Роль експерименту та ситуативних задач в процесі вивчення біології.
Тренінг - тести
На уроці «Травлення в ротовій порожнині»
1. Зробіть підряд кілька ковтальних рухів.
Скільки разів вам вдалося їх зробити? Чому? Які м’язи скорочувалися? Куди має потрапити їжа (в даному випадку слина), щоб відбувся акт ковтання? Який це процес: осмислений чи рефлекторний? Поясніть. Де, на вашу думку, знаходиться центр ковтання? Коли ви ковтали, могли в той момент дихати? Чому?
2. Закрийте очі і уявіть, що вже Паска, і ви сидите за столом, на якому і салат з крабових паличок, і кілька сортів ковбас, і …
Які зміни відбулись в ротовій порожнині? Чому?
На уроках з теми «Опорно-рухова система»
1. Робота в парах: зобразити з допомогою мімічних м’язів настрій, і вгадати, що хотів показати сусід по парті своїм виразом обличчя
Що відчув кожен, дивлячись на іншого? Яке значення мімічних м’язів? До чого кріпляться ці м’язи? Їх багато? Чому ви так вирішили?
2. Дві вправи, які виявлять, чи постарів вже ваш організм:
1) встаньте, тепер нахиліться і торкніться розкритими долонями до підлоги;
2) стоячи, спробуйте зробити долонями замок за спиною, причому одна рука має іти зверху, друга – знизу.
Легко вам було виконати вправи? Який орган опорно-рухової системи повинен бути в нормі, щоб легко виконувати ці вправи? Чому старим людям такі вправи не під силу? А чи можна зберегти гнучкість хребта до самої старості? Що для цього потрібно робити вже зараз?
3. Робота м’язів. Півкласу учнів стоячи згинають і розгинають в лікті праву руку, інша половина тримає праву руку витягнутою вбік.
Хто довше зможе виконувати своє завдання? Яка робота м’язів ефективніша: динамічна чи статична? Чому? В яких випадках, займаючись фізкультурою, бажано виконувати статичні вправи?
На уроці «Зорова сенсорна система: будова та функції»
1. Робота в парах: дивитися один на одного не кліпаючи якомога довше.
Чому ви все-таки кліпнули? Яке значення сльози? Звідки беруться сльози? Куди вони діваються?
На уроці «Поняття про динамічний стереотип. Навички та звички»
1. Візьміться лівою рукою за мочку правого вуха, а правою – за кінчик носа, по команді «раз» поміняйте положення рук – правою візьміться за мочку лівого вуха, а лівою – за кінчик носа.
Відразу «пішло»? Чому? Які зміни виникали в корі великих півкуль? Чи може дехто стверджувати, що досягнув автоматизації навички? Чому він так вирішив?
Ситуативні задачі
На уроці «Умовні рефлекси»
1. Уявіть людину, в якої після хвороби чи поранення повністю перестали функціонувати великі півкулі, проте нормально функціонують інші відділи головного мозку і спинний мозок. Чи житиме ця людина? Які зміни відбудуться в її поведінці?
2. Випадок. Людина, замислившись, проходила повз свій будинок у справах і механічно зупинилася біля нього, хоч такого наміру не мала. Чому людина зупинилась?
На уроці «Гальмування умовних рефлексів»
1. Ситуація. Учень сідає обідати, раптом дзвонить телефон. Який рефлекс утворився і як? Чи продовжуватимуть виділятися слина і травні соки після дзвінка? Чому? До якого типу гальмування віднести дане?
2. Ситуація. Учень звик вечеряти в один і той же час і завжди їв з апетитом. Улітку він часто порушував режим, і апетит у нього зменшився. Як учень зумів досягти того, що в певний час у нього активно починали виділятися травні соки? Яка причина погіршення апетиту? Який це тип гальмування?
3. Ситуація. Вчителька прийшла на заміну. Учні не реагують, в класі шум. Учителька злегка підвищила голос. Реакція учнів – 0. Учителька досить голосно крикнула: «Увага!» Учні після цього почали уважно слухати. Який тип гальмування спостерігалось в учнів після голосного вчительського окрику?
На уроці «Увага. Види та значення уваги»
1. Ситуація. Учні кілька уроків підряд розв’язували задачі з хімії, готуючись до к/р. Накінець, учитель приходить на урок з реактивами. Чи виникне в когось бажання поспати чи пошуміти на цьому уроці? Чому реактиви захопили увагу? Який це тип уваги? В даному випадку мали місце вольові зусилля учнів? Чому?
2. Учень вміє добре розв’язувати задачі з математики, більше того, йому подобається їх розв’язувати. Який це тип уваги? Що є передумовою виникнення цього типу уваги?
На уроці «Пошкодження опорно-рухового апарату»
1. Ситуація. Під час ожеледиці автобус із пасажирами потрапив в аварію, є п’ятеро потерпілих: 1) Водій – вдарився грудьми об кермо. Йому важко дихати, і при кожному дихальному русі відчуває різкий біль. 2) Хлопець – впав на підлогу. Скаржиться на біль у нозі. Стегно набрякло і змінило свою форму.
3) Жінка – впала і отримала відкритий перелом. Має змінену форму правої гомілки, із рваної рани виступають краї кісток. 4) Чоловік – в цього спостерігається сильний набряк лівої стопи і підшкірний крововилив на лівому плечі. 5) Чоловік – а цей скаржиться на біль у грудях і неможливість руху у лівому ліктьовому суглобі. Ви виявились на місці аварії. Ваші дії?