урок узагальнення та систематизації знань з теми "Білки" для учнів 9 класу у формі ділової гри
Урок-аукціон знань
«Білки. Хімічні та фізичні властивості білків»
Мета:
освітня: з’ясувати якість та рівень оволодіння знаннями та вміннями, що були отримані на попередніх уроках з теми “Білок. Хімічні та фізичні властивості білків”, використовуючи методи контролю та самоконтролю у вигляді ігрової форми діяльності;
розвиваюча: розвивати вміння класифікувати, виявляти зв’язки, формулювати висновки; розвивати комунікативні навички під час роботи у групах, розвивати пізнавальний інтерес; розвивати вміння пояснювати особливості, закономірності, аналізувати, співставляти шляхом виконання завдань різних рівнів складності; розвивати навички фінансової грамотності;
виховна: створити умови для реальної самооцінки учнів, реалізації їх, як особистості, розвивати комунікативні навички під час роботи в групі в нестандартній ситуації завдяки ігровій формі діяльності.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма організації навчального заняття: ділова гра.
Форми роботи учнів: групова, індивідуальна.
Методи роботи: дослідницький та пошуковий.
Технології: проблемне навчання, творчий розвиток учнів.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, лабораторне обладнання.
Заплановані результати:
особистісні: вміння висловлювати й аргументувати свою думку, бути толерантним по відношенню до інших поглядів;
предметні: вміння оперувати понятійним апаратом в курсі біології та хімії,
вміння представляти багатогранність проблем пізнання навколишнього
світу, 1пів ставляти вміння і навички для розв’язування нестандартних
завдань і проблем.
Хід уроку:
Знання складаються з дрібних крихт щоденного досвіду.
Д. Писарєв
1. Організаційний етап.
Повідомлення теми та мети уроку. (Запис теми у робочі зошити).
Сьогодні ми з вами проведемо урок-аукціон.
- Що таке аукціон, знаєте? Ознайомтесь, будь ласка, з правилами гри.
1. Банк «Знання і вміння» видає сьогодні вам кредит у розмірі 500 у.о. під 30%.
2. На кожну групу учнів виписується облікова картка.
3. Покупці – учні купують за певну суму питання лотів. У випадку правильної відповіді отримують від 150 до 600 у.о., а за умови помилки платять штраф в розмірі мінімальної вартості питання – 100 у.о.
4. Після закінчення гри група учнів, що розрахувалася з банком, але залишилася без коштів, отримує бали середнього рівня. Група учнів, що не тільки розрахувалися з банком, але й отримали прибуток менше 500 у.о. – бали достатнього рівня. Учні, що отримали прибуток більше ніж 500 у.о. – бали високого рівня.
2. Актуалізація знань та вмінь учнів.
Голландського біохімік Герріт Мульдер у 1838 році писав: «У всіх рослинах і тваринах присутня якась речовина, яка є найважливішою зі всіх відомих речовин живої природи і без якої життя було б на нашій планеті неможливим…»
(мезим, олія, мило, пір’я, яйце, горох, сало, цукор, розчин глюкози, картоплина, масло, шовк).
І лот «Відкрита книга»
За номінальну вартість – 100 у.о. пропонуються питання репродуктивного характеру, які принесуть вам по 20 у.о. за кожну правильну вІдповідь.
(на екрані з’являються питання, учні записують відповіді на картках)
1. Речовини, молекули яких побудовані з великої кількості однакових груп атомів.(Полімери).
2.Мономер білків.(Амінокислоти).
3. Зв'язок між амінокислотними залишками в білках.((Пептидний).
4.Число амінокислот, що беруть участь у біосинтезі білків .(20).
5. При повному розщепленні 1 г білка виділяється понад (17 кДж )теплоти.
6. Процес незворотного руйнування білків.(Денатурація).
7. Прості білки називають (Протеїни).
8. Гормон підшлункової залози, первинну структуру якого вдалось розшифрувати першим.(Інсулін).
9. Хімічна реакція білка з водою за наявності кислоти або лугу.(Гідроліз).
10. Білки, що регулюють швидкість і напрямок хімічних реакцій в клітині (Ферменти).
11. Прізвище вченого, який висунув поліпептидну теорію, згідно з якою молекули білка є довгими ланцюгами амінокислот, з’єднаних пептидними зв’язками.(Фішер).
12. Білки ще називають… (Пептиди).
ІІ лот “Темна конячка”
Номінальна вартість – 200 у.о., а отримуєте ви по 400.
(молекула гемоглобіну, біосинтез білка, денатурація, структура білка)
ІІІ лот “Ключ до дверей”
Номінальна вартість – 150 у.о., але й отримати за кожне ви можете по 300 у.о.
Хімічна речовина |
Приклад |
1. білок |
а) каталаза |
2. нуклеїнова кислота |
б) РНК |
3. вуглевод |
в) віск |
4. ліпід |
г) глікоген |
5. рибонуклеїнова кислота |
д) ДНК |
Відповіді: 1-а, 2-д, 3-г, 4-в, 5-б
2. Встановіть зв’язок між білками та їх функціями.
Білок |
Функція |
1. кератин |
а) транспортна |
2. гемоглобін |
б) структурна |
3. пепсин |
в) регуляторна |
4. інсулін |
г) ферментативна |
5. міозин |
д) рухова |
Відповіді: 1-б, 2-а, 3-г, 4-в, 5-д.
3. Виберіть особливості характеристики вторинної структури білкової молекули.
1. здатна до |
а) водневі |
2. має вигляд |
б) ренатурації |
3. зв’язки всередині молекули |
в) групами – СО і - NH |
4. під дією важких металів |
г) денатурує |
5. зв’язки утворюються між |
д) альфа-спіралі або бета-шару |
Відповіді: 1-б, 2-д, 3-а, 4-г, 5-в.
ІV лот « Алхімік»
Учасники гри купують 1 завдання практичного характеру номінальною вартістю 200 у.о., а отримують при правильному виконанні 400 у.о.
Повторення правил ТБ, видача халатів черговим учнем.
Завдання 1.
Виявити чи є у м’ясному бульйоні та бульйоні, приготованому з кубиків «Маггі», білки?
Реактиви та обладнання: 2 пробірки з бульйонами, HNO3(конц), сухе пальне, пробіркотримач, сірники.
Завдання 2.
Визначити, які нитки, виготовлені з натуральної вовни, а які – синтетичні.
Реактиви та обладнання: нитки з натуральної вовни, синтетичні нитки, сірники.
Завдання 3.
Перевірити наявність білків у домашньому молоці та молоці, придбаному в торговій мережі.
Реактиви та обладнання: 2 пробірки з молоком, HNO3(конц), сухе пальне, пробіркотримач, сірники.
Цікаве про білок (доповіді учнів)
V лот “Німе кіно”
(вартістю 300 у.о., воно може принести вам 600 у.о.).
(Це процес синтезу білка. Перший етап – транскрипція, або синтез і-РНК за матрицею ДНК. Фермент РНК-полімераза роз’єднує подвійну спіраль ДНК. Потім на одному з її ланцюгів за принципом компліментарності синтезується молекула попередник і-РНК. Далі в процесі сплайсингу з неї видаляються інтрони – ділянки, що не несуть генетичної інформації. Через ядерні пори і-РНК надходить у цитоплазму. На наступному етапі – трансляції – послідовність нуклеотидів переводиться в послідовність амінокислотних залишків молекули білка. і-РНК зв’язується з рибосомою, а т-РНК транспортують амінокислоти до місця синтезу білка. Починається синтез білка з утворення ініціативного комплексу з триплету і-РНК, рибосоми і т-РНК. На подальших етапах біосинтезу білків поліпептидний ланцюг подовжується завдяки тому, що амінокислотні залишки з’єднуються між собою за допомогою пептидних зв’язків.)
3. Підбиття підсумків, обрахунок отриманих кожною групою
коштів.
Рефлексія.
Відповіді учнів на питання:
Заключне слово вчителя.
Сьогодні ми ще раз проговорили про білки, їхню будову та функції, тобто значення для живих організмів. Людина споживає тваринні (м’ясо, риба, сир, молоко, яйця) та рослинні (гриби, горіхи) білки, і їх замінити неможливо. Нестача білків в організмі призводить до зменшення м’язових тканин, зсихання організму. Організм слабшає і не може протистояти хворобам, епідеміям. Дуже часто голодування призводить до смерті. Ви знаєте про тяжкі наслідки голодомору 1933 р. в нашій країні, який штучно був створений керівниками держави. Особливо шкідливо голодувати молодому поколінню. У такому віці слід не обмежувати себе в білковій їжі, а дотримуватися правильного режиму харчування, займатися спортом, фізкультурою, фізичною працею. За порадою можна звернутися до лікаря.
Продукти харчування людина отримує від природи. Тому не слід забувати про дбайливе ставлення до живої природи, намагатися не порушувати екологічної рівноваги, примножувати природні багатства.
Додаткове завдання
За малюнком назвати білок, що міститься в ньому.
альбумін — яєчний білок; кератин — роги, шерсть; колаген — шкіра; гемоглобін — кров; фібрин, фібриноген — кров; пепсин — шлунковий сік; трипсин — підшлунковий сік; міозин — м’язи; лізоцим — слина; інсулін — підшлункова залоза.
Оголошення кількості балів.
Учитель пропонує кожній групі вибрати найкращого учня – кандидата на додаткову оцінку з урахуванням роботи групи.
Додаток
Правила гри
1. Банкір видає покупцям кредит у розмірі 500 у.о. під 30%.
2. Покупці – учні купують за певну суму питання лотів. У випадку правильної відповіді отримують від 150 до 600 у.о. За умови помилки платять штраф в розмірі мінімальної вартості питання – 100 у.о.
4. Після закінчення гри група учнів, що розрахувалася з банком, але залишилася без коштів, отримує бали середнього рівня. Група учнів, що не тільки розрахувалися з банком, але й отримали прибуток менше 250 у.о. – бали достатнього рівня. Учні, що отримали прибуток більше ніж 250 у.о. – бали високого рівня.