Продовжувати формувати в учнів поняття: "комахи", "риби", "земноводні", "плазуни", "птахи", "звірі"; навчити визначати їх за істотними ознаки, познайомити учнів із представниками різних груп тварин; розвивати спостережливість, уяву, мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Екологічний урок
«Різноманітність тваринного світу»
Мета: продовжувати формувати в учнів поняття: "комахи", "риби", "земноводні", "плазуни", "птахи", "звірі"; навчити визначати їх за істотними ознаки, познайомити учнів із представниками різних груп тварин; розвивати спостережливість, уяву, мислення; виховувати дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: мультимедійна презентація «Різноманітність тваринного світу», роздатковий матеріал для учнів, запис голосів тварин.
Вікова категорія: 5 – 7 класи
Хід заняття
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок, починаємо урок.
Наш урок природничий
І цікавий, і незвичний,
Вирушаємо у путь –
Нас цікаві справи ждуть.
На нашому занятті у нас сьогодні буде сяяти сонечко. Воно своїм теплом і світлом буде надихати нас на творчу роботу, а його лагідні промінці даруватимуть нам цікаві завдання, які відкриють безліч таємниць.
Хвилинка – цікавинка.
- А чи знаєте ви, що тварини можуть попереджати про зміни в погоді.
- Жаби квакають на дощ.
- Пес на снігу згортається калачиком – на мороз.
- Кіт шкрябає підлогу – на вітер, завірюху.
- Гуска стоїть на одній нозі чи ховає голову під крило - на холод.
- Якщо в морозяний день заспіває півень – потеплішає.
ІІ. Повторення вивченого. Бесіда.
Що належить до живої природи? (Рослини, гриби, тварина, людина – це тіла живої природи).
Чим рослини і тварини схожі? (Усі організми живляться, дихають, ростуть, розмножуються, відмирають. Тіла живої природи називаються організмами).
До якої природи належать тварини? (Живої. Вони живляться, дихають, народжуються, ростуть, харчуються, розмножуються і відмирають).
А рослини (теж дихають ростуть, розмножуються, харчуються, відмирають).
Чим же тварини відрізняються від рослин? (тварини переміщаються, харчуються готовою їжею, ростуть тільки в молодому віці).
Технологія "Незакінчене речення"
- Зверніть увагу на дошку. Прочитайте тему уроку.
Закінчіть речення: "Від сьогоднішнього уроку я очікую …" .
Очікувані результати:
* зрозуміти, чим відрізняються тварини різних видів;
* визначати істотні ознаки тварин;
* познайомитися з представниками різних груп тварин;
* виховувати в собі бережливе ставлення до тварин.
Дотримання таких правил нам допоможе в цьому.
* Всі думки приймаються.
* Дотримуватися теми уроку.
* Всім слухати один одного.
* Правило піднятої руки.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми продовжимо мандрівку царством Тварин. На Землі живе більше 2 млн. видів різноманітних тварин. Хоча всі вони різні, проте багато з них мають щось подібне. За спільними ознаками вчені об’єднали тварин в групи. Не за кольором, не за розміром, не за способом харчування, а саме за істотними ознаками(за тими, яких немає у інших тварин). Тварини – це звірі, які живуть у лісах, птахи, що літають у небесній синяві, змії, які люблять вигріватися на сонечку, риби, що плавають у воді, комахи, які зустрічаються на кожному кроці. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.
Як називається наука про тварини? (Зологія)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Які групи тварин діти ви знаєте? (комахи, риби, земноводні ,плазуни, птахи, звірі.
А зараз, ми розпочнемо нашу подорож Царством тварин.
Перша група тварин Комахи - найчисленніша група тварин. Невеликі за розмірами тварини, мають твердий зовнішній покрив, тіло поділено на 3 частини: голова, груди, черевце. На голові є очі, вусики і рот. За допомогою вусиків вони відчувають запах. Нюх у комах дуже добрий, це допомагає їм у пошуках їжі. Шість ніг - це істотна ознака комах і одна – дві пари крил. Комахи стрибають, бігають, повзають, літають, плавають.
- Як змінюється життя комах з настанням осені? (Восени завмирає життя комах. З настанням перших холодів гине більшість комах. Зимують їхні яйця, личинки або лялечки. Деякі ж залазять у щілини дерев, огорож, будинків і там зимують. Зимують під корою дерев сонечко, метелик кропив’янка, колорадський жук залазить глибоко у грунт. Джмелі розміщують гніздо у землі. Восени вся джмелина сім’я вимирає. Живими залишаються тільки молоді джмелі, які перезимувавши, весною створюють нове гніздо. Бджоли настанням холодів вони збираються на стільниках. Мурашки живуть величезними сім’ями. У одному мурашнику може бути до 300 тисяч мурашок. Мурашник – дуже складна споруда. Під купою рослинних решток розташовані підземні лабіринти з великою кількістю ходів і камер. Мурашки не замерзають навіть тоді, коли мороз сягає 30 градусів. Ще з осені вони у своєму тілі накопичують таку в’язку рідину – гліцерин. Ця рідина рятує їх від морозів і самі мурахи збираються в купку.
Живляться мурахи комахами. Мурашина сім’я знищує за добу від 10 до 30 тисяч комах, більшість з яких шкідники. Мурашник може існувати в одному місці до 100 років.
За час квітування липи бджолина сім’я заготовляє 50 – 70 кг меду. Щоб зібрати 5 – 6 кг меду із гречки, ці трудівниці повинні відвідати 8 – 9 мільйонів квіток.
Всі бабки – повітряні хижаки. Вони ловлять у повітрі мух, комарів, метеликів та інших комах.
Багато комах приносять природі велику користь. Вони є кормом для інших тварин, і запильники рослин, і санітари лісу. Але комах – шкідників набагато більше, вони завдають нашому господарству великої шкоди.
Більшість комах живе один рік. Комахи розрізняють білий, жовтий і синій кольори. Орієнтуються за сонцем, бо погано бачать, а у деяких зовсім немає очей. У комара вусики волохаті, у мухи – короткі, у коника як ниточка, завдовжки у 3 – 4 рози більше ніж тіло. Рот у комах різний і залежить від способу живлення.
Де ви бачили комах? (Комах можна побачити в лісі, на луці, в полі, у саду, на городі.)
Цікаві факти про комах (мультимедійна розповідь)
Діти, ми відвідали царство комахи, дізналися істотні ознаки комах, хто відноситься до них і цікаві факти із життя комах.
Друге група - Риби живуть в морях, океанах, річках, ставках. Тіло має обтічну форму і вкрите лускою і шаром слизу, складається з голови, тулуба й хвоста. Плавати рибі допомагає хвіст і плавці. Замість парних кінцівок – плавці. У риби є зябра, щоб добувати з води кисень. Риби дуже добро розрізняють запахи, солодке, солоне, кисле і гірке. Розвинені очі, щоб бачити на близькій відстані, слух. І можуть видавати різні звуки, які мають для них сигнальне значення.
Наведіть приклади риб( карась, акула, короп, щука, окунь…)
На які групи за місцем мешкання поділяються всі риби? морські (оселедець, акула, камбала), річкові (щука, окунь сом, карась форель) і акваріумні (Гуппі, телескоп, золота риба, меченосець)
Як людина може піклуватися про риб?
Цікаві факти про риб
Яка риба небезпечна? (Найнебезпечніші серед прісноводних риб — піраньї . Вони живуть в широких, повільно поточних річках Південної Америки).
Найстаріша риба (У 1948 р. з акваріума Хельсінгборгского музею, Швеція , повідомили про смерть самки європейського вугра по кличці Патті, якій було 88 років. Вважається, що вона народилася в 1860 р. в Саргассовому море , Північна Атлантика , і була спіймана десь у річці в 3- річному віці).
Чи може риба жити на суші? (Анабас, або риба — повзун , що мешкає в Південній Азії , — єдина риба , що виходить на сушу і навіть вилазить на дерева. Вона гуляє по землі в пошуках більш відповідного місця проживання . Зябра анабаса пристосовані до поглинання кисню з вологого атмосферного повітря).
Найбільша риба в світі — це китова акула, що харчувалася планктоном і поширена в південних частинах Атлантичного, Тихого і Індійського океанів. Найбільший екземпляр , згідно точним вимірам , проведеним вченими , мав 12,65 м в довжину , 7 м у обхваті самої товстої частини тіла і вага 15-21 т.
Найбільша прісноводна риба — сом..
Найшвидша риба — парусник.
Як глибоко живе риба (Вважається, що з усіх хребетних на найбільшій глибині живе риба бассогігас . З науково -дослідного судна Джон Еліот вдалося зловити бассогігаса на глибині 8000 м. )
Найменша риба з усіх морських риб карликовий бичок , що мешкає в Індо — Тихоокеанській області.
Самою дрібної і найлегшою прісноводної рибою є карликова пандака. Ця безбарвна і майже прозора рибка живе в озерах о. Лусон , Філіппіни.
Найбільша медуза — арктична ціанея, поширена в північно - східній частині Атлантичного океану.
Про що може розповісти луска риби? (на відміну від інших тварин, риби ростуть протягом усього життя. Впродовж року зростання риби йде нерівномірно і знаходиться в прямій залежності від умов її існування, зокрема, забезпеченості їжею, від температури води, концентрації кисню і багатьох інших факторів середовища. Всі зміни зростання риби відображаються на лусці і кістках, що свідчить про вік риби. Для досвідченого фахівця луска може розповісти не лише про вік риби, але і те, в якому віці вона вперше брала участь у нересті і скільки разів. За лускою можна дізнатися довжину, яку риба досягала за кожний прожитий рік, час її перебування в річці і морі. Навіть про перенесені впродовж життя рибою хвороби іхтіолог може дізнатися маючи трохи луски). Скільки видів риб існує? (У сучасній фауні налічується понад 20 тис. видів риб — більше, ніж ссавців, птахів, плазунів та земноводних разом узятих).
Третя група Плазуни – перший клас справжніх наземних хребетних. Шкіра плазунів вкрита роговою лускою, без залоз, суха. Вона забезпечує захист від випаровування, механічних пошкоджень і проникнення хвороботворних організмів. Тіло складається з голови, тулуба, хвоста. Час від часу плазуни линяють, тобто скидають стару шкіру. Дихають плазуни легенями, скелет добре розвинений, рухомий, що забезпечує пристосування до складних умов наземного середовища. Плазуни – холоднокровні тварини, температура тіла залежить від температури навколишнього середовища. Органи нюху відіграють значну роль допомагають реагувати на інших тварин. Орієнтуються вони за допомогою зору. На суші вони рухаються «плазуючи», тобто тягнуть своє тіло по землі. Вони живуть повсюди (у воді, лісах, пустелях, степу, горах) немає їх лише там, де дуже холодно. Взимку вони залягають у сплячку
До плазунів відносяться ящірки прудка, гадюка, мідянка, вуж звичайний і черепаха болотна (у черепах ці лусочки зрослися й утворили міцний панцир), крокодили. Серед плазунів багато видів тварин є отруйними. Вони дуже небезпечні для людей.
Четверта група Земноводні - ці тварини можуть жити на землі і у воді. Їхнє тіло вкрите м'якою, слизькою, вологою шкірою. Воно складається з голови, шиї, тулуба, передніх і задніх ніг. У деяких є хвіст. Якщо шкіра пересохне, тварина загине. Усі земноводні дихають киснем повітря. Вони не можуть довго перебувати під водою. Тому частину життя земноводні проводять на суші, а частину — у воді. Друга назва цієї групи – амфібії що в перекладі з грецької означає «ті, що живуть подвійним життям»
Яких представників земноводних ви знаєте? (жаби і тритони).
Цікаві факти про жаб.
Однією з найдивовижніших, що мешкають на землі амфібій, по праву вважається жаба. Ці представники фауни не володіють ніякими особливостями мокрі, слизькі і холодні, вони швидше відштовхують, ніж привертають нашу увагу.
Шкіра у жаби волога і тонка. Її часто потрібно змочувати водою. Якщо жабу довго тримати в сухому місці, вона може загинути. Жаби – дуже незвичні тварини. Узимку вони сплять під льодом і снігом, можуть дихати шкірою, навіть пити, якщо потрібно шкірою, не розкриваючи рота. Їх витріщені очі бачать усе, що знаходиться попереду і ззаду одночасно. Але бачать тільки те, що ворушиться. Язик у них прикріплений до щелепи не заднім кінцем, а переднім, тому жаба може викидати його далеко вперед, щоб легше ковтати здобич, жаба проштовхує її в горло за допомогою очей.
Найбільшою жабою на землі вважається жаба - Голіаф, вага деяких особин цього виду досягає більше трьох кілограм, а довжина більше 90 сантиметрів. Ці жаби здатні за один стрибок долати три метри.
Найменша, що мешкає на нашій планеті жаба, живе на кубі, її «зростання» дорівнює всього на всього дев’яти міліметрам.
Не менш цікавим фактом є і те, що жаби мають по-справжньому унікальний зір, завдяки особливому пристрою очей вони можуть одночасно дивитися в різні боки — вгору, убік і вперед.
Ще одним з найцікавіших моментів з життя жаб є те, що вони не замикають надовго очей навіть під час сну.
Дивним є і те, що волога і слизька шкіра земноводних, має високі знезаражувальні і антибактерицидні властивості.
Серед жаб є і по-справжньому небезпечні види, так наприклад, жаби «Коко» по праву вважаються одними з найбільш отруйними істот на нашій планеті.
П’ята група Птахи відрізняються від інших тварин зовнішнім виглядом. Тіло птахів вкрите пір’ям, яке захищає від охолодження і перегрівання, допомагає літати це істотна ознака птахів і поділено на голову, шию, тулуб і кінцівки. На голові – дзьоб, за допомогою його птахи добувають їжу, чистять пір’я, в’ють гнізда, за допомогою передніх кінцівок – крил птахи літають. З органів чуттів найкраще розвинений зір, птахи розрізняють усі кольори та їхні відтінки. Гострота зору у них у декілька разів вища ніж у людини. Поряд із зором важливим органом орієнтації і спілкування є слух. Розміри дуже різні.
На які дві групи поділяються птахи? (перелітні і зимуючі)
Чому деякі птахи відлітають у теплі краї?
Яких перелітних птахів ви можете назвати?
Яких зимуючих птахів ви знаєте?
Як ви їм допомагаєте взимку?
Яку користь приносять птахи?
Правильно. Пташки дуже корисні тварини. Їх треба охороняти, бо без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.
Вікторина « А я знаю пташку цю…»
1. Які птахи прилітають до нас першими? (Граки)
2. У назві якого птаха читаємо число сорок? (Сорока)
3. Який птах вигодовує пташенят навіть узимку? (Шишкар)
4. У якого птаха такий міцний хвіст, що він ним підтримує тіло на дереві? (Дятел)
5. Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі)
6. Якого лісового птаха називають лісовим лікарем і чому? (Дятла, бо він знищує шкідників дерев)
7. Які птахи прилітають до нас з настанням зими? (Снігурі, омелюхи)
8. Який птах будує собі гніздо з риб'ячих кісток? (Зимородок)
9. Який птах будує собі гніздо за допомогою слини? (Синиця-ремес)
10. Назвіть рідкісних птахів нашого краю. (журавель сірий, лелека чорна)
11. Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орлів-беркутів)
12. Чи всі птахи літають? (Ні)
13.Назвіть птаха, який не літає, але швидко бігає (Страус)
14. є птахи, у яких замість крил – лапи – ласти, і вони добре плавають (пінгвіни)
Шоста група Звірі (ссавці) - тіло вкрите шерстю тіло, складається з голови, тулуба та хвоста, шия зазвичай добре виражена. Ссавці мають дві пари кінцівок: передні та задні. Але кінцівки ссавців розташовані не по боках тулуба, а під ним, завдяки чому тіло підіймається над поверхнею землі. На голові ссавців можна помітити вушні раковини та зовнішній слуховий прохід. Вушні раковини рухливі й допомагають краще вловлювати звуки. Очі ссавців, на відміну від інших наземних хребетних тварин, захищені лише двома повіками: верхньою та нижньою, а миготлива перетинка майже зникла. Рот оточують рухомі губи. Всі звірі народжують малят живими і вигодовують їх молоком.
Серед звірів є такі які живуть на деревах, у норах, у лісах, у печерах, у горах, які живуть під палючим сонцем і на просторах вічної мерзлоти.
Хто зі звірів господарює у наших лісах?
А хто знає представників диких тварин? (білка, ведмідь, заєць, вовк, лисиця, зубр). Тварини, які не потребують людського догляду, самі добувають їжу, знаходять або будують собі житло, піклуються про своє потомство, називаються дикими. Дикі тварини живуть у природі самостійно.
Цікаві факти про тварин. (мультимедійна розповідь)
V. Узагальнення і систематизація знань
«Мозкова атака».(в групах)
Доведіть, що черепаха, крокодил, гадюка – це плазуни, бо …… .
Доведіть, що їжак, лось ,кіт –це звірі ,бо … .
Мурашка , коник ,метелик - це комахи ,бо … .
Щука ,сом - це риби ,бо … .
Шпак ,сорока ,чижик –це птахи ,бо … .
Жаби і тритони –це земноводні ,бо … .
Гра «Знайди пару»
Вовк плазун
Дятел звір
Гадюка комаха
Жаба птах
Акула земноводне
Метелик риба
Перевіряємо за зразком на дошці
Гра "Знайди зайве"
Прочитай і підкресли зайве у кожній групі:
Бджола, капустянка, лелека , муха.
Вуж, черепаха, ящірка, черв’як.
Косуля, лелека, ведмідь, єнот.
«Впізнай за голосом». (Діти слухають голоси тварин і впізнають їх)
Гра. «Відгадай тварину».
Влітку їсть траву, а взимку, коли сніг глибокий, їсть гілки кущів, кору дерев. Дуже швидко бігає і стрибає. У нього дуже багато ворогів. Це і лисиці, і вовки, і собаки, і хитрі птахи, і мисливці. Один його порятунок – швидкі ноги. (Заєць).
Цей гарний i цiнний птах заслуговує на увагу людей i охорону. В однiй iз вiдомих дитячих казок його назвали «гидким каченям». (Лебiдь)
Замість шерсті його тіло вкрито голками, яких шість – вісім тисяч. Нічна тварина. Полює на змій, мишей, жаб за допомогою нюху. Наколює на голки лісові яблука для того, щоб кислий сік, який стікає по голках на шкіру, виганяв бліх. Ці комахи-паразити дуже дошкуляють їм, а лапою дістатися до них вони не можуть. (Їжачок).
Пташеня цього птаха малесеньке — 3 г, але воно хоч і слiпе, несе на спинi iнше пташеня. Що ж воно робить? Викидає всiх iз гнiзда. Але мине 4 днi, i цей iнстинкт зникне. Цi птахи не висиджують i не виховують своїх дiтей, а пiдкидаютъ їх рiзним птахам. (Зозуля)
При перестрибуванні з гілки на гілку вони долають відстань до 15 метрів, хвіст про цьому служить їм за парашут. Харчуються горіхами. Насінням шишок, жолудями. (Білка)
«Сама знаю, що не красуня я. Деякі люди не терплять моєї присутності, намагаються втекти, а то ще й камінці жбурляють. За що? Не всім же бути гарними? А користь від мене велика» (Жаба)
«Ми дуже образилися на людину. Ловлять нас усі кому заманеться: і дорослі, і діти. Дуже шкода, що ми народилися такими красенями! Але люди не розуміють, що красиві ми лише на волі, у польоті. От птахи нас ніколи не зачіпають. Яскраві плями на наших крилах попереджають птахів: до нас краще не доторкатися, тому що ми неїстівні» (Метелики)
Він постійний персонаж мультфільмів. У природі – це розумний, спритний, витривалий і сильний хижак. Живиться переважно м’ясом диких тварин. За нічне полювання він може долати до 100 кілометрів. У природі ці тварини є санітарами лісу. Полюючи, вони ловлять хворих і ослаблених тварин, оздоровлюючи все стадо. (Вовк)
Я плету легку красиву сітку, щоб спіймати собі на обід комах. Я не літаю, а тихенько чекаю, коли хто – небудь потрапить у мою пастку. Маю вісім ніг (Павук)
Це санітари лісу, адже вони знищують величезну кількість комах шкідників. Дзьоб є знаряддям для добування корму. Язик із зазубринами далеко висовується із рота, тому вони можуть діставати їжу із щілин. Цих птахів у наших лісах небагато, тому вони потребують охорони (Дятел)
Не дарма я в казках – найперша хитрунка. Хитра я й насправді. Одурюю птахів. Коли голодна і нічого не вполювала, я лягаю на бік, очі заплющую і лежу, наче мертва, не ворухнусь. Підлетить допитлива ворона чи сорока – і потрапить до мене в лапи. Так і собака ми дуримо, коли не можемо від них утекти. Лапи у мене не мерзнуть ніколи, бо у шерсті, наче у черевиках, хвіст під час пересування править за руль. Гавкаю як молодий пес. Щоб бути ситою, за день я повинна з’їсти 20 мишей. (Лисиця)
А для чого треба охороняти тварин?
Тварини запилюють рослини (бджоли)
Тварини знищують шкідників рослин (птахи)
Тварини-санітари, знищують трупи тварин (вовк)
Тварини приносять велику користь людині: як джерело харчування (м'ясо, молоко, яйця); як джерело естетичної насолоди (метелики, співучі птахи, рибки); джерело для наукових досліджень; джерело для народної медицини.
Тварини – це вовна для виробництва тканин, шкіра для взуття.
Тварини – це помічники людини у важкій роботі: коні, осли.
Тварини – це наші вірні друзі: собаки, коти.
Тварини – це ліки, якими лікують різні хвороби людини: мед, борсучий жир.
З кожним роком тварин стає все менше і менше їх обов'язково треба охороняти. У Червоній книзі України ми знаходимо тих тварин, яких слід оберігати.
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія
З якою темою ми ознайомились на уроці?
Чи досягли ви очікуваних результатів?
Вправа «Мікрофон»
На уроці я навчився …
Я дізнався, що …
Я повторив …
Мене вразило …
Я запам’ятав …
Молодці! Запам’ятайте, діти, що ми повинні піклуватися про тварин і не можемо бути байдужими до них. Кожна людина змалечку повинна навчитися турбуватися про своїх вірних друзів. Доля живої істоти залежить від людини. Адже любов до природи, до тварин роблять людину добрішою. Тварини потребують дбайливого ставлення до себе і гостро відчувають людську ласку і доброту. Будьте до природи уважнішими, вона вам обов’язково віддячить.
Слід усім запам’ятати:
Тварин треба захищати.
Їх оселі не руйнуй,
Краще взимку нагодуй.