Матеріали до уроку української літератури за твором Оксани Іваненко "Цвітарінь"

Про матеріал
У запропонованому матеріалі визначено тему, ідею, проблематику твору, виписано цитати до образу головного героя, пояснено значення нових слів та фразеологізмів, складено питання за змістом твору, підготовлено завдання за текстом, тести, вправи з теорії літератури.
Перегляд файлу

 

Матеріали до уроку  української літератури

Літературний рід: епос

Тема: Оксана Іваненко «Цвітарінь»

Розповідь про життя лісових мешканців, їх пригоди та поведінку

Жанр: казка

Ідея твору: уславлення гармонії у світі природи, людяності, порядності у стосунках між мешканцями лісу. Засудження жорстокості шуліки

Проблематика твору:

  •         батьків і дітей;
  •         добра і зла;
  •         життя і смерті;
  •         людяності і байдужості.

Головна думка: завжди у світі знайдеться людина, яка допоможе тобі у найскрутніших життєвих обставинах.

                                     Герої твору                                                           

              головні

                 другорядні

 

 

мати пташка та її доньки

Цві та Рінь

Велике

Ведмедиха та її діти

 

позитивні

негативні

горобці

чечіточка

дикі гуси

журавлі

заєць

білка

старий дуб

птах

мисливець

шуліка

голодні вовки

 

 

 

Чого навчає казка: світ природи птахів і тварин живе у повній  гармонії, де всі піклуються і допомагають  один одному, вболівають за долю інших.

Лісові мешканці, згадані у творі:

  Птахи:                                                                        Звірі:

 - горобці                                                                    - ведмеді

- чечіточка                                                                  - заєць

 - шуліка                                                                      - вовки

 - журавлі                                                                    - білка

 - дикі гуси

 - снігурі

 

                   Тема відповідального материнства у творі

Мама - ведмедиця

             Спільне

Мама пташка

- підготувала оселю до зимівлі;

-зробила запас харчів;

-опікується чужою дитиною, давши їй житло і харчі взимку;

-переживає за Цві, що те замерзне, тому не відпускає її літати взимку із горобцями та снігурями

 

- живуть в одному лісі;

 -стали мамами в один час;

 -кожна виховує двійко дітей;

 -забезпечили малюків життям:

ведмедиця – барлогою,

пташка - гніздом

 

-дає можливість діткам самостійно пізнавати світ;

-Цві полетіла у вирій, не зробивши жодних спроб знайти дитину.

 

 

                          

                       Цитатна характеристика до образу Цві

Сміливе

«Я нікого не боюся, бо від усіх зможу полетіти»

Вміє аналізувати норі

«Тут хоч тепло, як під маминими крилами, але де ж це? – міркувала вона, - Може це той шуліка, що схопив мене, відніс до себе на гору? І потім він же випустив мене, і я упала»

Переживає за долю інших

« Цві злякалася, що всіх виженуть через нех на мороз»

Любить співати

«Спати я вже зовсім не хочу , а я дуже хочу поспівати:»Цві-цвірінь, весна прийшла, з нею Рінь»

Веселить ліс взимку своїм співом

«Ясними днями в лісі бувало тепер весело. З дупла дуба, де був ведмежий барліг, лунали веселі пісні Цві, що нагадували всім весну».

Радіє від зустрічі з сестрою

«Вона сидить жива й весела на рідному дубі»

 

 

Пояснити значення слів:

  •         горіши (верхи)
  •         клопітлива (та, що піклується)
  •         поспіли (достигли)
  •         загомоніли (говорили)
  •         кинулися врозтіч (в усі боки)
  •         замрячив дощик (посіявся)
  •         міркувала (роздумувала)
  •         приголомшило її (вразило)
  •         подалася сюди (прилетіла)
  •         залізли подалі (сховалися)
  •         кислички (плоди диких яблук)

Пояснити значення фразеологізмів і ввести їх у речення:

  •         наробити переполоху (здійняти шум)
  •         ні живе ні мертве (перелякане)
  •         розніс новину (сповістив усім)

 

                           Питання за змістом твору

  1. Скільки діток вилупилося у матері – пташки?    (2)
  2. Хто вибрав імена для маленьких пташенят?

      (Цві та Рінь)                                                        (Самі пташенята)

  1. Яких пташок без крил ловили чайки понад самою водою?  

                                                                             (Риб)

  1.  Що  за кумедних давніх птахів на одній нозі зустрів Рінь на болоті?                                                                 (Очерет)
  2. Якими фруктами люблять ласувати ведмедиці?

                                                                              (Груші)

  1. Яка північна гостя сповістила пташкам про приліт Морозихи?                                                           (Чечіточка)
  2. Хто був ворогом маленьких пташенят у лісі?  (Шуліка)
  3. Які пташки відлітали з лісу останніми?  

                                                                     (Журавлі і дикі гуси)  

  1. Кого розбудила своїм співом Цві?                    (Медвежат) 
  2.                  Де спала Цві у лігві ведмедів ?        (За вухом ведмедихи) 
  3.                  Хто по лісу розніс новину, що Цві живе у барлозі?

                                                                               (Косий заєць) 

  1.                  Хто єдиний у лісі знав про місце знаходження Цві?

                                                                                         (Старий дуб)  

  1.                  Якого кольору була перша квітка зими?      (Блакитного)
  2.                  Що за хутряні квіти побачив зайчик на вербі? (Бруньки)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                       

                    

                    Знайдіть автора слів:

 

  1. «Їм так важко пробити цю тверду шкарлупку»

                                                                        (Мати – пташка)

  1. «Я була сьогодні над річкою і бачила, як чайки літають понад самою водою»                                                    (Рінь)
  2. «Я бачила багато звірів, але ніхто з них не літає»     ( Цві)
  3. «Тут буде не так холодно, і я перезимую у вас»(Чечіточка)
  4. «Я нікого не боюся, бо від усіх можу полетіти»         (Цві)
  5. «Може, це той шуліка, що схопив мене і відніс до себе на гору?»                                                                               (Цві)
  6. «Мамо! Мамо!! Прокидайся, напевне весна – вже пташки співають!»                                                            (Ведмежата)
  7. Де там весна! Тільки розбуркали мене даремно!»    

                                                                               (Ведмедиця)

  1. « Спати я вже зовсім не хочу, а я дуже хочу поспівати»   

                                                                                                (Цві)

  1.      У ведмежому барлозі живе Цві, яку восени вхопив шуліка»                                                               (Косий заєць)
  2.      «Хай живе у мене, он ви самі гасаєте холодні й голодні, та ви вже звикли, а вона замерзне»                  (Ведмедиця)
  3.      «Скільки я живу на світі, а ще не бачив хутряних квітів»

                                                                              (Зайчик)

 

 

                      

                     

 

 

 

 

 

 

                       Описи природи у творі

 

       У лісі вже наливалися терпкі кислиці, а в полі покосили жито й пшеницю

       Вже поспіли кислички на диких яблунях, тріскалися шкарлупки на каштанах. А за каштанами почало опадати й листя.

       Опало листя. Затихла говірлива річка. Випав сніг і почалася справжня зима.

        Білим холодом мело на всі боки й намітало високі кучугури. Вила хуртовина. Танцювала метелиця.

      Струмочок хотів подалі втекти від си….  І побіг швидко-швидко. Це був перший весняний струмок, він плутав то праворуч то ліворуч.

      Виткнувся зелений гострячок якоїсь рослинки. Сонце припікало і струмочок бавився, сміявся, пробиваючи собі дорогу.

       Витикалися з землі трави, проліски, прокидалася комашня, потягалися дерева занімілими за зиму вітами.

       Першою серед дерев прокинулася молоденька верба над рікою. Вона була тоненька-тоненька. Їй легко було потягнутися до сонця нахилитися до води.

        По блакитному небу наче розсипано гарні намистинки. От вони вже як кольорові квіти. Але то не пелюстки квітів – то крила , то пташки махають крилами  і летять сюди.

 

Завдання до текстів

  •                Розташуйте описи природи в хронологічній послідовності до опису подій;
  •                проілюструйте один з описів подій своїм малюнком;
  •                назвіть мовні засоби, яскраво виражені у цих уривках.

 

Розташуйте події казки у хронологічній послідовності:

  •         І пташенят цих назвали Цві та Рінь                             1
  •         Чечітка наробила переполоху в лісі                             3
  •         Бах- бах! –пролунало раптом. Постріл?                      6
  •         Ведмедиха трусила стовбур, але грушка не падала.  2
  •         Цві опинилася у барлозі ведмедів.                               7
  •         Заєць розносить новину про Цві                                 10
  •         Пташки загомоніли про відліт                                      4
  •         Ведмедиха, готуючи собі барліг, загребе з сухим листям і Цві                                                                   11
  •         Згори каменюкою упав шуліка                                    5
  •         Випав сніг, і почалася справжня зима                         8
  •         Цві співала взимку ведмедям у барлозі                       9
  •         Цві сидить жива й весела на рідному дубуі зустрічає Рінь                                                                                12

 

 

                Оберіть правильну відповідь:

 

  1. Пташки заспівали, засміялися

а. Епітет і метафора

б. Градація і літота

в. метафора і градація

 

  1. У неї виступили бруньки, як білі зйчики побіліли

а. метафора і літота

б. гіпербола і епітет

в. порівняння і пестливі слова

 

  1. Струмочок хотів втекти від снігу-

а. пестливе слово і гіпербола

б. гіпербола і епітет

в. порівняння і пестливі слова

 

  1. Розніс цю новину всьому лісові

а. метафора та епітет

б. метафора і гіпербола

в. антитеза і літота

 

                    Установіть відповідність:

  1.  
  1. весняний струмок                           а. метафора
  2. роса падала                                      б. градація
  3. лягай і спи                                        в. епітет
  4. ніхто не почує                                  г. літота

                                                           д. гіпербола

 

6.

1. великі і малі пташки                   а. метафора

2. тук - тук – тук                              б. градація

3. танцювала метелиця                    в. гіпербола

4. допомагали всі хором                  г. антитеза

                                                           д. звуконаслідування

 

7.

1. Він плутав то ліворуч то праворуч    а. пестливі слова

2. малесенькі яєчне                                  б. порівняння

3. її ніхто не бачив                                    в. градація

4. каменюкою упав шуліка                      г. антитеза

                                                                    д. літота

 

8.

1. вила хуртовина                                      а. епітет

2. ку…ца голівки                                       б. метафора

3. просто наче літо                                     в. пестливі слова

4. сухе листя                                               г. градація

                                                                     д. порівняння

 

 

                9. Оберіть правильну відповідь:

Яскраво виражена метафора є у рядку:

а. Сумувати було ніколи;

б. Тут хоч тепло, як під маминим крилом;

в. Враз загомоніли пташки

г. Він випустив мене і я упала

д. Гасав по всьому лісі і все бучив

 

10. Градація представлена у рядку:

а. Молоденька верба похилилась до води

б. Чайки літають і ловлять комах

в. Правду знав тільки старий дуб

г. Справжня Морозиха завітала

д. Цілий день літав над лісом

 

11. Епітет відсутній у рядку:

а. кароокі каштани

б. лісові дзвіночки

в. якоїсь рослини

г. прощальних пісень

д. горст намистини

 

12. Риторичний оклик є у рядку:

а. Як же вона там опинилась? – міркували всі

б. Так це справді починається весна?

в. Хай живе у мене, он ви самі гасаєте холодні й голодні, та ви вже звикли, а вона замерзне!

г. Далеко приємніше було літати високо

д. Я була сьогодні над річкою, - казала Рінь

 

 

 

 

  1.      Порівняння відсутнє у рядку:

а. Це було цілком виразно – так, як стиглі кислички падають на стежку;

б. листки розкрилися, як повіки вранці;

в. по блакитному небу, наче розсипало чорні намистинки;

г. каменюкою упав шуліка вниз;

д. широко розкрили роти, що здалося от-от роздеруться.

 

  1.      Звуконаслідувальні слова відсутні у рядку:

а. Цві – цвіркнуло перше пташеня

б. Бах – бах! – пролунало раптом

в. Цві – та – рінь!підняли всі пташки враз галас

г. Чіт – чіт – перечіт! Чпочули мій привіт?

д. Де ж Цві? Де ж Цві?  - хвилювалась мати.

 

  1.      Градація відсутня у рядку:

а. він випустив мене і я упала;

б. розправила крильця і тихенько сказала;

в. лягай і спи;

г. струмок хотів втекти від сліз;
д. надивилася і не впізнала лісу;

 

  1.      Антитеза є у рядку:

а. струмок біг далі і будив усіх;

б. то спускалися до річки, то доганяли хмари;

в. ніхто з них не літає;

г. всі пташки кинулися врозтк;

д. згадала метелицю і затремтіло.

 

 

Учитель Військового ліцею Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного Світлана Семочко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 грудня 2024
Переглядів
28
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку