Матеріали до уроків "Реалізація наскрізної лінії «Здоров’я і безпека» на уроках хімії через розв’язування задач валеологічного змісту"

Про матеріал
В матеріалі представлений один зі способів практичного розв’язання проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності школярів, що може бути реалізований під час викладання хімії в основній школі, зокрема в процесі вивчення основних наукових понять та в процесі розв’язування задач. Задачі і вправи охоплюють всі розділи неорганічної та органічної хімії, що за нині діючими програмами вивчаються у ЗЗСО України. Адресовано вчителям хімії, керівникам гуртків, учням закладів загальної середньої освіти.
Перегляд файлу

Реалізація наскрізної лінії

«Здоров’я і безпека» на уроках хімії через розв’язування задач валеологічного змісту

 

Ю. А. Олешко, вчитель хімії

Глибоцької  ЗОШ І-ІІІ ступенів

Бориспільської міської ради Київської області

 

 

 

Поліпшити здоров'я дітей - завдання для школи непосильне.

Метою роботи шкільного колективу може бути

тільки охорона та збереження здоров'я,

мотивація учасників освітнього процесу

на здоровий спосіб життя.

 

Виклики часу зумовили розроблення Концептуальних засад реформування середньої освіти – документа, який проголошує збереження цінностей дитинства, необхідність гуманізації навчання, особистісного підходу, розвитку здібностей учнів, створення навчально-предметного середовища, що в сукупності забезпечують психологічний комфорт і сприяють вияву творчості дітей.

Шкільна освіта є відображенням змін, що відбуваються в навколишньому середовищі.

Ідея освітніх змін очевидна – це перехід від школи знань до школи компетентностей, які в нерозривному зв'язку включають знання, уміння та ціннісне ставлення. Відповідно до цього оновлюються державні стандарти, сформовано новий зміст освіти, запроваджуються нові методики викладання. Успіх інноваційних змін, у першу чергу залежить від учителя, його творчого потенціалу, безперервної самоосвіти, активної життєвої позиції.

У чому ж полягають ці зміни? Насамперед, у зміщенні акцентів з мети й цілей кожного окремого предмета на їх завдання задля реалізації мети базової загальної середньої освіти. Компетентний випускник основної школи, наголошується в пояснювальних записках з кожного навчального предмета, - «це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє однією чи кількома іноземними мовами, має бажання і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському і особистому житті, здатний до підприємливості й ініціативності, має уявлення про світобудову, дбайливо ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя».

Для реалізації цих ідей виокремлено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність».

Здоров’я людини є безцінним даром природи, до якого слід ставитись з розумом і берегти його. У людини, яка не розуміє сенсу і мети життя, безвідповідально ставиться до власного організму, знищуючи себе шкідливими звичками та нездоровим способом життя, особливо  в несприятливих екологічних умовах, різко скорочується резерв здорового життя. Єдиним реальним виходом з цього тупика є виховання освіченої, творчої особистості, сприяння становленню її духовного, психологічного  і фізичного здоров’я. Цьому людину навчають у родині, дошкільних, шкільних і вищих закладах освіти, завдяки медіаосвітним проектам тощо.

Головне завдання  – навчити людину формувати й берегти власне здоров’я, відповідально й творчо ставитись до процесу самовдосконалення як обов’язкової умови повноцінного здорового життя. Крім викладання основ здоров’я, необхідно створити умови для процесу навчання та виховання: озброїти валеологічними знаннями кожного вчителя, здійснювати моніторинг здоров’я, включати валеологічну інформацію в усі навчальні предмети.

Однак у школі, крім предметів біологічного циклу, до формування здоров'язбережувальної компетентності як здатності до забезпечення успішного збереження та зміцнення власного фізичного, духовного, психічного та соціального здоров’я свого та здоров’я оточуючих є сенс залучити хімію.

Формування системи знань, практичних умінь щодо ведення здорового способу життя, здатності учнів до застосування набутих компетенцій здоров’язбережувального характеру, що впливають на збереження та розвиток особистого здоров’я та здоров’я оточуючих людей, повинне стати одним з напрямів викладання предмета хімії в школі починаючи з перших уроків.

Змістова лінія «Здоров'я і безпека» торкається всіх без винятку тем програми з хімії, оскільки використання здобутків хімії упродовж усього життя людини тісно пов’язано зі здоров’ям і життєзабезпеченням. Послідовний розвиток цієї змістової лінії у змісті курсу дає учням змогу усвідомити, з одного боку, значення хімії для охорони здоров’я, а з іншого – можливу шкоду продуктів сучасної хімічної технології у разі неналежного використання їх.

У результаті реалізації цієї змістової лінії учень беззастережно дотримується правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами в лабораторії, побуті й довкіллі; обізнаний із заходами безпеки під час реакції горіння, маркуванням небезпечних речовин; усвідомлює залежність здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів, згубну дію алкоголю на організм людини; дотримується здорового способу життя.

Реалізація наскрізних змістових ліній не передбачає будь-якого розширення чи поглиблення навчального матеріалу, але потребує посилення уваги до певних його аспектів. Провідні ідеї, на яких ґрунтуються наскрізні змістові лінії, втілюються в навчанні хімії як у теоретичному змісті курсу, так і в експериментальній діяльності учнів, під час розв’язування задач і завдань з реальними даними; виконання міжпредметних навчальних проектів, роботи з різними джерелами інформації; в позаурочний час вони реалізуються під час тематичних тижнів, участі в регіональних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах (у тому числі дистанційних).

На уроках хімії  слід використовувати різноманітний дидактичний матеріал з валеологічним змістом. Наприклад, задачі. Задачі та вправи з хімії валеологічного характеру мають пізнавальний характер. Зміст задач збагачує учнів корисною інформацією, сприяє загальному розвитку дитини; розв’язуючи задачі і вправи з валеологічним змістом учні набувають життєвих знань, формують здоровий спосіб життя. Їх використання в навчальному курсі хімії дозволяє зробити теоретичний  матеріал більш аргументованим, життєвим і менш академічним. У пошуках відповіді на питання задачі учень безпосередньо стає причетним до проблем охорони здоров’я, отримує реальні можливості використати набуті знання в житті.

 

 

Приклади задач

 

Початкові хімічні поняття

 

  1. Запишіть українські назви хімічних елементів: Ba, Al, Ni, Ag, Na. З перших букв назв ви дізнаєтеся фрукт, який рекомендують для профілактики агресивних проявів.

Відповідь: Банан. Виявляється, у замороженого фрукта смак такий самий, як і у ванільного морозива, він не менш солодкий, а калорій і жиру в ньому значно менше.

  1. З наведеного нижче переліку випишіть окремо назви речовин і назви тіл, дотримуючись порядок, в якому вони написані:

ручка, скло, стакан, олово, олівець, тарілка, кераміка, окуляри, ртуть, алюміній, тальк. Склавши слово з перших літер речовин, ви дізнаєтесь, хто є автором рядків «Здоров'я - це не все, але все без здоров'я ніщо»

Відповідь:

Скло, Олово, Кераміка, Ртуть, Алюміній, Тальк.

  1. Розрахувавши масові частки хімічних елементів у молекулі етилового спирту С2Н5ОН, ви дізнаєтеся, які захворювання виникають внаслідок зловживання алкоголем. Відповіді завдання відповідають цифрам захворювань: 0,2 - грип, нежить; 0, 52 - виразкова хвороба, енурез; 0,13 - слабоумство, галюцинації; 0,48 - плоскостопість; 0,35 - імпотенція

Відповідь: M (C2H6O) = 24 + 6 + 16 = 46, ω (С) = 24/46 = 0,52 ω (Н) = 6/46 = 0,13 ω (О) = 16/46 = 0,35. У одноатомних спиртів зі збільшенням числа атомів Карбону в молекулі наростає їх гемолітична дія (гемоліз - руйнування еритроцитів крові з виділенням гемоглобіну в зовнішнє середовище). Спирти - гемолітичні отрути (як, наприклад, зміїні отрути).

 

Відносна молекулярна маса речовини. Масова частка

  1. Загар в народі вважався ознакою доброго здоров’я. Під час загару утворюється пігмент меланін, що має коричнево-чорний колір. Відома його брутто-формула С77Н98О33N14S. Обчислити відносну молекулярну масу та масове співвідношення елементів в меланіні.
  2. Вітамін С відіграє важливу роль в окисно-відновних процесах, що відбуваються в організмі. В разі нестачі вітаміну С розвивається цинга. Надлишкові ж дози також шкідливі для організму і можуть спричинити важкі ускладнення, наприклад, кам’яно-ниркової хвороби. Основним джерелом вітаміну С є ягоди,овочі та фрукти. Повсякденна потреба організму у вітаміні С поповнюється за рахунок капусти, картоплі, зеленої цибулі, томатів. Найбільша кількість вітаміну С міститься в плодах шипшини, чорної смородини, червоному перці, лимонах, апельсинах, обліписі. Добова потреба дорослої людини у вітаміні С – 100 мг. Яку частину лимона потрібно з’їдати щодоби, щоб задовольнити потребу організму у вітаміні С? Для обчислень приймаймо, що маса лимона– 100 г, вміст вітаміну С (аскорбінової кислоти) у лимоні становить 0,5%.
  3. Визначити масові частки елементів у натрій  гідрокарбонаті   -   NаНСО3,  який   у   народній   медицині   використовують  для   лікування опіків.
  4. При підвищеному потінні ніг народна медицина рекомендує зранку присипати ноги порошком борної кислоти Н3ВО3. Розрахуйте масове співвідношення елементів у сполуці та їх масові частки.
  5.  Гірка або англійська сіль (кристалогідрат магній сульфату) вперше була виділена з води мінерального джерела поблизу Лондона. Ця сіль застосовується в медицині при захворюваннях нервової системи, для зниження артеріального тиску, а так само як послаблюючий засіб. Складіть формулу англійської солі, якщо масові частки хімічних елементів у ній складають: 9,86% Магнію; 13,01% Сульфуру; 71,40% Оксигену; 5,73% Гідрогену.
  6. Засмага в народі вважалася ознакою доброго здоров’я. Під час засмаги утворюється пігмент меланін, що має коричнево-чорний колір. Відома його брутто-формула С77Н98О33N14S. Обчислити відносну молекулярну масу та масове співвідношення елементів в меланіні.
  7.  Масова частка Фосфору становить приблизно 1% від маси тіла людини. Розрахуйте масу Фосфору у вашому організмі.
  8. У якій кількості плавленого сиру з масовою часткою Фосфору 0,8% міститься така ж маса його, як у вашому організмі?
  9.  В організмі людини йони натрію разом з йонами Калію беруть участь у підтриманні електричного потенціалу на мембрані клітин та передачі нервових імпульсів. Обчислити вміст йонів Натрію в організмі людини масою 70 кг, якщо масова частка натрію становить 0,08-0,1%.

Відповідь: 56-70г.

  1.  Йони калію беруть участь у передачі нервових імпульсів у м’язах серця. Поповнення йонів здійснюється за рахунок питної води та продуктів харчування, що містять йони калію. Чи вистачить Калію, що міститься у 200 г квасолі та 300 г картоплі, для забезпечення добової потреби – 2,5-3 г. вміст Калію (у мг/100 г) відповідно дорівнює 1100 і 568.
  2.  Біологічна роль Купруму надзвичайно важлива. Він є складовою 30 ферментів. В організмі людини масою 70 кг міститься 50-120 мг Купруму. Обчислити масову частку (%) елемента в організмі.

Відповідь: 0,0000714 - 0,0001714%.

  1.  Дослідами встановлено, що кровоносні судини руйнуються ,коли уповільнюється синтез гемоглобіну крові, спричиненого нестачею йонів Купруму. У крові людини міститься 0,1-0,14 мкг% Купруму. Обчислити масу капусти, яка містить  стільки ж йонів Купруму, скільки є в 400 г крові. Вміст Купруму в капусті  - 75 мкг%.

Відповідь: 533 кг; 747 кг.

  1. Магній є складовою хлорофілу, без якого неможливий фотосинтез (процес перетворення карбон (ІV) оксиду й води під дією сонячного світла на вуглеводи з поверненням природі еквівалентної кількості кисню). Вуглеводи необхідні для росту, розвитку й життєдіяльності гетеротрофних організмів, зокрема людини. Визначте формулу хлорофілу, якщо вміст Карбону, гідрогену, Оксигену, Нітрогену й Магнію відповідно становить: 73,99; 8,072; 8,97; 6,28 і 2,69%. Відносна молекулярна маса хлорофілу – 892.

Відповідь: C55H72O5N4Mg.

  1.  Ортоборна кислота належить до сильнодіючих політропних сполук, які згубно впливають на органи дихання, печінку та статеву систему. Визначте формулу кислоти, якщо масові частки гідрогену, Бору та Оксигену відповідно становлять 4,84; 17,74 і 77,42%.

Відповідь: Н3ВО3.

  1.  Під час печії людина використовує сіль карбонатної кислоти. Обчислити склад солі, яка містить 23,38% Натрію, 1,19% гідрогену, 14,28% Карбону і 57,14% оксигену.

Відповідь: NaHCO3

  1.  До складу амфіболових азбестів входить магнієва сіль мета силікатної кислоти, яка викликає азбестом легень. Азбестом провокує онкозахворювання людини. Визначте формулу сполуки, в якій співвідношення мас Mg, Si і О становить 6:7:12.

Відповідь: MgSiО3.

  1.  Смертельна доза нітратів для людини становить 8-15 г. добова доза нітратів для організму людини не повинна перевищувати 4 мг/кг маси тіла. Обчислити масову частку 9%) нітратів від небезпечної дози в організмі масою 65 кг.

Відповідь: 3,25-1,73%.

  1.  Однією зі сполук Нітрогену, яка, потрапляючи в організм людини з тютюновим димом ,викликає рак легень, є нікотин C10H14N2. Відомо, що 1 цигарка містить 50 мкг нікотину, а в пачці знаходиться 20 цигарок. Обчислити кількість речовини нікотину ,яка залишається в організмі активного й пасивного палія після використання однієї пачки цигарок. В організмі активного палія залишається 20% нікотину, а в організмі пасивного палія – 50% нікотину.

Відповідь: 1,2310-6; 3,010-6.

  1.  Фосфат-іони, які підтримують кислотно-лужну рівновагу крові, надходять в організм людини з продуктами харчування. Відомо, що 100 г сполуки, яка містить ці йони, має такий склад: 30 г металічного елемента, 3 г Гідрогену, 46,5 г  Фосфору та 96 г Оксигену. Визначте формулу сполуки.

Відповідь: Ca (H2PO4)2.

  1.  Для лікування глаукоми використовують водний розчин фосфаколу, який крім Фосфору  містить 43,62% Карбону, 5,1% Гідрогену, 34,91% Оксигену й 5,1% Нітрогену. Визначте формулу сполуки.

Відповідь: C10H14O6PN.

  1.  Нестача тіаміну (вітамін В1) викликає порушення органів травлення, ЦНС, порушення розумової діяльності та виснаження організму. Визначте формулу вітаміну, до складу якого крім Сульфуру входить 54,55% С; 6,06% Н; 21,21% N та 6,06% О.

Відповідь: С12Н16 N4ОS.

  1.  Оксид елемента R призводить до ураження слизових оболонок очей, дихальних шляхів, викликає дерматити за концентрацією в повітрі більшій від 0,1 мг/м3. Загальна формула цього оксиду – RO2, а густина за повітрям – 3,827. Визначте елемент і його оксид.

Відповідь: Se, SeO2.

  1.  Як заспокійливий засіб для ЦНС лікар приписав пацієнту бромкамфору. До неї крім Брому входить Карбон – 52,86%, Оксиген – на 45,81% менше Карбону та Гідроген – на 2,2 % менше Оксигену. Яка формула бромкамфори?

Відповідь: С10Н11ОBr.

  1.  Середнє значення масової частки Кальцію у твердому сирі становить 0,7%. Яка маса сиру забезпечить середньодобову потребу людини в кальції, що дорівнює 1 г?

 

 

Кількість речовини. Молярна маса. Молярний об’єм

  1. Добова потреба організму в кухонній солі коливається в межах 5 - 10 г залежно від віку й ваги людини. Обчислити кількість речовини кухонної солі за мінімальної та максимальної норми споживання.
  2. Йод у людському організмі міститься в щитовидній залозі та наднирниках. У цілому його міститься близько 25 мг, половина – в щитовидній залозі. Гормон щитовидної залози – тироксин – визначає загальний темп процесів життєдіяльності й розвитку. У разі нестачі йоду розвивається ендемічний зоб – захворювання, що часто спостерігається в гірських районах, де вода містить недостатню кількість цього елемента. Обчислити, скільки атомів Йоду міститься: а) у щитовидній залозі; б) у людському організмі.
  3. В нормі в організмі людини міститься 3–4 г Феруму. Знайти  якій кількості речовини це відповідає та обчислити число атомів в ній.
  4. Визначити в якій кількості речовини міді міститься 31 • 10²³ атомів. Відповідь вам підкаже добову потребу організму в міді (в міліграмах).  Мідь бере участь у синтезі гемоглобіну і визначає антиоксидантний потенціал сироватки крові.
  5. Відповідь: 5 мг
  6. Яку кількість речовини займає вуглекислий газ, об,ємом 134,4 л.  Обчисливши, ви дізнаєтеся,  скільки хвилин життя забирає одна випалена цигарка.
  7. Відповідь: 6 моль. Отже,  одна випалена цигарка  віднімає 6 хв життя.
  8. Величину шуму в децибелах, що веде до повної глухоти, якщо в ньому перебувати кілька годин, можна визначити, обчисливши молярну масу алюміній сульфіду. Нормальний рівень шуму становить величину, рівну масі 0,2 моль алюміній сульфіду.
  9. Відповідь: Маса Al2S3 = 30 г, тому нормальний рівень шуму - 30 дБ. Величина шуму, що викликає глухоту дорівнює 150 дБ. Гучність звуку музичних підсилювачів на дискотеках 110 дБ.
  10.   Обчисліть, яку кількість речовини становить

а) кальцій оксид масою -5,6 г

б) калій оксид масою - 4,7 г

в) сульфур (IV) оксид масою - 16 г

г) сульфур (IV) оксид масою - 5,12г

д) цинк оксид масою - 81г

Відповідь вам підкаже, скільки мг вітамінів міститься в 100г молока.

Відповідь:

а) вітаміну А - 0,10 мг;  б) вітаміну В1- 0,05 мг;

в) вітаміну В2 - 0,17 мг; г) вітаміну РР - 0,08 мг;

д) вітаміну С -1,00 мг.

  1.  В організмі людини метали становлять близько 3% по масі (це дуже багато).  Якщо прийняти масу людини за 70 кг, то на частку металів доводиться 2,1 кг. По окремих металам маса розподіляється наступним чином: Кальцій - 1700 г, Калій - 250 г, Натрій - 70 г, Магній - 42 г, Ферум - 5 г, Цинк - 3 г, решта припадає на мікроелементи. Розрахуйте кількість речовини і число йонів кожного з перерахованих металів, які містяться в організмі людини масою 70 кг. 
  2.  Кухонна сіль - необхідна складова частина їжі. Її середньодобова норма для дорослої людини - 15 грамів. При живленні рослинною їжею в умовах жаркого клімату або в спекотні літні дні - до 20-25 г.
  3.  За рік людина споживає 5,5 кг солі. Хронічна нестача солі в організмі може привести до запаморочення, непритомності, порушення серцевої діяльності, зниження апетиту, зменшення кількості води в крові і органах. Щоденна добавка 3-4 г солі в їжу знімає ці хворобливі явища.

Розрахуйте кількість речовини натрій хлориду: а) в 4 г солі; б) в 15 г солі.

  1.  В нормі в організмі людини містяться 3-4 г Феруму.  Знайти якій  кількості  речовини  це  відповідає  та   обчислити число атомів в ній.

Залізодефіцитна анемія обумовлена ​​недостатнім вмістом Феруму в їжі. Щоб відновити нормальний рівень Феруму в крові і заповнити його запаси в організмі, звичайно пропонується щоденний прийом двох-трьох пігулок, в кожній з яких міститься 60 мг ферум (II) сульфату. Приблизно через два місяці число еритроцитів у крові нормалізується.

Яка маса і відповідна кількість речовини Феруму надійде в організм людини за 60 днів щоденного прийому по 2 пігулки препарату, що містить по 60 мг ферум (II) сульфату?

  1.  «Ворогами» Феруму є чай, кава, молочні продукти і яєчні жовтки. Чашка чаю, випита під час їжі, скоротить засвоєння Феруму майже на 2/3, оскільки при цьому утворюються важко розчинні сполуки. Якщо кава випита після прийому їжі, то організм недорахується 40% заліза, а якщо за годину до їжі, він залишить залізо в недоторканності.

Квасоля містить 6,7 мг Феруму на 100 г продукту. Підрахуйте: масу, кількість речовини і число йонів Феруму, що надходять в організм при вживанні 200 г квасолі, за умови, що Ферум, який міститься в ній, засвоюється тільки на 4%.

Яка маса Феруму засвоїться організмом, якщо після прийому квасолі буде випита кава?

  1.  У людському організмі в цілому міститься приблизно 25 мг Йоду (у складі різних сполук), причому половина всієї маси Йоду знаходиться в щитовидній залозі. Підрахуйте, скільки атомів Йоду знаходиться: а) в щитовидній залозі; б) в людському організмі в цілому.
  2.  Добова потреба організму в кухонній солі коливається в межах 5 - 10 г залежно від віку й ваги людини. Обчислити кількість речовини кухонної солі за мінімальної та максимальної норми споживання.
  3.  Відносна молекулярна маса гемоглобіну дорослої людини дорівнює 6,49 • 104. Одна молекула гемоглобіну здатна приєднати чотири молекули кисню.

Визначте масу кисню, який переносить кров людини масою 60 кг за один кругообіг, якщо маса крові в організмі становить близько 8% від маси тіла, а вміст гемоглобіну в крові 14 г на 100 мл (густина крові 1,050 г / мл).

  1.  При спокійному диханні (16 вдихів за хвилину) протягом одного вдиху в легені надходить близько 400 мл повітря.

Визначте обєм (н.у.) і масу кисню і вуглекислого газу, що містяться в тому обємі повітря, який проходить через легені людини за годину. У повітрі 21% кисню і 0,03% вуглекислого газу за обємом.

  1.  Норма вмісту Флуору в питній воді становить 1 мг/л. Коливання вмісту Флуору призводить до різних захворювань зубів: нестача – до карієсу, надлишок – до руйнування емалі. Обчислити, яка маса Флуору потрапляє в організм людини, якщо він протягом доби випиває 3 л води з нормальним вмістом Флуору.
  2.  Кристалічна сірка входить до складу мазей і присипок, сприяє загоєнню ран. Яка кількість речовини сірки міститься в 4 г?
  3.  Суміш вуглекислого газу (5%) з киснем або повітрям, звана в медицині карбоген, використовується як засіб при  порушеннях  роботи дихального центру.

Який об’єм вуглекислого газу надходить з 10 л цієї суміші при нормальних умовах? Скільки молей це становить?

  1.  Життєва ємність легень становить приблизно 3500 см3.

Визначте об'єм і масу вуглекислого газу в тій кількості повітря, яку людина вдихає за 1 год, якщо вона робить 16-20 вдихів за хвилину, а вміст вуглекислого газу в повітрі складає 0,03%.

  1.  За вмістом вуглекислого газу оцінюють чистоту повітря в житлових і громадських приміщеннях. У житлових приміщеннях він не повинен перевищувати 0,1%. При вмісті в повітрі 3-4% вуглекислого газу людина відчуває головний біль, шум у вухах, пульс сповільнюється, а при концентрації 10% можуть наступити втрата свідомості і смерть.

Який обєм буде займати вуглекислий газ в кабінеті об'ємом 190 м3, якщо його вміст:

а) складатиме в нормі 0,03%;

б) підвищиться до 3%?

  1.  Активоване вугілля у вигляді пігулок застосовують при харчових отруєннях.

Яка кількість речовини вуглецю надходить в організм при вживанні 4 таблеток активованого вугілля, якщо маса 1 таблетки 0,25 г?

  1.  При неповному згорянні палива та інших речовин, як наприклад тютюну, утворюється чадний газ СО, що викликає кисневе голодування, блокуючи гемоглобін крові і утворюючи карбоксигемоглобін.

Обчисліть відносну густину чадного газу за повітрям, за воднем.

  1.  Карбон (II) оксид, або чадний газ, - небезпечний забруднювач атмосфери. З'єднуючись з гемоглобіном крові, він перешкоджає переносу кисню, викликає хвороби серцево-судинної системи, знижує активність роботи мозку. Через неповне спалювання палива на Землі щорічно утворюється 5 • 108 т цієї речовини.

Визначте, який обєм (за н.у.) займе чадний газ, що утворюється на Землі із зазначеної причини.

  1. У минулому були часті випадки отруєння людей у ​​вугільних шахтах чадним газом. Оскільки  карбон (II) оксид не має запаху, то небезпека підступала непомітно. Шахтарі, спускаючись в шахти, брали з собою в якості своєрідного індикатора канарку в клітці: канарки зомлівають від присутності в повітрі слідів СО.

Обчисліть, який об,єм (н.у.) займуть 0,5 моль і 56 г чадного газу.

  1.  Щодоби доросла людина споживає в середньому 2 літри води. Досліди над тваринами показали, що введення великої кількості води за короткий час викликає своєрідне «водне отруєння». Ознаки водного отруєння мали місце у робітників гарячих цехів - втрата чутливості, блювота, пронос, судоми. Дотримання водного режиму - одна з важливих умов збереження здоров'я.

Якщо відчуваєш спрагу, пити треба за півгодини до їжі або через 2 години після прийому їжі. Рекомендується втамовувати спрагу, випиваючи через 15-20 хвилин по кілька ковтків води. Випита вода не відразу втамовує спрагу, так як всмоктується тільки через 10-15 хвилин.

Яка кількість речовини і число молекул води надходить в організм за один ковток, якщо його обєм у середньому складає 20 мл?

  1.  «Срібна вода» - це суспензія найдрібніших частинок срібла у воді. Вона утворюється при зберіганні води в срібних посудинах або при контакті води з срібними виробами. Частинки срібла в такій воді вже при концентрації 6-10 мг / л мають антисептичні властивості, тому срібло здатне блокувати ферментні системи мікробів.

Яка кількість речовини і число йонів Аргентуму міститься в 100 мл такої «срібної води»?

  1. 100 г яблук містить 26 мг Натрію. Яку масу яблук необхідно з’їсти, щоб увести до організму 3,371025 йонів Натрію? Чи відповідає ця кількість добовій потребі людини, яка становить близько 1 г?

Відповідь: 4,98 т; не відповідає.

  1.  В організмі людини Калій бере участь у вуглеводневому обміні. Добова потреба дитячого організму становить 12-16 мг йонів Калію на 1 кг його маси. Обчислити кількість йонів калію, яка надходить з питною водою в організм дитини масою 40 кг.

Відповідь: 7,411021 – 9,881021.

  1.  Відомо, що йони Літію впливають на вирівнювання натрій-калієвого балансу в тканинах організму. Обчислити кількість йонів Літію й масову частку їх у печінці людини, 1 кг якої містить 4 мг Літію.

Відповідь: 3,441020 атомів; 0,0004 %.

  1.  Відомо, що нестача Купруму в організмі людини призводить до уповільнення синтезу гемоглобіну крові. Обчислити число йонів Сu в організмі учня масою 50 кг, якщо масова частка Сu дорівнює 0,000171%.

Відповідь: 8,041020.

  1.  Йони Берилію заміщують у кальцій ортофосфаті Ca3(PO4)3 кісткової тканини йони Кальцію. Це призводить до зменшення вмісту йонів Кальцію і, як наслідок, - до розм’якшення кісток і берилієвого рахіту. В якій масі берилій ортофосфату міститься стільки Берилію, щоб вистачило вмістити 10 г йонів Кальцію.

Відповідь: 18,08 г Be3(PO4)3.

  1.  Під час уровської хвороби йони Sr +2 заміщують йони Ca+2   у кістках, а це призводить до їх деформації та підвищеної крихкості. За добу з продуктами харчування й питною водою в організм дорослої людини надходить 14-22 мг стронцію. Чи достатня ця кількість стронцію для повного заміщення йонів Кальцію в кістковій тканині, яка містить 1683 г Кальцію?

Відповідь: недостатня.

  1.  Унаслідок випалювання однієї пачки цигарок в організм надходить 2-4 мкг Кадмію, який, проникаючи в ДНК і РНК , призводить до виникнення злоякісних пухлин. У скільки разів маса Кадмію в 1 м3 повітря за ГДК= 0,1 мг/м3 більша від маси Кадмію у 20 випалених пачках сигарет? Чи безпечно курити?

Відповідь: 2,5-1,25 рази.

  1.  Алюміній входить до оболонки нервових клітин головного мозку, де виконує опорну функцію. Обчисліть вміст йонів Al+3 в мозку людини, маса якого 1200 г, якщо вміст Al+3 становить 0,25 мг%. Чи вистачить 200 г  яблук з вмістом Al+3 150 мг/кг, щоб забезпечити цю кількість Алюмінію в мозку?

Відповідь: 6,69 1019, вистачить.

  1.  Надлишок Алюмінію в організмі призводить до зниження рівня Кальцію та адсорбції фосфору, а це викликає зменшення рівня АТФ. Одночасно в 10-20 разів зростає вміст алюмінію в кістках, а тому розвивається «алюмінієвий рахіт». Обчисліть масу та число атомів Аl, яку споживає людина за рік та 65 років життя. У добовому змішаному раціоні вміст Алюмінію становить 89 мг.

Відповідь: 29,2 г; 1,898 кг; 6,511023, 4,231023.

  1. У разі вдихання людиною повітря, яке містить 10-50 мг/м3 сполуки Карбону з оксисеном, відбувається хронічне отруєння його організму, яке проявляється через 1-1,5 року. Склад сполуки: 42,66% Карбону, решта – Оксиген. Густина за воднем дорівнює 14. Обчисліть формулу цієї отрути. Яка побутова назва цього газу?

Відповідь: СО, чадний газ.

  1.  Концентрація сажі у відпрацьованих газах автотранспорту становить для карбюраторних двигунів до 0,04 г/м3. Вдихання такого повітря призводить до захворювань верхніх дихальних шляхів і легень. Обчисліть кількість атомів Карбону, яка потрапляє в організм пасажирів, котрі 2пропустили2 через свої легені 200 л забрудненого сажею повітря.

Відповідь: 4,0 1020

  1.  Добова потреба (ДП) води для дітей становить 150-160 г на 1 кг маси тіла. Обчислити число атомів Оксигену, яке потрапляє з водою до організму  масою 45 кг: а) за добу; б) за місяць.

Відповідь: а)2 2571023 – 2 4081023; б)67 7251023 – 72 2401023.

  1.  У разі болю в горлі використовують ліки «Стрепсілс» - по вісім льодяників на день. Кожен льодяник містить 2,6 г цукру (С12Н22О11). Обчисліть кількість атомів Карбону, введених в організм за два дні.

Відповідь: 8,81023.

  1.  Під час паління 20% нікотину потрапляє з тютюновим димом у дихальні шляхи людини, що призводить до онкозахворювань. Обчисліть кількість пачок цигарок (по 20 штук), які забезпечують смертельну дозу нікотину в дихальних шляхах. Одна цигарка містить 0,9 мг нікотину. Смертельна доза – 50-150 мг.

Відповідь: 14-42.

  1.  Селен кількістю 5,01016 атомів у сітківці ока виконує роль фотоелемента. Обчисліть масу Селену в сітківці ока людини.

Відповідь: 7 мкг.

  1.  Сульфід селену (SeS)  є складовою деяких шампунів для миття голови. Проникаючи через шкіру голови в організм, Селен призводить до загальної інтоксикації організму людини. Обчисліть масу сульфіду селену та кількість «атомів» селену й Сульфуру, що проникають в організм із цього сульфіду кількістю речовини 0,06 моль.

Відповідь: 6,66 г; 0,361023Se; 0,361023S.

  1.  Флуор концентрацією 0,7-1,2 мг/л, що міститься в питній воді, діє як протикарієсний засіб. В якій кількості такої води міститься стільки ж Флуору, скільки в 10 кг м’яса. Уміст Флуору в м’ясі становить 0,16-2,4 мг/кг.
  2. Відповідь: 1,333-34,286 л.

 

 

Хімічні реакції

 

  1. Складіть рівняння хімічних реакцій, за кількістю речовин, що беруть участь в реакції, ви зможете визначити продукти, які:

а) стимулюють обмін речовин у мозку і цим полегшують процес заучування

натрій карбонат і хлоридна кислота:

1- морква; 2- ананас; 3- горох; 4 - хліб

б) полегшують сприйняття інформації і відновлюють сили

алюміній з розчином сульфатної кислоти:

1- помідор; 2- лимон; 3- грейпфрут; 4 - сосиски

в) нейтралізують негативні емоції:

залізо з хлором:

  1. огірок; 2- банан; 3- полуниця; 4 - яблуко

Відповідь: а) моркву і ананас (Na2CO3 + 2 HCl →);

б) лимон - полегшує сприйняття інформації, грейпфрут відновлює сили

(2Al + 3 H2SO4 →);

в) банан і полуниця (2Fe + 3 Cl2 →).

  1. Напишіть рівняння хімічних реакції і за числом електронів, що беруть участь в процесі окиснення, визначте, як впливають навколишні кольори на стан людини:

А) Окиснення алюмінію

червоний: 1-смуток, 2-спокій, 3-активність і дратівливість, 4 – зібраність.

