СЦЕНАРІЙ Літературна вікторина: «Чи знаєш ти творчість Т.Г.Шевченка»

Про матеріал
Для глибшого ознайомлення учнів із життєвим і творчим шляхом поета я пропоную вікторину. Вона складається з запитань до біографії та поезії Кобзаря. Ми спробуємо відкрити для себе іншого Шевченка – Шевченка -художника. А також заглибимось у духовну спадщину Великого Кобзаря, відчуємо її актуальність і в наші дні.
Перегляд файлу

 

 

 

 

СЦЕНАРІЙ

 

Літературна вікторина: «Чи знаєш ти творчість Т.Г.Шевченка»

для учнів 8-9 класів

 

 

 

 

                                  Вихователь:Степківської філії

 Парфеса Світлана Григорівна

 

 

 

Ведуча: Шановні гості! Запрошуємо вас у царство мудрого й красивого, правдивого і цінного, сильного й ласкавого, доброго й мужнього слова. Поезія – це вогник схожий на полум’я свічки, що запалює душу людини (запалює свічку , що стоїть біля портрета Шевченка)

Ведуча: В історії назавжди залишаються імена , які з гордістю вимовляє, памятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу – Тараса Шевченка. Скільки років минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу до своєї землі.

Сценка «Мати і Тарас»

Хлопчик Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мати Так, синочку, правда.

Хлопчик А чому так багато зірок на небі?

Мати Це, коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Хлопчик Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічечка такої людини світить ясно і світло.

Хлопчик Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила.

Мати Старайся, мій хлопчику.

Ведучий Тарас Шевченко. З цим іменем сьогодні на планеті ідентифікується Україна та українці. І хто б ти не був, де б не жив, хто перечитає « Кобзаря », не зможе уявити своєї долі без Шевченка.

Ведуча Той, хто крізь алмазну грань Кобзаревого слова гляне у світ, той уже ніколи не спиниться в дорозі до ідеалу. Шевченко належить до найулюбленіших поетів світу.

Вчитель. «Він був селянський син і став володарем у царстві духа…»,- так сказав про українського національного пророка І.Франко.

Та й справді, Тарас Шевченко – народний поет. Митець, який вийшов з селян-кріпаків і впродовж 200 років живе в душі кожного українця, надихаючи його на плекання прекрасної, гордої, незалежної Вітчизни.

Тарас Шевченко…   Для кожного з нас це ім’я асоціюється з чимось дуже рідним, близьким , українським. Для когось він – непримиренний борець за волю, для інших – тонкий, натхненний лірик. Постать Великого Кобзаря привертає науковий інтерес мистецтвознавців, істориків, культурологів тощо.

Сьогодні ми спробуємо відкрити для себе іншого Шевченка – Шевченка -художника. А також заглибимось у духовну спадщину Великого Кобзаря, відчуємо її актуальність і в наші дні.

Змагатимуться за звання кращого Шевченкознавця учні 8-9 класів. Глибоке вивчення творчості Тараса Григоровича ще попереду, але вони вже багато читали, учили напам’ять і є шанувальниками Шевченкового слова. Тож запрошуються знавці творчості Шевченка. Привітаймо їх оплесками!

(Входять учасники)

Наші гравці сумлінно й наполегливо готувалися до цього змагання, багато перечитали, повторили теоретичні відомості, навчилися застосовувати практично здобуті під час підготовки знання. Сподіваюся, ми в цьому не раз переконаємося.

Ведуча:Согодні на нашому святі будуть змагатися дві команди «Шевченкознавці» та «Кобзареві діти»

Сподіваюся, учасники готові, можемо розпочинати.

1.Ведуча: «Вікторина»

Я буду задавати запитання по черзі кожній команді вам потрібно відповідати без роздумувань. Якщо команда зволікає, право відповіді переходить до наступної команди.

1. Коли і де народився Т. Шевченко? (9 березня 1814 року в с. Моринцях на Черкащині.)

2. У скільки років Т.Шевченко залишився круглим сиротою? (В 11 років.)

3. Що в перекладі з грецької мови означає ім'я Тарас? (Бунтівник.)

4.  Коли було викуплено Тараса з кріпацтва? (22.04.1838 р.)

5. Де вчився Шевченко після викупу з кріпацтва? (З 1838 р. Шевченко став учнем К. Брюллова в Академії мистецтв.)

6.  Скільки творів увійшло до першої збірки Шевченка? Як вона називалась? (8 творів, «Кобзар».)

7.  Коли побачило світ видання «Кобзаря»? (1840 р.)

8. Хто з художників зустрів юного Шевченка в Літньому саду? (Сошенко.)

9. Хто з художників, щоб викупити Шевченка з кріпацтва, намалював портрет і чий? (Художник Брюллов намалював портрет Жуковського.)

10. На якому році життя помер Шевченко і де його було поховано? (Шевченко помер у Петербурзі в будинку Академії мистецтв, проживши 47 років і один день. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі 12 березня 1861 р.)

11. Де і коли було перепоховано поета? (Через 40 днів труну перевезли в Україну. До Києва привезли 18 травня, а 22 травня поховали в Каневі, на Чернечій горі.)

12. Який композитор написав близько ста мелодій на слова Шевченка? (Видатний український композитор М. Лисенко.)

13. Хто з поетів сказав про Шевченка: «Він був селянський син і став володарем у царстві духа.» (І. Я. Франко.)

14. Назвіть перший твір Шевченка на історичну тематику. Кого він оспівує?(Поема “Іван Підкова”, оспівує отамана Івана Підкову, який очолював воєнні походи запорозьких козаків у ІІ половині ХVІ ст.).

15.  Назвіть поему Шевченка, присвячену декабристам.(У поемі “Неофіти ”Шевченко зображує масову розправу царського самодержавства з учасниками революційно-визвольного руху).

16. В якій поемі найбільш гостро висміяно царя і царицю? (У поемі “Сон”). 

17.   Які твори Шевченка названі ім’ям головних героїв?(Поема “Катерина”, вірші “Іван Підкова”, поема “Мар’яна-черниця”, вірш “Гамалія”, “Швачка”, “Лілея”, “Перебендя”, “Саул”, поеми “Марія” і “Марина”).

18.   В яких віршах Шевченко описує своє дитинство? (У творах: “Мені тринадцятий минало”, “Як би ви знали, паничі”, “Доля”,  І золотої й дорогої”, “А. О. Козачковському”). 

19.   Кому присвячена поема  Катерина”? (Василю Андрійовичу Жуковському). 

20. Які драматичні твори Шевченка ви знаєте? (Драма “Назар Стодоля”, але є згадки, що Шевченко писав п’єси “Данило Рева”, “Невеста”, “Никита Гайдай”).

21. Назвіть перший надрукований вірш Шевченка, і якими словами він починається? (Балада “Причинна”, написана в Петербурзі. Починається словами: Реве та стогне Дніпр широкий).

22. Яким псевдонімом підписував свої повісті Шевченко? (Кобзар  Дармограй). 
 

2.Ведуча: «Впізнай героїв творів Шевченка»

1. «У латаній свитиночці,

На плечах торбина,

В руці ціпок, а на другій –

Заснула дитина» (Катерина)

 2. «Чорнобрива, кароока

Вилитая мати.

Тільки смутна, невесела...» (Княжна. «Княжна »)

3. «В свитині латаній дрижала

Якась людина.

На ногах і на руках повиступала

Од стужі кров; аж струпом стала

 І довгі коси в реп'яхах

О поли бились в ковтунах  » (Героїня. «Відьма»)

4. «Неначе з барлоги

Ведмідь виліз.

Ледве, ледве

Переносить ноги;

 Та одутий, аж посинів:

Похмілля прокляте

Його мучило ». (Цар Микола І, поема «Сон»)

5. «...Мов опеньок засушений,

Тонка, довгонога,

Та ще на лихо, сердешне,

 Хита головою». (Цариця, поема «Сон »)

6.За що вони мене люблять?

  За що поважають?

  О боже мій милосердний,

  Може, вони знають

  Може, вони догадались…        (Ганна – про себе)

3. Ведуча: Наступне завданння кожній команді потрібно заспівати пісню за твором Шевченка.

4. Ведуча: «Доповни речення і скажи, з якого твору, хто автор»

1. «Неначе човен в синім морі...»

Відповідь. Вірш «Реве та стогне Дніпр широкий» (балада «Причинна») написав Т. Шевченко.

2. «Ой піду я боса полем...»

Відповідь. Вірш «Як би мені черевички» написав Т. Шевченко.

3.«І мене в сім'ї великій...»

Відповідь. Вірш «Заповіт» Т. Шевченка,

4. «...Та недовго сонце гріло, Недовго молилось...»

Відповідь. Вірш «Мені тринадцятий минало» T. Шевченка.

5. «На розпутті кобзар сидить,

Та на кобзі грає...»

Відповідь. Вірш «Тарасова ніч» Т. Шевченка.

6. «Бандуристе, орле сизий! Добре тобі, брате...»

Відповідь. Вірш «Н. Маркевичу» Т. Шевченка.

5. Ведуча: Розфарбуй малюнок за твором Шевченка.

6.Ведуча: Озвуч картину

Вам потрібно дібрати поетичні рядки з творів Шевченка, які б відповідали запропонованій ілюстрації.

https://fc.vseosvita.ua/000em5-4b3a/003.jpg

«…Мені тринадцятий минало,

Я пас ягнята за селом…»

https://fc.vseosvita.ua/000em5-4b3a/004.jpg

«…Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть…»

https://fc.vseosvita.ua/000em5-4b3a/005.jpg

«…За що, не знаю, називають

Хатину в гаї тихим раєм.

Я в хаті мучився колись,

Мої там сльози пролились,

Найперші сльози.»

https://fc.vseosvita.ua/000em5-4b3a/006.jpg

«По діброві вітер виє,

Гуляє по полю,

Край дороги гне тополю

До самого долу.»

https://academia.in.ua/sites/default/files/field/scevchenko4.JPG

«…Свище полем завірюха,

Іде Катерина…»

«…А дівчина при самій дорозі,

Недалеко коло мене плоскінь вибирала,

Та й почула, що я плачу, прийшла, привітала…»     

https://academia.in.ua/sites/default/files/field/scevchenko5.JPG

«…Розповила, нагодувала,

Попестила; і ніби сном,

Над сином, сидя задрімала…»

«…І квилить, плаче Ярославна

В Путивлі рано на валу…»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Ведуча: Склади картинку (з частин скласти малюнок)

8.Ведучий. Конкурс «Ланцюжок» (Кожна команда отримує картки з подіями, які треба розставити у хронологічній послідовності і визначити рік).

1 команда

1845 р. (написав поезію «Заповіт»)

1857 р. (повернувся із заслання)

1860р. (присвоєно звання академіка-гравера, друге видання «Кобзаря»)

1861р. (помер)

2 команда

1838 р. (викуп з кріпацтва)

1840 р. (перше видання «Кобзаря»)

1847 р. (арешт)

22 травня 1861 р. (перепоховання біля Канева)

9.Ведуча: Розфарбуй малюнок за творами Шевченка.

10.Ведуча. Наступний конкурс«Шевченкова криниця»

 Я зачитую рядки з поезій Шевченка, а ви повинні вгадати назву твору.

1.  Мені аж страшно, як згадаю 
     Оту хатину край села! 
     Такії, боже наш, діла 
      Ми творимо у нашім раї… 
           А) “І виріс я на чужині…”
           Б) “Як би ви знали паничі…” 
           В) “Тече вода з-під явора…”

2. Поклала мати коло хати
     Маленьких діточок своїх; 
     Сама заснула коло їх. 
     Затихло все, тільки дівчата 
    Та соловейко не затих.
           А) “І золотої й дорогої…”
           Б) “На Великдень на соломі...” 
           В) “Садок вишневий коло хати…”

3. А ще до того, як побачу 
    Малого хлопчика в селі. 
    Мов обірвалось од гіллі, 
    Одно-однісіньке під тином 
    Сидить собі в старій ряднині. 
        А) “І золотої й дорогої…” 
        Б) “І виріс я на чужині…” 
        В) “Мені тринадцятий минало…”

4. Село неначе погоріло,
     Неначе люде подуріли, 
     Німі на панщину ідуть
     І діточок своїх ведуть!..
        А) “Зоре моя вечірняя…”
        Б) “Як би ви знали паничі…” 
        В)  І виріс я на чужині…”

5. В неволі виріс меж чужими, 
    І, не оплаканий своїми, 
    В неволі, плачучи, умру, 
    І все з собою заберу…. 
          А) “Тече вода з-під явора…”
          Б) “Мені однаково чи буду…”
          В) “І золотої й дорогої…”

6. Чого так весело було?
    Господнє небо і село, 
     Ягня, здається, веселилось!
    І сонце гріло, не пекло! 
         А) “Як би ви знали паничі…”
         Б) “Ой діброво – темний гаю!”
         В) “Мені тринадцятий минало!”

7. Ще треті півні не співали,
    Ніхто нігде не гомонів, 
    Сичі в гаю перекликались, 
    Та ясен раз у раз скрипів.
          А) “Садок вишневий коло хати…” 
           Б) “Причинна” (Реве та стогне Дніпр широкий)

           В) “Вітер з гаєм розмовляє.”

8. А качечка випливає
    З качуром за ними,
    Ловить ряску, розмовляє
    З дітками своїми.
         А) “Тече вода з-під явора…”

         Б) “Вітер з гаєм розмовляє…” 
         В) “Ой діброво – темний гаю!”

9. А іноді така печаль
     Оступить душу, аж заплачу,
     А ще до того, як побачу 
    Малого хлопчика в селі… 
        А)  “Сон” (На панщині пшеницю жала)
          Б) “Мені тринадцятий минало…”
         В) “І золотої й дорогої…”

10. І усміхнулася небога, 
       Проснулася, - нема нічого… 
      На сина глянула, взяла
       Його тихенько сповила… 
         А) “І золотої й дорогої”
         Б) “Сон” (На панщині пшеницю жала)
         В) “Мені тринадцятий минало…”

11.Ведуча: Конкурс «хвилинка» команд. За одну хвилину написати якнайбільше назв творів Т. Шевченка).

Ведуча: А тепер слово надається журі.

Ведуча І тепер, у нашій Україні, ми можемо припадати до Шевченкових цілющих джерел, до його вічного живого слова, над яким не зависає чорна тінь потрошителів з таємними інструкціями.

Уже достигли полуниці

Росу вечірню трави п’ють,

І в ароматі медуниці

Хрущі шевченківські гудуть.

Нема співця, о ні, він з нами,

Його пісні, його любов,

Його це місяць над садами

У сяйві тихому зійшов.

І все здається, я клянуся,

Крізь сяйво місячне бліде

До мене рідний добровусий

Тарас Григорович іде…

 

docx
Додано
26 березня 2023
Переглядів
474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку