Матеріали до уроку української літератури
Літературний рід: епос
Тема: Оксана Іваненко «Цвітарінь»
Розповідь про життя лісових мешканців, їх пригоди та поведінку
Жанр: казка
Ідея твору: уславлення гармонії у світі природи, людяності, порядності у стосунках між мешканцями лісу. Засудження жорстокості шуліки
Проблематика твору:
Головна думка: завжди у світі знайдеться людина, яка допоможе тобі у найскрутніших життєвих обставинах.
Герої твору
головні |
другорядні |
|
мати пташка та її доньки Цві та Рінь Велике Ведмедиха та її діти
|
позитивні |
негативні |
горобці чечіточка дикі гуси журавлі заєць білка старий дуб |
птах мисливець шуліка голодні вовки |
Чого навчає казка: світ природи птахів і тварин живе у повній гармонії, де всі піклуються і допомагають один одному, вболівають за долю інших.
Лісові мешканці, згадані у творі:
Птахи: Звірі:
- горобці - ведмеді
- чечіточка - заєць
- шуліка - вовки
- журавлі - білка
- дикі гуси
- снігурі
Тема відповідального материнства у творі
Мама - ведмедиця |
Спільне |
Мама пташка |
- підготувала оселю до зимівлі; -зробила запас харчів; -опікується чужою дитиною, давши їй житло і харчі взимку; -переживає за Цві, що те замерзне, тому не відпускає її літати взимку із горобцями та снігурями
|
- живуть в одному лісі; -стали мамами в один час; -кожна виховує двійко дітей; -забезпечили малюків життям: ведмедиця – барлогою, пташка - гніздом
|
-дає можливість діткам самостійно пізнавати світ; -Цві полетіла у вирій, не зробивши жодних спроб знайти дитину. |
Цитатна характеристика до образу Цві
Сміливе |
«Я нікого не боюся, бо від усіх зможу полетіти» |
Вміє аналізувати норі |
«Тут хоч тепло, як під маминими крилами, але де ж це? – міркувала вона, - Може це той шуліка, що схопив мене, відніс до себе на гору? І потім він же випустив мене, і я упала» |
Переживає за долю інших |
« Цві злякалася, що всіх виженуть через нех на мороз» |
Любить співати |
«Спати я вже зовсім не хочу , а я дуже хочу поспівати:»Цві-цвірінь, весна прийшла, з нею Рінь» |
Веселить ліс взимку своїм співом |
«Ясними днями в лісі бувало тепер весело. З дупла дуба, де був ведмежий барліг, лунали веселі пісні Цві, що нагадували всім весну». |
Радіє від зустрічі з сестрою |
«Вона сидить жива й весела на рідному дубі»
|
Пояснити значення слів:
Пояснити значення фразеологізмів і ввести їх у речення:
Питання за змістом твору
(Цві та Рінь) (Самі пташенята)
(Риб)
(Груші)
(Журавлі і дикі гуси)
(Косий заєць)
(Старий дуб)
Знайдіть автора слів:
(Мати – пташка)
(Ведмедиця)
(Цві)
(Зайчик)
Описи природи у творі
У лісі вже наливалися терпкі кислиці, а в полі покосили жито й пшеницю
Вже поспіли кислички на диких яблунях, тріскалися шкарлупки на каштанах. А за каштанами почало опадати й листя.
Опало листя. Затихла говірлива річка. Випав сніг і почалася справжня зима.
Білим холодом мело на всі боки й намітало високі кучугури. Вила хуртовина. Танцювала метелиця.
Струмочок хотів подалі втекти від си…. І побіг швидко-швидко. Це був перший весняний струмок, він плутав то праворуч то ліворуч.
Виткнувся зелений гострячок якоїсь рослинки. Сонце припікало і струмочок бавився, сміявся, пробиваючи собі дорогу.
Витикалися з землі трави, проліски, прокидалася комашня, потягалися дерева занімілими за зиму вітами.
Першою серед дерев прокинулася молоденька верба над рікою. Вона була тоненька-тоненька. Їй легко було потягнутися до сонця нахилитися до води.
По блакитному небу наче розсипано гарні намистинки. От вони вже як кольорові квіти. Але то не пелюстки квітів – то крила , то пташки махають крилами і летять сюди.
Завдання до текстів
Розташуйте події казки у хронологічній послідовності:
Оберіть правильну відповідь:
а. Епітет і метафора
б. Градація і літота
в. метафора і градація
а. метафора і літота
б. гіпербола і епітет
в. порівняння і пестливі слова
а. пестливе слово і гіпербола
б. гіпербола і епітет
в. порівняння і пестливі слова
а. метафора та епітет
б. метафора і гіпербола
в. антитеза і літота
Установіть відповідність:
д. гіпербола
6.
1. великі і малі пташки а. метафора
2. тук - тук – тук б. градація
3. танцювала метелиця в. гіпербола
4. допомагали всі хором г. антитеза
д. звуконаслідування
7.
1. Він плутав то ліворуч то праворуч а. пестливі слова
2. малесенькі яєчне б. порівняння
3. її ніхто не бачив в. градація
4. каменюкою упав шуліка г. антитеза
д. літота
8.
1. вила хуртовина а. епітет
2. ку…ца голівки б. метафора
3. просто наче літо в. пестливі слова
4. сухе листя г. градація
д. порівняння
9. Оберіть правильну відповідь:
Яскраво виражена метафора є у рядку:
а. Сумувати було ніколи;
б. Тут хоч тепло, як під маминим крилом;
в. Враз загомоніли пташки
г. Він випустив мене і я упала
д. Гасав по всьому лісі і все бучив
10. Градація представлена у рядку:
а. Молоденька верба похилилась до води
б. Чайки літають і ловлять комах
в. Правду знав тільки старий дуб
г. Справжня Морозиха завітала
д. Цілий день літав над лісом
11. Епітет відсутній у рядку:
а. кароокі каштани
б. лісові дзвіночки
в. якоїсь рослини
г. прощальних пісень
д. горст намистини
12. Риторичний оклик є у рядку:
а. Як же вона там опинилась? – міркували всі
б. Так це справді починається весна?
в. Хай живе у мене, он ви самі гасаєте холодні й голодні, та ви вже звикли, а вона замерзне!
г. Далеко приємніше було літати високо
д. Я була сьогодні над річкою, - казала Рінь
а. Це було цілком виразно – так, як стиглі кислички падають на стежку;
б. листки розкрилися, як повіки вранці;
в. по блакитному небу, наче розсипало чорні намистинки;
г. каменюкою упав шуліка вниз;
д. широко розкрили роти, що здалося от-от роздеруться.
а. Цві – цвіркнуло перше пташеня
б. Бах – бах! – пролунало раптом
в. Цві – та – рінь!підняли всі пташки враз галас
г. Чіт – чіт – перечіт! Чпочули мій привіт?
д. Де ж Цві? Де ж Цві? - хвилювалась мати.
а. він випустив мене і я упала;
б. розправила крильця і тихенько сказала;
в. лягай і спи;
г. струмок хотів втекти від сліз;
д. надивилася і не впізнала лісу;
а. струмок біг далі і будив усіх;
б. то спускалися до річки, то доганяли хмари;
в. ніхто з них не літає;
г. всі пташки кинулися врозтк;
д. згадала метелицю і затремтіло.
Учитель Військового ліцею Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Світлана Семочко