Підготовка до ЗНО
Синтаксис і пунктуація
Установіть відповідність між членом речення та виділеним словом
1. підмет |
А.Під вікнами сумно ридала трембіта. |
2. присудок |
Б. Помешкання наше – фантастичний палац. |
3. означення |
В. Всякому місту – звичай і права |
4.додаток |
Г. Людей такого рідкісного дару хоч трохи, люди, треба берегти! |
|
Д.Наталко! Бог нам поміг перенести нам біди і напасті |
1-В, 2-Б, 3- Г,4-Д
1.підмет |
А. Надувши груди білі, йшли фрегати |
2.додаток |
Б. В обох садибах настала мирнота та тиша. |
3. означення |
В. Ти позволь їх мені повести у пустелю |
4. обставина |
Г. Еней од радості не стямивсь, що Турн виходить битись з ним |
|
Д. Я проллюся крапелькою крові на твоє священне знамено. |
1.присудок |
А.Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє. |
2.прикладка(різновид означення) |
Б. Звинна, як вивірка, Мирослава швидко видряпалась назад на той вал, з якого була впала |
3. додаток |
В.Поезія – це завжди неповторність. |
4. обставина |
Г. Внук кремезного чумака, |
|
Д. За літературу! Мусимо поважати те, що дає нам заробіток |
Установіть відповідність між видом односкладного речення та прикладом
1.означено-особове |
А. Добре бути молодим у теплі дні збирання винограду |
2. неозначено-особове |
Б. На Аскольдовій могилі поховали їх |
3. узагальнено-особове |
В. Город знову простяг до мене свою залізну руку |
4. безособове |
Г. Любіть Україну, як сонце, любіть |
|
Д. Де не посій, там і уродиться |
1- Г,2 –Б, 3 – Д, 4- А
1.означено-особове |
А. До чого ж гарно й весело було на нашому городі! |
2. неозначено-особове |
Б. Лови летючу мить життя |
3.безособове |
В. Вікно. Сніги |
4.називне |
Г. Рідко, нене, згадують про тебе. |
|
Д. Посеред лісу простора галява з плакучою березою |
1-Б, 2-Г,3-А, 4-В
1.означено-особове |
А. І жити спішити треба, кохати спішити треба. |
2. неозначено-особове |
Б. Сом дуже сильна риба, могутня |
3. безособове |
В. Думою тугу розвію. |
4.називне |
Г. А ще Івана кликали в селі Переломаним |
|
Д.Співочий грім батьків моїх, дітьми безпам’ятно забутий. |
1-В, 2- Г, 3-А, 4-Д
3.Ускладнювальні елементи
Установіть відповідність між ускладнювальним елементом та прикладом
1. однорідні члени речення |
А. Я вчилася пильно до своїх різнородних іспитів, а вона малювала |
2.відокремлені члени речення |
Б. Ти, здається, знайомився колись: моя подруга — Уля Розсоха. |
3.звертання |
В. Я зайшов до кімнати, тримаючи автомат напоготові. |
4.вставні слова |
Г.Бобренчиха тим часом воювала за курку, за телицю, за межу. |
|
Д. Лукашу, нехай ця жінка більше не приходить |
1-Г, 2-В,3-Д, 4-Б
1.відокремлене означення |
А. Рідна мати моя, ти ночей не доспала. |
2.відокремлена обставина |
Б. І послала вона послів до деревлян, кажучи таке… |
3.відокремлений додаток |
В. Петро, старого Шрама син, скочив на землю і взяв од панотця коня. |
4.відокремлена прикладка |
Г. "Не багатого роду!" — казала проста свита, накинута наопашки |
|
Д. Крім того, що красива, розумна, моторна і до всякого діла дотепна, — яке у неї добре серце, |
1-Г,2-Б,3-Д, 4-В
1.відокремлене означення |
А. Убивницю ж, Марусю, до росправи скріпить в'язéням города Полтави. |
2.відокремлена обставина |
Б. За винятком баби Оришки, малий Чіпка нікого не любив |
3.відокремлений додаток |
В. Я, підскакуючи, ходив до місту, дивувався на море й забивав голову різною романтикою. |
4.відокремлена прикладка |
Г. Ганнуся зморщила чоло, хотіла, очевидно, як звичайно, противитися мені |
|
Д. Цей першокласний люксусовий експрес, радісний і святковий, сповнений вщерть життям і дзвоном, плив, ніби окремий світ між світами |
1-Д, 2-В, 3-Б, 4-А
4. Види складних речень
1. ССР |
А. Мати каже, що я (її м'ятежний син) зовсім замучив себе. |
2.СПР |
Б. Улі страшенно вподобалось українське слово — бразолійний, а я не знаю, що воно означає. |
3.БСР |
В. Якраз для нашої Марисі жених, а за придане нехай не турбується |
4.СР з різними видами зв’язку |
Г. Мотря не озивалася; плакала мовчки, Оришка пильно дивилася на неї. |
|
Д. Вона дістає з-за пазухи пожмаканого карбованця і вкладає Левкові в долоню. |
1-В, 2-А, 3-Г, 4-Б
1. ССР |
А. Сидить батько кінець стола, |
2.СПР |
Б. Не вмирає душа наша, |
3.БСР |
В. І смеркає, і світає, |
4.СР з різними видами зв’язку |
Г. Кати знущаються над нами, |
|
Д. Як понесе з України У синєє море Кров ворожу, отойді я І лани і гори — Все покину
|
1-Г, 2-Д, 3-Б, 4-В
1. ССР |
А. Мирослава шукала небезпеки, бо Максим виразно казав, що дорога другої ровти небезпечніша. |
2.СПР |
Б. Коли лежиш в полі лицем до неба і вслухаєшся в многоголосу тишу полів, то помічаєш, що в ній щось є не земне, а небесне, щось наче свердлить там небо, наче струже метал, а вниз спадають тільки дрібні, просіяні згуки
|
3.БСР |
В. Контраст похмурих споруд над берегом і цього безжурного купання здавався Надійці разючим і чарівним |
4.СР з різними видами зв’язку |
Г. Будуть приходити люди, |
|
Д. Натиснув ліхтарик, і в смузі електричного сяйва завмерла біля столу злякана мати, а ти біля високого ліжка застигла в подиві, закриваючи груди розпущеними косами. |
1-Д, 2-А, 3-Г ,4-Б
5. Складнопідрядні речення
Установіть відповідність між видом підрядної частини та прикладом
1.СПР з підрядною означальною частиною |
А. Коли Боян, цей віщий соловейко, |
2. СПР з підрядною з’ясувальною частиною |
Б. Череваниха теж поспішала до ридвана, бо до запорожця пристав другий братчик |
3. СПР з підрядною обставинною частиною допустовою |
В. Горбань сказав, що й сумніву нема. |
4. СПР з підрядною обставинною частиною причини |
Г. Все можливо, хоч ми особисто, рибалки-письменники, у це не дуже віримо |
|
Д. В глибокому яру, недалеко від Семигор, ніби в'ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла. |
1-Д, 2-В, 3-Г, 4-Б
Увідповідніть за подібністю синтаксичного значення виділені фрагменти речень
1.Як я малим збирався навесні піти у світ незнаними шляхами, сорочку мати вишила мені |
А. Яку б найти принаду, |
2.Маю я святе синівське право з матір'ю побуть на самоті |
Б. Страшні слова, коли вони мовчать, |
3.Осяй мій край і розлетися дощами судними над ним |
В.Ви знаєте, як сплять старі гаї? |
4. Твоїм будущим душу я тривожу, |
Г. Тих отаманів курінних, |
|
Д.Чого ж стоїш без руху ти, коли весь світ співає? |
1-Д, 2-Г, 3- В, 4-Б
1. Ось окремі фотографії, теж дореволюційні: козацькі осавули, хорунжі, отамани... В формі уссурійських та амурських козаків. |
А. Цікаво й охоче прислухалась Палагна оповіданням про його силу і дивувалась, скільки він може, той палкий Юра |
2. У Ганнусі збиралося в деяких днях більше дівчат, і вона вчила їх рисувати |
Б. Довгі роки розлуки з землею батьків, чи то вже так положено людині, що приходить час, коли вивчені в давно минулому дитинстві байки й молитви виринають у пам’яті і заповняють всю її оселю |
3. Вона, як і він, їхала вчитися до великого міста, в них обох у кишенях були командировки, а перед ними — нове життя |
В. Мотре! Коли ти наша, то слухай матері та роби діло |
4. Ще здалека я побачив, що на вашому подвір'ї нема нічого, підійшовши ближче, я побачив матір |
Г. Тепер послухаємо розмов режисера, оператора й Професора, щоб уяснити собі склад знімальної групи |
|
Д. Леся полюбила Сомка іще тоді, як він було носить її на руках і дарує їй то золоті сережки, то добре намисто |
1-Б, 2-А, 3-Г, 4-Д
6. Пунктуація
Доберіть приклад до кожної умови вживання тире
1.тире між підметом і присудком |
А. Може, квіти зійдуть — і настане |
2. тире на місці пропущеного члена речення |
Б. Дерева – се народи землі, а король їх у колі. |
3.тире в БСР |
В. Та знай: над нас — боги скупі, |
4. тире при відокремленій прикладці |
Г. На небі сонце — серед нив я. |
|
Д. У долоні у Марії місяць – золотий горіх |
1-Б, 2-В , 3-Г, 4-Д
Визначте, який розділовий знак пропущено
1. кома |
А. Чурай, той так … побачив свою долю,— |
2. тире |
Б. Дівчата вчора берегом ішли, |
3. двокрапка |
В. Це вперше, Грицю, це уперше, Грицю…що я тебе в похід не проведу! |
4. двокрапка, лапки |
Г. Здушили сльози … не виходь на люди. |
|
Д. Був молодий… і гарний був на вроду. |
1-В, 2-Г, 3-А, 4-Б
Установіть відповідність між пунктограмою та прикладом
1.Кома в ССР |
А. Вибігши вмить звиклою дорогою на Хрещатик, Степан мусив спинитися й поміркувати про свою найближчу ночівлю |
2.Кома при відокремлених членах речення |
Б. Завтра батько побалакають з дядьком Мартином, а через два тижні Марися буде моя жінка! |
3.Розділові знаки при прямій мові |
В. Він вилазив на грушу, |
4.Розділові знаки про однорідних членах речення |
Г. "Я, — каже, — картоплю в галушках люблю. Картоплі треба більше кидать у галушки" |
|
Д. Справді, Василь Невольник був собі дідусь такий мізерний, мов зараз тілько з неволі випущений |
1-Б, 2-А, 3-Г, 4-В