Майстер – клас в 6 класі
Тема: Формування творчих компетентностей через сприймання ораторії ,як одного із жанрів хорової музики .
Мета: показати фрагмент уроку при вивчені теми «Ораторія як один із жанрів хорової музики», залучити до активної творчої діяльності, формувати духовно- творчий потенціал.
Музичний матеріал: «Щедрик» у виконанні зведених хорів, Й. С. Бах «Різдвяна ораторія» (уривок).
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору, презентація, портрет композитора Й .С. Баха, роздатковий матеріал
Епіграф до уроку:
«Мета музики – зачіпати струни сердець»
Йоганн Себастьян Бах
Хід уроку
І Організаційний момент .
- Вхід під музику «Щедрик» у виконанні зведеного хору.
ІІ Мотивація до навчання.
- Скажіть, будь-ласка , як називається музичний твір, який нас зустрів?
- Хто його виконував?
- А які ви знаєте ще хори за складом виконання?
- Мелодія «Щедрика», яку ви почули, співає різними мовами увесь світ. Послухавши мелодію, яка немов маленький струмочок перетворюється у велику могутню ріку у хоровому виконанні, ми ще раз переконалися, що твори, які виконуються хором мають особливе різнобарвне звучання і різножанрове. За допомогою вправи «Закінчи речення», ми пригадаємо з якими жанрами вже знайомі:
1.Вокальний або вокально-інструментальний жанр духовної музики, що має циклічну будову……
2.Урочистий музичний твір на слова символічного змісту, виконується здебільшого як гімн церкви……..
3.Музичний жанр написаний у формі та на тексти заупокійної меси……..
4.Урочисте богослужіння у християн східного обряду; в музиці - великий циклічний хоровий твір духовної тематики……..
ІІІ Ознайомлення з темою уроку
-І сьогодні ми з вами продовжимо знайомство з жанрами хорової музики.
Тему нашого уроку ви дізнаєтесь пізніше. ІV Новий матеріал для засвоєння
- Для подальшої нашої роботи ми з вами об’єднаємося в групи. А допоможуть нам чарівні ангели: білі – одна група, голубі - друга група.
1.Вправа «Аукціон»
- Зараз я пропоную провести «Аукціон». Наше завдання – викупити портрет композитора з творчістю якого ми вже з вами знайомі і сьогодні далі продовжимо знайомство.
Робота в групах (на дошці портрет композитора Й. Баха, роздаю два конверти, в яких факти з життя композитора – вірні і хибні, потрібно вибрати вірні і прикріпити на дошці).
-От бачите, ми з вами зібрали портрет відомого німецького композитора Й.Баха. Ось подивіться - я прикріпила ще одну назву, яка також має відношення до творчості композитора. Це жанр хорової музики – ораторія.
Отже, тема нашого уроку: Ораторія – один із жанрів хорової музики.
2. Ознайомлення з поняттям.
- Ораторія (від лат.- говорю, благаю) – великий концертний твір на певний сюжет, для хору, солістів і симфонічного оркестру.
--А скажіть з яким жанром хорової музики ми ознайомились раніше, що також виконується солістом, хором і симфонічним оркестром?
-Так, кантата. Ораторія і кантата виникли майже одночасно в XVІІ ст. І як ви вже вказали їхню схожість, що виконуються солістами, хором і симфонічним оркестром. Але також вони мають і відмінності.
- Ораторію називають одним із монументальних творів хорового мистецтва. - - Може ви зустрічали слово монументальний на уроках образотворчого мистецтва? Монументальний означає, що він великий, стійкий. І наш жанр ораторія більший від кантати за розмірами і має більш розгорнутий сюжет. Кожна частина ораторії може бути самостійним твором. Більш глибше познайомитись з ораторією нам допоможе композитор, портрет якого ми викупили на аукціоні, тобто Й. Бах.
-А чи знаєте ви, що означає Бах в перекладі з німецької? Це «струмок». На що співвітчизник Л. ван Бетховен говорив:
«Не струмок! –море має бути його ім’я» . А як ви думаєте, чому він так говорив?
Зараз ми з вами послухаємо уривок з ораторії Баха, назву якої нам потрібно дізнатися. В загальному вона складається з 64 номери: 6 кантат, які були створені композитором раніше (це для епохи Бароко було нерідкістю), речитативи євангеліста сповнені красоти і сердечності, також багаточисельних хоралів з оркестровим супроводом і сольних номерів.
3. Групова робота
(перед слуханням групи отримують завдання: – за ілюстраціями відгадати назву)
4. Музичне сприймання.
-Й. С. Бах. Різдвяна ораторія (уривок).
Групи озвучують свої назви.
-Бах казав, що його ораторія –це велике творіння во славу Ісуса Христа.
Різдвяна ораторія – це ліричні роздуми про таємниці пришестя у світ
Спасителя, і ці роздуми постають у вигляді дивовижних музичних номерів
(звучить уривок)
Робота в групах: одна група проводить «Музичний консиліум» -визначає які особливості саме темпу, тембру і динаміки допомогли краще зрозуміти музику, друга група –скласти сенкан
5.Робота з підручником
-Давайте ми з вами ознайомимся з композиторами, які також працювали в жанрі ораторії: Й. Гайдн та Г. Гендель
Застосовуємо метод «Навчаючи вчуся»
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
- Епіграфом до нашого уроку були слова Баха: «Мета музики – зачіпати струни сердець». Чи зачепила музика Баха струни вашого серця?
Питання на ангелочках:
- Де могла б звучати ця музика у житті, і з ким би ви хотіли послухати її?
- Які події у своєму житті, ви хотіли, і могли б пов’язати з цією музикою?
- Що ви дізналися про жанр- ораторія?
- Який композитор нам допоміг ознайомитись з жанром- ораторія?
Vl. Домашнє завдання.
Намалюйте малюнок до музики Й. С. Баха.