Б) Взаємодія цинку з хлоридною кислотою

жовтий - 1 неуважність, 2-активність і оптимізм, 3-пасивність і слабкість,

4 – туга.

В) Взаємодія заліза з хлором

зелений- 1- збудження, 2 - агресивність, 3- спокій, 4 - стомлення

Г) Горіння сірки

синій - 1 агресивність, 2- відкритість, 3- дратівливість, 4 - ніжність

Відповідь: 1. Аl - 3e → Al + 3 червоний: 3 - активність і дратівливість

Zn - 2e → Zn + 2 жовтий: 2 - активність і оптимізм 3. Fe - 3e → Fe + 3 зелений: 3 - спокій 4. S - 4e → S + 4 синій: 4 - ніжність. На думку вчених, колір і інтер'єр кімнати відображають звички людини, багато в чому визначаючи його настрій і самопочуття. Підбираючи гаму кольорів для кімнати, треба брати до уваги і її освітленість. Достатня освітленість знімає втому.

  1. Нестача Літію сприяє розвитку у людини маніакально-депресивних психозів, шизофренії та інших депресивних психічних хвороб. При систематичному споживанні літій карбонату можна припиняти і попереджати напади. Запропонуйте систему реакцій, за допомогою яких можна здійснити ланцюжок перетворень:   літій → літій оксид → літій гідроксид → літій карбонат.
  2. Кальцій карбонат входить до складу зубних паст. Його отримують в результаті взаємодії натрій карбонату з розчинної сіллю Кальцію.

Напишіть рівняння цієї реакції в молекулярному, повному йонному і скороченому йонному вигляді.

  1. Лаборант перевозив банки з кухонною сіллю і барій хлоридом, забувши наклеїти етикетки. Потім йому знадобилася сіль. Спробувати на смак не можна, оскільки всі сполуки Барію сильно отруйні.

За допомогою якої реакції можна відрізнити розчин барій хлориду від розчину натрій хлориду? Напишіть рівняння реакції.

  1. Аргентум нітрат (медична назва ляпіс) використовується для припікання бородавок. Складіть рівняння реакції з електронним балансом розкладу аргентум нітрату. Розрахуйте, скільки молей і грамів срібла утворюється при розкладанні на світлі 0,17 г аргентум нітрату.

 

Розчини

 

  1. Норма вмісту Флуору в питній воді становить 1 мг/л. Коливання вмісту Флуору призводить до різних захворювань зубів: нестача – до карієсу, надлишок – до руйнування емалі. Обчислити, яка маса Флуору потрапляє в організм людини, якщо він протягом доби випиває 3 л води з нормальним вмістом Флуору.
  2. Одним із джерел кисню в кімнаті є кімнатні квіти. Для їх підкормлювання використовують розчин калій сульфату з масовою часткою 0,02. Приготувати 5 г такого розчину.
  3.  Для рентгенівського дослідження шлунку хворому дають випити суспензію барій сульфату. Чому використовують саме сульфат, а не хлорид? Як можна отримати барій сульфат, використовуючи сульфатну кислоту? Яку масу 49%- сульфатної кислоти потрібно взяти для отримання 100 г барій сульфату?

Відповідь: Барій хлорид - розчинна сіль, вона буде у вигляді іонів, а барій сульфат у вигляді суспензії можна «вловити» рентгенівським апаратом.

H2SO4 + BaCl2 = 2НCl + BaSO4 

m р-ну (H2SO4) = 20,6 (г)

  1. Глюкозу в медицині використовують у вигляді розчинів різної концентрації, які служать джерелом рідини і живильного матеріалу, а також сприяють знешкодженню і виведенню отрут з організму.

Розрахуйте, в якій масі розчину глюкози з масовою часткою 5% слід розчинити 120 г її, щоб отримати розчин з масовою часткою глюкози 8%.

Відповідь: необхідно 3680 г 5% розчину.

  1.  Одним  із джерел кисню в кімнаті є кімнатні квіти. Для їх підкормлювання використовують 2%-розчин калій сульфату. Приготувати 3 г такого розчину.
  2.  «Біла магнезія» застосовується в медицині при підвищеній кислотності шлункового соку. Визначте формулу цієї сполуки, коли відомо, що масова частка магній карбонату - 69,23%, магній гідроксиду -  19,35% і води 14,84% Відповідь: 3MgCO3   Mg(ОН)3    2О).
  3. При нестачі Купруму в організмі розвивається анемія, остеопороз, депігментація волосся і шкіри. Вміст Купруму можна нормалізувати введенням 2-3 мг купрум (II) сульфату на день у вигляді 1%-го розчину. Яка маса Купруму надходить в організм при вживанні 2 мг такого розчину?

Яка маса купрум (II) сульфату і води необхідна для приготування 30 г 1%-го розчину?

  1. Вода - обов'язковий компонент кожної живої клітини. Жодна жива істота не може обійтися без води. Зневоднення організму на 12-15% призводить до порушення обміну речовин, а втрата до 25% води - до загибелі організму. В організмі дорослої людини масою 70 кг міститься близько 68% води.

Яку масу і кількість речовини втрачає організм дорослої, якщо зневоднення при деяких захворюваннях становить 12%?

  1. У людському організмі 35 л рідини безперервно здійснюють «зрошення» тіла. У цей обєм входять: 5 л крові, 2 л лімфи, 28 л внутрішньоклітинної і позаклітинної рідини.

Яку частку становить кров, внутрішньоклітинна і позаклітинна рідини від загального обєму рідин організму?

  1.  0,9%-ний водний розчин натрій хлориду називають ізотонічним (фізіологічним) і застосовують для внутрішньовенних вливань при великій втраті крові.

Скільки грамів солі і води буде потрібно для приготування 500 г цього розчину?

  1.  При зниженні кислотності шлункового соку хворим призначають розбавлену хлоридну кислоту, в якій масова частка хлороводню дорівнює 1%,  по 1 столовій ложці (15 мл) за 30 хвилин до їжі (ρ ≈1 г/мл).

Скільки грамів хлороводню надходить в організм хворого за 1 прийом?

  1. 10% -ий водний розчин амоніаку (нашатирний спирт) використовують в якості лікарського засобу при непритомності.

Який обєм амоніаку, виміряний за нормальних умов, потрібний для приготування 200 г цього розчину?

  1.  При наданні першої допомоги при опіках білим фосфором застосовують 5% - розчин питної соди (натрій гідрогенкарбонату).

Скільки грамів соди треба взяти для приготування 600 г розчину?

  1. У минулому столітті московський фізіолог Шрейберг вивчив міру смаку. За основу він брав наступні смакові пороги: розчини цукру - 0,1% -ий, кухонної солі - 0,05% ний, лимонной кислоти - 0,0025% -ий, хініну - 0,0001% -ий. За допомогою цих речовин Шрейберг встановив смакові області язику. Розрахуйте масу води і перерахованих вище речовин для приготування відповідних розчинів масою 300 г.
  2. Обчисліть масу цинк сульфату, який необхідний для отримання 10 г розчину очних крапель, що застосовуються при лікуванні кон'юнктивіту, якщо відомо, що масова частка солі в розчині 0,25%.
  3. Пергідроль - 30% -ий розчин гідрогенпероксиду. Яку масу пергідролю і води буде потрібно взяти для приготування 50 г 3% -го розчину, необхідного для промивання та знезараження ран?
  4.  У разі захворювання порожнини рота використовують 2%-й водний розчин натрій гідроген карбонату. Яка маса солі використовується для приготування 200 г такого розчину? Обчислити співвідношення «молекул2 солі та води в одержаному розчині.

Відповідь:  4 г NaHCO3; 230 Н2О : 1 (NaHCO3).

  1.  Водний 0,9%-й розчин натрій хлориду за сольовим складом, величиною рН та іншими властивостями, близькими до сироватки крові, називається фізіологічним. Він використовується внутрішньовенно за нестачі рідини в організмі хворого. Обчислити масу солі та об‘єм води, необхідний для приготування 100 склянок фізіологічного розчину масою по 400 г.

Відповідь: 360 г NaCl; 39,64 л H2O.

  1. Однією з причини виникнення спазмів кровоносних судин серця є нестача Магнію в організмі. Ін’єкції розчину MgSO47H2O спазми. Обчисліть масу кристалогідрату та об’єм дистильованої води, необхідних для приготування 800 г розчину магній сульфату з масовою часткою солі 4%?

Відповідь: 328 г MgSO47H2O, 472 г H2O.

  1. Під час отруєння солями Барію шлунок промивають розчином магній сульфату з масовою часткою 1% для зв’язування йонів Барію.яка хімічна реакція відбувається в процесі промивання шлунка? Чи вистачить 400 г такого розчину MgSO4 для зв’язування йонів Барію з 500 г розчину барій хлориду з масовою часткою солі 4%?

Відповідь: не вистачить.

  1. Сулема (HgCl2) використовується в медицині як сильнодіючий дезінфікуючий засіб. Обчисліть молярну концентрацію розчину та масову частку (%) розчиненої речовини в розчині, одержаного змішуванням 1 г солі та 1000 г води.

Відповідь: 0,00369 моль/л; 0,1 %.

  1.  Метанол, що є складовою аспартаму, замінника цукру в напоях, може призвести до розвитку пухлин головного мозку та мутації ДНК людини. Обчисліть масову частку (%) метанолу та число його молекул у 10 л напою, що містить 0,0006 мг метанолу. Густину розчину прийміть умовно за 1 г/мл.

Відповідь: 610-8; 1,11017.

  1.  Дані свідчать про те, що, коли концентрація Плюмбуму в крові матері ,яка палить, становить 30 мкг/л, виникає загроза плоду в перші три місяці вагітності. В якій кількості цигарок міститься загрозлива доза Pb  для майбутньої дитини, якщо одна цигарка містить 0,24 мкг Pb? Об’єм крові – 5 л.

Відповідь: 625.

  1.  За зниженого тиску крові  в організм людини вводять фізіологічний розчин, що являє собою 0,85%-й розчин натрій хлориду. Аптекар-провізор розчинив у 100 л дистильованої води 860 г натрій хлориду. Яка масова частка солі в одержаному розчині? Як виправити помилку аптекаря-провізора?

Відповідь: 0,853%; додати 0,316 л води.

  1.  Пацієнту з виразковою хворобою шлунку призначили вживати розчина арґентум нітрату AgNO3 з масовою часткою 0,05%. Скільки грамів арґентум нітрату й води потрібно для приготування 200 г указаного розчину?
  2.  Познайомившись на уроках хімії з методикою приготування розчинів, Оленка вирішила, що стане фармацевтом. Вона взялася приготувати 3% розчин гідроген пероксиду для домашньої аптечки самостійно. Вона сполоснула пляшку з-під спирту дистильованою водою, кинула в неї чотири пігулки гідропериту (кожна по 0.75 г) та додала 97 мл води. Як ви гадаєте, чи отримала Оленка медичний засіб?

 

 

 

Розрахунки за хімічними рівняннями маси, об’єму  та кількості речовини

 

  1.  При нестачі в організмі людини Цинку відбувається уповільнення росту, порушення шкірного і волосяного покриву.

Обчисліть масу цинк сульфату, річну потребу організму людини, яка утворюється при взаємодії 0,14 г цинку з сульфатною кислотою масою 0,16 г.

  1. Розрахуйте масу питної соди, що використовують в народній і традиційній медицині для полоскання горла та інгаляцій, яка утворюється при пропусканні 2,64 г вуглекислого газу через розчин, що містить 2 г натрій гідроксиду.
  2. Для зниження кислотності шлункового соку людина споживає по 0,5-1,5 г питної соди NaHCO3 за прийом. Обчислити об’єм газу, який виділяється після вживання 0,5 г питної соди.

Відповідь: V (CO2) = 0,13 л.

  1. Обчислити масу 2%-го розчину ацетатної кислоти, необхідної для нейтралізації смертельної дози калій гідроксиду масою 10 г, яка випадково потрапила в організм.

Відповідь: 0,54 кг.

  1. Незначні дози негашеного вапна в разі потрапляння в очі призводять склоподібного набряку і згодом до сліпоти. Необхідно негайно промити очі великою кількістю води протягом10-30 хвилин, а потім промити 5-%-м розчином амоній хлориду. Звернутися до лікаря. Обчислити масу розчину амоній хлориду, необхідного для нейтралізації 0,5 г негашеного вапна.

Відповідь: 19,1 г.

  1. Розчинні у воді сполуки Барію отруйні. Барій сульфат нетоксичний, а тому у вигляді «барієвої каші» використовується медиками як контрасна речовина під час рентгеноскопії. Обчисліть масу барій сульфату, яку можна одержати внаслідок зливання 1600 г 405-го розчину барій хлориду з 900 г 60%-го розчину натрій сульфату.

Відповідь: 717 г.

  1. Надлишок хлоридної кислоти в шлунковому соку викликає печію. Обчисліть масу кислоти, яку можна нейтралізувати 0,5 г натрій гідроген карбонату, що містить 2% нешкідливих домішок. Який об’єм газу виділиться при цьому?

Відповідь: 0,213 г HCl; 0,130 л СО2.

 

 

 

Органічні сполуки

 

  1. Енергетичні потреби організму вираховують в кілокалоріях (кКал ) або кілоджоулях (кДж), причому 1кКал = 4,2  кДж. Відомо, що при повному окисненні 1 моль  глюкози в організмі людини виділяється 2780 кДж енергії.  Скільки енергії  ( в кДж і кКал) отримує школяр, що з’їдає  80 грамів цукерок з вмістом глюкози 60%?  Де проходить розщеплення глюкози в організмі людини?
  2. Яку масу картопляного пюре має спожити хлопчик, щоб поповнити організм 50 г  глюкози, якщо картопля містить 20% крохмалю? Який об’єм кисню необхідний для повного окиснення даної глюкози в організмі? Написати рівняння реакцій, що супроводжують дані процеси.
  3. Відомо, що при розщепленні жирів організм отримує найбільше енергії. Обчисліть скільки теплоти утвориться при повному окисненні 20 г тристеарину в організмі, якщо при згоранні 1г виділяється 40 кДж енергії. Складіть термохімічне рівняння даної реакції. На що витрачається виділена енергія?
  4. В кишечнику людини жири під дією ферментів ліпаз розщеплюються на гліцерин та жирні кислоти з подальшим всмоктуванням в лімфу. Розрахувати масу жирних кислот, що потраплять в лімфу внаслідок гідролізу 2 моль трипальмітату? Який подальший шлях продуктів розпаду жирів в організмі людини?
  5. Відомо, що гідрогенізовані жири досить часто використовуються для виготовлення печива, дешевих шоколадок, тістечок. Розрахуйте об’єм водню,   який знадобиться для перетворення  5 моль триолеїну в тристеарин? Запишіть рівняння даної реакції. Як впливають гідрогенізовані жири на здоров’я людини?
  6. Досить часто для здешевлення меду до нього додають крохмаль, крейду, борошно та інші невластиві даному продукту речовини. За допомогою яких простих реакцій в домашніх умовах можна розпізнати фальсифікат?
  7. Вегетаріанці та віруючі під час постів збагачують свій харчовий раціон різними бобовими (горох, соя, квасоля, арахіс,тощо). Поясніть цей факт. Розрахуйте масову частку Нітрогену в α-амінопропіоновій кислоті. Як дану сполуку називають в біології, яка її роль?
  8. В організмі людини під дією ферментів лактобактерій проходить молочно-кисле бродіння глюкози:

C6H12O6  → 2 C3H6O3 ( 2CH3−CHOH− COOH )

                        молочна кислота

Розрахуйте масу молочної кислоти, що утворюється, якщо в реакцію вступає     36 г глюкози. Де даний процес проходить в організмі людини? Яке його біологічне значення? Чи використовує його людина в побуті, де саме?

  1. Відомо, що кисень – речовина, необхідна для дихання живих організмів, утворюється як побічний продукт фотосинтезу. Розрахуйте об’єм виділеного кисню та масу утвореної глюкози, якщо в процес фотосинтезу вступило 5 моль вуглекислого газу. Як запасається утворена глюкоза. Відповідь доповніть відповідними рівняннями реакцій.
  2.  Хлористий етил (хлоретан) за звичайних умов - газ. При порівняно невеликому охолодженні він перетворюється на рідину, яка при звичайній температурі кипить, поглинаючи велику кількість тепла. Ця властивість його використовують в медицині для отримання місцевого знеболювання (анестезії) при невеликих операціях.

Розрахуйте масу хлоретану, отриманого при дії на етанол масою 184 г хлороводнем в момент виділення.

  1.  Ацетилен володіє наркотичними властивостями більшою мірою, ніж етилен. Зустрічалися випадки тяжкого отруєння при автогенному зварюванні в пивоварному чані, що супроводжувалися зупинкою дихання і відсутністю пульсу. Постраждалого врятували штучним диханням і киснем з домішкою 15% (!) вуглекислого газу. Розрахуйте обєм ацетилену (за н.у.), що утворюється з 12,8 г кальцій карбіду, що містить 8% домішок.
  2.  Споживання етилового спирту завдає великої шкоди організму: метаболізм етанолу в печінці супроводжується утворенням оцтового альдегіду (ще більш отруйного, ніж етанол), який і стає однією з причин сп'яніння. Крім того, при надлишку етанолу нормальна тканина печінки заміщується жировою і розвивається важке захворювання - цироз печінки.

Яка маса оцтового альдегіду утворюється в організмі з 92 г етанолу?

  1. Гліцерин застосовують у харчовій промисловості для підсолоджування вин, лікерів, лимонадів. У фармакології він застосовується в якості основи для приготування мазей і паст.

Гліцерин, що містить воду, застосовується для пом'якшення шкіри, а безводний гліцерин, відпущений помилково замість «водного», може викликати опіки, тому що  він забирає воду з поверхні шкіри. Скільки грамів гліцерину потрібно для приготування 200 г 70%-го водного розчину гліцерину?

  1. Нітрогліцерин - отруйна речовина, але в малих кількостях він являє собою цінний медичний засіб, що застосовується при нападах «грудної жаби» (стенокардії), так як він розширює кровоносні судини серця. У медицині застосовують 1% -ий спиртовий розчин нітрогліцерину.
  2. Розрахуйте масу нітрогліцерину, отриманого з гліцерину масою 18,4 г. Яку масу 1% -го розчину нітрогліцерину можна отримати з нього?
  3. Встановлено позитивну дію жирів, що містять ненасичені кислоти, на обмін ліпідів і білків, на перебіг гіпертонії і атеросклерозу. Тому для профілактики і лікування названих захворювань рекомендується вживання рослинних жирів.

Олеїнова кислота С17Н33СООН є найбільш важливою з усіх ненасичених кислот. Вона входить до складу майже всіх природних жирів у вигляді складного ефіру гліцерину. Особливо багато її в оливковій олії (80%), мигдалевому маслі (77%), досить багато її в соняшниковій олії.

Скільки грамів олеїнової кислоти утворюється в організмі при гідролізі 11,05 г оливкової олії, що містить 80% триолеат гліцерину?

  1. У кишечнику людини жири за допомогою ферменту ліпази, що міститься в травному соку, гідролізуються. Вміст кишечника має лужну реакцію і тому жирні кислоти, які утворюються при гідролізі жирів, перетворюються на мило і всмоктуються у вигляді гліцерину і мил. Скільки грамів натрій гідроксиду потрібно для омилення гліцерину тристеарату масою 17,8 г?
  2. В організмі дорослої людини зберігається близько 200 г глікогену, який в проміжках між прийомами їжі потроху розпадається на молекули глюкози, і таким чином, підтримується її постійний рівень у крові (близько 120 мг в 100 мл крові). Яку масу глюкози може отримати організм при розщепленні 200 г глікогену?
  3.  Оксалати, зокрема оксалати Магнію, викликають утворення каменів і піску в нирках і сечоводах. Чому небажано споживати багато свіжого щавлю, а в борщі щавель можна споживати без обмежень?

Відповідь: під час кип’ятіння страв осаджується магній оксалат.

  1. За добу людина споживає 420 л кисню й видихає 420 л вуглекислого газу. Скільки кисню відбирає в людини один автомобіль під час спалювання ним за цей час 10 л октану (=0,75 г/мл)?

 У скільки разів автомобіль витрачає більше кисню, ніж людина?

Відповідь: 18421,052 л; 43,86 рази.

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
18 жовтня 2021
Переглядів
3420
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку