Майстер - клас "Не для школи, для життя вчимо"

Про матеріал

В даній розробці наводяться приклади використання "відкритих задач" на уроках фізики, які вимагають знаходження власного способу розв'язування і можуть мати багато вірних відповідей.

Перегляд файлу

Майстер-клас «Не для школи, для життя вчимо».

Ні для кого не секрет, що сучасні роботодавці дедалі частіше шукають не просто виконавців, а людей, які готові мислити поза шаблонами. Тому завдання вчителя – формувати та розвивати особистість, здатну жити й працювати в реаліях сьогодення.

Погодьтеся,немає такої області людської діяльності, у якій не було б задач. І протягом життя ми постійно їх вирішуємо.

Наприклад: одного разу в газеті була опублікована така історія(хлопець писав)

- Моя мати, стурбована тим, що за тиждень її відсутності в будинок можуть забратися злодії, витратила багато часу, щоб заховати свої найбільш коштовні прикраси. Коли ми зібралися в аеропорт, я виявив, що до холодильника була прикріплена записка: «Діаманти - в шторах спальні». Маємо протиріччя - треба залишити записку і водночас залишати її не можна.

А справді, як бути дамі, яка турбується про те, щоб не забути, куди ж вона сховала свої коштовності? Я б, наприклад, порадила носити записку з собою, а не залишати її дома. А які Ваші пропозиції?

(Орієнтовні відповіді: написати іншою мовою, закодувати записку, ….)

Ще один приклад.

У 19 столітті перші літаючі дирижаблі мали матерчату оболонку. Її натягували на дерев'яний каркас із поперечними й повздовжніми розпірками. Без каркаса тканина в польоті просто складалася. Повітря всередині - для збільшення тривалості польоту - можна було підігрівати тільки до певної температури. Це було великим недоліком. Із винаходом легких алюмінієвих сплавів з'явилися суцільнометалеві дирижаблі: і каркас, і оболонку робили з дюралю - легкого сплаву алюмінію. Загальна вага дирижабля, звичайно, збільшилася. У 1912 році К. М. Ціолковський запропонував свою конструкцію суцільнометалевого дирижабля. Для полегшення ваги в його каркасі були відсутні повздовжні розпірки, але сам дирижабль при цьому зберігав міцність форми. Як Ціолковському вдалося цього досягти?

Маємо протиріччя: Дирижабль важкий, але повинен літати.

Спробуємо разом, використовуючи пазли – підказки,розв’язати поставлену проблему.

Правила роботи. Треба взяти файл - завдання 2.Висипати пазли на стіл малюнком донизу. Я читаю питання, а ви знаходите пазл із правильною відповіддю. Не перегортаючи, покладіть його перед собою. Наступну відповідь кладемо рядом.

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Плавати  в повітрі

На тіло, занурене в рідину(або газ) діє сила тяжіння та виштовхувальна сила — сила Архімеда

Сила тяжіння дорівнює силі Архімеда.  Fтяж = Fарх

 

 

 

 

 

 

Сила тяжіння пропорційна масі цього тіла, і дорівнює добутку маси тіла та коефіцієнта пропорційності, який називають прискоренням вільного падіння. Формула  F = mg

Архімедова сила дорівнює вазі рідини в об’ємі зануреної частини тіла, і визначається за формулою Fарх = ρрідgVзан

Можемо змінити об’єм дирижабля

 

 

 

Пазл1  Що повинен робити дирижабль?(Плавати  в повітрі)

Пазл 2Які сили діють на дирижабль у цьому випадку? (На тіло, занурене в рідину(або газ), діє сила тяжіння та виштовхувальна сила — сила Архімеда)

Пазл 3Тіло плаває в товщі повітря. Яка умова виконується? (Сила тяжіння дорівнює силі Архімеда.  Fтяж = Fарх)

Пазл4  За якою формулою визначається сила тяжіння? (Сила тяжіння пропорційна масі цього тіла і дорівнює добутку маси тіла та коефіцієнт пропорційності, який називають прискоренням вільного падіння. Формула  F = mg)

Пазл 5Чому дорівнює сила Архімеда? (Архімедова сила дорівнює вазі рідини в об’ємі зануреної частини тіла і визначається за формулою Fарх = ρрідgVзан)

Пазл 6Що можемо змінити, а що ні? (Можемо змінити об’єм дирижабля)

 

Тепер з'єднуємо пазли скотчем (вгорі, посередині й внизу), переверніть, будь ласка, з'єднані пазли малюнком до себе. Якщо ви правильно склали пазли, то перед вами конструкція дирижабля, запропонована Ціалковським.

https://images2.popmeh.ru/upload/gallery/4b7/4b7d3d114eae20de86338f7b0534049e.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Подивіться на малюнок і скажіть,  що ж запропонував конструктор, щоб полегшити вагу дирижабля, але зберегти його міцність?(Застосував блоки та гофри)

Відповідь. Унікальною особливістю конструкції Ціолковського була можливість зміни об’єму оболонки за допомогою системи стягуючих вант, що дозволяло зберігати постійну підйомну силу при будь-яких умовах. Міцність конструкції забезпечувала гофрована поверхня металевої оболонки дирижабля. Подібні зміни, у тому числі подовження й вкорочення дирижабля, могли проводитися прямо в польоті.

Цю задачу можна застосовувати при закріпленні теми «Закон Архімеда. Умови плавання тіл» або  під час захисту учбового проекту з даної теми.

Наведені приклади - це так звані «відкриті задачі», які вимагають знаходження власного способу розв'язування і можуть мати багато вірних відповідей.

Існує два основних типи відкритих задач: винахідницькі і дослідницькі.

Я пропоную попрацювати в групах, кожна з яких буде вирішувати свою «відкриту» задачу. Через  5 хв  кожна група озвучить умову задачі і розроблене нею рішення.
Група 1 Використовуючи додатковий матеріал, проведіть дослідження та дайте відповідь на питання: Чи можливий випадок, описаний у романі Жуль Верна "Навколо світу за 80 днів“:“Поїзд мчав зі швидкістю 100 миль на годину - він летів ледь торкаючись рейок. Швидкість ніби знищувала тяжкість потяга. І він пронісся через річку, промайнув, немов блискавка ...”?

Група 2 Уявіть, що ви радник мера міста. Міський голова збирається в ділову поїздку до Лондона. Вам необхідно розробити оптимальний маршрут пересування.

Група 3 Перегляньте відеодослід. Озвучте його. Поясніть, чому  так відбувається?Проілюструйте свою відповідь на простій моделі, використовуючи необхідні прилади й матеріали.

 

Група 4 Перегляньте відеоролик. Назвіть, що Ви спостерігаєте з точки зору фізики. Відповідь подайте у вигляді колажу.

 

Закінчення.

І так, підіб’ємо підсумки. На вашу думку, чи має метод використання «відкритих задач » місце в контексті сучасного уроку?

  • Я вважаю, що…. , тому що..

На мою думку, переваги застосування «відкритих задач» очевидні.

Скажіть, чи виникло хоч у когось із вас бажання використовувати  «відкриті задачі» у своїй роботі? Сподіваюсь, мій досвід буде вам корисний.

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Майстер-класи
Додано
24 липня 2018
Переглядів
946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку