Матеріали до уроку української літератури

Про матеріал
Матеріали до уроку української літератури на тему "Андрій Малишко "Вчителька"".
Перегляд файлу

Андрій Малишко

ПІСНЯ ПРО РУШНИК

Рідна мати моя, ти ночей не доспала,
Ти водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя дала.
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,
І рушник вишиваний на щастя, на долю дала.

 

Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,
І зелені луги, й солов'їні гаї,
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші твої.
І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,
І засмучені очі хороші, блакитні твої.

 

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,
В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, і вірна любов.
І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:
І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.

Рушник на свадьбу: энергетический оберег

             Мета: ознайомити учнів із цікавими фактами життя і творчості А. С. Малишка; проаналізувати поезію  « Пісня про рушник»; розкрити зміст народно – поетичних символів; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезію, висловлювати власні думки щодо прочитаного; виховувати любов до матері, до отчого дому, повагу до звичаїв, традицій та оберегів свого народу.

           Тип уроку: урок сприймання та засвоєння нового матеріалу з випереджувальним навчанням.

          Обладнання: портрет А.С Малишка, бібліотечка його творів, запис пісні поета,  вишивані рушники.

 

 Перебіг уроку:

 

І. Організаційний момент.

1. Створення емоційного настрою.

-- Сьогодні ми проведемо урок, який базуватиметься на найміцніших підвалинах любові, духу, родини, характеру людини.                                                                                                                                                                                                                 

--Послухайте поезію і спробуйте зрозуміти « ключові слова» нашого уроку.

Учитель читає поезію

Дивлюся мовчки на рушник,

Що мати вишивала.

І чую: гуси зняли крик,

Зозуля закувала.

Знов чорнобривці зацвіли,

Запахла рута – м’ята.

Десь тихо бджоли загули,                                                                                     Всміхнулась люба мати.                                                                                                     І біль із серця раптом зник,

Так тепло – тепло стало…

Цілую мовчки той рушник,

Що мати вишивала…

--Про що, на вашу думку, йтиме мова на уроці?

2. Актуалізація суб’єктивного досвіду

Учитель

 Діти, а подумайте і скажіть, хто для Вас у житті найрідніший і найважливіший?Чому?Отже, ключовим словом нашого сьогоднішнього уроку і буде – мама! Кому ми і маємо подякувати за життя, яке вона нам дала. Діти, а які ви знаєте твори присвячені мамі? Хто з письменників присвячував свої твори мамі?( Василь Симоненко «Лебеді материнства», пісня «Чорнобривців насіяла мати…»…)

Проблемне питання (запис на дошці) Яке значення має  для України та  українців  вишитий рушник? ( Для українців рушник – це справжній оберіг, талісман, який оберігає людину й приносить щастя. Для України рушник є символом!)

Учитель

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя Темою нашого уроку є : «Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. «Пісня про рушник».

--Багато українських поетів у своїх творах описували вишитий матір’ю рушник як один із символів нашого народу. Але найкращим твором став вірш Андрія Малишка «Пісня про рушник». Ця пісня є візитною карткою України, її знають у всьому світі.                                                                                                                                                   –Епіграфом  нашого уроку будуть слова Малишка.                                           Найсвятіше слово  наше – мати,

Рідна земле, правда і любов!                                                                                                   А. Малишко 

ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

--Для роботи на уроці попередньо були створені базисні групи, які отримали випереджувальні завдання. Це такі групи: «Біографи», «Етнографи», «Літературознавці».

ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Слово вчителя

--У Андрія Малишка було улюблене дерево, що прикрашає український степ. У ботаніці воно іменується кленом платановидним, а в Україні народ називає його красивим словом «явір». Бджоли беруть від нього мед, а люди – пісні. Стежина під яворами – це стежина життя Андрія Самійловича Малишка, сповнена духовної величі і нев’янучої краси. Бере початок вона в Обухові на Київщині. Цією стежиною під яворами возили маленького Андрійка на сіножать, нею він вирушив у Київ. І багато разів повертався нею із великого міста на рідне обійстя. 

2. Презентація «Біографів» (слайд №1)

Учнівська презентація « Життєвий і творчий шлях письменника»                    3. Слово вчителя      

Видатний український письменник Олесь Гончар  писав: « Вогнистий син України, улюбленець народу, він мав повне право називати себе сурмачем. Сурмач походів, співець життя, молодості, любові – такий він для нас, незабутній Андрій Малишко.»                                                                                                  Словникова робота.                                                                                                                                                             – Діти, зверніть увагу на слово «сурмач». Давайте з’ясуємо його лексичне значення.                                      .                                                                                   Сурмач1. Сигналіст, який подає сигнали сурмою( образно)                    2.Музикант, який грає на сурмі, трубач.                                                                               --Отже, як Т.Шевченко – Великий Кобзар, І.Франко – Каменяр, Леся Українка – Співачка досвітніх огнів, М.Коцюбинський – Сонцелюб, так, А.Малишко – Сурмач.                                                                                                                                               А ось послухайте, що говорив про А. Малишка Максим Рильський :  «Наш Андрій Малишко – справжній поет, справжній син народу, справжній улюбленець народу. Спасибі йому!Він гріє нам серця своїм гарячим серцем, і пісня його живе в народі, як народ живе в його душі».                                                      --Діти, а ви помітили, що і О.Гончар, і М.Рильський називали його однаково, улюбленець народу, син народу, син України, а чому, як ви думаєте?                                                          Слово вчителя. Андрій Малишко видав понад сорок книг, створив понад сто пісень, до яких іноді й сам писав музику. Він працював з Левком Ревуцьким, Пилипом Козицьким, Олександром Білашем. Найкращі свої пісні поет створив у співавторстві з композитором Платоном Майбородою. Жодне свято Першого дзвоника і День вчителя не обходиться без пісні «Вчителька», а Андрій Малишко мріяв про таку пісню, «щоб душу вивернути до дна», щоб світилася до людей своїм чистим і ніжним звучанням. Це була «Пісня про рушник», написана 1959 року до кінофільму «Літа молодії», яка вже давно стала народною і зажила слави й далеко за її межами.

 

4. Слово вчителя

--Ця пісня  - гідний пам’ятник Матері, про велику материнську любов, від якої немає в світі нічого святішого. Народ називав своїми лише ті твори, в яких пізнавав власну душу, в яких відчував повну гармонію слів і мелодії. Народ є вимогливим і суворим критиком, дає життя тільки найталановитішим творам. І насамперед це – «Пісня про рушник», яку народ усе – таки називає по – своєму, любовно «Рідна мати моя…».

--Давайте послухаємо цю пісню і вияснимо:

--Чому ця пісня так припала до серця нашому народові?( Бо створена на міцній народній основі. З народної творчості взято і сам рушник).

5. Прослуховування пісні з відео.

6. Словникова робота.                                                                                                           -- Що ж таке рушник?( Це довгастий шматок декоративної тканини з вишиваним або тканим орнаментом. Традиційно використовується для оздоблення житла та в українських народних обрядах).

7. Яке образно – символічне значення має рушник нам повідомлять «Етнографи»(слайд №2)                                                                                                            Учнівська презентація « Без чого не можна уявити Україну?»

8. Виразне читання вірша учнями.

9. Бесіда за питаннями

-- Які у Вас виникли почуття, думки, щойно ви прослухали пісню?                                                                   – До кого звертається письменник уже в перших рядках пісні?                                    — Що означають слова « рушник вишиваний на щастя на долю дала»?                        — Знайдіть у творі, як письменник говорить про материнську усмішку, про очі матері. Чому він їх так називає?                                                                                               – Що символізує рушник у пісні?                                                                                                – Чому він такий дорогий для письменника?                                                         10.Визначення художніх засобів.                                                                               Звертання: «Рідна мати моя».                                                                               

Епітети: «далека дорога», «засмучені очі», «незрадлива, вірна усмішка», «тихий шелест трав».                                                                                               

  Повтори.                                                                                                                          Метафора: «цвіте … доріжка», «шелест трав», «щебетання дібров», «оживе… і дитинство, й розлука, і вірна любов».                                                 

 Порівняння: «… той рушник простелю, наче долю…»

Композиція. Пісня невелика за розміром. Твір складається з 6 куплетів, з яких три – по 4 рядки, а решта – по 2. Всі вони перемежовуються. Як у пісенному жанрі,  спочатку співається куплет пісні ( 4 рядки ). А потім приспів ( 2 рядки ), і так тричі.

11. Цікаві моменти з історії знаменитого «Рушничка» розкажуть «Літературознавці»

Учениця 1: На дачному обійсті в Кончі – Озерній на фронтоні будиночка майстри – будівельники намалювали рушник. Виявляється, коли будівельники, обкладаючи цеглою хату, дізналися, що в ній мешкає автор знаменитої пісні про рушник, подарували Андрієві Самійловичу таке мальоване диво на будинку.

Учень 1: Народний поет за свою працю мав чимало виявів пошани, слава його була повсюдною. Але оцей скромний знак подяки від простих людей  - мальований рушничок – Андрій Самійлович ставив над усе. Взагалі Малишко пишався тим, що його пісенні вірші лунають так широко, що «Пісню про рушник» залюбки співають прості люди на Уралі, в Білорусії, у Прибалтиці і, навіть, за океаном. 

Учениця 2: Другий момент. Василь Трубай, письменник і кінодраматург, керівник обухівської літературної студії імені Малишка розповів випадок. Він був запрошений у Канаду в м. Едмонтон на міжнародний поетичний семінар. Їдучи вранці в міському автобусі, письменник раптом із динаміка почув знайому мелодію і проникливий голос ( це була Квітка Цісик) заспівав: «Рідна мати моя, ти ночей не доспала…» Він ледве втримався, щоб не крикнути на весь автобус: «Люди, послухайте! Це ж Малишко! Мій земляк із Обухова! Тут, у Канаді, звучить моя рідна мова! І не на сцені, не на зборах української діаспори, а просто ось в громадському транспорті на вулицях англомовного міста…» Василь Трубай, не соромлячись сліз, слухав пісню. Раптом відчув. Яким рідним для нього став Малишко і яку містичну силу мають слова, якщо вони складені справжнім поетом!

Учитель. Андрій Малишко любив поливати сад, сіяв чорнобривці від порогу до воріт, любив життя… Він і зараз живе в своїх задушевних поезіях і піснях, які стали справжніми мистецькими шедеврами.                                            

  V. Узагальнення знань.                                                                                                Проведення тестового опитування.                                                                                      1. Свою матір у пісні А. Малишко називає:                                                                   а)щирою; б)любою; в)рідною.                                                                                                          2. Мати сина у далеку дорогу проводжала:                                                                      а)коли він був повнолітнім; б)на зорі; в)під час жнив.                                                                      3. Куди водила мати свою дитину?                                                                                                а)У поля край села; б)до школи; в)на зелені луги.                                                                                                                                           4. Для чого мати сину дає рушник? На:                                                                             а)згадку про рідний край; б)щастя, долю; в)задоволення власних потреб.                                     5. Яким був материнський рушник?                                                                                               а)Тканим; б)пофарбованим; в)вишитим.                                                                                              6. Усмішка матері у творі названа:                                                                                а)щирою і доброю; б)незрадливою і ласкавою; в)приємною і вражаючою.                          7. Герой твору простеле материнський рушник, наче :                                                                                  а)скатертину; б)килим; в)долю.                                                                                                     8. Проводжаючи сина в дорогу,мати була:                                              

   а)засмученою; б)веселою; в)надто стурбованою.                                                                     9. Які гаї хоче бачити герой пісні на рушнику матері?                                                            а)зелені; б)солов’їні; в)квітучі.                                                                                               10. Музику на слова А. Малишка «Пісня про рушник» написав:

а)П.Майборода; б)А.Пашкевич; в)Л.Ревуцький.                                                                    11. Що в уяві героя оживає на материнському рушникові?                                      а)дитинство й розлука; б) поля край села; шовковисті і густі діброви.                         

12. «Пісню про рушник» А. Малишко присвятив:                                                                   а)своїй мамі; б)коханій; в)незаміжнім дівчатам.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оцінювання учнів. Домашнє завдання

1. Вивчити напам’ять поезію А. Малишка «Пісня про рушник».

2. Написати твір – мініатюру «Краса українського рушника».

 

docx
Додано
19 березня 2023
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку