Завдання для самоконтролю. Розділ "Синтаксис". 10-11 клас

Про матеріал
Матеріал створений для уроків повторення і закріплення знань розділу української мови "Синтаксис". Також формуватиме уміння і навички при підготовці до ЗНО. Може бути використаний як частина контрольної роботи в 10-11 класах.
Перегляд файлу

 

ЗАВДАННЯ І ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

(Підготовка до ЗНО) 1

 

 

Тема. Синтаксис простого речення. Предмет вивчення і завдання синтаксису. Словосполучення. Речення як основна синтаксична одиниця. Ознаки і типи речень. Головні й другорядні члени речення. Односкладні речення дієслівного та іменного типів. Просте ускладнене речення. Пунктуація.

 

 

1. Зробити пунктуаційний аналіз тексту.

Олесь Гончар. Він із роду Котляревського, Шевченка, Франка, Довженка. Він свідомо обрав обов’язок повірника українського народу в часи жорстокі, лукаві, однозначно недобрі для Вітчизни. Здійснювався присуд більшовицької імперії: Україна повинна булла розчинитися, загубитися серед „нової історичної  спільності – радянського народу. Хтось мусив цьому спротивитися, проти цього  повстати. Такі люди знайшлися, і попереду них – Олесь Гончар.

Може, надто пізно, але добре, що ми зрозуміли: ось Людина, котрій Богом дано говорити від імені свого і від імені народного. Гончар став не лідером України, а її речником, духовним батьком нації.

Власним прикладом він утверджував безсмертя рідного слова, розбудовував храм рідної культури. Вроджений інтелігент, людина світової культури, на нашій рідній, покривдженій землі, він наче підіймався над побутом, показуючи цінності й надбання українського народу.

У серпні 1991 року нашій Батьківщині було повернуто незалежність, вистраждану нашими попередниками і сучасниками. Всі тоді відчули: на її олтар було покладено мільйони жертв, пролито моря невинної крові. Рубінами на нім сяє чиста кров юного Олеся Гончара, а на державному знамені золотіють його мудрі мислі. (За Р. Лубківським)

 

2. Утворіть усі можливі словосполучення з різними типами зв'язку компонентів на основі поданих дієслів. Дайте повну характеристику кожного типу підрядного зв'язку.

Нагородити, адресувати, телефонувати, відповідати, знати, доповідати, відправляти, доглядати.

 

3. Охарактеризуйте словосполучення за типом смислового зв'язку, морфологічним вираженням стрижневого слова і типом підрядного зв'язку.

Весняний вітер, виконати завдання, десять мішків, він відповідав, повна води, видно далеко, напівпорожній зал, кращий за мене, вона з ним, твори Шевченка, земля батьків, почорнілий від сонця, зустрічати поїзд, поїздка вночі, з думою про тебе, втричі ближче, відповідати впевнено, холодна вода, річка Дніпро, кожен з нас, Дума про майбутнє, дати відповідь, пожовклий лист, перечитуючи книгу, друкарська машинка, небо над нами, старт ракети, дуже повільно, вітати гостей, пісня матері, сяючий внизу, купатися в морі, любить співати, перші двоє, намальований фломастером, червоні помідори, потрібно для справи, якийсь незнайомий, успіх колективу, рахувати до ста, дуже просто, всі разом, потрібно Щось, рівно десять, відомий серед фахівців, третій від краю.

 

4. Доберіть словосполучення за поданою схемою.

 

Стрижневе слово

Спосіб зв'язку

Залежне слово

іменник

узгодження

прикметник, дієприкметник, числівник, займенник

дієслово, іменник, прикметник, прислівник

керування

іменник, займенник

дієслово, прикметник, іменник, прислівник

прилягання

прислівник, дієприслівник, неозначена форма дієслова

 

 

5. Розберіть за схемою. Схема розбору простого речення.

  1.    Речення за метою висловлювання, емоційним забарвленням (розповідне, питальне, спонукальне, окличне).
  2.    Речення за модальністю (стверджувальне, загально заперечне, частково заперечне).
  3.    Речення за структурою:
  •   за наявністю головних членів (двоскладне, односкладне, тип односкладного);
  •   за наявністю другорядних членів (поширене, непоширене);
  •   за повнотою словесного вираження думки (повне, неповне).

4. Характеристика головних та другорядних членів речення.

 

1. У війську пішли чутки про запеклі бої, про можливий похід на прикордоння (Ле). 2. Великі скляні двері парадного під'їзду було забито аркушами дикту і дошками навхрест (Перв.). 3. Посеред лісу простора галявина з плакучою берізкою і з великим престарим дубом (Л.Укр.). 4. Машина вскочила на широкий з металевими арками міст через мальовничу Самару (Бедз.). 5. Пісня хлюпнула в стіни, луною відбилась у порожніх будинках і широкою рівною хвилею розкотилась уздовж вулиці (Коз.). 6. Писати тільки правду. Не зраджувати її ні за яких обставин (Довж.). 7. Ліс. Пітьма. І навколо ні звуку. І зоря над його головою (Підг). 8. А втоми — наче й не було йому ще молодому (Степ.). 9. В небі синьому і древньому журавлів готичний ключ (Кол.), 10. І понесли мене в гору шляхом променистим (Л.Укр.). 11. Немає тут місця ні для паніки, ні для розгубленості (Гонч.). 12. На небі палкому ніде ні хмарини (Л.Укр.). 13. А Чіпка, наперекір світові й людям, якийсь веселий, радий (Мирн.). 14. Вицвіли в матері очі від чекання (Довж.). 15. Не раз хотілося мені намалювати по-новому вечірні трепетні вогні (Рил.). 16. Місяць схилився на захід, і тіні були довгі та чорні (См.). 17, За вікном поволі світає (Куч.). 18. Гуде, клекотить розтривожена Каховка (Гонч.). 19. Хай сіється, хай виростає колос! (Степ.). 20. Поглянула вона мені у вічі. Хто вимріяв, хто вивів отаку? Подібну вперше бачу на віку! (Ющ.). 21. Не на розп'яття, не на згубу я поведу тебе — до шлюбу (Швець). 22. Нехай торжествують в усьому небесні й земні таємниці (Ков.). 23. Чиї то ноги залишили слід? (Швець).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 серпня 2021
Переглядів
1375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку