Прийом рефлексії «Наплічник».
Цей прийом найкраще використовувати наприкінці теми або ж по закінченню опанування певного блоку знань.
Мета – усвідомити свої здобутки в навчанні.
Принцип: Учні передають один одному умовний «наплічник». Той, хто тримає його в руках, має озвучити свої досягнення та навести конкретний приклад. Якщо не вдається одразу зібратися з думками, учень може сказати фразу «Пропускаю хід» та передати слово наступному школяреві.
Приклад:
– я запам’ятав факти з біографії письменника, що вразили мене;
– я зрозумів, чим між собою відрізняються головні герої;
– я навчився визначати другорядні члени речення.
Прийом рефлексії «Синквейн».
Це спосіб творчого переосмислення навчального матеріалу, який дозволяє в художній формі проаналізувати вивчене поняття, процес або явище.
Принцип: Запропонуйте учням скласти 5-ти рядковий тематичний вірш, наприклад, про певний термін.
Синквейн будується за наступними правилами:
1 рядок – тема або предмет (записується лише одне слово – іменник);
2 рядок – опис предмета (позначається два слова – прикметники);
3 рядок – опис дії (вказується три дієслова);
4 рядок – фраза, що виражає відношення до предмету;
5 рядок – синонім, що узагальнює чи розширює зміст теми або предмета (описується одним словом).
Дієприкметники
Збентежені, ревучі
Виражають, відповідають, керують
Означають ознаку предмета за дією або станом
Форма дієслова
Прийом рефлексії «Акрослово».
Це ще один спосіб творчої систематизації знань, набутих під час уроку.
Принцип: Запропонуйте учням на кожну літеру слова (імені героя, поняття, терміну та інше), надати його змістовну характеристику.
Приклад: Опишіть Степана Радченка, героя роману В. Підмогильного «Місто».
С – Серйозний
Т – тадановитий
Е – емоційний
П – професійний
А – авангардний
Н – незвичайний
Прийом рефлексії «Поділись думками».
Інколи, щоб освітній процес відбувався ефективніше, варто дослухатись до думок своїх же учнів. Проведіть опитування, в якому учні зможуть аргументовано висловити власне ставлення до уроків та до навчального процесу. Такий вид рефлексії буде більш ефективним для взаємодії зі старшокласниками.
Принцип: Запропонуйте учням відповісти на наступні запитання (опитування може бути анонімним).
– Що подобається на уроках?
– Що не подобається на уроках?
– Чи можеш вчитися краще на уроках?
– Що заважає вчитися краще?
– Постав собі оцінку за урок за 12-ти бальною системою та аргументуй її.
Прийом рефлексії «Плюс – мінус – цікаво»
Рефлексію можна провести усно біля дошки, де вибірково учні висловлюють свою думку, або індивідуально (під час такої роботи школярі працюють самостійно).
Принцип: Запропонуйте учням, заповнити табличку з трьома стовпчиками.
У графу «+» записуються факти, що викликали позитивні емоції та зацікавили.
У графу «–» учні виписують тезисно те, що з теми уроку їм залишилося незрозумілим.
У графу «?» позначається те, про що йшлося на уроці, однак учню хотілося б дізнатися про це більше.