Програма факультативного курсу "Український фольклор та міфологія"

Про матеріал
Навчальна програма факультативного курсу містить основні теоретичні відомості зі слов'янської міфології, не дублює змісту традиційних навчальних предметів, а розширює, поглиблює і узагальнює одержані знання з цих дисциплін
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма

факультативного курсу

Український фольклор та міфологія

 

5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024


Укладач Семочко Світлана Іванівна – вчитель української мови та літератури Військового ліцею НАСВ імені Петра Сагайдачного


Пояснювальна записка

 Реформа школи,  що передбачаєпереорієнтацію навчання на індивідуальний,  диференційований підхід учителя до школяра як неповторної особистості та ставить завдання: формувати національно свідому людину,  українця,  патріота.

 Повернення до традицій української духовності може поставити реальний заслін бездуховності,  національному нігiлізму,  історичній безпам'ятності, допоможе усвідомити дітям свою громадянську роль спадкоємців народних цінностей традицій, національно родинно-побутової культури. 

Навчальна програма«Український фольклор та міфологія»  розрахована на учнів 5 класу.

Основна тема курсу – ознайомлення з глибокою скарбницею слов'янської культури і фольклору,  з прадавньою українською міфологією,  глибше вивчення обрядової поезії і малих фольклорних жанрів.  Осмислення чарівного світу слов'янських казок,  легенд та переказів. 

Навчальна програма«Український фольклор та міфологія»  інтегрує найважливіші знання про минуле і сучасне життя українського народу,  його духовно-культурні і національні цінності,  розвиток і становлення української нації.

  У курсі«Український фольклор та міфологія»  здійснюються міжпредметні зв'язки з українською історією,  літературою,  мистецтвом.

 Основною метою – навчального предмета«Український фольклор та міфологія»  є збагачення духовного світу учнів,  сприяння їхньому подальшому інтелектуальному розвитку,  вихованню любові шани до духовної скарбниці нашого народу.

 

Головні завданняфакультативного курсу:

- формувати в учнівправильніуявлення про історичнеминулеУкраїни;

-виховувати національно свідомого громадянина України;

-розвивати почуття властноїгідностіі самоповаги. 

Ця мета реалізується через такі конкретні завдання:

  •          Зцікавленя учнів слов’янською міфологією;

 - Підняття загальної освіченості учнів,  ознайомлення з язичницькими богами,  звичаями давніх слов’ян;

- Формування читацької культури учнів;

- Формування світогляду,духовно багатої особистості,  з високими загальнолюдськими морально-етичними орієнтирам;

-Розвиток творчих і комунікативних здібностей учнів;

-Розвиток навичок самоосвіти,  бажання і спроможності вчитися протягом життя.

  Основні дидактичні особливості:

- навчальний матеріал предмета об'єднує у собі основні теоретичні відомості зі слов'янської міфології;

-використовується поурочний розподіл навчального матеріалу;

-навчальний матеріал не дублює змісту традиційних навчальних предметів,  а розширює,  поглиблює і узагальнює одcржанні знання з цих дисциплін. 

Програма факультативного курсу для учнів 5 класу, розрахована на 1 годину викладання на тиждень.  Всього 35годин нa рік.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст навчального матеріалу та вимоги до навчальних досягнень учнів

5 КЛАС

35 годин, 1 година на тиждень

Зміст навчального матеріалу

Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Давні слов’янські вірування (7 год.)

Про стародавніх слов’янських ідолів та богів.

Загальне поняття про божество.

Вірування в духів. Повітряні та земні духи. Водяні істоти.

Символічне значення дерев, рослин, птахів, тварин.

Розвиток зв’язного мовлення. Твір-фантазія «Чи є у дерев душа?»

Язичницькі храми та ідоли.

Язичницькі свята та ігри.

Учень:

  •   називає найвідоміші міфологічні істоти;
  •   розрізняє поняття «язичництво» та «християнство»
  •   пояснює походження назв дерев, рослин, птахів, тварин;
  •   уміє підготувати усне повідомлення на основі опрацьованої літератури;
  •   розуміє зміст поняття «душа»

Боги і богині давніх слов’ян (5 год.)

Велика і прекрасна богиня, мати Всесвіту-Лада. Могутній i величний бог над богами і людьми-Род.

Ріки,озера,струмки у слов'янській міфології богиня Дана.

Уособлення руйнівних сил зла в образі бога Стрибога.

Грім i блискавка, життя і смерть в образі Перуна.

Учень:

  • знає імена давніх слов'янських богів;
  •  аналізує оповіді про забутих богів предків;
  • розрізняє позитивні та негативні вчинки героїв;
  •  розповідає кілька легенд про слов'янських богів обряди.

Зимові свята та обряди (3 год.)

Зимові свята та обряди наших предків. Бог Коляда.

Новорічні пісні, колядки щедрівки.

Розвиток зв'язного мовлення.

Конкурс на кращу художню розповідь»Новорічні вітання моїй родині.

Учень:

  • визначає головне та другорядне у тексті;
  • наводить приклади новорічних пісень, колядок, щедрівок;
  • знає й розповідає про новорічні свята в його родині.

Весняна та літня обрядовість (7 год.)

Значення веснянок в житті слов'ян.

Весняні боги Леля тa Ярило.

Вічний пошук квітки щастя. Єднання людини і природи у прадавньому святі Купала.

ЗустрічКупайла і Морени в купальську ніч.

 Розвиток зв’язного мовлення. Давні легенди про Iвана Купала. Твір-мініатюра «Квітка папороті в моїй уяві».

Свято першого врожаю у наших предків. Мати врожаю – Mа-коша

Учень:

  • визначає реальне та фантастичне;
  • розуміє, у чому полягає магічна сила слова;
  • пояснює походження свята Івана Купала;
  • користується різними джерелами інформації;
  • знає стародавні ігри та хороводи;
  •  наводить приклади того, як у легендах відображенаісторія Квітки щастя.

Стежками дідів та прадідів (3 год.)

Дерево життя його охоронець -бог Сімаргл.

Охоронниця материнства – Берегиня.

Давні колискові пісні. Головнігерої колискових.

Учень:

  • складає власний родовід;
  •  наводить приклади колискових пісень;
  •  називає героїв колискових пісень.

Чарівний світ народних казок, легенд, переказів (8 год.)

Малі фольклорні жанри та їх розвиток. Загадки, прислів'я, приказки, скоромовки про землю, волю, риб, птахів і тварин.

Що за диво, що розкіш ці казки. Чарівні та соціально-побутові казки: «Жар-птиця», «Горе». 

Нечиста сила казках: «Мавка-вербинка», «Чортова перечниця».

Розвиток зв'язного мовлення.

Твір-роздум «Чим вабить мене чарівний світ казки?».

Легенди та перекази. Чарівність та поетичність легенди «Дніпро і Десна».

Легенди про походження рік, балок, могил і долин.

Яскравий образ народного захисника у казці «Кирило Кожум'яка». Екскурсія до місцевого краєзнавчого музею.

Учень:

  • знає і називаємалі фольклорні жанри;
  • визначає головних і другорядних персонажів, казок, легенд, переказ;
  • розповідає про значення казок у житті людини;
  • пояснює походження назв річок розкриває зміст легенд, переказів, казок.

 

 

 

 

 

 

Календарно-тематичнепланування занять факультативу

«Український фольклор та міфологія»

 (35 годин на рік, 1 година на тиждень)

5 клас

Дата проведення

Тема факультативногозаняття

Кількість годин

  1.                 

 

Про стародавніх слов’янських ідолів та богів.

 

  1.                 

 

Загальнепоняттяпро божество.

 

  1.                 

 

Вірування духів. Повітряні та земляні духи. Водяні істоти.

 

  1.                 

 

Символічні зазначення дерев, рослин, птахів, тварин.

 

  1.                 

 

Розвиток зв’язного мовлення. Твір-фантазія «Чи є у дерев душа?».

 

  1.                 

 

Язичницькі храми та ідоли.

 

  1.                 

 

Язичницькі свята та ігри.

 

  1.                 

 

Велика і прекрасна богиня, мати Всесвіту – Лада.

 

  1.                 

 

Могутній і величний бог над богами і людьми – Род.

 

  1.             

 

Ріки, озера, струмки у слов’янській міфології. Богиня Дана.

 

  1.             

 

Уособлення руйнівних сил зла в образі бога Стрибога.

 

  1.             

 

Грім і блискавка, життя і смерть в образі Перуна.

 

  1.             

 

Зимові свята та обряди наших предків. Бог Коляда.

 

  1.             

 

Новорічні пісні, колядки, щедрівки.

 

  1.             

 

Розвиток зв’язного мовлення. Конкурс на кращу художню розповідь «Новорічні вітання моїй родині».

 

  1.             

 

Значення веснянок в житті слов’ян.

 

  1.             

 

Весняні боги Леля та Ярило.

 

  1.             

 

Вічнийпошукиквіткищастяєднаннялюдини і природи у прадавньому світі Купала. Зустріч

 

  1.             

 

Купайла і Морени в купальську ніч.

 

20-21.

 

Розвиток зв’язного мовлення давні легенди про Iвана Купала Твір-мініатюра: «Квітка папороті в моїй уяві».

 

22.

 

«Свято першого врожаю у наших предків Мати врожаю -Мокоша.

 

23.

 

Дерево життя і його охоронець - бог Сімаргл.

 

24.

 

Охоронниця материнства -  Берегиня. 

 

25.

 

Давні колискові пісні. Головні герої колискових.

 

26.

 

Малі фольклорні жанри та їх розвиток. Загадки, прислів’я, приказки,скоромовки про землю, волю,  риб,  птахів і тварин.

 

27.

 

Що за диво, що за розкіш ці казки. 

 

28.

 

Чарівні та соціально-побутові казки «Жар -Птиця», «Горе».  

 

29.

 

Нечистасила в казках. «Мавка - вербинка», «Чортова перечниця».

 

30.

 

Розвиток зв’язного мовлення.  Твір-роздум «Чим вабить мене чарівний світ казки».

 

31.

 

Легенди та перекази. Чарівність га поетичність легенди «Дніпро і Десна».

 

32.

 

Легенди про походження рік,  балок,  могил і долин.

 

33.

 

Яскравий образ народного захисника у казці «Кирило Кожум'яка». 

 

34.

 

Екскурсія до місцевого краєзнавчого музею.

 

35.

 

Урок повторення та узагальнення вивченого за рік.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛIТЕРАТУРА

1.  О.Воропай. Звичаї нашого народу. Київ:  Довіра – 1991,  

2. Я.Головацький. Виклади давньослов'янських – Київ довіра легенд.  1991

3.  В.Королів. Нечиста сила – Київ Довіра – 1992

4.  Н.Котляр. Давня Русь Київ в літописах, легендах,  переказах.  Київ Наукова думка – 1986.  

5.  С.Плачинда.  Словник давньоукраїнської міфології: Київ Укр. Письмен., -   1992.  

6.  Л.Павленко.  Квіт папороті: Київ Веселка – 1990.

 7.  Українська дитяча література/в 2-х томах/Хрестоматія. – Київ:  Вища школа – 1992.

 8.  Українські перекази.  Київ:  Довіра-1992

 9.  Е.  Шмоpгун.  Забуті боги предків – Київ: Веселка – 1994.

 

ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ

1. Звичаї, обряди, святкування.

Режим доступу https://authenticukraine.com.ua/

2. Традиції та звичаї.

Режим доступу http://etno-selo.com.ua/

 

docx
Додано
30 грудня 2024
Переглядів
25
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку