Мета: активізувати в учнів знання про державну символіку як засіб формальної національної ідентифікації, розвивати навички активного слухання, співробітництва, упевненої поведінки та толерантного спілкування в групах, виховувати у старшокласників активну життєву позицію.
Смолінське навчально-виховне об'єднання
«Загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів
-гімназія-позашкільний навчальний заклад» Смолінської селищної ради
Маловисківського району Кіровоградської області
Матеріали до уроку
для учнів 10 класу
“Україна –це ми! ”
Підготувала урок
вчитель зарубіжної літератури
Маджар Валентина Дмитрівна
Тема: “Україна –це ми! ”
Мета: активізувати в учнів знання про державну символіку як засіб формальної національної ідентифікації, розвивати навички активного слухання, співробітництва, упевненої поведінки та толерантного спілкування в групах, виховувати у старшокласників активну життєву позицію.
Обладнання: фото видатних українців (результати за 2016 рік), видатних земляків, медалістів, відмінників школи; фото красивих куточків України та своєї місцевості, фото Василя Пелиша, Володимира Рибака, українського прапора в Сирії, Росії, Японії; карта України, розрізана на області-пазли за кількістю команд, 3 варіанти карток для груп за темою «Герб України», картинки «2 в одному», рок-версія гімну України у виконанні М.Рубченка, пісня «Прапор України» у виконанні О.Пономарьова, відео до пісні «Україна – це ти!» у виконанні Тіни Кароль та дітей, відео з концерту гурту «Океан Ельзи» на Львів-Арені, відео «У Севастополі курсанти Нахимівського училища співали гімн України під час підняття російського прапора».
Майбутнє України - в руках самих українців.
Чим швидше ми це усвідомимо,тим менше залежатимемо
від закордонних новин. І морально, і матеріально.
Святослав Вакарчук
Тип уроку: нетрадиційний урок.
Форма уроку: віртуальна мандрівка
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
- Доброго дня, любі учні! Щиро вітаю усіх присутніх!
Прийом “Етюд”
Прийом “Клубок ниток”
Діти виконують завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань (5хв)
Під тиху музику вчитель розповідає «Легенду про Україну»
Колись, дуже-дуже давно, роздавав Господь землі державам. Багато зібралося їх біля Божого порогу. І кожна держава сподівалася отримати свою, найкращу часточку на планеті. А потім усі вони, отримавши що хотіли, розходилися господарювати на своїх, Богом даних, землях. Але до загальної черги не встигла держава Україна. Важко працювала, втомилася і, втомлена, ледве прийшла до Бога. Стала осторонь і не сміє очей підняти. Господь побачив заквітчану красуню, покликав до Себе і запитав:
– Ти спізнилася, Україно, поглянь – усі розійшлися зі своїми наділами. Де ти була?
– Працювала, - опустила очі, з яких рясно посипалися сльози-перли, – прости мені, Господи, піду я…
Поглянув Господь на дівчину-Україну, на її спрацьовані руки, на її втомлене, але таке гарне обличчя і відповів:
– Знаю тебе, Україно, знаю. Знаю серце твоє вразливе та ніжне, знаю душу твою співучу і просту. Знаю, як ти спиш і прокидаєшся, як плачеш і радієш. Як працюєш важко. Як співаєш щиро. Знаю, як любиш простір і небо, волю і життя. Знаю, бо Сам сотворив тебе такою. Не йди, зачекай…
А Україна йому відповідає:
– Якщо немає в Тебе, Господи, землі для мене, піду я. Не забирай ні в кого, щоб мені дати. Мені чужого не потрібно…
Господь погладив схилену голову заплаканої дівчини-України і відповів:
– Не журися, Україно. Посміхнися і радій. І співай пісню гарну! Нову пісню. Тому що вподобав я тебе і не дам тобі сумувати! Є у Мене земля! Моя земля. Залишив її Собі, щоб тішитися, але з радістю віддаю тобі! Пануй, господарюй, працюй і радій! Це земля, де перегукуються степи з небом, а зоряний простір вкриває собою тишу дерев, де гори шепочуться з ріками, а у небі співає жайвір. І сонце там особливе, і люди надзвичайні. Твої люди, Україно! Живи і радій! А Я з цього часу буду з тобою назавжди. Бо ти та земля, той край, що в Моєму серці…
ІІІ. «Україна – це ми!»
І Україна живе, і знають її людей у світі білому.
Демонструються фото видатних людей сьогодення нашої України (Наприклад:Андрій Шевченко, Яна Клочкова, Віталій та Володимир Кличко, В’ячеслав Узєлков, Олександр Усік, Сергій Бубка, Лілія Подкопаєва, Ганна Безсонова ). Закінчити показ фото видатних людей своєї місцевості, фото медалістів, відмінників школи
В Україні прекрасні куточки чарівної природи, дійсно – земля Бога.
Демонструються фото унікальних куточків, створених людиною і природою, або відео красивого кліпу про Україну. Вставити фото красивих куточків природи своєї місцевості (Фотовиставка робіт Сухореброї Ірини, учениці 11-А класу та Орлова Артема, учня 7-В класу)
Прийом “Асоціації”
У (унікальна, унітарна)
К (красива, квітуча)
Р (рідна)
А (авторитетна, автономна)
Ї (І) (ідеальна)
Н (незалежна, неймовірна, наймиліша)
А - (Коли дійде до останньої літери, вчитель сам говорить)
Вчитель:
Проблемне питання
-То чи є ознаки державності в Україні? Підкажіть, що робить країну державою?
-Чи знаєте ви свою державу?
Об’єднання учнів у групи
Зберіть мапу України з пазлів-областей.
Працюємо під кліп про Україну.
Кліп про Україну
Звертаємо увагу, що 2 (?)обласних центри перейменовано: Дніпропетровськ – Дніпро, Кіровоград - ?(Кропивницьк)
Хто швидше впорається?
Переможці поспішають на допомогу іншим групам
Наші пращури були мудрими й створили герб за принципом «Два в одному»
Подивіться на ці картинки, аби зрозуміти цей принцип. Які 2 малюнки ви бачите? Чаша та 2 обличчя, які дивляться одне на одне, тобто процес спілкування.
По центру картинки бачимо одночасно й букву, і цифру.
Обличчя козака та птахи, що полюють на зміїв.
-Оберіть закінчення народної мудрості: «Моя хата скраю…»
Багато людей не хочуть зрозуміти, що Україна – це ми, Україна – це я.
Про це говорить Святослав Вакарчук у словах, узятих за епіграф.
Нік Вуйчич (оптимістична людина, не маючи рук і ніг, любить життя й людей, має сім’ю) у цьому році відвідав Україну. Запам’ятались його слова:
«Знаєте, хто змінить Україну? Той, хто зрозуміє: не можна змінити країну, поки не зміниш місто. А місто – доки не зміниш сім’ю чи школу. Чи можеш змінити на краще свою школу?»
Я хотіла б почути від вас відповіді на питання Ніка Вуйчича. Додайте від себе, як це можна зробити.(Записати на листочках!!!)
Діти міркують, відповідають. Звучить пісня у виконанні Тіни Кароль і дітей «Україна – це ти». (Відео 3 хвилини 20 секунд)
VІ. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок. (5хв)
Прийом “Капелюх”
Прийом “Пропущені слова”
Україна — це одна з найбільших за площею країн ......(Європи). Її площа складає...........( 603,7 км.кв.). Вона знаходиться в ценрально - східній частині Європи на перехресті важливих транспортних шляхів між державами і континентами. Вона межує з сімома країнами ....(Росією, Білорусією, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією та Молдавією) і має вихід до ........(Чорного і Азовського морів), через які держава має вихід у ............(Світовий океан). На заході та півдні Кримського півострова високо в небеса сягають вершини ..........(Карпат та Кримських гір).
За своїм адміністративно-територіальним устроєм держава поділяється на ........(24 області, АР Крим та два міста з спеціальним статусом). Серцем України є місто ......(Київ). В Україні приживає понад ......(42 млн. осіб), що мають різну національність і віросповідання.
VІІ. Підсумки. (5хв)
Прийом “Лист на осліп”. Робота у парах
Я передаю вам лист (лист на кожен ряд), де угорі вже написане звернення до президента. Тепер ви у парах маєте написати одним реченням вітання, побажання, прохання, питання до нього, що стосуються нашої держави. Потім ви завертаєте лист, щоб наступна пара не бачила попередньо написане. А в кінці ми зачитаємо, що у нас вийшло...
(Учні виконують завдання. Вчитель зачитує написане, як один єдиний лист)