Календарно-тематичний план з трудового навчання
9 клас.
Об’єкт проєктної діяльності STEAM-проєкт
Упорядник: Філіппова О.І., учитель трудового навчання
Білицької ЗОШ І-ІІІ ст.№ 9
Добропільської міської ради
Рецензент: Василенко Т.А., методист відділу освіти
Добропільської міської ради
Календарно-тематичний план з трудового навчання 9 клас. Об’єкт проектної діяльності STEAM-проект №1: обладнання зони відпочинку на вулиці, в школі, вдома.
При розробці календарно-тематичного плану використано «Оновлену навчальну програму з трудового навчання для 5-9 класів», затверджену Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 та інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в закладах середньої освіти навчальних предметів у 2018-2019 н.р. Рекомендовано для класів, що не поділяються на групи.
ПЕРЕДМОВА
STEAM-освіта вчить дитину жити в мінливому сучасно-технологічному світі. Випускники, які виховуються за такою системою здатні до самоосвіти, дослідницької, аналітичної роботи, критичного мислення, стають лідерами в соціумі. STEAM-освіта – це комплексний міждисциплінарний підхід із проектним навчанням. У STEAM-проекті інтегруються різні навчальні предмети: технології, математика, інформатика, хімія, фізика, географія, мистецтво, основи здоров’я, українська мова. Залученням учнів до STEAM-проектів сприяє досягненню мети базової загальної середньої освіти.
Тема: (STEAM-проект № 1)
«Твори, грай – і отримуй задоволення у процесі»
Рекомендований клас |
9 клас |
|||
Об’єкт проектної діяльності |
Обладнання зони відпочинку у 1 класі НУШ - «Соляний світильник» |
|||
Основна технологія |
Технологія електротехнічних робіт |
|||
Додаткова технологія |
Технологія обробки дроту, технологія виготовлення виробів з бісеру |
|||
Наскрізні лінії |
«Екологічна безпека і сталий розвиток» націлена на розуміння ролі природних матеріалів, як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля; обґрунтування власних суджень щодо галузей застосування сучасних конструкційних матеріалів; усвідомлення важливості економного використання та альтернативи конструкційних матеріалів природного походження. «Громадянська відповідальність» націлена на формування відповідального члена суспільства, який розуміє цінність конструкційних матеріалів природного походження, оцінює результати власної діяльності. «Здоров’я і безпека» націлена на дотримання правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій, розуміння шкідливого впливу промисловості на здоров’я людини та вміння запобігати негативному впливу, виконання стандартів під час виготовлення виробу. «Підприємливість і фінансова грамотність» націлена на вміння визначати необхідну кількість конструкційних матеріалів, проведення міні-маркетингових досліджень задля порівняння характеристик виготовляє мого виробу та оцінки його собівартості за ознаками якості. |
|||
Обладнання, інструменти та матеріали |
Круглогубці, пасатіжі, ручна дриль, ніж, плоскогубці, кусачки бічні, викрутки, проводи, дріт різного діаметру, бісер, тло, ламповий патрон, вимикач, вилка, соляний кристал, лампа |
|||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
||||
Знаннєвий компонент Розуміє етапи проектування, біоніку як науку про створення механізмів, пристроїв, технічних об’єктів чи технологій, ідея яких запозичена з живої природи. Характеризує поняття, будову та принцип дії інструментів, пристосувань та обладнання для обробки конструкційних матеріалів. Вирізняє за характерними ознаками технології виготовлення та оздоблення, поширені в регіоні проживання. Знає властивості конструкційних матеріалів. Пояснює застосування автоматичних пристроїв у технологічних процесах, побуті. Розуміє роль природніх матеріалів, як важливого екологічного ресурсу у збереженні довкілля. Усвідомлює доцільність застосування методів проектування для вирішення завдань. Діяльнісний компонент Розрізняє етапи проектної діяльності. Застосовує вербальні методи: пояснення, розповіді; методи проектування: комбінаторики, пошуку, дослідництва. Розробляє вимоги до об’єкта проектування. Добирає конструкційні матеріали в залежності від їх властивостей. Читає та виконує кресленики деталей, схеми, технічний рисунок. Визначає собівартість виробу з урахуванням встановленим стандартам до якості готового виробу. Розрізняє конструкційні матеріали за своїм походженням. Виконує технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення. Добирає інструменти та матеріали для виготовлення виробу. Дотримується прийомів роботи з інструментами та пристосуваннями. Визначає необхідну кількість матеріалів для виготовлення виробу. Вирізняє технології виготовлення та оздоблення виробів поширені в регіоні проживання за характерними ознаками. Виготовляє виріб. Оздоблює виріб за готовою композицією. Дотримується правил безпечної праці при виконанні технологічних операцій. Ціннісний компонент Обговорює та висловлює судження щодо цінності конструкційних матеріалів природного походження. Прогнозує якість виготовлення, вартість та сферу застосування обраного виробу. Обґрунтовує взаємозв’язок між дотриманням технології виготовлення та якістю виробу. Усвідомлює значення деталі, як частини виробу. Обґрунтовує власні судження щодо галузей застосування сучасних конструкційних матеріалів. Оцінює результати власної діяльності. Усвідомлює важливість економного використання та альтернативу конструкційних матеріалів природного походження.
|
||||
Орієнтований календарно – тематичний план |
||||
№ з/п |
Тема уроку та її зміст |
К-ть год |
Дата проведення |
|
|
Вибір та обґрунтування об’єкта STEAM- проектування. Властивості та сфери застосування сучасних конструкційних матеріалів. (створення міні-проекту «Властивості солі») |
1 |
|
|
|
Методи конструювання та проектування. Біоніка як наука. Складання плану дій для реалізації STEAM-проекту. (створення міні-проекту «Галерея соляних світильників») |
1 |
|
|
|
Робота з інформаційними джерелами. Моделі-аналоги. Добір і обґрунтування джерел та споживачів електричної енергії. Альтернативні джерела електричної енергії (створення інтелект-карти «Соляний світильник») |
1 |
|
|
|
Значення стандартів у кресленні. Вимоги до оформлення креслення. Умовні позначення, складання та читання електричних кіл (складання електричного поля) |
1 |
|
|
|
Конструювання форми виробу на основі біоніки. Графічні зображення. Виконання трьох проекцій деталей. ( розробка ескізу соляного світильника) |
1 |
|
|
|
Композиція виробу. Облік електричної енергії (створення споживчої пропозиції «Заходи щодо економного споживання електроенергії») |
1 |
|
|
|
Особливості декоративних технологій регіону. Розрахунок бюджету проекту з урахуванням якості виробу. Міні-маркетингові дослідження (створення кооперації «Смета соляного світильнику») |
1 |
|
|
|
Добір необхідної кількості конструкційних матеріалів, добір інструментів та приладів (створення дорожньої карти «Зроби сам») |
1 |
|
|
9 |
Технологічний процес виготовлення виробу. Виготовлення основи за ескізом, закріплення на тлі. |
1 |
|
|
10 |
Технологічний процес виготовлення деталей виробу. Монтаж патрона, вилки, вимикача. |
1 |
|
|
11 |
Технологічний процес виготовлення деталей виробу. Обробка кристалу: надання форми за ескізом, отвору для лампи. |
1 |
|
|
12 |
Технологічний процес виготовлення деталей виробу. Оздоблення виробу. Виготовлення пелюсток для квітів. |
1 |
|
|
13 |
Технологічний процес виготовлення деталей виробу. Оздоблення виробу. Виготовлення тичинок, листків. |
1 |
|
|
14 |
Технологічний процес виготовлення деталей виробу. Оздоблення виробу. Збір квітів. Приєднання квітів до основи. |
1 |
|
|
15 |
Технологічний процес складання, налагодження та опробовування виробу. Розробка реклами. |
1 |
|
|
16 |
Захист проекту |
1 |
|
|
Разом |
16 |
|
||
Інструкційна карта
«Електромонтажні інструменти»
Інструкційна карта
«Елементи електричного кола»
Технологічна карта
Виготовлення соляного світильника
№ з/п |
Найменування неподільної операції
|
Технічні умови виконання операції |
Матеріали та інструменти
|
1. |
Створення ескізу |
Намалювати ескіз майбутнього світильника |
Папір, олівець |
2. |
Підготовка основи-абажура, тла |
За схемою ескізу вигнути дріт у необхідну форму. З’єднати кінці. Забезпечити нерухомість абажуру. З’єднати з тлом. Зробити отвір рівний діаметру лампового патрону в тлі. |
Дріт, тло, круглогубці, плоскогубці пасатіжі, ручна дриль, монтажний клей |
3. |
Монтаж лампового патрону |
Розібрати ламповий патрон. Два куски проводу просунути через верхній отвір фланця патрона. Окінцювати проводи кільцем. Приєднати окінцьовані проводи до фарфорового осередця гвинтами. Вкрутити лампу |
Ламповий патрон, проводи, викрутка, пасатіжі, круглогубці, монтажний ніж, кусачки, ламповий патрон, проводи, лампа |
4. |
Монтаж штепсельної вилки |
Розібрати вилку. Два проводи окінцювати кільцем. Приєднати окінцьовані проводи до контактних штифтів. Укласти штифти з проводами в корпус вилки, закріпити проводи та зібрати вилку. |
Вилка, проводи, викрутка, пассатіжі, круглогубці, монтажний ніж, кусачки, вилка, проводи |
5. |
Монтаж вимикача |
Розібрати вимикач. Послабити затискні гвинти підвідних проводів. Окінцювати дроти кільцем. Приєднати проводи до контактів затискними гвинтами. Зібрати вимикач. Перевірити вірність приєднання шнура до вимикача. |
Вимикач, проводи, викрутка, пассатіжі, круглогубці, монтажний ніж, кусачки, вимикач, проводи |
6. |
Розташування патрона з вимикачем |
Вставити патрон в отвір тла, закріпити так шнур в тлі, щоб забезпечити стійкість. Для більшої фіксації використовувати монтажний клей. Закріпити основу-абажур на тлі. |
Патрон, тло, основа-абажур, монтажний клей |
7. |
Надання необхідної форми соляному кристалу |
Зскрібати ножем непотрібні нарости для надання необхідної форми, не намагаючись зробити рівну поверхню. |
Соляний кристал, ніж |
8. |
Утворення отвору для лампи. |
Просвердлити отвір ручним дрилем, обережно на малих обертах, намагаючись не розколоти кристал. |
Соляний кристал, ручна дриль |
9. |
Палірування |
Покрити кристал безбарвним лаком |
Соляний кристал, безбарвний лак, пензлик |
10 |
Прикріплення соляного кристалу до тла |
Продумати закріплення кристалу до тла в залежності матеріалу тла |
Монтажний клей, ручна дриль, само різи, викрутка, соляний кристал |
10. |
Виготовлення пелюсток лілій |
Нанизати на тонкий дріт бісер технікою паралельного плетіння по схемі (1,2,3,5,6,7,7,6,5,4,3,2,2,1). На одну квітку сплетіть 5-7 пелюсток. Розмір та колір пелюсток оберіть самостійно. |
Тонкий дріт, бісер білого та сірого кольору |
11. |
Виготовлення тичинок. |
Зробити на одну квітку 3-5 тичинок голчастим нанизуванням «Корал». |
Тонкий дріт, бісер коричньового та жовтого кольору |
12. |
Виготовлення листків |
Плести так як пелюстки квітки. Розмір та колір оберіть самостійно. |
Тонкий дріт, бісер зеленого кольору |
13. |
Збірка квітки |
Зібрати всі пелюстки, всередину вставляючи тичинки. Закріпити скручуванням дроту по спіралі. |
Готові пелюстки, тичинки, листки |
14. |
Розташування квітів на дротяній основі-абажурі світильника |
За ескізом розташувати квіти та листки на основі-абажурі. Закріпити їх скручуванням навкруги основи. |
Соляний світильник, квіти, листки |
15. |
Налаштування та опробовування соляного світильника |
Розправити квіти на абажурі. Вмикнути світильник. Вимкнути світильник. |
Соляний світильник |
Додаток 1
Синхронізація програм для створення STEAM-проекту
Предмет |
Тема уроку |
Завдання з предмета (продукт проекту) |
Промисловість як сфера матеріального виробництва. |
Міні-дослідження «Соляні шахти України» |
|
Основні типи електростанцій та найважливіші ЛЕП. Використання традиційних і нових способів одержання енергії. |
Міні-проект «Альтернативні джерела електроенергії» |
|
Фізика |
Фізика і екологія. Альтернативні джерела енергії |
|
Солі. Реакція з іншими неорганічними сполуками. (повторення за 8 клас) |
Віртуальна лабораторія «Реакція солей з іншими неорганічними сполуками» |
|
Теплові явища, що супроводжують розчинення речовин. Розчинення як фізико-хімічний процес. Поняття про кристалогідрати. |
Навчальний проект ««Вирощування кристалів солей.» |
|
Електролітична дисоціація кислот, основ, солей у водних розчинах.
|
Домашній експеримент «Розкладання солей на йони» |
|
Реакції розкладу, сполучення, заміщення, обміну |
Віртуальна лабораторія «Солі. Фізичні та хімічні властивості солей.» |
|
Передавання даних в мережі Інтернет. |
Створення бази даних «Соляні світильники» |
|
Спеціальні інструменти пошуку в інтернеті. Розширений пошук. |
||
Елементи дизайну презентацій. Макети слайдів. |
Презентація «Соляні світильники з використанням бази даних» |
|
Гіперпосилання і елементи управління в презентаціях |
||
Основні властивості числових нерівностей |
Створення задач на основі підбору конструкційних матеріалів для виготовлення соляних світильників |
|
Почленне додавання і множення нерівностей. |
||
Застосування числових нерівностей для оцінювання значення нерівностей. |
||
Стилі, типи мовлення. Жанри мовлення. |
Диспут «Соляні світильники в побуті. За та проти» |
|
Складання та розігрування діалогів відповідно до певної ситуації |
||
Складання та обговорення переліку умов успішного спілкування в молодіжному середовищі |
Промоушн «Соляні світильники» |
|
Імпресіонізм, пост імпресіонізм. Скульптура. |
Розробка композиції соляного світильника |
|
Модерн. Декоративні лінії, багатство квіткового орнаменту. Різноманітні засоби декоративного оздоблення фасадів, інтер’єрів. |
||
Феномен життя і здоров’я людини. |
Міні-проект «Соляні світильники для підтримки здоров’я» |
|
Сучасне уявлення про здоров’я.
|
Додаток 2.
Інструкція з техніки безпеки під час виконання електромонтажних робіт
Небезпечність у роботі:
До початку роботи:
Під час роботи:
Після закінчення роботи:
Додаток 3.
Перша допомога при ураженні електричним струмом.
Звільнення потерплого від дії струму:
а – відключенням електроустановки; б – відкиданням проводу сухою дошкою, рейкою; в – перерубуванням дротів; г – відтягуванням за сухий одяг; д – відтягуванням в рукавицях.
Додаток 4
Традиційні та альтернативні джерела електричного струму
Прийоми та методи роботи
Послідовність окінцювання та закріплення проводів
А – зачистка кінців
Б – оконцювання проводів
В- обмотування ізоляційною стрічкою
Г – закріплення гвинтом
Схема паралельного плетіння з бісеру
Голчасте нанизування «Корал»
Інтернет-ресурси
2.Соляна лампа з підручних засобів https://www.youtube.com/watch?v=iJd4VsG4geY
3. Соляна лампа з цілого куска гімалайської солі
https://www.youtube.com/watch?v=QNRh41ZEru8
https://www.youtube.com/watch?v=EklUKMKSSXI
https://www.youtube.com/watch?v=yIpWRECb_gA