Матеріали до уроків "Синтаксис та пунктуація. Підготовка до ЗНО"

Про матеріал
Інтегровані завдання дадуть можливість удосконалити мовні навички з розділу "Синтаксис та пунктуація" під час підготовки учнів до ЗНО. За допомогою прикладів з літературних творів учні зможуть повторити основні відомості про твори, що включені до програми ЗНО з української літератури (визначити назву, автора, жанр твору тощо).
Перегляд файлу

Підготовка до ЗНО

Синтаксис і пунктуація

  1. Головні та другорядні члени речення

Установіть відповідність між членом речення та виділеним словом

 

1. підмет

А.Під вікнами сумно ридала трембіта.

2. присудок

Б. Помешкання наше – фантастичний палац.

3. означення

В. Всякому місту – звичай і права

4.додаток

Г. Людей такого рідкісного дару хоч трохи, люди, треба берегти!

 

Д.Наталко! Бог нам поміг перенести нам біди і напасті

1-В, 2-Б, 3- Г,4-Д

 

1.підмет

А. Надувши груди білі, йшли фрегати

2.додаток

Б. В обох садибах настала мирнота та тиша.

3. означення

В. Ти позволь їх мені повести у пустелю

4. обставина

Г. Еней од радості не стямивсь, що Турн виходить битись з ним

 

Д. Я проллюся крапелькою крові на твоє священне знамено.

  1. А, 2 –В, 3- Д, 4- Г

 

1.присудок

А.Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє.

2.прикладка(різновид означення)

Б. Звинна, як вивірка, Мирослава швидко видряпалась назад на той вал, з якого була впала

3. додаток

В.Поезія – це завжди неповторність.

4. обставина

Г. Внук кремезного чумака,
Січовика блідий правправнук,
Я закохавсь в гучних віках,
Я волю полюбив державну.

 

Д. За літературу! Мусимо поважати те, що дає нам заробіток

 

  1. В, 2- Г, 3- Д, 4- Б

 

  1. Види односкладних речень

Установіть відповідність між видом односкладного речення та прикладом

1.означено-особове

А. Добре бути молодим у теплі дні збирання винограду

2. неозначено-особове

Б. На Аскольдовій могилі поховали їх

3. узагальнено-особове

В. Город знову простяг до мене свою залізну руку

4. безособове

Г. Любіть Україну, як сонце, любіть

 

Д. Де не посій, там і уродиться

1- Г,2 –Б, 3 – Д, 4- А

1.означено-особове

А. До чого ж гарно й весело було на нашому городі!

2. неозначено-особове

Б. Лови летючу мить життя

3.безособове

В. Вікно. Сніги

4.називне

Г. Рідко, нене, згадують про тебе.

 

Д. Посеред лісу простора галява з плакучою березою

1-Б, 2-Г,3-А, 4-В

1.означено-особове

А. І жити спішити треба, кохати спішити треба.

2. неозначено-особове

Б. Сом дуже сильна риба, могутня

3. безособове

В. Думою тугу розвію.

4.називне

Г. А ще Івана кликали в селі Переломаним

 

Д.Співочий грім батьків моїх, дітьми безпам’ятно забутий.

          1-В, 2- Г, 3-А, 4-Д

3.Ускладнювальні елементи

Установіть відповідність між ускладнювальним елементом та прикладом

1. однорідні члени речення

А. Я вчилася пильно до своїх різнородних іспитів, а вона малювала

2.відокремлені члени речення

Б. Ти, здається, знайомився колись: моя подруга — Уля Розсоха.

3.звертання

В. Я зайшов до кімнати, тримаючи автомат напоготові.

4.вставні слова

Г.Бобренчиха тим часом воювала за курку, за телицю, за межу.

 

Д. Лукашу, нехай ця жінка більше не приходить

1-Г, 2-В,3-Д, 4-Б

1.відокремлене означення

А. Рідна мати моя, ти ночей не доспала.

2.відокремлена обставина

Б. І послала вона послів до деревлян, кажучи таке…

3.відокремлений додаток

В. Петро, старого Шрама син, скочив на землю і взяв од панотця коня.

4.відокремлена прикладка

Г. "Не багатого роду!" — казала проста свита, накинута наопашки

 

Д.  Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, — яке у неї добре серце,

1-Г,2-Б,3-Д, 4-В

1.відокремлене означення

А. Убивницю ж, Марусю, до росправи скріпить в'язéням города Полтави.

2.відокремлена обставина

Б. За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив

3.відокремлений додаток

В. Я, підскакуючи, ходив до місту, дивувався на море й забивав голову різною романтикою.

4.відокремлена прикладка

Г. Ганнуся зморщила чоло, хотіла, очевидно, як звичайно, противитися мені

 

Д. Цей першокласний люксусовий експрес, радісний і святковий, сповнений вщерть життям і дзвоном, плив, ніби окремий світ між світами

1-Д, 2-В, 3-Б, 4-А

4. Види складних речень

1. ССР

А. Мати каже, що я (її м'ятежний син) зовсім замучив себе.

2.СПР

Б. Улі страшенно вподобалось українське слово — бразолійний, а я не знаю, що воно означає.

3.БСР

В. Якраз для нашої Марисі жених, а за придане нехай не турбується

4.СР з різними видами зв’язку

Г. Мотря не озивалася; плакала мовчки, Оришка пильно дивилася на неї.

 

Д. Вона дістає з-за пазухи пожмаканого карбованця і вкладає Левкові в долоню.

1-В, 2-А, 3-Г, 4-Б

1. ССР

А. Сидить батько кінець стола,
На руки схилився,
Не дивиться на світ божий,
Тяжко зажурився.

2.СПР

Б. Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.

3.БСР

В. І смеркає, і світає,
День божий минає,
І знову люд потомлений
І все спочиває.

4.СР з різними видами зв’язку

Г. Кати знущаються над нами,
а правда наша п'яна спить.

 

Д. Як понесе з України

У синєє море

Кров ворожу,  отойді я

І лани і гори —

Все покину

 

1-Г, 2-Д, 3-Б, 4-В

1. ССР

А. Мирослава шукала небезпеки, бо Максим виразно казав, що дорога другої ровти небезпечніша.

2.СПР

Б. Коли лежиш в полі лицем до неба і вслухаєшся в многоголосу тишу полів, то помічаєш, що в ній щось є не земне, а небесне, щось наче свердлить там небо, наче струже метал, а вниз спадають тільки дрібні, просіяні згуки

 

3.БСР

В. Контраст похмурих споруд над берегом і цього безжурного купання здавався Надійці разючим і чарівним

4.СР з різними видами зв’язку

Г. Будуть приходити люди,
вбогі й багаті, веселі й сумні,
радощі й тугу нестимуть мені,
їм промовляти душа моя буде.

 

Д. Натиснув ліхтарик, і в смузі електричного сяйва завмерла біля столу злякана мати, а ти біля високого ліжка застигла в подиві, закриваючи груди розпущеними косами.

1-Д, 2-А, 3-Г ,4-Б

5. Складнопідрядні речення

Установіть відповідність між видом підрядної частини та прикладом

1.СПР з підрядною означальною частиною

А. Коли Боян, цей віщий соловейко,
Співав комусь осанну величальну,
То білкою носився по деревах,

2. СПР з підрядною з’ясувальною  частиною

Б. Череваниха теж поспішала до ридвана, бо до запорожця пристав другий братчик

3. СПР з підрядною обставинною частиною допустовою

В. Горбань сказав, що й сумніву нема.

4. СПР з підрядною обставинною частиною причини

Г. Все можливо, хоч ми особисто, рибалки-письменники, у це не дуже віримо

 

Д. В глибокому яру, недалеко від Семигор, ніби в'ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла.

1-Д, 2-В, 3-Г, 4-Б

Увідповідніть за подібністю синтаксичного значення виділені фрагменти речень

1.Як я малим збирався навесні піти у світ незнаними шляхами, сорочку мати вишила мені

А.  Яку б найти принаду,
Щоб привернуть тебе до рук моїх?

2.Маю я святе синівське право з матір'ю побуть на самоті

Б. Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.

3.Осяй мій край і розлетися дощами судними над ним

В.Ви знаєте, як сплять старі гаї?

4. Твоїм будущим душу я тривожу,
Від сорому, який нащадків пізних
Палитиме, заснути я не можу.

Г. Тих отаманів курінних,
Що під гармати революцій
Уміли кинуть п'яний сміх
В скривавлене обличчя — муці.

 

Д.Чого ж стоїш без руху ти, коли весь світ співає?

1-Д, 2-Г, 3- В, 4-Б

 

1. Ось окремі фотографії, теж дореволюційні: козацькі осавули, хорунжі, отамани... В формі уссурійських та амурських козаків. 

А. Цікаво й охоче прислухалась Палагна оповіданням про його силу і дивувалась, скільки він може, той палкий Юра

2.  У Ганнусі збиралося в деяких днях більше дівчат, і вона вчила їх рисувати

Б. Довгі роки розлуки з землею батьків, чи то вже так положено людині, що приходить час, коли вивчені в давно минулому дитинстві байки й молитви виринають у пам’яті і заповняють всю її оселю

3. Вона, як і він, їхала вчитися до великого міста, в них обох у кишенях були командировки, а перед ними — нове життя

В. Мотре! Коли ти наша, то слухай матері та роби діло

4. Ще здалека я побачив, що на вашому подвір'ї нема нічого, підійшовши ближче, я побачив матір

Г. Тепер послухаємо розмов режисера, оператора й Професора, щоб уяснити собі склад знімальної групи

 

Д. Леся полюбила Сомка іще тоді, як він було носить її на руках і дарує їй то золоті сережки, то добре намисто

1-Б, 2-А, 3-Г, 4-Д

6. Пунктуація

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире

1.тире між підметом і присудком

А. Може, квіти зійдуть — і настане
Ще й для мене весела весна.

2. тире на місці пропущеного члена речення

Б. Дерева – се народи землі, а король їх у колі.

3.тире в БСР

В. Та знай: над нас — боги скупі,
Над нас — глухі й нечулі..."

4. тире при відокремленій прикладці

Г. На небі сонце — серед нив я.

 

Д. У долоні у Марії місяць – золотий горіх

1-Б, 2-В , 3-Г, 4-Д

Визначте, який розділовий знак пропущено

1. кома

А. Чурай, той так … побачив свою долю,—
ось ти, ось я, тепер нас буде двоє.

2. тире

Б. Дівчата вчора берегом ішли,
та й заспівали  …Ой не ходи, Грицю...

3. двокрапка

В. Це вперше, Грицю, це уперше, Грицю…що я тебе в похід не проведу!

4. двокрапка, лапки

Г. Здушили сльози … не виходь на люди.
Болить душа… не виявляй на вид.

 

Д. Був молодий… і гарний був на вроду.
І жив, і вмер, як личить козаку.
Зате, що він боровся за свободу,
його спалили в мідному бику!

1-В, 2-Г, 3-А, 4-Б

Установіть відповідність між пунктограмою та прикладом

1.Кома в ССР

А. Вибігши вмить звиклою дорогою на Хрещатик, Степан мусив спинитися й поміркувати про свою найближчу ночівлю

2.Кома при відокремлених членах речення

Б. Завтра батько побалакають з дядьком Мартином, а через два тижні Марися буде моя жінка!

3.Розділові знаки при прямій мові

В. Він вилазив на грушу,
і рвав у пазуху гнилиці,
І купався коло млина, і лежав у піску,
І стріляв горобців з рогатки.

4.Розділові знаки про однорідних членах речення

Г. "Я, — каже, — картоплю в галушках люблю. Картоплі треба більше кидать у галушки"

 

Д. Справді, Василь Невольник був собі дідусь такий мізерний, мов зараз тілько з неволі випущений

1-Б, 2-А, 3-Г, 4-В

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Alla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
8 липня 2021
Переглядів
1719
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку