Даний сценарій вікторини допоможе вчителю української літератури перевірити знання учнів про творчість Тараса Шевченка у цікавій формі.
Вікторина Шевченкознавців
Вчитель:
Щороку 9 березня ми відзначаємо день народження великого генія слова, неперевершеного художника,борця за волю й справедливість,улюбленого українського поета Т.Г.Шевченка. Сьогодні,майже два століття потому,ми вшановуємо пам’ять Кобзаря і говоримо: ”Шевченко живий,його слова звучать,його мрії втілюються в життя,його заповіти виконано”.
Ведучий 1. Живуть,Тарасе любий поміж нас
І голос твій,і пензель твій,і слово.
Воно звучить усюди й повсякчас,
В поезіях твоїх жива рясніє мова.
Ведучий 2. В серцях наших буде пломенітись,
Живлющим житом віщо достигать.
У світанковім жайворонковім полі
Вона не пустить у наш край чужинську рать,
А буде на сторожі щастя й волі.
Ведучий1. Сьогодні,у дні роковин Т.Г.Шевченка,ми проводимо ”Турнір Шевченкознавців”.
Ведучий 2.На турнір прийшли кращі інтелектуали та знавці життя і творчості Кобзаря.І вони нам доведуть,що знають і люблять твори Шевченка,вміють їх аналізувати і декламувати.
Ведучий 1. Нумо, хлопці і дівчата,
Час турнір розпочинати
Знавців слова Кобзаря
Шанувальників пера.
Ведучий 2. Всіх учасників вітаєм,
Гри цікавої бажаєм.
Розум хай вам допоможе,
Хай найкращий переможе.
Ведучий 1. За ходом нашої гри буде спостерігати компетентне і професійне журі.Воно оцінюватиме результати конкурсів.
(представлення журі)
Ведучий 2.Оголошуємо перший етап турніру.Конкурс ораторів:До цього конкурсу учасники готувались вдома.Тепер їм треба протягом 60 секунд презентувати себе й розповісти,чим саме їх цікавить творчість Шевченка.
Тож слухаємо презентації: (виступ гравців)
Ведучий 1. А тепер слово журі: (виступ журі)
Ведучий 2. Другий етап турніру-це вікторина.Кожному гравцю буде запропоновано 5 запитань про життя і творчість письменника.Кожна правильна відповідь приносить 1 бал.Якщо ж учасник не знає відповіді на запитання,то її може дати інший конкурсант,отримавши додатково 1 бал.
Ведучий 1. Готові? Починаємо.
Запитання учаснику Nº1:
(у селі Кирилівці Звенигородського повіту).
(М.В.Гоголя).
3. Як називалась гора,на якій поховано поета?
(Чернеча,тепер Шевченкова).
4.Чим у дитинстві малював Тарас?
(вугіллям,крейдою,олівцем).
5.Скільки років прожив Т.Шевченко? (47)
Запитання учаснику Nº2
1.Коли народився Шевченко?(09.03.1814).
2.Як називається п’єса Шевченка?(Назар Стодоля).
3.За яку суму був викуплений Шевченко з кріпацтва?(2500 карбованців).
4.У якого пана Тарас служив козачком?(Енгельгарда)
5. Коли вперше вийшов Кобзар?(1840р.)
Запитання учаснику №3.
1.В скільки років Шевченко залишився сиротою?(в 11 р.)
2.Коли було заарештовано Т.Шевченка?(1847р.)
3.Скільки повістей написав Шевченко?(9).
4.Хто є автором слів:”Він буде людиною неабиякою.З нього вийде щось дуже добре,або велике ледащо”.(Батько Тараса)
5. Чому Шевченка прозвано Кобзарем?(за назвою його першої книжки ”Кобзар”)
Запитання учаснику №4
1.Який навчальний підручник було видано Шевченком в останній рік життя?
(”буквар южноруский”,1861р.)
2.Де і в якій сім’ї народився Шевченко?(в с.Моринці,в сім’ї кріпаків)
3.За який злочин Шевченка було заарештовано?(за участь у таємні політичній організації ”Кирило-Мефодіївське братство”)
4.Де Тарас здобував освіту?(спочатку у школі старого дяка,у майстра Ширяєва,у Петербурзькій Академії Мистецтв)
5.Скільки років Шевченко був у засланні?(10)
Запитання учаснику№5
1.У якому році Шевченка викупили з кріпацтва?(1838)
2.Скільки творів увійшло до першої збірки ”Кобзар”?(8)
3.Хто автор рядків: ”Він був сином кріпака і став володарем у царстві духа”? (І.Франко)
4.Як Шевченка викупили з кріпацтва?(Карл Брюлов намалював портрети В.Жуковського - відомого російського поета і розіграли в лотерею)
5.Коли Шевченко закінчив Академію Мистецтв?(1845)
Запитання учаснику №6
1.Яку особливу заборону було запроваджено стосовно Шевченка на засланні?(заборонено писати і малювати)
2.Cкільки років Шевченко був кріпаком ?(24)
3.Який композитор написав музику до 80-ти творів Шевченка?(Микола Лисенко)
4.Скільки коштував ”Буквар” написаний і виданий Шевченком?(3 копійки)
5.Про кого писав Шевченко:”Цей деспот,на котрого я натикнувся у моєму житті,вселив у мене на все життя глибоку огиду і презирство до всякого насильства однієї людини над іншою”?(про дяка,тому він намалював його п’яного і за це був покараний)
Ведучий 2. Підіб’ємо підсумки. Отже слово журі.
Ведучий 1. Тепер наші вболівальники і глядачі мають змогу додати бали до турнірної таблиці учасників.Для цього їм треба взяти участь у наступному конкурсі.Це конкурс знавців поетичного слова Шевченка.Ми будемо зачитувати рядки з творів Кобзаря.Вам треба назвати ці твори:
Сердитий вітер завива…. (Причинна)
Та не витікає;
Шука козак свою долю
А долі немає (Думка)
У синєє море кров ворожу….
Отоді я і лани і гори-
Все покину і полину….. (Заповіт)
Не довго молилось…
Запекло,почервоніло
І рай запалило. (Мені тринадцятий минало)
Нічого в Бог,як Дніпро
Та наша славная країна….
Аж бачу,там тільки добро,
Де нас нема (І виріс я на чужині)
Пташечка зраділа
І защебетало (Зацвіла в долині червона калина)
Вечірня зіронька встає,
Донька вечерю подає…. (Садок вишневий коло хати)
Та не змоскалями,
Бо москалі- чужі люде,
Роблять лихо з вами (Катерина)
Край неба палає
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає. (Сон)
Куди ж воно ділось? Відкіля взялось?
І дурень,і мудрий нічого не знає. (Гайдамаки)
Ведучий 2. Молодці, вболівальники! Зараз журі нам скаже,скільки балів ви додали до загальної кількості.
Виступ журі
Ведучий 1.Час продовжити.У скарбницю української творчості Шевченко поклав не лише геніальні твори різних жанрів.Багато його висловів стали крилатими фразами.
Наступне завдання: Вам треба закінчити крилаті вислови.Кожна правильна відповідь 1 бал.Хто знає піднімає руку.
- І нема тому причини…… (І краю немає)
- Сонце іде і за собою……. (День веде)
- Все йде…… (Все минає)
- Тяжко в світі жить….. (Як нікого любить)
- Сльозами моря….. (Не залить)
- Хто матір забуває….. (Того Бог карає)
- Нема нічого кращого в божественній природі як…(Осіяне щастям лице людини)
Ведучий 2. надаємо слово журі.
Ведучий 1.А ми починаємо фінальний конкурс ”Інтелектуальний марафон”.За одну хвилину гравцям потрібно відповісти на якнайбільше запитань.
Ведучий2. Готові? Починаємо!
(Карл Брюлов)
Ведучий 1. Надаємо слово журі для підбиття підсумків.(Журі оголошує результати,ім’я переможцяю.Він отримує титул”Кращий Шевченкознавець школи”.Всі учасники нагороджуються подяками за участь у турнірі)
Ведучий 2. Тож будь благословенна судьба твоя,Кобзарю,
В щасливім одкровенні,у многокриллі поколінь,
Хай сяйво твого слова в серцях не пригасає,
І думами твоїми прийдеш до устремлінь.
ЗВУЧИТЬ ЗАПИС ”РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ”.