В процесі організації самостійної діяльності учнів на уроках удосконалюється здатність учнів формулювати думки і робити висновки, розвивати свої творчі здібності, обґрунтовувати, доводити те або інше положення.
Тема уроку: Перпендикулярність площин
Об'єкт математики настільки серйозний,
що слід не пропускати нагоди зробити
його трохи цікавішим
Б. Паскаль
Оціночна картка роботи на уроці учня
Бліц- опитування (0-4,5) |
Робота в групах (0-6) |
Задача за малюнком (0-2,5) |
Фронтальне опитування та поточні відповіді (0-6) |
Самостійне розв’язування задачі (0-3) |
Всього (0-22) |
|
|
|
|
|
|
Актуалізація опорних знань
Взаємне розміщення двох прямих у просторі |
||||||
|
|
|
|
|||
Взаємне розміщення прямої і площини |
||||||
|
|
|
||||
Взаємне розміщення двох площин у просторі |
||||||
|
|
|||||
Бліц-опитування - аналіз розміщення прямих і площин у просторі за готовими рисунками (за кожну правильну відповідь 0,5 бали)
Мотивація вивчення теми
Проблемне запитання: Наведіть приклад перетину площин у кабінеті. Як на вашу думку розміщенні дані площини? А як перевірити, що дані площини перпендикулярні?
Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
Опорний конспект
Поняття перпендикулярних площин |
||
Дві площини, що перетинаються, називаються перпендикулярними, якщо третя площина, проведена перпендикулярно до лінії перетину цих площин, перетинає їх по перпендикулярних прямих. |
|
α β, бо площини α і β перетинаються по прямій с, площина γ, перпендикулярна до с, перетинає α і β по прямих а і b, які перпендикулярні.
|
Ознака перпендикулярності площин |
||
Якщо площина проходить через пряму, перпендикулярну до другої площини, то ці площини перпендикулярні. |
|
Дано: , , , , Довести: Доведення: Нехай і перетинаються по прямій с, а пряма с перетинається з в точці А. Через точку А в площині проведемо пряму а, . Через і проведемо площину , отже, . Оскільки , то . |
Властивість |
||
Якщо пряма, що лежить в одній із двох перпендикулярних площин, перпендикулярна до лінії їх перетину, то вона перпендикулярна й до другої площини. |
|
, α перетинає β по прямій с і (а лежить у β), то |
Опорні факти |
||
Будь-яка площина, що перпендикулярна до лінії перетину двох перпендикулярних площин, перетинає їх по перпендикулярних прямих. |
|
, α перетинає β по прямій с, γ перетинає α по а і γ перетинає β по , причому , то |
Якщо в площині є хоча б одна пряма, перпендикулярна другій площині, то ці площини взаємно перпендикулярні. |
|
, то . |
Якщо кожна з двох площин, що перетинаються, перпендикулярна до третьої площини, то лінія перетину перших площин перпендикулярна до третьої площини. |
|
і перетинаються по прямій с, , , то . |
Зверніть увагу! |
||
Щоб через пряму, що не лежить у деякій площині, провести площину, перпендикулярну даній, треба із довільної точки заданої прямої опустити перпендикуляр на площину і через цей перпендикуляр провести площину. Одержана площина буде перпендикулярною до даної. |
||
Усі прямі, що перпендикулярні заданій площині, і перетинають деяку пряму, лежать в одній площині, перпендикулярній даній площині. |
||
Якщо дві площини перпендикулярні, то пряма, яка є перпендикулярною до однієї із цих площин і проходить через їх спільну точку, обов’язково буде лежати в другій площині. |
||
Через точку поза площиною можна провести безліч площин, перпендикулярних до цієї площини. (Але всі вони пройдуть через перпендикулярну до цієї площини пряму, яка проходить через дану точку.) |
Ось і відповідь на поставлену проблему
Висновок: щоб обґрунтувати перпендикулярність двох площин, треба з
найти в одній із них пряму, перпендикулярну до лінії перетину площин.
Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у розглянутому матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ
Група 1 |
1. |
Наведіть два приклади моделей перпендикулярних площин із оточення. |
|||||
2. |
Дано дві перпендикулярні площини і та пряму с, яка перпендикуляр-на до площини . Укажіть, які з тверджень правильні, а які - ні . |
||||||
а) пряма с обов'язково належить площині |
б) пряма с може бути паралельною площині |
в) якщо пряма с належить площині , то вона паралельна лінії перетину площин і |
г) будь-яка площина, яка містить пряму с, перпендикулярна до площини . |
||||
Група 2 |
1. |
Покажіть на моделі прямокутного паралелепіпеда перпендикулярні грані (площини). |
|||||
2. |
Дано зображення куба . Укажіть площини, які перпендикулярні до площини: а) АВС; б) ; в) ) |
||||||
Група 3 |
1. |
На двох перпендикулярних площинах вибрали по прямій. Чи може статися, що ці прямі: |
|||||
а) паралельні |
б) перетинаються |
в) мимобіжні |
|||||
2. |
АВСD - квадрат, Запишіть площини, які перпендикулярні: а) до площини SАВ; б) до площини SАD; в) до площини SВС; г) до площини АВС; д) до площин SАВ і АВС. |
||||||
Група 4 |
1. |
Як на практиці встановити, чи перпендикулярна площина стіни до площини підлоги? |
|||||
2. |
Чи правильні твердження: |
||||||
а) через точку, взяту поза площиною, можна провести площину, перпендикулярну до цієї площини, і притому тільки одну; |
б) якщо площина перпендикулярна до даної площини, то вона перпендикулярна і до довільної прямої, паралельної цій площині? |
||||||
Група 5 |
1. |
Дано куб . Враховуючи, що ребра куба, які виходять з однієї вершини, попарно перпендикулярні, укажіть серед наведених тверджень правильні: |
|||||
|
|
|
|
||||
2. |
Скільки площин, перпендикулярних до даної площини, можна провести через точку поза площиною? |
||||||
А) одну |
2) безліч |
3) три |
4) жодної |
||||
Задача. З точок P і Q, які лежать на двох взаємно перпендикулярних площинах, проведено перпендикуляри PH і QC на пряму перетину площин α і β. Знайдіть довжину відрізка PQ, якщо PH=6 см, QC =7 см, HC=6 см.
Розв’язання.
Оскільки α β, РН α , РНс, то … β , звідси … HQ. Тоді ∆PHQ – … .
На площині β ∆QСH – прямокутний, оскільки QC … , то QC … .
З ∆QСH: HQ2= QС2 + HС2=49+36=85.
З ∆РHQ: РQ2= РН2 + HQ2=36 +85 =121. Враховуючи, що РQ>0, РQ =11 см.
Відповідь: 11см
Узагальнення й систематизація знань
Задача. Площини квадратів АВСD і АВ1С1D перпендикулярні. СD = см. Обчислити відстань між точками С і С1.
Підведення підсумків уроку
Рефлексія
- Яке враження у Вас склалося? (Сподобалося - не сподобалося)
- Який настрій після уроку? (Радісний - сумний)
- Яке самопочуття? (Втомився - не втомився)
- Яке ставлення до вивченого матеріалу? (Зрозумів - не зрозумів)
- Яка твоя самооцінка після уроку? (Задоволений - не задоволений)
- Оціни свою активність на уроці. (Старався - не намагався).
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Таблиця переводу отриманих балів
Набрані бали |
22-21 |
20-19 |
18-17 |
16-15 |
14-13 |
12-11 |
10-9 |
8-7 |
Оцінка |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
Повідомлення домашнього завдання
І. Теоретична частина
Вивчити за опорним конспектом
ІІ. Практична частина
№1о. Площина α перпендикулярна до прямої b, а пряма b перпендикулярна до площини φ. Яке взаємне розміщення площин α і φ?
А |
Б |
В |
Г |
паралельні |
перпендикулярні |
інша відповідь |
паралельні або перетинаються |
№2о. На рисунку зображено куб ABCDA1B1C1D1. Укажіть пряму, перпендикулярну до площини A1D1CB.
А |
Б |
В |
Г |
Д |
DD1 |
AB |
B1C1 |
DC |
AB1 |
№3*. Відстані від точки М до кожної з двох перпендикулярних площин пропорційні числам 2 і 3. Знайдіть ці відстані, якщо точка М віддалена від лінії перетину площин на 2 см.
Якщо ти пропустив урок …
1. |
αβ. Як можуть бути розташовані пряма а і площина β, якщо: а) пряма а паралельна площині α; б) пряма а належить площині α; в) пряма а перпендикулярна до площини α; г) пряма а і площина α перетинаються, але вони не перпендикулярні? |
|
2. |
α β. Як розташовані площини β і γ, якщо: а) площини α і γ перпендикулярні; б) площини α і γ паралельні; в) площини α і γ перетинаються, але вони не паралельні? |
|
3. |
Відміть «+» правильні твердження, «-» - неправильні |
|
3.1 |
Через будь-яку пряму можна провести площину, перпендикулярну до заданої. |
|
3.2 |
Якщо пряма паралельна одній з двох перпендикулярних площин, то вона перпендикулярна й до другої. |
|
3.3 |
Якщо дві площини перпендикулярні до третьої, то вони можуть бути паралельними. |
|
3.4 |
Якщо дві площини перпендикулярні до третьої, то вони перпендикулярні між собою. |
|
3.5 |
Якщо пряма перетинає одну з двох перпендикулярних площин, то вона перетинає й другу |
|
3.6 |
Якщо площина перпендикулярна до заданої площини, то вона перпендикулярна і до будь-якої прямої, паралельної цій площині. |
|
3.7 |
Площини вертикальних діагональних перерізів куба є взаємно перпендикулярними. |
|
3.8 |
Якщо пряма паралельна одній з двох перпендикулярних площин, то вона паралельна і другій. |
|
3.9 |
Через точку, взяту поза площиною, можна провести площину, перпендикулярну до цієї площини, і причому тільки одну. |
|
3.10 |
Якщо пряма паралельна одній з двох перпендикулярних площин, то вона лежить в другій площині. |
|
3.11 |
Якщо дві площини перпендикулярні до третьої, то вони не можуть перетинатися. |
|
3.12 |
Якщо площина і пряма перпендикулярні до однієї й тієї самої площини, то вони паралельні між собою. |
|
3.13 |
Якщо дві площини перпендикулярні до третьої площини, то пряма їх перетину також перпендикулярна до тієї самої площини. |
|
3.14 |
Через перпендикуляр до заданої площини можна провести єдину площину, перпендикулярну цій площині. |
|