Майстер - клас "Формування творчих компетентностей через сприймання ораторії. як одного із жанрів хорової музики

Про матеріал
Фрагмент уроку в 6 класі при вивчені теми "Ораторія як один із жанрів хорової музики"
Перегляд файлу

                         Майстер – клас   в 6 класі

 Тема: Формування творчих компетентностей через сприймання ораторії ,як одного із жанрів хорової музики .

Мета: показати  фрагмент уроку при вивчені  теми «Ораторія як один із жанрів хорової музики», залучити до активної творчої діяльності, формувати духовно- творчий потенціал.

Музичний матеріал: «Щедрик» у виконанні зведених хорів, Й. С. Бах «Різдвяна ораторія» (уривок).

Тип уроку: урок поглиблення теми.

Обладнання: програвач,  мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору, презентація, портрет композитора Й .С. Баха, роздатковий матеріал

                                                                                                  Епіграф до уроку:

                                                        «Мета музики – зачіпати струни сердець»

                                                                                            Йоганн Себастьян Бах  

                                                         Хід  уроку 

 І Організаційний  момент .

-         Вхід під музику «Щедрик» у виконанні зведеного хору.

ІІ Мотивація до навчання.

-         Скажіть, будь-ласка , як називається музичний твір, який нас зустрів?

-         Хто його виконував?

-         А які ви знаєте ще хори за складом виконання?

-         Мелодія «Щедрика», яку ви почули, співає  різними мовами увесь світ. Послухавши мелодію,  яка немов маленький струмочок перетворюється у велику могутню ріку  у хоровому виконанні,  ми ще раз переконалися, що твори, які виконуються хором мають особливе різнобарвне звучання і різножанрове. За допомогою вправи «Закінчи речення», ми пригадаємо з якими жанрами вже знайомі:

1.Вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову……

2.Урочистий музичний твір на слова символічного змісту, виконується здебільшого як гімн церкви……..

3.Музичний жанр написаний у формі та на тексти заупокійної меси……..

4.Урочисте богослужіння у християн східного обряду; в музиці - великий циклічний хоровий твір духовної тематики……..

  ІІІ Ознайомлення з темою уроку

-І сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з жанрами хорової музики.                   

Тему нашого уроку ви дізнаєтесь пізніше. ІV Новий матеріал для засвоєння

-         Для подальшої нашої роботи ми з вами об’єднаємося в групи. А допоможуть нам чарівні ангели: білі  – одна група, голубі - друга група.

 

1.Вправа «Аукціон»

-         Зараз я пропоную  провести «Аукціон». Наше завдання – викупити портрет композитора з творчістю якого ми вже з вами знайомі і сьогодні далі продовжимо знайомство.

Робота в групах (на дошці портрет композитора Й. Баха, роздаю два конверти, в яких факти з життя композитора – вірні і хибні, потрібно вибрати вірні і прикріпити на дошці).

-От бачите, ми з вами зібрали портрет відомого німецького композитора Й.Баха. Ось подивіться  - я прикріпила ще одну назву, яка також має відношення до творчості   композитора. Це жанр хорової музики – ораторія.

Отже, тема нашого уроку: Ораторія – один із жанрів хорової музики.

 2. Ознайомлення з поняттям.

-                     Ораторія (від лат.- говорю, благаю) – великий концертний твір на певний сюжет, для хору, солістів і симфонічного оркестру.

--А скажіть з яким жанром хорової музики ми ознайомились раніше, що також виконується солістом, хором і симфонічним оркестром?

-Так, кантата. Ораторія і  кантата  виникли майже одночасно в XVІІ ст.  І як ви вже вказали їхню схожість, що виконуються солістами, хором і симфонічним оркестром. Але також вони мають і відмінності. 

-                     Ораторію називають одним із монументальних творів хорового мистецтва. - - Може ви зустрічали слово  монументальний на уроках образотворчого  мистецтва?  Монументальний означає, що він великий, стійкий. І наш жанр ораторія  більший від кантати за розмірами і має більш розгорнутий сюжет. Кожна частина ораторії може бути самостійним твором. Більш глибше познайомитись з ораторією нам допоможе композитор, портрет якого ми викупили на аукціоні, тобто Й. Бах.

-А чи знаєте ви, що означає Бах в перекладі з німецької? Це «струмок». На що співвітчизник Л. ван Бетховен говорив: 

 «Не струмок! –море має бути його ім’я» . А як ви думаєте, чому він так говорив?

Зараз ми з вами послухаємо уривок з ораторії  Баха, назву якої нам потрібно  дізнатися. В загальному вона  складається з 64 номери: 6 кантат, які були створені композитором раніше (це для епохи Бароко було нерідкістю), речитативи євангеліста сповнені красоти і сердечності, також багаточисельних  хоралів з оркестровим супроводом і сольних номерів.

3.          Групова робота

 (перед слуханням групи отримують завдання: – за ілюстраціями відгадати назву)

4.          Музичне сприймання.

-Й. С. Бах. Різдвяна ораторія (уривок).

Групи озвучують свої назви.

-Бах казав, що його ораторія –це велике творіння во славу Ісуса Христа.

Різдвяна ораторія – це ліричні роздуми про таємниці пришестя у світ

Спасителя, і ці роздуми постають у вигляді дивовижних музичних номерів 

(звучить уривок) 

Робота в групах: одна група проводить «Музичний консиліум» -визначає які особливості  саме темпу, тембру і динаміки  допомогли краще зрозуміти  музику, друга група –скласти сенкан

 5.Робота з підручником 

-Давайте ми з вами ознайомимся з композиторами, які також працювали в жанрі ораторії: Й. Гайдн та Г. Гендель

Застосовуємо метод «Навчаючи вчуся» 

V. Узагальнення вивченого матеріалу.                   

-         Епіграфом до нашого уроку були слова Баха: «Мета музики – зачіпати струни сердець». Чи зачепила музика Баха струни вашого серця?                         

Питання на ангелочках:

-         Де могла б звучати ця музика у житті, і з ким би ви хотіли послухати її?

-         Які події у своєму житті, ви хотіли, і могли б пов’язати з цією музикою?

-         Що ви дізналися про жанр- ораторія?

-         Який композитор нам допоміг ознайомитись з жанром- ораторія? 

Vl. Домашнє завдання.

Намалюйте малюнок до музики Й. С. Баха.

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку