Розробка уроку "АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН "

Про матеріал
Мета: Н.- поглибити й систематизувати знання про природу Світового оке-ану; продовжити формування умінь та навичок визначати географічне положення океану, виявляти особливості природи Атлантичного океану за тематичними кар-тами атласу; Р.- розвивати вміння встановлювати аналогії та порівнювати; виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом; В.- формувати ціннісне ставлення до природних багатств Світового океану, екологічну свідомість.
Перегляд файлу

7 клас

АТЛАНТИЧНИЙ ОКЕАН

 

Мета: Н.-  поглибити й систематизувати знання про природу Світового океану; продовжити формування умінь та навичок визначати географічне положення океану, виявляти особливості природи Атлантичного океану за тематичними картами атласу;

Р.-  розвивати вміння встановлювати аналогії та порівнювати; виконувати способи раціональної навчальної діяльності: складати цілеспрямований опис об’єкта за типовим планом;

В.-  формувати ціннісне ставлення до природних багатств Світового океану, екологічну свідомість.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручники, контурні карти, комп’ютер, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення і природи Атлантичного океану, відомі географічні об’єкти; наводити приклади форм рельєфу дна, течій; представників органічного світу; характеризувати типи клімату, різноманітність органічного світу, природні багатства та проблеми забруднення океану; порівнювати географічне положення та природні компоненти Атлантичного та Тихого океанів.

 

ХІД УРОКУ

 

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Визначення настрою на початку уроку (намалювати смайлік у зошиті)

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Прийом «Картографічна розминка» (без використання карти)

Учитель пропонує учням подумки уявити географічну карту та закінчити речення.

Тихий океан омиває Північну Америку з …

Тихий океан не омиває материк …

Тихий океан омиває Австралію зі …

До найбільших морів Тихого океану належать …

У західній частині Тихого океану берегова лінія …

Найпотужнішими холодними течіями Тихого океану вважають …

Який океан наступний будемо вивчати …

Чому……

 

 Оголошення теми і мети уроку.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • 2 Фантастична добавка

За легендою, Атлантичний океан утворив Атлант(Атлас), один із титанів, який розсунув материки Євразію, Північну і Південну Америки, Африку. Так Атлант хотів захистити свою сім'ю від Зевса. Атлант розмістив свою родину на Канарських островах, які охороняли величезні собаки (Канарські острови спочатку мали назву Собачі острови). Також у різні часи Атлантичний океан називали по різному : Морем за Геракловими стовпами, Західним океаном , Морем мороку. Отже, на уроці ми з вами вивчатимемо океан, який, за легендою, створив наймогутніший із титанів — Атлант.

 

Прийом «Практичність теорії»

На попередніх уроках ви дізналися про особливості природи найбільшого та найдавнішого океану нашої планети — Тихого.

Однак задовго до тих часів, коли європейці перетнули цей океан, вони плавали водами Атлантичного океану, який і в наші дні посідає провідне місце у світовому судноплавстві. Атлантичний океан найбільш досліджений серед усіх океанів, але й найбільш забруднений через інтенсивну господарську діяльність. Він відіграє значну роль у формування клімату Європи, зокрема нашої країни. Установити природні особливості Атлантики вам допоможуть знання та навички складання характеристики Тихого океану, яких ви набули на попередніх уроках. Для дослідження Атлантичного океану ми скористаємося одним з важливих наукових методів пізнання — порівнянням.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Прийом «Бліцопитування»

Пригадайте, у які часи європейці розпочали освоювати ресурси Атлантичного океану. Які відомі вам мандрівники плавали водами Атлантичного океану?

  1. Історія дослідження

  • Робота з атласом 6 кл

Рік дослідження

Дослідники

Що було досліджено

1 за 1000 р. до.н.е.

фінікійці

Плавання до Британських островів, Азорських островів.

2 Х ст

Вікінги (нормани)

Перепливли Атлантику і досягли до берегів Пн.Америки.

3 ХV ст. Епоха великих географічних відкриттів

 

 

 

 

 

4 ХVІІІ ст

 

5 ХІХ ст

 

1870

 

 

ХХст

  • Христофор Колумб(1492 – 1493)
  • Бартоломео Діаш(1487 -1488)
  • Васко да Гама(1497 –)1499

 

Бенджамін Франклін

 

Джон Рос  і Джейм Рос

 

Англійці

 

 

Прилад ехолот

  • Відкриття Пн.Америки

 

  • Огинає пд.зх. бериги Африки.
  • Шлях до Індії

 

Карта течії Гольстрім

 

Точні відомості глибин

 

Пн. іПд. Хребет; жолоб Поерто –Рико

 

Достовірні уявлення про характер дна.

 

  1. Проблемне питання

?Чим географічне положення Атлантичного океану відрізняється від географічне положення Тихого океану?

 

( Спільне і відмінне записати до зошита робота учнів з характеристикою).

 

 Установлення особливостей географічного положення

Робота з картою «Світовий океан», фізичною картою Атлантичного океану, планом характеристики географічного положення океану, мультимедійною презентацією

Завдання

1) За картами атласу визначте особливості географічного положення Атлантичного океану.

2) Порівняйте географічне положення Атлантичного та Тихого океанів.

Географічне положення Атлантичного океану

План характеристики

Особливості географічного положення

Площа, млн км²

91,7 (майже вдвічі менший за Тихий океан)

Положення щодо екватора, нульового меридіана, материків, та інших океанів

Простягається в меридіональному напрямку від субарктичних широт до берегів Антарктиди. У центральній частині материк перетинає екватор, у східній — нульовий меридіан. Омиває береги п’яти материків: Євразії, Африки, Північної та Південної Америки, Антарктиди.

На півночі Атлантичний океан сполучається з Північним Льодовитим океаном, на півдні — з Індійським та Тихим океанами. Завдяки будівництву каналів потрапити з Атлантики в інші океани можна й коротшим шляхом: в Тихий океан — через Панамський канал, в Індійський — через Суецький

Особливості берегової лінії: моря, затоки, протоки, острови

Берегова лінія сильно порізана в Північній півкулі, особливо на сході: тут розташовано багато внутрішніх морів. На американському узбережжі Атлантичний океан заглиблюється в материк, утворюючи затоки Св. Лаврентія та Мексиканську. Третя велика затока — Біскайська — розташована біля берегів Європи, четверта — Ґвінейська — обмежена берегами Африки. Найбільші острови: Великобританія, Ірландія, Ісландія, Куба, Гаїті, Пуерто-Ріко, Ньюфаундленд

Висновок 1. Порівняно з Тихим, Атлантичний океан менший за площею, має видовжену форму, значно менше островів. Як і Тихий, Атлантичний омиває береги п’яти материків.

 

Перевірка

Евристична бесіда з усім класом

Спільні:

  1. Велика протяжність з півночі на південь на 16 000 км.(велика розміри);
  2. Видовженість у меридіальному напрямку;
  3. Центральна частина в екваторіальному поясі;
  4. Крайні точки в протилежних півкулях.

Відмінні:

  1. Розташований у трьох півкулях: західній, північній і південній.
  2. Кількість островів менша, берегова лінія порізана в Пн. півкулі
  3. Кількість морів менша.
  4. Материки:Пн., Пд. Америка, Євразія, Африка , Антарктида.(Панамський канал, Суецький канал, Гіблартарська протока)
  5. Знаходиться найбільш потужна з теплих течій — Гольфстрім.

 

  1. Рельєф дна

Робота з фізичною картою Атлантичного океану, картою «Будова дна Атлантичного океану»

Завдання

1) Зіставте карти та виявіть закономірності розташування основних форм рельєфу дна Атлантичного океану.

2) Порівняйте рельєф дна Атлантичного океану з рельєфом дна Тихого океану.

Атлантичний океан за віком відносно молодий. Утворення Атлантичного океану почалося після розколу Гондвани. Розширення океану триває й донині.

Добре розвинений шельф (8,5 % усієї площі дна), що створює сприятливі умови для видобування корисних копалин. Найбільш глибокі райони океану лежать біля його західних берегів. Найглибші глибоководні жолоби Пуерто-Ріко (8742 м) та Південно-Сандвічевий жолоб (8228 м).

Важливий елемент дна Атлантики — великий підводний Середи нно-Атлантичний хребет, який простягнувся посередині океану з півночі на південь майже на 17 тис. км. За формою він нагадує латинську літеру S і має ширину понад 1 тис. км. Це порівняно молода гірська споруда із різко вираженою сейсмічною діяльністю та слідами підводних вивержень на поверхні. Серединно-Атлантичний хребет поділяється на дві частини — Північноатлантичний і Південноатлантичний.

Висновок 2. Рельєф дна Атлантичного океану, порівняно з Тихим, не такий складний. Характерними ознаками дна є широкий шельф, невелика кількість глибоководних жолобів, паралельне відносно берегів розташування серединно-океанічного хребта.

 

  1. Клімат та особливості водних мас

Робота з кліматичною картою та картою кліматичних поясів

Завдання. Установіть:

1) У яких кліматичних поясах розташований Атлантичний океан.

2) Які ознаки клімату властиві його різним частинам.

3) Порівняйте клімат Атлантичного океану з кліматом Тихого океану.

Атлантичний океан перетинає майже всі кліматичні пояси, тому його кліматичні умови досить різноманітні.

Найширша частина океану, на відміну від Тихого, лежить у тропічних та помірних широтах. З обох тропічних областей високого тиску в напрямку екваторіальних широт дмуть постійні вітри — пасати. У північній тропічній частині влітку й восени зароджуються тропічні циклони, які нерідко переходять в урагани. Найбільше їх над Карибським морем та Мексиканською затокою.

У помірних широтах Атлантики панують західні вітри. Найбільшої сили вони досягають у помірних широтах Південної півкулі. У полярних широтах кліматичні умови Атлантичного океану формуються під впливом Північного Льодовитого океану на півночі та Антарктиди на півдні. Тут трапляється велика кількість айсбергів і дрейфної криги.

Властивості водних мас океану пов’язані з особливостями його клімату. У розподілі солоності та температур поверхневих вод спостерігається аналогічна Тихому океану широтна зональність. Проте середні значення температур нижчі за середні температурні показники Тихого океану через охолоджувальний вплив Північного Льодовитого океану та Антарктики.

Течії в Атлантиці, на відміну від Тихого океану, спрямовані не за широтою, а субмеридіонально, що пояснюється видовженою формою океану. На відміну від Тихого океану, в північній частині океану трапляються численні айсберги та плавуча крига. Течії виносять ґренландські айсберги у відкритий океан навіть до 40° пн. ш.

Висновок 3. Географічне положення Атлантичного океану визначає формування різноманітних кліматичних умов. Видовжена форма океану, більший вплив материків та широке сполучення з Північним Льодовитим океаном визначає певні відмінності в розподілі температур, характері течій тощо.

 

4. Органічний світ океану

Робота з мультимедійною презентацією

   

Як і в Тихому океані, у розподілі органічного життя океану чітко виділяється зональність.

У водах полярних широт навесні та влітку бурхливо розвивається планктон, яким живиться криль — маленькі ракоподібні завдовжки 1–15 см. Вони живляться планктоном, а самі є їжею для китів, тюленів, риб, кальмарів. Багаті на живі організми води Південної Атлантики приваблюють китів, які, долаючи відстань у 3 тис. км, припливають улітку з тропічних широт, щоб народити тут потомство.

У помірних широтах відбувається активне змішування різних водних мас, що сприяє глибокому перемішуванню води, скупченню риби. Особливо багаті на живі організми Північне та Балтійське моря. Тут із давніх часів виловлюють камбалу, тріску, скумбрію, оселедець.

У тропічних областях найбільш багаті на життя води холодних течій — Канарської та Бенґальської. Щільність планктону тут сягає 16 тис. особин на 1 метр води. Серед них багато літаючих риб, рачків, кальмарів, восьминогів, акул. Промислове значення мають макрелі, тунець, сардини, анчоуси. Для тропіків і субтропіків океану характерні корали, особливо багато їх у Сарґасовому морі.

У теплих прибережних водах Мексиканської затоки живе ламантин. Живиться прісноводними рослинами, тому їх ще називають морськими коровами. Перебувають на межі зникнення.

В екваторіальних водах Атлантичного океану високі температури сприяють бурхливому розвитку діатомових водоростей, які надають воді зеленого або буро-зеленого забарвлення. Тут багато риби, морських черепах, акул, медуз, каракатиць, далеко в океан із потужними потоками великих річок «мандрують» прісноводні риби.

Висновок 4. Органічний світ Атлантичного океану за кількістю видів значно поступається Тихому океану через його геологічну молодість. Проте в кількісному відношенні океан багатий на організми, життя яких пов’язане насамперед із широким розвитком шельфу.

 

  1. Використання ресурсів океану

 

Робота в парах. Робота з текстом підручника

Завдання

1) Прочитайте тест параграфа «Використання ресурсів океану»

2) З’ясуйте: види господарської діяльності в Атлантичному океані (перший учень); екологічні проблеми, що виникли через активне господарське освоєння океану (другий учень).

3) Зробіть висновок про інтенсивність господарської діяльності в океані та її наслідки.

Висновок 5. Атлантичний океан посідає перше місце серед океанів за ступенем господарського освоєння, що спричиняє загострення екологічних проблем.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • 2 Фронтальна бесіда:
  1. Яке місце Атлантичний океан посідає за площею?
  2. Де знаходяться північний і південний кордони Атлантичного океану?
  3. Який хребет простягнувся через весь Атлантичний океан?
  4. Яка найбільша глибина Атлантичного океан?
  5. Які материки омиває Атлантичний океан?

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель пропонує висловити думку щодо питання: чи допоміг вам метод порівняння двох океанів краще зрозуміти їх природні особливості?

Оцінення учнів за роботу на уроці.

РЕФЛЕКСІЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
  2. Практична робота 12 (завдання 2)

3. За бажанням: скласти власний план заходів щодо поліпшення екологічного стану Атлантичного океану.

 

1

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
13 листопада 2019
Переглядів
2473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку