Матеріали "Методи і прийоми виховання"

Про матеріал
Матеріали "Методи і прийоми виховання" рекомендую для самоосвіти педагогів та класних керівників
Перегляд файлу

Методи і прийоми виховання

з/п

Назва методу виховання

і його суть

Першовідкривачем методів виховання вважають німецького педагога Й. Ф. Гербарта. Теорію виховання збагатили російські педагоги П .П. Блонський, М. М. Пістрак, котрі рекомендували застосувати щоденне вправляння в поведінці, позакласне читання, приклад дорослих.

Поступово виникали все нові методи виховання.

Г. І. Щукіна —: методи формування суспільної свідомості, методи формування суспільної поведінки, методи стимулювання, методи самовиховання.

 Найбільш поширеним групуванням методів виховання за їх ознаками є класифікація Ю.К.Бабанського:

Методи формування свідомості учнів .

А. С. Макаренко вважав, що без щирої, переконливої, гарячої і рішучої вимоги не можна починати виховання колективу. А. С. Макаренко часто застосовував прийом паралельної дії.

 

 

 

Існуючі прийоми і засоби виховання в межах даного методу виховання

 

 

 

Прийоми:  привчання, організації суспільно корисної діяльності, використання творчої гри, змагання);

-формування моральної свідомості (етичні бесіди, диспути, розповіді, лекції);

 

 

 

 Словесні прийоми : розповідь, пояснення, бесіда, лекція, диспут; метод прикладу.

 

 

Педагогічна вимога — це процес озброєння учнів нормами поведінки. Зміст вимоги визначається моральними нормами, правилами, статутом школи, заповідями Біблії.

 

Прийом паралельної дії, тобто не прямий вплив на вихованця, а через колектив. 

Сфера застосування і значимість методу виховання( де і коли найкраще використовувати даний метод?)

 

Система методів виховання, в якій основним критерієм оцінки кожного методу була здатність слугувати формуванню особистості вихованця згідно з ідеалами суспільства.

 

 

Ефект буде помітним тоді, коли учні довіряють учителю, готові з ним співпереживати, а відповідна реакція буде очікуваною і позитивною.

 

Поставлена учням вимога повинна бути доцільною, зрозумілою і сильною, її пред'являють тоді, коли свідомість учня підготовлена до її сприймання.

 

І Методи формування свідомості особистості

 

Переконання

(вплив на свідомість, почуття й волю особистості)

 

  Метод позитивного прикладу

 

Основні методи: бесіда, лекція, диспут, зустрічі, конференції тощо

 

 

 

 

 

ІІ Методи організації діяльності і формування досвіду суспільної поведінки

 

Педагогічна вимога - пряма (характеризується такими ознаками, як позитивність, інструктивність, рішучість і проявляється у вигляді наказу, вказівки) та опосередкована (спирається на сформованість у вихованців мети, цілей, переконань і проявляється у вигляді прохання, поради, натяку 

Суспільна думка колективу.

Створення виховних ситуацій.

(спеціально створені педагогічні умови). Це можуть бути подорож, екскурсія, вечір, дискотека і т.п.

 

Висновок. Під методами виховання слід розуміти найважливіші способи взаємопов'язаної діяльності вихователя і вихованців, які спрямовані на усвідомлення школярами сутності суспільних цінностей, розвиток позитивних ставлень до них, вироблення відповідних навичок і звичок поведінки, їх корекцію і вдосконалення, підтримку розвитку індивідуального потенціалу особистості.

 

3.Розкрийте взаємозв’язок між методами формування свідомості особистості.

Ця група методів виховання охоплює методи різнобіч­ного впливу на свідомість, почуття і волю учнів з метою формування у них поглядів і переконань.

До неї належать: а) словесні методи (роз'яснення, бесіда, лекція, диспут); б) метод прикладу. їх ще називають методами пере­конування, оскільки за їх допомогою не лише розвивають доводять до свідомості учнів сутність норм поведінки, а й долають помилкові погляди й переконання, негативні прояви поведінки.

4.Виділіть специфіку прийомів педагогічного впливу.  

В арсеналі педагогічної науки існують терміни «педагогічне взаємодія» та «педагогічне вплив».Взаємодія – це узгоджена діяльність з досягненню спільних цілей та результатів, за рішенням учасниками значущої для них проблеми та завдання, суть його – співпраця дорослої та дитини у навчально-виховному процесі.Педагогічне взаємодія, співробітництво виконують роль для кожного учасника. З одного боку, педагог допомагає дітям у їх розвитку (розумовому, моральному, емоційному, фізичному тощо), а з іншого боку, діти стимулюють самовдосконалення педагога у його професійно-педагогічних та загальнолюдських якостях.

Педагог, здійснюючи педагогічну взаємодію, повинен усвідомити її суть, цілі, принципи та зміст, що реалізується у різноманітних формах виховної діяльності, вибрати способи, за допомогою яких можна вирішити поставлені педагогічні завдання. Для цього йому потрібно володіти всім арсеналом способів, прийомів, засобів педагогічного впливу.Вирізняють три основні групи методів виховного впливу: 1) методи переконання; 2) методи організації життя та діяльності учнів; 3) стимулюючі (оціночні) методи.

 

5.Порівняйте гальмуючі та творчі прийоми педагогічного впливу.

Прийоми виховання можна поділити на дві групи:

BD21297_  творчі прийоми: доброта, увага і піклування; прояв уміння і переваги вчителя; активізація прихованих почуттів; пробудження гуманних почуттів; прояв засмучення; зміцнення віри в свої сили; довір’я; залучення до цікавої діяльності;

BD21297_  гальмуючі прийоми: паралельна педагогічна дія, наказ, ласкавий докір, натяк, показна байдужість, іронія, розвінчання, прояв обурення, попередження, вибух.

Творчі прийоми передбачають виявлення педагогом доброти, уваги та піклування, які сприятимуть пробудженню й активізації прихованих гуманних почуттів учня, зміцненню його впевненості у своїх силах, залученню до цікавої діяльності. Гальмуючі прийоми постають як паралельна педагогічна дія, осуд, наказ, ласкавий докір, натяк, удавана байдужість, іронія, розвінчання, вияв обурення, попередження, вибух емоцій.

docx
Додано
23 лютого 2023
Переглядів
1221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку