

7405 – 7382 = 23

100 – 99 = 1

186 – 185 = 1

1009 – 1008 = 1

2 х 7 = 14

70 : 5 = 14

1484 : 106 = 14

 

ЗАЄЦЬ

2 клас

3 клас

4 клас

90 – 80 = 10

400 : 40 = 10

8000 : 800 = 10

80 – 79 = 1

159 : 159 = 1

1243 : 1243 = 1

78 – 70 = 8

120 : 15 = 8

3552 : 444 = 8

57 – 30 = 27

81 : 3 = 27

11043 : 409 = 27

62 – 31 = 31

124 : 4 = 31

1705 : 55 = 31

 

ЗУБР

2 клас

3 клас

4 клас

40 – 30 = 10

300 : 30 = 10

5000 : 500 = 10

29 – 5 = 24

96 : 4 = 24

2664 : 111 = 24

100 – 98 = 2

100 : 50 = 2

6000 : 3000 = 2

25 – 4 = 21

126 : 6 = 21

11466 : 546 = 21

 

ЇЖАК

2 клас

3 клас

4 клас

53 – 40 = 13

130 : 10 = 13

1352 : 104 = 13

15 – 6 = 9

99 : 11 = 9

81000 : 9000 = 9

80 – 79 = 1

186 : 186 = 1

5007 : 5007 = 1

22 – 7 = 15

765 – 750 = 15

9060 : 604= 15

 

КАЖАН

2 клас

3 клас

4 клас

18 – 3 = 15

150 : 10 = 15

1665 : 111 = 15

29 – 28 = 1

445 : 445 = 1

8895 : 8895 = 1

39 – 30 = 9

90 : 10 = 9

972 : 108 = 9

51 – 50 = 1

646 – 645 = 1

74921 – 74920 = 1

23 – 5 = 18

108 : 6 = 18

5994 : 333 = 18

 

КОЗУЛЯ

2 клас

3 клас

4 клас

3 х 5 = 15

135 – 120 = 15

2385 – 2370 = 15

49 – 30 = 19

190 : 10 = 19

2109 : 111 = 19

100 – 90 = 10

500 : 50 = 10

50000 : 5000 = 10

18 + 6 = 24

96 : 4 = 24

2400 : 100 = 24

2 х 8 = 16

48 : 3 = 16

2866 – 2850 = 16

40 – 7 = 33

99 : 3 = 33

19932 : 604 = 33

 

 

 

КРІТ

2 клас

3 клас

4 клас

5 х 3 = 15

75 : 5 = 15

15000 : 1000 = 15

3 х 7 = 21

84 : 4 = 21

8961 – 8940 = 21

3 х 4 = 12

60 : 5 = 12

9006 – 8994 = 12

20 + 3 = 23

245 – 222 = 23

13823 : 601 = 23

 

 

 

КУНИЦЯ

2 клас

3 клас

4 клас

5 х 3 = 15

150 : 10 = 15

5000 – 4985 = 15

4 х 6 = 24

72 : 3 = 24

2544 : 106 = 24

2 х 9 = 18

398 – 380 = 18

1800 : 100 = 18

20 – 9 = 11

99 : 9 = 11

2838 : 258 = 11

19 + 8 = 27

243 : 9 = 27

90000 – 89973 = 27

36 – 3 = 33

850 – 817 = 33

33000 : 1000 = 33

 

ЛАСКА

2 клас

3 клас

4 клас

4 х 4 = 16

160 : 10 = 16

224 : 14 = 16

9 : 9 = 1

900 – 899 = 1

5366 : 5366 = 1

82 – 60 = 22

110 : 5 = 22

22000 : 1000 = 22

3 х 5 = 15

90 : 6 = 15

6000 : 400 = 15

80 – 79 = 1

333 : 333 = 1

50000 – 49999 = 1

 

 

 

ЛИСИЦЯ

2 клас

3 клас

4 клас

4 х 4 = 16

64 : 4 = 16

16000 : 1000 = 16

81 – 70 = 11

55 : 5 = 11

53609 – 53598 = 11

16 + 6 = 22

110 : 5 = 22

11088 : 504 = 22

21 – 10 = 11

77 : 7 = 11

33000 : 3000 = 11

3 х 9 = 27

183 – 156 = 27

4000 – 3973 = 27

18 + 15 = 33

165 : 5 = 33

20031 : 607 = 33

 

ЛОСЬ

2 клас

3 клас

4 клас

4 х 4 = 16

64 : 4 = 16

16000 : 1000 = 16

12 + 7 = 19

190 : 10 = 19

9595 : 505 = 19

16 + 6 = 22

300 – 278 = 22

5280 : 240 = 22

49 – 18 = 31

93 : 3 = 31

30000 – 29969 = 31

 

 

 

МИША

2 клас

3 клас

4 клас

11 + 6 = 17

170 : 10 = 17

60000 – 59983 = 17

40 – 29 = 11

88 : 8 = 11

4015 – 4004 = 11

13 + 16 = 29

174 : 6 = 29

29000 : 1000 = 29

100 – 99 = 1

829 – 828 = 1

58329 : 58329 = 1

 

 

ОЛЕНЬ

2 клас

3 клас

4 клас

27 – 8 = 19

190 : 10 = 19

19000 : 1000 = 19

4 х 4 = 16

128 : 8 = 16

70004 – 69988 = 16

60 – 53 = 7

231 : 33 = 7

7728 : 1104 = 7

2 х 9 = 18

126 : 7 = 18

25894 – 25876 = 18

94 – 63 = 31

300 – 269 = 31

20398 : 658 = 31

 

 

 

РИСЬ

2 клас

3 клас

4 клас

3 х 7 = 21

210 : 10 = 21

21000 : 1000 = 21

84 – 73 = 11

66 : 6 = 11

3355 : 305 = 11

80 – 58 = 22

198 : 9 = 22

2178 : 99 = 22

16 + 15 = 31

248 : 8 = 31

3317 : 107 = 31

 

 

СВИНЯ ДИКА

2 клас

3 клас

4 клас

14 + 8 = 22

220 : 10 = 22

22000 : 1000 = 22

9 : 3 = 3

54 : 18 = 3

30000 : 10000 = 3

80 – 69 = 11

44 : 4 = 11

7194 : 654 = 11

2 х 9 = 18

600 – 582 = 18

5526 : 307 = 18

25 + 8 = 33

165 : 5 =33

41856  - 41823 = 33

 

ХОВРАХ

2 клас

3 клас

4 клас

31 – 5 = 26

260 : 10 = 26

 3848 : 148 = 26

80 – 61 = 19

76 : 4 = 19

19000 : 1000 = 19

30 : 10 = 3

900 : 300 = 3

30000 : 10000 = 3

14 + 7 = 21

800 – 779 = 21

40004 – 39983 = 21

101 – 100 = 1

854 – 853 = 1

65834: 65834 = 1

33 – 7 = 26

104 : 4 = 26

58971 – 58945 = 26

                Математично-пізнавальні диктанти

                         «Фауна у цифрах»       

 

Методичний супровід: даний різновид диктантів доцільно проводити на уроках математики після хвилинок каліграфії та пізнавальних хвилинок, починаючи з другого класу. Він є своєрідним засобом активізації  діяльності школярів в процесі ознайомлення із представниками довкілля. Сприяє розвиткові пам’яті, логічного мислення та уяви. Інформацію потрібно вибирати відповідно до вікових особливостей учнів та їхніх знань. Відповіді вважаються правильними, якщо вони конкретні або коливаються в межах норми. Наприклад, на запитання: Яка довжина тіла білки?, можна відповісти цифрами в межах від 20 до 32. В другому класі достатньо одного -  трьох запитань, в третьому – чотирьох, а в четвертому можна ставити пять і шість.

 

Зразок використання:

 

2 клас

 

Запитання:

Яка маса тіла бабака?

Яка довжина хвоста вовка?

Скільки років може жити в неволі білка?

 

Відповіді:

9 кг, 35 см, 15 р..

 

Завдання:

 

Бабак

1) Довжина тіла?

 60 см.

2) Довжина хвоста?

 16 см.

3) Маса тіла?

  9 кг.   

4) Глибина бабаковини?

 3 м.

5) Довжина підземних ходів?

 20 м.

6) Яку частину становить життя проведене у сні?

 9/10.

8) Кількість новонароджених малят?

 3 – 6.

 

 

Білка

1) Довжина тіла?

 20 – 32 см.

2) Довжина хвоста?

 20 – 32 см.

3) Висота стрибків?

 30 м.

4) Тривалість життя у дикій природі?

 2 – 4 роки.

5) Тривалість життя в неволі?

 До 15 років.

6) Кількість новонароджених малят?

 3 – 6.

7) Маса тіла?

 200 – 500 г.

 

 

Бобер річковий

1) Довжина тіла?

 1 м.

2) Довжина хвоста?

 41 см.

3) Маса тіла?

 300 кг.

4) Тривалість життя?

 16 років.

5) Висота житла?

 1 – 3 м.

6) Кількість новонароджених малят?

 2 – 3.

 

 

Борсук

1) Довжина тіла?

90 см.

2) Довжина хвоста?

 25 см.

3) Маса тіла?

 16 – 18 кг.

4) Тривалість життя?

 16 років.

5) Кількість новонароджених малят?

 3 – 5.

 

Ведмідь

1) Довжина тіла?

 120 – 200 см.

2) Довжина хвоста?

 6 – 21 см.

3) Маса тіла?

 120 – 200 кг.

4) Тривалість життя?

 35 – 50 р.

5) Кількість новонароджених малят?

 1 – 2.

 

 

Видра

1) Довжина тіла?

 80 – 90 см.

2) Довжина хвоста?

 21 – 46 см.

3) Маса тіла?

 6 – 10 кг.

4) Тривалість життя?

 12 – 15 років.

5) Кількість новонароджених малят?

 2 – 5.

 

 

Вовк

1) Довжина тіла?

 105 – 160 см.

2) Довжина хвоста?

35 – 50 см.

3) Маса тіла?

 40 – 50 кг.

4) Тривалість життя?

 10 – 15 років.

5) Кількість новонароджених малят?

 6 – 13.

 

 

Горностай

1) Довжина тіла?

 38 см.

2) Довжина хвоста?

 12 см.

3) Маса тіла?

 300 г.

4) Тривалість життя?

 7 років.

5) Кількість новонароджених малят?

 4 – 8.

 

 

Зайці

1) Довжина тіла?

 55 – 70 см.

2) Довжина хвоста?

 8 – 12 см.

3) Маса тіла?

 4 – 6 кг.

4) Тривалість життя?

 12 років.

5) Кількість новонароджених малят?

 2 – 4.

 

 

Зубр європейський

1) Довжина тіла?

 300 см.

2) Довжина хвоста?

30 – 45 см.

3) Маса тіла?

 1 т.

4) Кількість новонароджених малят?

 1 – 2.

5) Тривалість життя?

 30 – 50 років.

 

 

Їжак

1) Довжина тіла?

 20 – 30 см.

2) Довжина хвоста?

 3 см.

3) Маса тіла?

 700 – 800 г.

4) Кількість новонароджених малят?

 3 – 8.

5) Тривалість життя?

 8 – 10.

6) Довжина голки?

 3 см.

7) Кількість голок на спині?

 6 – 8 тисяч.

8) Скільки часу на добу веде активне життя?

 6 год.

 

 

Кажан

1) Довжина тіла?

 2,5 – 14 см.

2) Довжина хвоста?

 20 – 39 мм.

3) Маса тіла?

 76 г.

4) Кількість новонароджених малят?

 1 – 2.

5) Тривалість життя?

 10 – 20 років.

 

 

Козуля

1) Довжина тіла?

 100 – 135 см.

2) Довжина хвоста?

 0 см.

3) Маса тіла?

 20 – 37 кг.

4) Кількість новонароджених малят?

 1 – 3.

5) Тривалість життя?

 10 – 16 років.

 

 

Кріт

1) Довжина тіла?

 12 – 16 см.

2) Довжина хвоста?

 2 – 5 см.

3) Маса тіла?

 200 г.

4) Кількість новонароджених малят?

 3 – 9.

5) Тривалість життя?

 4 – 5 років.

 

 

Куниця

1) Довжина тіла?

 40 – 53 см.

2) Довжина хвоста?

 22 – 30см.

3) Маса тіла?

 1,5 – 2,3 кг.

4) Кількість новонароджених малят?

 3 – 5.

5) Тривалість життя?

 15 років.

 

 

Ласка

1) Довжина тіла?

 15 – 25 см.

2) Довжина хвоста?

 12 см.

3) Маса тіла?

 40 – 100 г.

4) Кількість новонароджених малят?

 3 – 9.

5) Тривалість життя?

 4 – 7 років.

 

 

Лисиця

1) Довжина тіла?

 50 – 90 см.

2) Довжина хвоста?

 40 – 60 см.

3) Маса тіла?

 6 – 11 кг.

4) Кількість новонароджених малят?

 10.

5) Тривалість життя?

 10 – 15 (в неволі – 25) років.

 

 

 

Лось

1) Довжина тіла?

 300 см.

2) Довжина хвоста?

 12 – 13 см.

3) Маса тіла?

 360 – 600 кг.

4) Кількість новонароджених малят?

 1 – 2.

5) Тривалість життя?

 20 років.

 

 

Миша

1) Довжина тіла?

 6,5 – 9 см.

2) Довжина хвоста?

 9 – 11 см.

3) Маса тіла?

 120 – 180 г.

4) Кількість новонароджених малят?

 6 – 14.

5) Тривалість життя?

 3 – 6 років.

6) Глибина, на якій здатна знайти закопаний в землю горіх, лісова миша?

 30 см.

7) Маса зерна, яку може знищити одна польова миша протягом сезону?

 3 кг.

8) Маса зелені, яку може знищити протягом сезону одна польова миша?

 7 кг.

9) Максимальний приплід хатньої миші?

 34 мишеняти.

 

 

Олень благородний

1) Довжина тіла?

 200 см.

2) Довжина хвоста?

 12 – 15 см.

3) Маса тіла?

 300 – 340 кг.

4) Кількість новонароджених малят?

 1 – 2.

5) Тривалість життя?

 25 – 30 років.

Рись

1) Довжина тіла?

 75 – 100 см.

2) Довжина хвоста?

 10 – 31 см.

3) Маса тіла?

 16 – 30 кг.

4) Кількість новонароджених малят?

 2 – 3.

5) Тривалість життя?

 14 кг.

 

 

Свиня дика

1) Довжина тіла?

 130 – 180 см.

2) Довжина хвоста?

 35 – 50 см.

3) Маса тіла?

 250 – 300 кг.

4) Кількість новонароджених малят?

 10 – 12.

5) Тривалість життя?

 12 – 15 років.

 

 

Ховрах

1) Довжина тіла?

 18 – 22 см.

2) Довжина хвоста?

 3 – 4 см.

3) Маса тіла?

 300 – 500 г.

4) Кількість новонароджених малят?

 5 – 7.

5) Тривалість життя?

 3 – 4 років.

 

 

 

 

 

 

 

Вправи на розвиток дивергентного мислення

 

Ігрова технологія  «Мозковий штурм»(брейнстормінг)

 

Методичний супровід: дані вправи використовують, коли потрібно протягом короткого часу згенерувати багато ідей на основі швидкого підвищення творчої активності учнів. Вчитель дає завдання, а учні мають знайти варіанти відповідей. Застосування «мозкового штурму» потребує дотримання певних правил.

 

Поради вчителеві:

 

1. Не пропускайте жодної висловленої ідеї. Не обговорюйте їх, тому що учні зосередять більшу увагу на їх захисті, а не на висуванні.

2. Заохочуйте до висловлювання якомога більше учасників. Підтримуйте навіть «фантастичні» ідеї. Тому що трапляється таке, що ідеї, на перший погляд вигадливі чи суперечливі, виявляються найціннішими. 

3. Стимулюйте кількість ідей від одного учня. В остаточному підсумку значна кількість ідей може породити їх високу якість.

4. Спонукайте всіх учасників розвивати або зміцнювати ідеї інших. Об’єднання або заміна раніше висунутих ідей - попереду.

У класі можна повісити такий плакат:

Кажіть усе, що прийде у вашу голову!

Не обговорюйте і не критикуйте висловлювань інших!

Розширення запропонованої ідеї заохочується!

Проведення брейнстормінга потребує високої майстерності вчителя.       

 

Завдання:

 

Бабак

Чимала й вельми своєрідна тваринка бабак заселяє високогірні луки Альп,  цілинні ділянки степів Євразії і ніде не страждає, не змінюється рослинний покрив.

Чому?

Відповідь.

Бабак ніколи не з’їдає рослину повністю. На одній відгризає стеблину, на другій – листок чи квітку.

Білка звичайна

Білка може стрибнути з висоти 30 м і не поранитися.

Чому?

Відповідь.

Їй допомагає хвіст завдовжки 20 – 32 см, який, ніби парашут, знижує швидкість. Він сприяє й збереженню рівноваги, коли вона стрибає з гілки на гілку.

 

Бобер річковий

Якщо річка мілішає, бобри роблять греблі.

Навіщо?

Відповідь.

Щоб знову підняти рівень води, яка б закривала вхід до їхнього житла.

 

Борсук звичайний

Коли, граючись біля нори, хто-небудь з борсученят почне занадто пустувати і вийде за межі дозволеного, мати хапає бешкетника за вухо.

Навіщо?

Відповідь.

Борсучиха закликає малят до порядку. Адже вона є дбайливою матір’ю і піклується про дітей, займається їхнім вихованням.

 

Борсук залягає у зимову сплячку. Але, готуючись до зими, робить продовольчі запаси: збирає різні корінці, гриби, жолуді, сушить на дубових пеньках гадюк, мишей, жаб.

Навіщо?

Відповідь.

Борсук засинає тоді, коли настають великі морози. До тих пір він сидить в норі і харчується своїми запасами.

 

Ведмідь бурий

Іноді ведмідь у сплячку не залягає і веде активний спосіб життя. Його називають шатуном. Він дуже небезпечний.

Чому?

Відповідь.

Голодний шатун може нападати на свійських тварин і навіть на людей.

 

Ведмедя називають ласуном?

Чому?

Відповідь.

У малиннику ведмідь може сидіти хоч цілий день та ласувати смачними соковитими ягодами. А коли знайде дупло диких бджіл з медом, то зупинити його вже не можна.

 

 

Ведмедя називають артистом.

Чому?

Відповідь.

За своєю вдачею ведмеді добродушні звірі: люблять перекидатися, борюкатися, легко піддаються дресируванню. Для виступів у цирку їх можна навчити їздити на мотоциклі, грати у футбол, кататися на ковзанах.

 

Видра річкова

Люди поважають видру.

За що?

Відповідь.

За сміливість та благородство. У разі небезпеки вона не тільки відважно обороняється чи захищає своє потомство, а й не роздумуючи кидається на виручку своїх побратимів.

 

Видру вважають дуже спостережливою тваринкою, якій властива чудова пам’ять.

Чому?

Відповідь.

Вона помічає найменші зміни на своїй території: зламану гілку, повалене дерево, прим’яту траву.

 

Вовк сірий

В народі говорять: «Голодний як вовк».

Чому?

Відповідь.

Голодний вовк може знищити більше тварин, ніж здатен з’їсти. А з’їсти може відразу більш як 10 кг м’яса.

 

Полюючи взимку, вовки намагаються загнати козуль або оленів на голий лід або, навпаки, в глибокий сніг.

Навіщо?

Відповідь.

Олені та козулі – це парнокопитні тварини, які ковзаються на льоду і загрузають в снігу, тому вовкам так легше наздогнати свою жертву.

 

Коли вовченята «поводяться» погано по відношенню до своїх сестер та братів, то батьки їх карають не боляче за провину.

Чому?

Відповідь.

Щоб винний зрозумів, де він зробив «помилку» і запам’ятав урок на все життя.

 

В давнину був період, коли людина практично знищила вовків. І, напевно, цей хижак зник би зовсім, аж тут почалося діятися дивне.

Що саме?

Відповідь.

 

Лани зазнали навали зайців, оленів і лосів, що розплодились аж надміру. Гинули посіви. І тоді людина збагнула, що природа мудро вчинила, створивши вовка. Саме він підтримував рівновагу, не даючи травоїдним надто розмножуватися, знищуючи хворих та немічних тварин. За це по праву називають його санітаром лісу.

Деякі країни були навіть вимушені закуповувати цих хижаків.

 

Горностай

Уявіть собі, що колись в давнину зникла невелика хижа тварина, яка на зиму міняє хутро з рудуватого на яскраво-біле. Засмутилися б королі та царі.

Чому?

Відповідь.

Мантії цих людей підбивали білосніжним хутром горностая, як знак верховної влади. А на пошив однієї мантії йшло кілька сотень звірків!

 

Заєць

Вовк або лисиця швидко знаходять «косого», винюхуючи його слід.

Чому?

Відповідь.

У зайців на підошвах лап розміщені потові залози.

 

Зайця назвали «косим».

Справедливо?

Відповідь.

Ні. Він зовсім не косий. Просто в нього дуже малорухома шия і озирнутися він не може. А дивитися назад, на того, від кого тікає, треба. Ось і скошує очі заєць.

 

Заєць-біляк на зиму змінює хутро.

Навіщо?

Відповідь.

Це робить звірка непомітним взимку і рятує від численних переслідувачів.

 

Зубр європейський

Не вродили опеньки та лисички. Засумував зубр.

Чому?

Відповідь.

Це його улюблені гриби.

 

 

Їжак звичайний

Лисиця часто намагається закотити їжака у воду.

Навіщо?

Відповідь.

Там звірятко змушене розгорнутися і стає її здобиччю.

 

Школярі принесли їжака у класну кімнату. Зайшла медсестра і насварила хлопчаків.

Чому?

Відповідь.

На шкірі їжаків, під захистом голок, знаходиться багато кровосисних кліщів, які є переносниками небезпечних хвороб як для людини, так і для свійських тварин.

 

Кажани

Таке звірятко, як кажан, не здатне ходити по землі, а пристосоване до польоту.

Завдяки чому?

Відповідь.

Передні кінцівки перетворилися на крила.

 

Кажана вважають дуже корисною комахоїдною тваринкою.

Чому?

Відповідь.

За годину кажан виловлює понад 500 комах – шкідників лісу, саду й поля. А за рік може з’їсти понад 4 кг їх!

 

Козуля

Батька козуленят називають безвідповідальним, а матір – дбайливою.

Чому?

 

Відповідь.

Батько під час небезпеки першим намагається втекти, покинувши напризволяще матір та дітей. А козуля рятує малят навіть тоді, коли викрадають їх: біжить слідом за викрадачем, тупцює поблизу нього й безперестанку жалібно мекає.

 

Кріт звичайний

Невеличку тварину, що все своє життя проводить під землею, називають дбайливою матір’ю.

Чому?

Відповідь.

Якщо комусь удасться розкопати кротяче гніздо, то мати-кротиха, незважаючи на присутність людей, хапає зубами дитинчат і розтягує їх по незруйнованих ходах, ховає в пухку землю.

 

Звідки беруться кротовини?

Відповідь.

Шукаючи дощових черв’яків та комах для поживи, кроти викидають зайвий грунт на поверхню.

 

Куниця

Куницю називають ласункою.

Чому?

Відповідь.

Крім ягід, лісова куниця дуже полюбляє мед. Якщо знайде гніздо диких бджіл, то ходитиме навколо нього доки не виїсть весь мед.

Куницю бояться і ненавидять білки.

Чому?

Відповідь.

Вона успішно за ними полює завдяки доброму слуху, зору та нюху. Чудово лазить по деревах. Довгий хвіст їй слугує за кермо, коли вона стрибає з гілки на гілку, а також мчить за ними на землю, користуючись хвостом, як парашутом.

 

Ласка

Чому кажуть: «Де ласка була, там кішці робити нічого»?

Відповідь.

На мишей і полівок ласка полює спритно, переслідує їх в норах, навіть коли сита – ловить і складає купкою, доки не переловить всіх або не втомиться.

 

Ласку можна зустріти скрізь: на полях, серед бур’янів, у кущах, в скиртах соломи або копицях сіна. Але за однієї умови.

Якої?

Відповідь.

Якщо там немає горностая – її основного конкурента.

 

Лисиця звичайна

Лисицю називають хитрункою.

Чому?

Відповідь.

Вона хитрує не лише в казках, а й у повсякденному житті – обдурює птахів: перекинеться на бік, відкине лапи, ніби мертва, а підлетить поцікавитись сорока чи ворона – дивись і попаде хитрунці в лапи.

 

 

Лисицю не люблять борсуки та бабаки.

Чому?

Відповідь.

Вона часто займає їхні нори, коли переховується від переслідування, негоди і під час виведення малят.

 

Лисиця дбає про своє здоров’я.

Яким чином?

Відповідь.

Їсть вітаміни: суниці, чорниці, яблука, виноград.

 

Лось

В лісі збиті ногами отруйні гриби – мухомори. Побачив це лось і засумував.

Чому?

Відповідь.

Вони для нього є ліками.

Лось ненавидить рись.

За що?

Відповідь.

Вона є його найбільшим ворогом.

 

Лось не боїться вовка.

Чому?

Відповідь.

Сіроманець не наважується нападати на велетня, який може завдати йому смертельної рани.

 

Миша

Миші швиденько залишили старий будинок.

Чому?

Відповідь.

Він незабаром розвалиться.

 

Олень благородний

В Греції вшановують оленів, навіть спорудили їм пам’ятник.

За що?

Відповідь.

Колись ці благородні тварини розтоптали копитами клубок отруйних змій і врятували людей від небезпеки.

 

Рись звичайна

Рись ненавидять птахи.

Чому?

Відповідь.

Вона наділена надзвичайною спритністю: може схопити лапою навіть пролітаючого птаха.

 

 

Свиня дика

Диких кабанів називають сікачами.

Чому?

Відповідь.

Вони мають гострі ікла, які ростуть все життя. Ними підривають коріння дерев, риють мерзлу землю, завдають смертельні рани своїм жертвам. За блискавичні удари кабанів прозвали сікачами.

 

Ховрах

Ховрахів вважають найшкідливішими гризунами.

Чому?

Відповідь.

Дорослий ховрах протягом літа може знищити до 6 кг зерна. А навесні завдає шкоди посівам кукурудзи та соняшнику, вигрібаючи проросле насіння.

 

Ховрахів вважають найбільшими  шкідниками лісу.

Чому?

Відповідь.

Вони роблять спустошливі набіги на лісонасадження: за запахом знаходять і викопують посаджені жолуді, насіння клена, ліщини та інших дерев.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправи на розвиток креативного мислення                

 

Методичний супровід: ці вправи проводяться за допомогою ігрової технології, зокрема, кейс-методу (методу проблемного навчання). Він ґрунтується на описі проблеми і самостійному виборі учнем завдання. Його використовують для формування умінь в школярів аналізувати певну інформацію, творчо і нестандартно мислити, робити правильні висновки та приймати відповідні рішення. Робота з виконання завдань кейс-методом порівняно об’ємна і складна, тому ліпше виконувати її групами. У групі спостерігатиметься розподіл обов’язків, тому що хтось має перебрати на себе роль лідера та відповідальність за остаточне рішення. Учителеві важливо спостерігати за цим процесом.

 

Завдання:

 

Навіщо бабаку гострі кігті?

Відповідь: для риття нір, глибина яких сягає до трьох метрів.

 

Навіщо білці такий довгий і пухнастий хвіст?

Відповідь: для безпечних стрибків з висоти, яка сягає навіть тридцяти метрів.

 

Навіщо бобру лопатоподібний хвіст?

Відповідь: він служить «стільчиком», коли той підгризає дерева.

 

Навіщо борсукові дубові пеньки?

Відповідь: на них він влаштовує сушарку зимових запасів: жаб, гадюк, мишей.

 

Навіщо ведмедеві річка?

Відповідь: щоб спіймати у воді рибку і поплавати.

 

Навіщо вовки об’єднуються в зграї?

Відповідь: це допомагає успішному полюванню.

 

Навіщо горностаєві каміння?

Відповідь: там він влаштовує собі житло.

 

Навіщо зайцеві-біляку міняти два рази на рік свою «шубку»?

Відповідь: щоб захиститись від ворогів.

 

Навіщо зуброві горобина та ліщина?

Відповідь: живиться корою цього дерева та куща.

 

Навіщо їжаку голки?

Відповідь: щоб захиститися від гострозубих ворогів.

 

Навіщо кажану крила?

Відповідь: щоб літати.

 

Навіщо козуля шукає взимку суниці?

Відповідь: вона розгрібає сніг і споживає їхнє листя.

 

Навіщо кроту черв’яки?

Відповідь: щоб поживитись.

 

Навіщо куниці мед?

Відповідь: щоб поласувати.

 

Навіщо ласці кінь?

Відповідь: щоб гриву заплести.

 

Навіщо лисиці виноград?

Відповідь: щоб збагатити свій організм вітамінами.

 

Навіщо лосеві мухомори?

Відповідь: щоб вилікуватись, коли захворіє.

 

Навіщо миші довгий хвіст?

Відповідь: щоб закрутитися навколо стеблини рослини і утриматися на висоті при будуванні гнізда.

 

Навіщо оленеві бук?

Відповідь: полюбляє ласувати його поживними горішками.

 

Навіщо рисі жахливі п’ятнадцятисантиметрові кігті?

Відповідь:  щоб схопити лапою навіть пролітаючого птаха.

 

Навіщо диким кабанам ікла?

Відповідь: щоб підривати коріння дерев, рити мерзлу землю, оборонятися чи нападати на ворога.

 

Навіщо ховраху защічні мішечки?

Відповідь: в них він збирає кормові продукти і переносить до своєї нори.

 

 

 

         Вправа ‘‘Метод «Прес»’’

 

Методичний супровід: три пари працюють одночасно. Перед кожною – завдання відповідати на запитання тільки за поданим кліше:

1 – а пара – «Я вважаю, що…»

2 – а пара – «… тому, що…»

3 – я пара – «… наприклад…»

 

Отже, міркування стає таким:

– Я вважаю, що ведмідь є всеїдним звіром тому, що він живиться їжею рослинного і тваринного походження, наприклад: ягодами, горіхами, жолудями та рибою, лосями, кабанами.

 

                        Опорна таблиця

   Групи звірів за способом живлення

 

       Хижі

   Травоїдні

    Всеїдні

 

їжак

 миша

білка

кріт

бабак

лисиця

кажан

ховрах

ведмідь

вовк

заєць

куниця

рись

лось

борсук

горностай

олень

свиня дика

ласка

козуля

 

видра

зубр

 

 

бобер

 

 

 

 

 

 

 

 

               Вправа «Займи позицію»

 

Методичний супровід: організаційна підготовка – 2 хвилини. Учитель дає змогу пригадати необхідну інформацію і зробити відповідні висновки, які згодом потрібно проаналізувати і, можливо, дійти до єдиної думки.

На протилежних стінах класу розміщено два плакати: «Так» і «Ні». Діти, займаючи певну позицію, утворюють групи. 3 хвилини обговорюють свій вибір. 2 – 4 учні від кожної групи обґрунтовують свої міркування, наводячи конкретні приклади. У процесі обговорення допускають перехід до іншої групи, а в результаті весь клас може дійти до єдиної думки або так і залишитись на різних позиціях.

 

Завдання:

 

1. Бабак не любить, коли його кладуть на спину: він починає кричати й смішно дригати лапами, ніби відганяючи когось.

Так чи ні?

2. Білка періодично їсть крейду.

Так чи ні?

3. Бобер річковий впадає у зимову сплячку.

Так чи ні?

4. Борсуки влаштовують «санаторій» з «сонячними ваннами» для своїх малят.

Так чи ні?

5. Ведмідь не вміє плавати.

Так чи ні?

6. Видра є дуже полохливою твариною.

Так чи ні?

7. Вовк є недисциплінованим звіром.

Так чи ні?

8. Горностай має передні лапки коротші від задніх, тому він не ходить, а стрибає.

Так чи ні?

9. Заєць-русак двічі на рік змінює «шубку».

Так чи ні?

10. Зубр за один раз може випити 50 літрів води.

Так чи ні?

11. Їжак любить ласувати яблучками.

Так чи ні?

12. Кажан уміє літати.

Так чи ні?

 13. Козуля носить на собі «дзеркало».

Так чи ні?

14. Кріт залягає у зимову сплячку?

Так чи ні?

15. Хутро куниці у Київській Русі вважалось грошовою одиницею.

Так чи ні?

16.  Ласка – найбільший хижак на Землі.

Так чи ні?

17. Лисиця може заховатися в старому гнізді сороки на верхівці ялини.

Так чи ні?

18. Синичка може вільно стрибати по рогах лося.

Так чи ні?

19. Миші не люблять гризти книги.

Так чи ні?

20. Олень благородний має егоїстичний характер.

Так чи ні?

21. Рись добами без жодного руху може лежати в засідці.

Так чи ні?

22. Кабани легко перепливають річки та озера.

 Так чи ні?

23. Ховрахи живляться рибою.

Так чи ні?

Відповіді:

ТАК

НІ

1

3

2

5

4

6

8

7

10

9

12

11

13

14

15

16

17

19

18

23

20

 

21

 

22

 

                Вправа «Мікрофон»

 

Методичний супровід: дана вправа належить до інтерактивних технологій навчання. Її слід проводити в кінці 4 класу, коли діти володітимуть необхідною інформацією про представників дикої фауни.

 

Рекомендації вчителю:

 

  • Поставте учням запитання.
  • Запропонуйте школярам будь-який предмет, що виконуватиме роль уявного мікрофона.
  • Дайте вказівку, щоб учні говорили лаконічно і швидко.
  • Не коментуйте і не оцінюйте відповіді.
  • Створіть мотиваційну ситуацію та підтримуйте мотиваційні фактори в учнів.

Завдання:

Звір-еколог?

Бабак.

 

Звір-повітряний віртуоз?

Білка.

 

Звір-водяний «архітектор»?

Бобер.

 

Звір-«народний цілитель»?

Борсук.

 

Звір-«артист»?

Ведмідь.

 

Звір-любитель катання із гірки?

Видра.

 

Звір-сірий розбійник?

Вовк.

 

Звір для королівської мантії?

Горностай.

 

«Косий» звір?

Заєць.

 

Найбільший звір України?

Зубр.

 

Колючий звір?

Їжак.

 

Літаючий звір?

Кажан.

 

Найполохливіший звір?

Козуля.

 

Звір-підземний «архітектор»?

Кріт.

 

Звір-«банкір»?

Куниця.

 

Звір-«перукар»?

Ласка.

 

Найхитріший звір?

Лисиця.

 

Звір-лісовий велетень?

Лось.

 

Благородний звір?

Олень.

 

Звір з «антенами» на вухах?

Рись.

 

Звір-сікач?

Дикий кабан.

 

Ненаситний звірок?

Ховрах.

 

 

Пізнавальна гра «Яка тварина зайва? Чому?»

 

Методичний супровід: дана гра допоможе педагогам зацікавити дитину пізнавати тваринний світ, викликати в неї бажання вчитися,  замислюватися, створювати власні аналогічні завдання. В структуру даної ігрової технології входять три основні етапи:

  • підготовка до проведення гри: розроблення завдань, правил, створення методичних рекомендацій керівникам та учасникам гри;
  • проведення: фіксація ігрових дій, корекція завдань, правил, виступи ігрових груп;
  • аналіз та узагальнення результатів: опис подій, що відбувалися під час гри, сприймання її з боку учасників, опис складних ситуацій, в які потрапляли учні, рефлексія, оцінка й самооцінка діяльності, висновки і рекомендації.

Завдання:

 

Абкаб  бабак

Тік                     кіт

Узрб                  зубр

Ольс                  лось

Відповідь: кіт, тому що це свійська тварина, а не дика.

       *         *          *       

Реол                орел

Акліб               білка

Имаш              миша

Окузял           козуля

Відповідь: орел, тому що це птах, а не звір.

                                              *         *          *

Оберб                  бобер

Ртік                     кріт

Ечерапах             черепаха

Евімьдд               ведмідь

Відповідь: черепаха, тому що це плазун, а не звір.

 

 

                                             *         *          *

 

Вдари                      видра

Олбжда                  бджола  

Огнройатс             горностай

Укиняц                  куниця

Відповідь: бджола, тому що це комаха, а не звір.

                                      *          *            *

Овкв           вовк

Мос            сом

Азєьц         заєць

Жакї         їжак

Відповідь: сом, тому що це риба, а не звір.

       *         *          * 

Ашпк          шпак

Жакна         кажан

Салак          ласка

Сиьр            рись

Відповідь: шпак, тому що це птах, а не звір.

                                            *           *         *

Охарвх         ховрах

Леньо           олень

Кар               рак

Обруск         борсук

Відповідь: рак, тому що це плазун, а не звір.

                                      *            *           *

Илисяц          лисиця

Ужак            щука

Ивсян          свиня

Сьир            рись

Відповідь: щука, тому що це риба, а не звір.                               

 

 

 

 

 

 

 

       Дидактична гра «Ображений гість»

 

Методичний супровід: стрижнем такої гри є навчальна проблема, навколо якої формуються нові знання та вміння учнів. Після чого здійснюється аналіз та рефлексія, оцінка та самооцінка діяльності, формуються відповідні висновки.                                               

 

Завдання: Матінка Природа запросила до себе на обід лісових звірят. Накрила стіл. Але хтось залишиться голодним. Хто? Чому?

 

  1. Яблука

default.jpeg

1258142338_scatnebots-1-01_b.jpg

Їжак, лисиця, куниця, білка.

 

  1. Кавун

defллault.jpeg

Бабак, ховрах, вовк.

 

  1. Миша

250px-House_mouse.jpg

 Борсук, свиня дика, їжак, лисиця, вовк, лось, рись, куниця,  горностай, ласка.

 

 

    4. Жаба

defрррault.jpeg

    Їжак, борсук, куниця, олень, вовк, лисиця, горностай, ласка.

 

    5.  Ящірка

   defaщщult.jpeg

   Горностай, борсук, козуля, куниця, їжак, вовк, лисиця.

 

  6. Пташині яйця

  deшщщщfault.jpeg

 Бабак, куниця, горностай, свиня дика.

 

 7. Комахи

dпепеefault.jpeg

 Кажан, їжак, лисиця, ласка, лось, ведмідь, видра, горностай,     куниця.

 

 8. Отруйна гадюка

  default.jpeg

  Борсук, козуля, їжак.

 

 

 9. Дощові червяки

 default.jpeg

 Ласка, кріт, зубр, свиня дика, борсук.

 

 10. Гриби

default.jpeg

Олень, борсук, ховрах, білка, козуля, зубр, лось.

 

 11. Горіхи

  default.jpeg

Зубр, олень, заєць, білка, ведмідь.

 

12. Лишайники

 default.jpeg

 Олень, білка.

 

  13. Буряк

  dпррпорпefault.jpeg

 Кріт, свиня дика.

 

 

 14. Мед

   мед.jpeg

  Куниця, борсук, ведмідь.

 

 15. Пшениця

пш...jpeg

Ховрах, видра, миші.

 

16. Картопля

defau.jpeg

Кажан, свиня дика.

 

17. Морква

default.jpeg

Заєць, горностай.

 

18. Риба

d.jpeg

Ведмідь, вовк, горностай, лисиця, зубр, видра.

 

 

 

 

19. Жолуді

defaulщзщшt.jpeg

Олень, борсук, свиня дика, рись, ведмідь, білка.

20. Капуста

default.jpeg

Їжак, заєць.

21. Суниці

default.jpeg

Козуля, лисиця, білка, рись, ведмідь, куниця, зубр.

22. Кукурудза

default.jpeg

Ховрах, горностай, свиня дика.

23. Помідори

default.jpeg

Білка, бабак.

24. Виноград

default.jpeg

Лисиця, бабак, вовк, куниця.

 

 

25. Огірки

default.jpeg

Бабак, ласка, ховрах.

26. Птахи

default.jpeg

Рись, горностай, вовк, видра, борсук, заєць, лисиця, куниця.

27. Гілочка осики

default.jpeg

Бобер, лисиця, заєць, зубр.

28. Чорниця

default.jpeg

Лисиця, борсук, кажан, ведмідь, куниця.

29. Гілочка верби

default.jpeg

Заєць, видра, зубр, бобер.

30. Соняшник

Sunflower.jpg

Кріт, ховрах.

 

 

 

  Мовно-лексична розминка «Здогадайся»

 

Методичний супровід: загадка – це короткий твір, в основі якого лежить дотепне запитання, що передбачає відповідь на нього. Це засіб виховання, розвитку дітей, а також вправа для міркування та вміння доводити свою думку. Основне призначення загадки в тому, щоб пробуджувати в школярів нестандартне мислення, логіку та кмітливість. Мовно-лексичну розминку обов’язково проводити щодня для молодших школярів. А на якому уроці – вирішувати вам, шановні вчителі!

 

Зразки загадок:

 

Бігли діти повз ялинку

І побачили хатинку,

Лісова пустунка там

Оселилась — і діткам

Чемно лапку подавала,

Ківш грибів подарувала,

А тоді — себе назвала.

(Білочка)

 

Я веселенький звірок,

Плиг з ялинки на дубок.

(Білка)

 

Червонясту шубку вона має,

По гілках вона стрибає,

Хоч мала сама на зріст,

Та великий має хвіст.

Як намисто, оченята…

Хто це? Спробуй відгадати.

 (Білка)

 

В лісі вогник рудуватий

Шишки лускає завзято.

(Білка)

 

Взимку повненько горіхів.

В лісі любить вона жити,

Відгадайте, хто це, діти?

 (Білка)

 

На ставку зробили дім

І живуть сім'єю в нім.

Хвіст широкий, як лопатка,

У малого ...

(Бобренятка)

 

Влітку медом ласував

Досхочу малини мав,

А як впав глибокий сніг,

Позіхнув і спати ліг.

Бачив чи не бачив сни,

А проспав аж до весни.

(Ведмідь)

 

Навіть в спеку, відчайдуха,

Не скидає він кожуха.

Взимку ж холоду боїться.

Лізе до барлогу грітись.

(Ведмідь)

 

Ліс обійшов, поїв весь мед,

В барлогу ліг і спить…

А мед він любить, не секрет,

На те він і …

(Ведмідь)

 

Буркотливий, вайлуватий,

Ходить лісом дід кошлатий:

Одягнувся в кожушину,

Мед шукає і ожину.

Літом любить полювати,

А зимою — в лігві спати.

Як зачує він весну —

Прокидається від сну.

(Ведмідь)

 

Хоч у нього й шуба є,

а як холод настає,

 він не їсть тоді й не п’є,

і не ходить, не гуляє,

а у лігво спать лягає.

 (Ведмідь)

 

По полю гасає, овечок хапає і нас лякає.

 (Вовк)

 

Гострі зуби, сильні лапи

Дуже схожий на собаку,

І полює дуже ловко,

Що, впізнали, друзі, ... ?

(Вовка)

 

Сірий, ікластий,

Хоче вівцю вкрасти.

(Вовк)

 

 

Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами.

Весь, як є, – жорстока лють,

Очі так її і ллють.

Зачаївся ось, примовк

Грізний звір цей, звісно…

(Вовк)

 

Влітку сіренький, взимку біленький.

Довгі вуха має, швидко в лісі стрибає.

(Заєць)

 

Він із казки, він із пісні,

В нього зубки як залізні.

Капустину він гризе

Зветься звір на букву Зе.

(Заєць)

 

Не ходжу я,  а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання

Перегнав би я коня.

(Заєць)

 

Довгі ноги

Скік та скік…

Ми погнались –

Він утік…

(Заєць)

 

Довговухий пострибайчик.

Відгадайте, хто це?

(Зайчик)

 

Я маленький, я вухатий,

Сірий, білий, волохатий.

Я стрибаю, я тікаю,

Дуже куций хвостик маю.

(Заєць)

 

Пара довгих вушок, сіренький кожушок, скорий побігайчик, як він зветься?...

(Зайчик)

 

 Котиться клубочок

Зовсім без ниточок.

Замість ниточок

Триста голочок.

(Їжак)

 

В нас гуляє біля тину,

Має носик-намистину,

Сам він схож на будячок

Це колючий …

(Їжачок)

 

 

В тихе надвечір’я

В саду на подвіря

Котиться колютина,

В яблука закутана.

(Їжак)

 

В нього стільки голочок,

Як на небі зірочок,

А не має, бідний, нитки,

Не пошиє шапки, свитки,

Рукавиць, чобіток,

Сів та й плаче…

( Їжачок)

 

Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?...

(Їжачок)

 

Він ікластий і сердитий,

Дуже любить землю рити.

Жолуді весь час шукає

Й малюків смугастих має.

(Кабан)

 

Хто це землю вигортає,

Мов купини навертає?

То підземний хід

Риє, риє…

(Кріт)

 

Хоч бачить він пагано,

Але копа старанно.

Під землею вирив хід

Сліпкуватий сірий ...

(Кріт)

 

В темнім лісі проживає, довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться. Як зовуть її?... (Лисиця)

 

 

Прийшла кума із довгим віником

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід.

(Лисиця)

 

Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа –

В них таке смачненьке м'ясо…

Вовку-брату я сестриця,

А зовуть мене…

(Лисиця)

 

Сіреньке, маленьке, будь-якого кота з місця стягне.

(Миша)

 

 

Маленьке, сіреньке,

А хвостик як шило.

(Миша)

 

 

У норі хатинку має

хліб, сирочок полюбляє.

По підлозі тишком-нишком

Бігає сіренька...

(Мишка)

 

Невеличка та сіренька

В норці мешкаю тихенько.

Уночі по хаті – нир,

Я шукаю сало й сир.

(Миша)

 

Пошкребуся тут і там,

кішці спокою не дам.

Зледачіли б кішки

без малої …

(Мишки)

 

Хто на собі ліс носить?

(Олень)

 

На голові його корона з гілля,

Копитця топчуть буйне зілля.

На спинці плямки білі, наче день,

Звірятко звати це ...

(Олень)

 

doc
Додано
20 січня 2019
Переглядів
3014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку