Усний твір на морально-етичну тему («Бачення та розуміння краси і приваби світу»)

Про матеріал

Тема. Усний твір на морально-етичну тему («Бачення та розуміння краси і приваби світу»)

Мета: з'ясувати особливості побудови твору-роздуму, ознайомитися з вимогами до творів цього типу; повторити основні риси публіцистичного стилю;

розвивати вміння підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування;

добирати мовне оформлення, відповідне стилю і типу мовлення;

удосконалювати навички редагувати власний текст;

розвивати творчі вміння створювати власні твори в публіцистичному стилі на морально-етичні теми, виховувати почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до інших людей, толерантності.

Тип уроку: урок розвитку мовлення

Обладнання: пам'ятка «Як складати твір-роздум на морально-етичну тему», пам'ятка про моральність, словничок, мікрофон.

Епіграф: Краса врятує світ.

Ф.Достоєвський

Перегляд файлу

Урок №37

Тема. Усний твір на морально-етичну тему («Бачення та розуміння краси і приваби світу»)

Мета: з'ясувати особливості побудови твору-роздуму, ознайомитися з вимогами до творів цього типу; повторити основні риси публіцистичного стилю;

розвивати вміння підпорядковувати висловлювання темі та меті спілкування;

добирати мовне оформлення,   відповідне стилю і типу мовлення;

удосконалювати навички редагувати власний текст;    

розвивати творчі вміння  створювати власні твори в публіцистичному стилі на морально-етичні   теми, виховувати почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до інших людей, толерантності.

Тип уроку: урок розвитку мовлення

Обладнання: пам’ятка «Як складати твір-роздум на морально-етичну тему», пам’ятка про моральність, словничок, мікрофон.

Епіграф:                                                                                        Краса врятує світ.

Ф.Достоєвський

Перебіг уроку

І.   Організаційний момент

Доброго ранку, діти! Сьогодні на уроці нам знадобляться зошит, аркуш для чернетки твору, ручка, щоденник. Перевірте, щоб усе було на парті. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Написання літературного диктанту «Говорюща риба» для перевірки домашнього завдання

      Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя

Кожна людина є унікальною, неповторною. Скільки людей – стільки й світів. І пізнати людину повністю майже неможливо, бо немає людей суто позитивних чи, навпаки, негативних. Від природи люди наділені величезним потенціалом, який одні реалізують, а інші ні. Одні намагаються вдосконалити себе, світ навколо, а інші пливуть за течією. Про це ви читали у творах Емми Іванівни Андієвської.

Сьогодні на уроці, готуючись до написання твору, ми спробуємо з’ясувати, що ж таке краса, чому важливо бачити та цінувати красу навколо себе, які риси характеру потрібно в собі виховувати, а яких слід позбутися.
Матеріалом для творів на морально-етичну тему здебільшого є саме життя. Кожна людина  повинна   навчитися   спостерігати   навколишній  світ,   аналізувати   думки  і вчинки   людей  та   на   підставі   прийнятих  у   суспільстві   морально-етичних   норм  і власного досвіду робити правильні висновки.

ІV.  Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Що таке краса? Як ви розумієте це слово?

(передаю  мікрофон для висловлення учням )

Помандруємо в країну “Усної народної творчості”.

Я називаю І частину прислів’я, а ви продовжуєте

  1.                  Твори добро, і воно… обов’язково до тебе повернеться.
  2.                  Що посієш,… те й пожнеш.
  3.                  Чого собі не бажаєш… не роби й іншим. 

А чи знаєте ви, що таке мораль, етика?

Звернемось до словничка

Словничок

Мораль - це система норм і принципів поведінки людей.

Етика - норми поведінки, сукупність моральних правил.

А які моральні якості найбільше цінуються в народі? Пригадаймо (записуємо словниковий диктант в стовпчик )

Правдивість - брехня

Співчуття - черствість

Милосердя - жорстокість

Вірність - зрада

Любов - ненависть

Підберемо антоніми – слова з протилежним значенням.

На жаль, в нашому житті зустрічаються такі аморальні явища. Але я хочу, щоб вас у житті вони оминали.

Зараз прочитаємо пам’ятку «Як складати твір-роздум на морально - етичну тему»

ПАМЯТКА

  1.   Осмислити тему.
  2.    Обміркувати головну думку.
  3.   Дібрати відповідний фактичний матеріал та систематизувати його.
  4.    Створити текст.
  5.    Відредагувати.

Роботу над твором на морально-етичну тему, як і над будь-яким учнівським твором, слід розпочинати з осмислення запропонованої вчителем (або самостійно вибраної) теми. Потрібно з'ясувати, що саме потрібно сказати або написати, щоб розкрити тему, що для розкриття теми є найголовнішим, що менш важливим, але все ж бажаним, від чого слід відмовитись через несуттєвість.
Після цього потрібно обміркувати головну думку майбутнього твору — висновок, який має випливати з усього сказаного чи написаного.
Наступний етап роботи над твором — це добір відповідного фактичного матеріалу та його систематизація. Джерелами фактів для розкриття теми може стати досвід автора майбутнього твору, інформація, одержана ним від учасників або свідків певних подій, дані з підручників, або те, що у вигляді фольклорних творів зберігає народна пам'ять чи увиразнює твір мистецтва.
Систематизувати матеріал найкраще у вигляді плану твору. Твір традиційно має такі структурні елементи, як вступ, основна частина та кінцівка (висновок). Склавши на чернетці план твору, можна перейти до наступного етапу роботи — створення тексту.

Ознайомтеся з особливостями творів-роздумів на морально-етичні теми:
а)  в основі лежить з'ясування проблем моралі;
б)  матеріалом для творів є саме життя — навколишній світ, вчинки і дії людей;
в)  композиційно такі роботи оформляють як звичайні твори-роздуми: вступ,
теза, докази, висновок.
Підготовка до  роботи над твором.
зверніться до записаних моральних якостей. Хто із знайомих вам людей, історичних осіб та літературних героїв є взірцем для вас? Чому? Ви можете наводити приклад цих людей у вашому творі.

Схема   побудови   твору
I.      Вступ.
II.     Теза.
III.    Аргументи: 1. 2. 3.
ІV.    Приклади.
V.     Висновки.

У творі ви можете використовувати такі звороти: я вважаю, на мою думку, тому що, через те що, отже, таким чином.

Читання вчителем прикладу твору.

Складання плану.

Написання чернетки твору.

Перевірка складених творів.

Зачитування та оцінювання їх.

Підсумкова бесіда вчителя

Хочу сказати, що знання, які ви здобули на уроці - важливі, потрібні, але найважливіше - духовний світ людини. Бо людську особистість визначає її духовний зміст. «Не вбий, не вкради, люби ближнього, шануй батька й матір». Від цих істин відмовитись не можна. Бо якщо ж таке станеться, то людства уже не буде. А виживання людства - це і є виживання людської моралі й духовності.

ЗАПАМЯТАЙ

Морально те, що служить на користь моєму Я. Це - мораль дикості.

Морально те, що обслуговує коло, до якого Я належу. Це - мораль варварства.

Морально те, що йде на користь усьому людству. Це - загальнолюдська мораль. Тож будьмо високоморальними людьми!

 

Чи покращився ваш настрій?


VI. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи

Повторити с.78-120

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Приклад твору

           Що таке краса? Напевно, кожен із нас хоча б раз замислювався над цим питанням. На мою думку, однозначної відповіді бути не може: у кожного свої цінності, а тому - й розуміння світу. 

           Краса - дещо непідвладне людині: ми не можемо доторкнутися до неї, відчути її аромат або побачити колір. Ми лише відчуваємо її тонкими вібраціями душі. Проте вона необхідна людству. Лише на мить уявіть: усе навкруги потворне та мерзенне. Як би ми жили у такому світі, де ніщо не тішить око? Це, на мою думку, неможливо. Мені подається вислів Джека Лондона: «Краса вже існувала у Всесвіті до людини. Краса залишиться у Всесвіті, коли людина загине, але не навпаки».  Наше життя підкорюється красі, а тому дуже важливо вміти бачити її.
Ми звикли не цінувати те, що маємо, не розуміти, як це важливо для нас.

Я вважаю, потрібно слідувати пораді італійського письменника Олександро Д'Авенія: «Шукати красу всюди, де тільки можна її знайти, і дарувати її тим, хто поруч з тобою».     

        Отже, лише тоді, коли ми навчимося бічити прекрасне на Землі, ми побачимо прекрасне всередині нас, у наших душах та серцях.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
17687
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку