19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Майстер - клас на уроках природознавства для 5 класу "Цікавий експеримент з хімії на уроках природознавства при вивченні теми«Тіла, речовини та явища навколо нас»"

Про матеріал
  • З метою розвитку мислення і творчої ініціативи учнів на уроках природознавства використовують оповідання – задачі.
  • Пропоную оповідання – задачу, яку можна використати на уроках природознавства при вивченні теми «Тіла, речовини та явища навколо нас»
Перегляд файлу

Майстер-клас на уроках природознавства Дерев’янко Л.В.

Цікавий експеримент з  хімії  на уроках  природознавства

З метою розвитку мислення і творчої ініціативи  учнів на уроках природознавства  я використовую  оповідання – задачі. Вони не лише зацікавлюють дітей, а й привчають їх до  самостійної роботи  з додатковою літературою, розвивають  творчу уяву, спонукають до застосування знань.

Пропоную одну із таких оповідань – задач, яку можна використати  на  уроках природознавства при вивченні теми  «Тіла, речовини та явища навколо нас»

Задача  про  «Вулкан»

Уявімо, що ми  у середу осіннього похмурого вечору  потрапили  до Санкт – Петербургу  у вітальню видатного вченого, де  крім нас зібралися його друзі: письменник, композитор, художник, співак  і колеги. Горить камін, чути звуки  фортепіано, точаться  бесіди  про живопис, літературу, природу….

Господар пропонує нам цікавий дослід. Присутні стежать за  чіткими   рухами вченого. Що це? Заговорив «вулкан»? Із кратера  вихоплюється сніп яскравих іскор і брудно-зелений «вулканічний  попіл» осипається на  стіл. Об'єм «попелу»  в багато разів перевищує об'єм взятої  для  досліду  помаранчево - червоної речовини.

Художник  розтирає цю речовину пальцями і впізнає її, посміхаючись  говорить: « Я малюю  фарбами, виготовленими на основі цього «попелу», вони дуже  стійкі проти дії кисню і світла. Саме такі фарби для моєї улюбленої картини  добирав шановний господар».

Його доповнює  письменник: « Так, цю  фарбу  застосовують для  друкування книг».

Хімік – композитор. З такого «попелу» добувають метал, що має досить широке застосування  у металургії, скляній  промисловості.

Господар. Друзі, не зосереджуйтеся на відомому! Скажіть, що  ви ще спостерігали?

Хімік – композитор. Світло! Світло!

Співак. До речі, я  чув шипіння  газу, але  запаху  не відчув.

Хімік. Я переконаний, що цей  газ  вам  усім  відомий. Його утворюють   атоми  елемента  вічного мандрівника  колообігу, що  пов’язує  мертву і живу  природу. Молекула  газу складається з двох атомів, які зв’язані  дуже міцно. Цей газ міститься у повітрі.

Біолог. Елемент, що утворює  цей  газ, є одним з десяти хімічних  елементів, що відіграють винятково  важливу  роль у  житті  рослин. Нестача  його  в  ґрунті  спричиняє затримку росту  рослин і поступове  відмирання, а  надлишок  окремих  його сполук  у  овочах  завдає  великої  шкоди  здоров’ю  людини. Усупереч цим відомостям дозовані кількості  сполук даного елемента  дають змогу вирощувати рослини  без  ґрунту.

Господар. Зауважу, що була ще  третя – животворна,  всюдисуща речовина.

Письменник. Я  знаю лише  одну  таку  речовину. Вона зціляла рани й оживляла  мертвих, давала боягузові  сміливість  і  в  стократ  збільшувала  сили хороброго!

Ви  радієте, коли настає  весна, захоплюєтеся чудовими  днями золотої осені. Радісне  весняне капання  і багряне  вбрання лісів – ці поетичні   образи  світу  породжені  цією  речовиною.

Художник. Я здогадався, яка це  речовина, а тепер  шукаю  доказів  правильності  своїх  здогадок.

Господар. Ця  речовина – найкращий   на  світі   розчинник. Без  її  участі не обходиться жоден природний   процес: чи то буде утворення   нової гірської породи, чи найскладніший  процес, що  відбувається в організмі  рослин  або  тварин. Хімікам у  лабораторіях нічого   було б  робити без неї. Зачитавши оповідання, звертаюся до  учнів:

1.                  Які  явища  ви спостерігали? 

(Хімічне, світлове, теплове, звукове, механічне)

2.                  У результаті  якого явища утворився «вулканічний попіл»? Яка ознака цього явища?      ( Хімічного, бо відбувається перетворення однієї речовини на інші).

3.                  Назвіть  елемент, який є вічним мандрівником коло обігу, що пов’язує  мертву та живу природу?( Елемент – Нітроген)

4.Який газ утворюється під  час демонстрації «діючого вулкана»?  

( Утворюється азот – газ без кольору і запаху, що є складовою повітря.)

5. Яку речовину називали «найкращим розчинником» на світі?

(Вода)

6.Назвіть   прізвище господаря (Дмитро Іванович Менделєєв)

7. Назвіть  друзів ученого, які були  свідками  описаного досліду. 

Для якої картини  і якого  художника  вчений добирав фарби?             ( У будинку Д.І.Менделєєва щосереди влаштовувалися зібрання. На  них були присутні  друзі і  однодумці: Рєпін, Крамський, Ярошенко, Куїнджі, Шишкін, Шаляпін, Бородін, Меншуткін та ін.. Для картини Куїнджі «Ніч на Дніпрі» Д.І.Менделєєв добирав фарби.)

pdf
Додано
27 жовтня 2018
Переглядів
382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку