Орієнтовні матеріали до уроків
Розробка тематичного дня
Я і моя родина (1 клас)
Предмети: українська мова.
Час проведення: перша декада травня.
Українська мова |
Українська мова |
Тема |
Тема |
Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей |
Я і моя родина Дмитро Чередніченко «Родовідне дерево». Варвара Гринько «Отака у нас сім'я». Українські прислів'я про сім'ю, рід, родину. |
Мета |
Мета |
Формувати предметні компетентності: учити учнів відрізняти поняття: «ім’я», «по батькові», «прізвище»; сприяти засвоєнню правила написання з великої букви імен, по батькові, прізвищ людей. Розвивати мовлення, спостережливість , пильність; сприяти вихованню любові та поваги до родини. |
Вчити читати віршовані твори, вчити слухати співбесідника, говорити, формувати навички правильного виразного читання. Дотримуватися норм мовленнєвої культури. Збагачувати словниковий запас дітей. Розширити уявлення учнів про сім’ю, родину, її значення для людини. Показати дітям значимість родини у житті людини. Виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, чуйність, доброту, людяність. |
Орієнтовні матеріали до уроків
Українська мова
Тема: Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.
(Різновид словникової роботи. Дітям необхідно розгадати ребуси)
7 ' я — сім'я
Р 1 а — родина
Загадка
Як маленьке немовля у світ цей двері відчиня,
То дарують йому слово, слово це його ... (Ім'я)
Леся Українка
(Дітям пропонується прошепотіти своє ім'я та прізвище. Ім'я та прізвище батьків.)
(Робота над казкою «Як маленька буква стала великою». Кожна пара отримує картку з текстом казки. Завдання: підкреслити вислів, коли маленька буква стає великою.)
Жила собі маленька буква. Її ніхто не хотів помічати: часто пропускали, недописували.
-Чому мене не помічають, чому часто пропускають усно? – жалілася вона дядьку Алфавіту.
-Ти маленька, тому й не помічають, - поважно відповів старий.
І надумала тоді буква свої справи налагодити: «Спробую-но я із середини речення переміститися на початок».
І сталося диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона прилаштувалася до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах людей. Залишилася буква, розтовстіла, виросла. З того часу імена, по-батькові, прізвища стали писатися з великої літери.
(Кожна група отримує завдання записати імена однокласників, які почули у грі “Шепотушечки”)
(Дітям пропонується вставити пропущені літери в іменах дітей.)
Самостійно всі працюйте –
Помилок не буде – факт!
Ви уважно поміркуйте –
Вийде добрий результат !
…ксанка, …лінка , …етянка, …офійка, …адійка ,
…митрик, …имур, …ртемко , …рослав, …аксимко.
— Чиї імена записані в першому рядочку? А в другому?
- Хлопчики запишуть імена дівчаток, а дівчатка – імена хлопчиків.
(Учні вдповідають на питання: Як вас будуть звати, коли ви станете дорослими? Вчитель записує ім’я та по батькові одного з учнів кожної групи. Діти читають запис та роблять висновки.)
( Дітям пропонується з імен скласти імена та по- батькові.)
Оксана ( Ігор ) – Оксана Ігорівна ;
Ігор ( Ігор ) - … ;
Ольга (Микола ) - … ;
Валерія ( Григорій ) - … ;
Данило ( Богдан ) - … ;
Юлія ( Володимир ) - … ;
Артур (Роман ) - … .
(Кожна група отримує картку. Завдання: виправити помилки у картках. Грамоти вчиться – завжди знадобиться.)
Картка :
Мого друга звуть бондаренко олег іванович.
Мого тата звати ... .
Мою маму звати ... .
(Дітям пропонується відгадати загадку. Діти досліджують, звідки прийшли до нас та як утворилися деякі прізвища.)
Що об'єднує всіх членів родини? (Прізвище)
(Називають прізвища своєї родини.)
(Робота в парах. Завдання: дібрати загальну назву до кожної групи слів.)
Михайло, Єлизавета, Євгеній, Дарина - …( імена).
Колотило, Пилипенко, Криворотько, Яцун - …( прізвища).
Андріївна, Олександрович, Сергіївна, Валерійович - …( по батькові ).
(Діти записують своє ім'я, по-батькові та прізвище. Роблять висновки.)
Мене звуть ....
Знання - найдорожчий скарб!
Орієнтовні матеріали до уроків
Українська мова
Тема: Я і моя родина. Дмитро Чередніченко «Родовідне дерево». Варвара Гринько «Отака у нас сім'я». Українські прислів'я про сім'ю, рід, родину.
1.Читацька розминка. Артикуляційна зарядка.
(Діти промовляють звуки.)
Як плаче немовля? (у-а)
Як мама колише дитину? (а-а-а)
Як тато забиває цвях? (тук-тук)
Як бабуся каже онукові – замазурі? (Я-й-я-я)
Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?
2. Гра “Повільно — швидко”
(Діти читають односкладові, двоскладові, трискладові слова)
рід сім’я тато мама
рідня сімейка таточко матуся
родина сімеєчка татусик матусенька
3. Гра “ Закінчи вірш”
(Учитель та учні читають вірш В. Гринько “Отака у нас сім'я”. Діти повинні дібрати кінцівку віршика. Назвати членів родини. Записують на сонячних промінчиках членів родини.)
Мама, тато, дід, бабуся —
Всіх назву, не помилюся.
Старший братик і сестричка
В нас сімейка невеличка.
Не спиняйте, бо зіб’юся:
Мама, тато, дід, бабуся...
Старший брат, сестра і я
Отака у нас … (Сім'я)
Дітям пропонується закінчити фразу:
Мама, тато, дід, бабуся —.... (Родина, сім'я)
4. Гра “Відгадай загадки”
(Учні відгадують загадки.)
Хитрі очі, дві косички,
У веснянках ніс та щічки.
Непосида невеличка
Називається ... (сестричка).
Пестить, ніжить і голубить,
Розуміє, дуже любить.
Я до неї пригорнуся,
Бо вона моя ... (матуся).
Сильний, добрий , справедливий.
Біля нього ми щасливі.
Знає, вміє він багато,
Гордимось, бо це наш ... (тато).
Ніжна, лагідна, рідненька,
Як голубонька сивенька.
Нам би небо прихилила,
Це ... (бабуся) наша мила.
Він чимало літ прожив,
На повагу заслужив.
Для матусі – він татусь,
А для мене, він - ... (дідусь).
а) Гра “Бджілка” (Діти читають текст в пів-голосу.)
б) Гра “Вибіркове читання”
- Прочитайте рядки про родовідне дерево.
- З кого складається рід?
Як дід Петро називає людей, які не знають свого роду?
Родовідне дерево
Одного хлопчика запитали, як звуть його бабусю, а він і не знав.
А як ти до дідуся звертаєшся?
Діду, дайте меду.
Смішно, та не дуже. Більше сумно, що є такі хлопчики, може, вони позабували, як маму й тата звуть.
Е-е-е, - каже дід Петро. - Хто не мав коріння, той, як перекотиполе. Куди вітер подме, туди й котиться. А гарні дітки знають свій рід: і батьків, і дідів, і прадідів, і прапрадідів знають. Вони мають такий альбом фотографій своїх родичів із добрим словом про них. І складають родовідне дерево. Воно коренисте, гіллясте, а що гілка, то й член красного роду. Чим глибше коріння в такого дерева, тим глибше воно стоїть на землі.
А яке коріння у твого дерева?
Дмитро Чередниченко
(Учитель умисно плутає слова в реченнях, а діти знаходять помилку.)
Родовідне дерево
Одну дівчинку запитали, як звуть його бабусю, а вона і не знала.
А як ти до дідуся звертаєшся?
Діду, дайте яблук.
Смішно, та не дуже. Більше сумно, що є такі дівчата, може, вони позабували, як маму й тата звуть.
Е-е-е, - каже дід Василь. - Хто не мав коріння, той, як бур'ян.
7. Гра “ Склади родовідне дерево”
(Дітям пропонується вставити відповідні картки з назвами членів родини у “Родовідне дерево”.)
8.Гра “Вузлики”. Робота в групах.
(На карточках записані зашифровані прислів’я, а діти розшифровують їх за допомогою методу «Вузлики». Пояснюють їх зміст.)
• Шануй батька й неньку, • Добрі діти — батькам вінець, • Яке дерево, такі в нього й квіточки, • Яка сім’я, • Який дуб — такий тин, • Який кущ — така й калина, • Мати однією рукою б’є, а другою гладить. • Батько краще догляне семеро синів, |
а злі діти — батькам кінець. такий і я. які батьки, такі й діточки. буде тобі скрізь гарненько. яка мати — така й дитина. який батько — такий і син. ніж сини батька. а другою гладить. |
9.Гра “Відгадай кросворд”.
(Робота в парах. Дітям пропонується прочитати слово що “заховалось”.)
10. Гра “ Так чи ні?”
(Діти складають правила дружньої родини)
У дружній сім’ї члени родини повинні:
Шанувати старших.(так)
Не прислухатися до порад членів родини.(ні)
Виконувати свої обов’язки.(так)
Допомагати одне одному.(так)
Сваритися.(ні)
Не слухати нікого.(ні)
Піклуватися одне про одного.(так)
Робити, що заманеться.(ні)
Разом відпочивати.(так)
Піклуватися про менших братиків і сестричок.(так)
Виконувати всі хатні справи разом.(так)
Вітати всіх зі святами, днем народження.(так)