Розробки уроків з української мови у 1 класі.

Про матеріал

Уроки української мови у 1 класі , методи і методичні прийоми , наочні засоби.

Перегляд файлу

               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Матеріали

з досвіду роботи (розробки уроків)

вчителя початкових класів

Квітневського ліцею Варковицької сільської ради Дубенського району Рівненської області

Абрамчук Галини Миколаївни

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Уроки                                                          української мови у 1 класі

 

п/п

Тема уроку

Тип уроку

Методи і методичні прийоми

Наочні засоби

1

Звуки [л],[л']. Позначення їх буквами «Л»,«л» (ел).

Урок засвоєння нових знань.

Групова робота зі звуковими моделями слів-відгадок, робота з підручником, звуко-буквеною таблицею, таблицею утворення буквосполучень.

Звукові фішки, вирізані й розфарбовані як осіннє листя аркушики з написаними на них буквами і звуковими моделями слів-відгадок до загадок про тварин, малюнки-зображення тварин, звуко-буквена таблиця, таблиці для читання.

2

Закріплення знань про звукові значення букв «Л, «л».

Урок закріплення знань.

Групова робота зі  словами, робота з підручником, зошитом, бесіда за змістом тексту.

Предметні малюнки, звукові фішки, каса букв.

3

Закріплення знань про букви «Д», «д» (де), звуки [д],[д'].

Урок - казка

Гра «Склади слово», робота з складовою таблицею, підручником. Утворення звукових моделей слів, читання ланцюжком.

Каса букв, звукові моделі, картки – склади, предметні малюнки, об'ємні м'які іграшки.

4

Звуки [з],[з']. Позначення їх буквами «З», «з» (зе)

Урок засвоєння нових знань

Гра «Зачаровані картки», робота з підручником, зошитом, побудова звукових моделей слів, лексична робота, бесіда за змістом тексту.

Каса букв, фішки для побудови звукових моделей, предметні малюнки, картки зі схемами, сигнальні картки.

 

 

 

Урок 1

Тема. Звуки [л],[л']. Позначення їх буквами «Л», «л» (ел).

Очікувані результати.

 Ознайомити дітей з буквами «Л», «л» (ел) та її звуковими значеннями. Закріпити уміння розрізняти функціональне значення звука і букви. Виробляти навички звуко-буквеного аналізу слів.

Обладнання. Звукові фішки, вирізані й розфарбовані як осіннє листя аркушики з написаними на них буквами і звуковими моделями слів-відгадок до загадок про тварин, малюнки-зображення тварин, магнітофон і аудіозапис «Дитина в лісі», звуко-буквена таблиця, таблиці для читання.

Форми і методи роботи. Робота зі звуко- буквеною таблицею, проведення гри «Влови звук», групова робота зі звуковими моделями слів-відгадок, утворення буквосполучень за таблицями.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

                     Хід уроку

І.Організація класу.

- Ви чуєте – дзвіночок заливається?

Це значить, що урок вже починається.

А провести його нам допоможе світ природи.

ІІ. Систематизація та закріплення вивченого матеріалу.

 Робота зі звуком і буквою.

На дошці прикріплені листочки, на яких написані вивчені на попередніх уроках букви, а на зворотньому боці – звукові моделі до слів-відгадок.

-         Бачите на дошці осінні листочки? А що на листочках? (Букви).

-         Назвіть звуки, які ми позначаємо цими буквами. (Відповіді учнів).

-         Яка різниця між буквами і звуками?

-         У які два букети можна зібрати ці листочки? одному будуть букви, що позначають голосні, а в другому-приголосні звуки.)

-         Чим голосні звуки відрізняються від приголосних?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Артикуляційно-слухові спостереження.

-         Підкажіть слівце:

Під горою хвойний…(ліс).

В тому лісі хитрий… (лис).

- Побудуйте звукову модель першого слова.

- Який перший звук?

- Яке друге слово? Побудуйте його звукову модель.

Гра «Влови звук».

-         Сплесніть у долоні, коли почуєте звуки [л] або [л'].

Лось і лосенятко з ним.

Ліс для лосів – рідний ліс.

В ліс прийшла чарівна осінь,

Лист летить на спину лосям.

Висновок. Звуки [л],[л'] на письмі позначаються буквою л.

Робота зі звуко-буквеною таблицею.

-         Де ж у нашій таблиці має розміститися літера л?

-         Повторимо все, що ми з’ясували: буква л на письмі позначає два звуки – твердий [л] і мякий [л']. Ці звуки приголосні, дзвінкі, непарні.

Робота зі загадками і зображеннями тварин.

- Впізнайте, про кого із зображених на малюнках тварин ці загадки.

. Хто на своїй голові ліс носить? (Олень.)

.Не лікар, а дерево лікує. (Дятел.)

.Це звіря живе у лісі,

Ласує на горісі,

Як намисто оченята.

Хто це,спробуй відгадати!

(Білка.)

. Шия довга й ніжна

Пір’я білосніжне.

Крилами тріпоче,

Радісно гелгоче .

(Лебідь.)

.Хто свого гнізда не має,

Яйця іншим підкладає

Та у лісі в холодку

Все кує: «Ку-ку, ку-ку»?

(Зозуля.)

-         Кого ми ще не називали? Це…(іволга).

-         До яких двох класів ми розподілили б цих тварин у лісовій школі? ( До класу птахів і класу звірів.)

-         Хто зайвий серед птахів? (Дятел, бо це зимуючий птах, а решта – перелітні.)

Групова робота зі звуковими моделями слів- відгадок.

-         Хто з тварин який листочок знайшов?

Учні по черзі зривають з дошки листочки, на зворотньому боці яких зображено звукові моделі слів – відгадок. Потім командою визначають приховану у звуковій моделі назву тварини.

Фізкультхвилинка

-         Уявімо себе листочками.

Діти танцюють і співають.

Падає, падає листя –

Вже у саду листопад.

Жовті, червоно-вогнисті

Тихо на землю летять.

-         Полетіли, полетіли,

А дітлахи за парти сіли.

ІV. Застосування набутих знань.

Робота із зошитом.

Робота за малюнком.

-         Знайдіть справа вгорі малюнок.

-         Впізнали звіра? Хто це? (Лис)

-         Який у нього настрій?

-         Які почуття переповнюють лиса?

-         Погляньте на дерева. Який це ліс? (Хвойний)

Робота з друкованим текстом.

Учитель читає вірш «Ліс».

- Послухайте і скажіть, чи відповідає малюнок тому, про що говориться у віршику.

- Чи все правильно зобразив художник? Що б ви домалювали?

- Як звали лиса?

- Як він ставився до лісу?

- А коли прокидався лис Микита?

- Ми теж підемо до лісу. Подивимося, хто під час прогулянки збере найбільше літер л.

Звучить аудіозапис «Дитина в лісі». Учні знаходять і обводять у словах тексту букву л.

 

 

 

Утворення буквосполучень за таблицями.

а            у         а              у         а                а

и            і         и               і         и                и

о      л    о         о     лв     о         о    мл       о

і             и         і               и         і                 і

у            а         у               а         у                у

 

        а        о       у       і      и

м     ма     мо            мі    ми

н     на              ну    ні     ни

в     ва      во     ву            ви

л     ла      ло     лу    лі 

 

Читання слів із дошки.

-         Зараз ви дізнаєтесь, хто іще побував в осінньому лісі.

Інна

Ліна

Ніна

Ніла

Наум
Іван

 

-         Чому всі ці слова написані з великої літери?

Читання тексту з дошки.

Он малина. У Ніли малина. Іван і Наум ловили линів.

 

Проказування чистомовки.

Лю-лю-лю – природу дуже я … (люблю),

Су-су-су – я збережу її… (красу).

 

V. Підсумок уроку.

- З якою новою буквою ми ознайомилися?

- Які звуки вона позначає? Дайте їм характеристику.

- Повторіть чистомовку.

 

 

 

Урок 2

Тема.  Закріплення знань про звукові значення букв «Л», «л».

Очікувані результати.

 Закріплювати вміння читати склади і слова з буквою «ел», вчити читати речення і зв’язні тексти з вивченими літерами; вдосконалювати навички звукового та звуко – буквеного аналізу слів.

Обладнання. Предметні малюнки, звукові фішки, каса букв.

Форми і методи роботи. Проведення гри «Розплутай слова», орфоепічні вправи: промовляння чистомовки, скоромовки, бесіда за змістом тексту, групова робота зі словами.

Тип уроку. Урок закріплення знань.

 

                                            Хід уроку

 

І. Повторення вивченого.

1. Фронтальне опитування.

- Яку букву вивчали на попередньому уроці?

- Які звуки позначає ця буква? Назвіть слова з цими звуками. Пригадайте вивчений вірш.

2. Орфоепічні вправи.

Промовляння скоромовки. Зіставлення звуків [л]-[л'].

 

На узліссі довелося наполохать Лесі лося.

Лось – у ліс, а з лісу – лис.

 

3. Звуко - складовий аналіз слів Леся, лось. Побудова звукових моделей.

4. Гра «Розплутай слова»

МА       МИ       ЛИ

НА        МО       ЛО

ВА         ЛА        НИ

   Учні складають слова, з’єднавши стрілкою склади. З окремими словами складають речення. Графічно їх зображають.

 

МО                ЛА

ЛА                 СІ

МА                ВА

ЛО                 НИ

 

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Оголошення теми і мети уроку.

На дошці – предметні малюнки: м’яч, машина, лялька, повітряний змій, робот.

-         Назвіть предмети. Як назвати їх одним словом? Які іграшки є у вас? Як ви ставитесь до своїх іграшок?

 Сьогодні навчимося читати текст про те, як треба доглядати іграшки.

  1. Коротка бесіда за ілюстрацією в «Букварі»

-         Кого бачите на подвір'ї?  Що вони роблять? Як ставляться дівчатка до своїх іграшок?

  1. Групова робота зі словами.

-         До слів Ліна, Ніла, лила підібрати звукові моделі.

ІІІ. Фізкультхвилинка.

   Промовляння чистомовки з імітацією відповідних рухів.

 

Ла-ла-ла – воду лила,

Ло-ло-ло – ідемо в село,

Лу-лу-лу – ідемо по селу,

Ли-ли-ли – липку полили,

Лі-лі-лі – рученьки малі.

 

ІV. Робота над текстом в «Букварі».

1. Самостійне напівголосне читання.

2. Читання учнями по одному реченню.

- Прочитайте перше речення. Яке слово треба додати? Про що дізналися з першого речення? Прочитайте друге речення. Що робила Ліна? Прочитайте третє речення. Яке слово треба додати? Про що дізналися?

3. Читання хором.

4. Вибіркове читання.

    - Прочитайте речення про те, що робила Ліна. А що робила Ніла?

V. Читання тексту з дошки.

 

Інна і Ліна малі.

Вони мили _____.

 

VІ. Розгляд предметів особистої гігієни.

На дошці – предметні малюнки: гребінець, зубна щітка, зубна паста, рушник, портфель. Учні називають предмети, вилучають зайвий. Засвоюють правильні назви зображених предметів. Вчитель нагадує про необхідність дотримуватися правил особистої гігієни, зачитує уривок з казки К.Чуковського «Мийдодір».

VІІ. Робота в зошиті «Супутник Букваря. Від А до Я».

  1. Написання друкованими літерами слів.
  2. Утворення і читання слів з розрізнених складів (малина, мало, мило, лимони, мова; носили, новина, сивина, лини, нива).
  3. Розвиток мовлення «З якої це казки?»
  4. Вивчення скоромовки.

VІІІ. Підсумок уроку.

-         Про кого ми сьогодні читали? Чи можна назвати дівчаток охайними? Назвіть предмети особистої гігієни.

-         Послухайте і відгадайте загадку, запам’ятайте слова, в яких є звуки [л],[л'].

 

Мию, мию без жалю,

Мию там, де брудно.

Цю роботу я люблю,

        Та від неї худну.   (Мило)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 3

Тема. Закріплення  знань про букви «Д», «д» (де), звуки [д], [д'].

Очікувані результати.

 Закріпити вміння учнів виділяти у словах звуки [д], [д'], чітко вимовляти їх перед глухими приголосними та в кінці слова, виконувати звуко –буквений аналіз; формувати навички читання слів та речень з новою буквою; продовжити роботу над скоромовками, чистомовками.

Обладнання. Каса букв, звукові моделі, картки- склади, предметні малюнки, об'ємні м'які іграшки.

Форми і методи роботи. Читання слів, складів, проведення гри «Склади слово», написання звукових моделей слів, читання ланцюжком.

Тип уроку. Урок – казка

 

                         Хід уроку

І. Організація класу.

Вчитель. Доброго ранку, діти!

Діти. Доброго ранку Вам!

          Доброго ранку нам!

          Доброго ранку всім!

Вчитель. На місця прошу сідати, час урок розпочинати.

 

ІІ. Колобок.

Сьогодні до нас на урок завітала казка. Відгадайте її назву.

Я по засіку метений,

Я на яйцях спечений.

Я від баби втік, я від діда втік… («Колобок»)

 

Ви впізнали цього симпатичного казкового героя? Ось він. (Ставить м'яку іграшку).

І. Повторення вивчених букв.

-         Поклала бабуся Колобка на підвіконня, а він – скік на призьбу і покотився по доріжці. Дивиться, на доріжці букви лежать, плачуть, а піднятися не можуть. Хотів Колобок підняти їх, а букви сердяться, бо не знає Колобок, як вони називаються. Допоможемо йому!

(Діти підходять по черзі, беруть вивчені букви на картках і ставлять на набірне полотно).

-         Які звуки позначають ці букви?

-         Чим відрізняються букви від звуків?

(Звуки – чуємо і вимовляємо, букви – бачимо і пишемо, читаємо)

2. Читання слів, складів.

- Букви, як виявилося, дружили між собою. Деякі були подружками, вони бралися за руки і ставали вряд, і разом утворювали склади. Прочитаємо їх.

 

МА        ОМ       СІ        ЛІС

 

ІІІ. Зустріч із Зайчиком.

Вчитель. Покотився Колобок далі, а назустріч йому Зайчик.

-         Колобок, Колобок, я тебе з’їм.

-         Не їж мене, Зайчику, давай краще пограємося в гру «Склади слово». Ти кажи слово, а я його складу із літер.

Діти, ви йому допоможете?

 

КІТ, ДІМ, ДИМ, СОВА, ДРОВА, ДАНИЛО

 

Гралися Зайчик з Колобком весело, і Зайчик загадав Колобку ще одну загадку на увагу.

-         Зі слів втекли букви. Потрібно їх повернути на місце.

 

В…ка, Ві…алик,  Мар…на, Де…ис, І…ан

 Попрощалися Зайчик із Колобком, і покотився Колобок далі.

ІV. Зустріч з Вовком.

Котиться Колобок далі, а назустріч йому Вовк.

-         Колобок, Колобок, я тебе з’їм!

-         Не їж мене, Вовчику – братику, я тобі чистомовку розповім з буквою «де»!

Дибали діди – ди-ди-ди.

Дениско іде – де-де-де.

Весела хода - да-да-да.

Човен на воді – ді-ді-ді.

На річку піду – ду-ду-ду.

Швидше йди сюди – ди-ди-ди.

 

-         А зараз з дітками розкажемо тобі скоромовку.

Ми носили воду в ситі,

Та дерева не политі.

Воду в ситі не носити,

Саду ситом не полити.

 

   Похвалив Вовк Колобка і запропонував розм'яти м'язи, щоб легше подорожувалося.

V. Фізкультхвилинка

А тепер всі дружно встали:

Будемо робити вправи.

Руки – вгору, руки – вниз,

І легесенько прогнись.

 

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали

Раз присіли, другий – встали.

 

Всі за парти посідали,

Вчитися знову почали.

 

VІ. Зустріч з Ведмедиком.

Котиться веселий Колобок далі, а назустріч йому Ведмідь.

-         Колобок, Колобок, я тебе з’їм!

-         Не їж мене, Ведмедику, я тобі допоможу завдання домашнє виконати.

-         Гаразд! Учителька Мудра Сова дала мені важке завдання: відгадати загадки і написати під словами – відгадками звукові моделі.

-         Не журися, Ведмедику, нам допоможуть наші друзі – першокласники!

-         Діти, допоможемо? Згадайте, які є звуки?

-         Які звуки позначаємо однією рискою?

-         Які двома рисочками?

-         Які крапочкою?

 

Цілий день працює в гаї,

Діловито дзьобом б’є.

Він не цвяхи забиває,

А комашок дістає.

                               ( Дятел)

Спішить сюди кожен,

Любить його кожен.

Добре жити в нім,

Бо це ваш …

                            (дім)

На будинку із труби

В небо линуть пуху клуби

                             (Дим)

 

   Подякував Ведмедик Колобкові за допомогу, і покотився Колобок далі.

 

VІІ. Зустріч з Лисичкою.

    Аж назустріч виходить хитра, довгохвоста… (лисичка).

-         Що каже Лисичка Колобкові?

-         Що відповідає Колобок?

-         А Лисичка була дуже хитра, вона й говорить: «Гарно, Колобочку, ти співаєш, але я все одно тебе з’їм, бо з моїм завданням ти не впораєшся!

-         А мені допоможуть діти!

  1. Читання ланцюжком тексту «Парк на пустирі».
  2. Гра «Знайди речення».
  3. Відповіді на запитання до тексту.
  4. Розвиток мовлення, бесіда про бережливе ставлення до природи.
  5. Уявний словесний малюнок майбутнього парку.

VІІІ. Підсумок уроку.

-         Діти, сподобався вам Колобок?

-         Сподобався він і Лисичці – сестричці, тому що був мудрим, тому, що мав гарних друзів – помічників, тому й відпустила Лисичка Колобка. А Колобок запитує, що робили сьогодні на уроці? І запрошує всіх заспівати гарну пісеньку про друзів.

 (Діти виконують пісню).

 

Урок 4.

Тема. Звуки [з], [з'].  Позначення їх буквами «З», «з» (зе).

Очікувані результати.

 Ознайомити учнів з буквою «З»  (зе), її назвою та звуковим значенням; вчити дітей правильно артикулювати звуки [з], [з']; вправляти в читанні складів та слів з буквою «зе»; збагачувати активний словник учнів.

Обладнання. Каса букв, фішки для побудови звукових моделей, предметні малюнки, картки зі схемами, сигнальні картки.

Форми і методи роботи. Проведення гри «Зачаровані картки», написання звукових моделей слів, читання складів, «драбинки» слів.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

                                                 Хід уроку

І. Повторення вивченого.

1. Промовляння скоромовок, вивчених на попередньому уроці.

2. Звуко – буквений аналіз слів: Дмитро, Діана.

3. Гра «Зачаровані картки».

- Діти, злий чарівник зачарував слова. Допоможіть їх відновити. Верхня ( або нижня) частина карток захована за смужкою паперу.

 

ДІД      САД      ДЕРЕВО

                               

 

                                                                     (дід, сад, дерево)

  1. Складання речень.

-         Складіть речення зі словами, визволеними від злих чар.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Виділення звуків [з], [з']. 

а) Зима морозяна надворі,

    замети білі на землі.

    Санчата на ставок з розгону

     Скотились весело з гори.

б) Зроду рук своїх не має,

     а узори вишиває.  (Мороз)

2.  Артикуляція звуків[з], [з'], визначення їх за звучанням.

а) Зіставлення звуків [з]- [с], [з']- [с'].  

Учні повторюють за вчителем:

за – са, зу –су, зи – си, зі – сі, зе – се, зо – со.

б) «Повтори останній склад».

Вчитель:                              Учні:

Вибігла коза -                      за-за-за.

Поїхали вози -                     зи-зи-зи.

Випасли козу -                     зу-зу-зу.

Ведмідь у тайзі -                  зі-зі-зі.

 

3. Підбір слів зі звуками [з], [з'] в різних позиціях.

Зіна                        коза                          віз

заєць                      візок                         мороз

зошит                     казочка                    низ

зебра                      бузок                        раз

зірка                       ковзани                    таз

 

  1. Звуковий аналіз слів: «Зіна», «ковзани».
  2. Гра «Впіймай звук».

Вчитель читає віршик, а учні піднімають сигнальні картки, якщо у слові є звуки [з], [з'].

Пані зебро, де ви йдете?

Пані зебро, що несете?

-         Несу зайчика малого,

Заболіла ніжка в нього.

ІІІ. Фізкультхвилинка, виконання вправ під музику.

ІV. Ознайомлення з буквою «З» (зе).

1. Показ букви «З» (великої і малої).

Аналіз букви, порівняння великої і малої літер, порівняння з іншими буквами, запам’ятовування місця в касі.

  1. Вивчення віршика.

На осоння змій повзе,

вигнувсь він, як буква «З».

Буква «З», як цифра 3.

Щоб завчити повтори!

V. Робота в зошиті «Супутник Букваря . Від А до Я».

1. Побудова звукових моделей слів: «зошит», «віз», «зірка».

2. Написання друкованих літер «З» і «з».

3. Утворення, читання складів; «драбинка» слів.

4. Читання тексту з пропущеними літерами.

VІ. Робота за «Букварем».

  1. Читання складів, слів із зіставленням звуків [з]- [с], [з']- [с'].  
  2. Читання колонок слів. Лексична робота.

-         Прочитайте пари слів. Що ви помітили?

-         Що змінилося? Чому?

  1. Звуко – складовий аналіз слів: морозиво, ковзани.
  2. Читання та тлумачення фразеологізмів.
  3. Робота над текстом «Весела зима».

а)Слухання тексту.

б) Вправляння у читанні «важких» слів. Словникова робота.

 

настала                                        візерунками

прикрасив                                   ковзанку

замурував                                    морозна

посадив                                        повезло

в) Читання тексту учнями.

г) Читання на увагу.

д) Розгляд ілюстрації до тексту. Добір підпису.

е) Читання та заучування скоромовки.

6. Гра «Віднови речення».

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку.

doc
Пов’язані теми
Українська мова, 1 клас, Розробки уроків
НУШ
Інкл
Додано
12 березня
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку