Внутрішні води Північної Америки.

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів загальні поняття про розташування річок Північної Америки, їх живлення, розподіл внутрішніх вод на материку; закріпити та поглибити практичні вміння учнів складати характеристики річок; систематизувати знання учнів про особливі риси поверхневих вод Північної Америки, висвітити проблеми забруднення поверхневих вод.

Перегляд файлу

Тема

Мета

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Епіграф на дошці

 

 

 

Розповідь вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вивчення нового матеріалу супроводжується показом слайдів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з контурними картами та картами        атласу

 

Учень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

 

 

 

 

 

 

 

Учень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

?

 

?

?

 

Вчитель

 

 

 

 

 

Учень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

?

 

?

 

 

Вчитель

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель

 

 

 

 

 

 

 

Робота в зошитах

 

 

 

 

 

 

Робота з атласом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Колективна

перевірка

 

!!!

 

 

?

 

 

 

 

Робота з атласом та контурними

картами

 

 

 

 

 

 

!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

!

 

 

 

 

 

!

 

 

 

 

!

 

 

 

!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Супроводжується показом слайдів

  

 

Внутрішні води Північної Америки

сформувати в учнів загальні поняття про розташування річок                   Північної Америки, їх живлення, розподіл внутрішніх вод на материку; закріпити та поглибити практичні вміння учнів складати характеристики річок; систематизувати знання учнів про особливі риси поверхневих вод Північної Америки, висвітити проблеми забруднення поверхневих вод.

учбові:

  •                               Визначити географічне положення найбільших річок та озер;
  •                               Пояснити особливості живлення, характеру течії та режиму річок.

розвиваючі:

  •                               Відпрацювати навички порівняння особливостей річок різних басейнів;

виховні:

  •                               Виховувати турботливе ставлення до природи;
  •                               Сформувати у школярів активну життєву позицію по збереженню багатств землі.
 
Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності..

 

Розум людський має три ключі,

які все відчиняють:

знання, думка, уява – все у цьому.

В.Гюго

 

Сьогодні ми вирушимо в нову подорож по материку Північна Америка.

 Ми ще раз зійдемо на високі гори, скелясті шпилі, увінчані білими шапками. Тут часто-густо творяться таємниці народження найбільших річок. Глибокими ущелинами річки поведуть нас у царство гір, і ми побачимо, як струмочки води, ледь зародившись, поступово ростимуть, мужнітимуть. Далі, залишивши гори, попливемо на хвилях могутніх, але вже дуже постарілих потоків до далеких морів і океанів.

Крок за кроком ми простежимо життя річки від витоків до місця, де вона закінчує свій біг, розчинившись у лоні морських чи океанічних вод.

Я хочу, щоб ви твердо запам’ятали: усі річки Землі – чудовий дар природи. Їх треба берегти, про них треба турбуватися, бо без цих живих джерел дорогоцінної вологи неможливе життя на нашій планеті.

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань.

 Перед вивченням нової теми пригадаємо матеріал, який ви вивчали в 6 класі “Води суходолу”. Для цього проведемо Я запропоную вам запитання, а ви повинні письмово дати на них відповідь.

Блиц-опитування.

  1. Природний водний потік, що протікає в зниженнях рельєфу, створених її рухом (річка).
  2. Місце, де річка бере свій початок (витік).
  3. Місце, де річка впадає в океан, море, чи іншу річку (гирло).
  4. Падіння ріки з високого уступу (водоспад).
  5. Виділяють такі види живлення ріки (осадове, льодовикове, підземними водами).
  6. Зміна рівня води у річці протягом року (режим живлення).

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 Ми знаємо, що Північна Америка – другий за площею материк після Євразії.

  – Як це впливає на довжину річок?(Якщо материк великий, то будуть і великі річки).

 Рельєф материка різноманітний: є гори, рівнини, низовини, плоскогір’я. Існує афоризм “Річки – діти рельєфу, клімату”.

Щоб існувати, жити, треба живитися – такий закон природи. Річки також підкоряються йому.

  • Яке живлення можуть мати річки? (опадове, льодовикове, підземними водами).
  • За допомогою карти з’ясуйте, річки Північної Америки впадають в один океан чи декілька? Які? (3).

Добре. Ми все з’ясували. Тож почнемо свою подорож.

 

 

 

А почнемо її з найбільшої та найповноводнішої річки Північної Америки – Міссісіпі.

 

Повідомлення дітей

 Це одна з найдовших річок на Землі. На карті Міссісіпі з її притоками схожа на гігантське дерево із широкою розгалуженою кроною. Міссісіпі починається в лісах Великих рівнин маленьким струмочком, приймаючи по дорозі тисячі приток, найбільші з яких – Міссурі та Огайо. За чітко прокладений курс „північ-південь” Міссісіпі іноді називають „рухомим меридіаном”.

В період паводку, особливо правими притоками, виноситься багато мулу і піску, що відкладається в руслі. Найбільшу кількість піску і глини несе Міссурі, за що американці її охрестили Біг Мудді (велика замазура).

На Міссісіпі та її притоках трапляються настільки сильні повені, що перетворюються на справжні національні лиха. Тут споруджені греблі й система шлюзів, які роблять річку більш спокійною.

  • До якого басейну належить Міссісіпі? Які ще річки належать до басейну Атлантичного океану? (Св.Лаврентія, Ріо-Гранде, Нельсон)
  • Яке живлення можуть мати ці річки?(весною талими водами, восени –  дощами, взимку, цілий рік – підземними).

 

Подорожуємо далі

  • Між Гудроновою затокою й хребтами Кордильєр, Великими рівнинами на півдні й арктичним узбережжям на півночі простягається басейн другою за величиною річки Північної Америки – Макензі.

 

 

 

Повідомлення дітей

Свою назву вона дістала на честь дослідника цих місць Олександра Макензі, який в 1789 році першим з європейців проплив по ній на каное. За виток Макензі приймають річку Атабаску, яка починається в Скелястих горах. Основне живлення Макензі одержує за рахунок танення снігу. Багато води їй віддають болота й озера. Більшу частину року річка вкрита кригою. До появи літаків Макензі була єдиним засобом сполучення в цій частині материка.

 

  • До  якого басейну належить Макензі? (до басейну Північного Льодовитого океану).
  • Які ще річки належать до цього басейну? (Бак)
  • Яке живлення мають ці річки? (переважно снігове)

 

Далі подорож продовжується до найбільших річок басейну Тихого океану.

Річка Юкон відома своїй „золотою лихоманкою” початку ХХ століття, або Клондайком, за іменем її притоки.

 

Повідомлення дітей

Юкон (в перекладі „велика ріка”) річка у Канаді та США (Аляска). Довжина 3700 км. Головний виток - р. Льюіс, яка бере початок в Кордильєрах. Впадає в затоку Нортон Берингова моря. До злиття з р. Пеллі Юкон тече в глибокій гірській долині, місцями в каньйонах. Більше половини своєї течії має рівнинний характер; ширина долини сягає 30 км. Основне живлення - снігове. Морські припливи розповсюджуються вверх по річці на 160 км. Судноплавна з травня по вересень.

 

  • Назвіть річки, які належать до басейну Тихого океану? (Колорадо, Колумбія).
  • Яке живлення вони будуть мати? (опадове, льодовикове та підземними водами)

 

Річка Колумбія отримала свою назву на честь корабля „Колумбія”, на якому мореплавці в 1792 році відкрили гирло річки.

Другу річку іспанці назвали Ріо-Колорадо, що означає „червона ріка”, тому що ущелина, де вона протікає, складена породами червоного кольору. Каньйон іспанці назвали Восьмим дивом Світа.

 

Повідомлення дітей

       Це одна з найбільш глибоких річкових долин в світі. Більш ніж 10 млн.років тому частина суходолу почала підніматися, а річка Колорадо, яка там протікала, стала активно розмивати свою долину. В товщах вапняків, піщаників та сланців утворився гігантський каньйон довжиною більше 300 км та глибиною 1800 м. Майже вертикальні склони долини утворюють уступи різної форми. В 1919 р. тут був створений національний парк „Гранд-Каньйон”, який своєю незвичайною красою приваблює багато туристів.

 

Як бачите, багато в Північній Америці річок і всі вони різні. Немає такої, щоб точнісінько була схожа на якусь іншу.

 У кожної свій характер, свій “почерк”, паспорт, тільки властиві їй, через гори і рівнини, луки і ліси, степи й пустелі несуть річки свої води – прозорі й каламутні, холодні й теплі, прісні й солонуваті.

 Багато річок забруднюються.

Для того, щоб ми більше могли дізнатися про річки Північної Америки виконаємо практичну роботу.

І в. – Міссісіпі;

ІІ в. – Макензі;

ІІІ в. – Юкон.

 

План характеристики річки

  1. Назва річки.
  2. Частина материка, де протікає річка.
  3. Де річка бере початок, куди впадає.
  4. Напрям течії.
  5. Основні притоки річки.
  6. Географічні пояси, що їх перетинає річка.
  7. Види живлення річки.
  8. Залежність характеру течії від рельєфу.
  9. Режим річки та його залежність від клімату.

Після виконання роботи (5-7 хвилин) один з учнів зачитує свій варіант роботи.

 

Знайомство з озерами Північної Америки супроводжується розповіддю вчителя та нанесенням їх на контурну карту.

- На початку подорожі озерами Північної Америки пригадайте, які бувають озера за походженням? (тектонічні, льодовикові, загатні, лиманні, залишкові, заплавні, карстові, вулканічні).

 

Озера

В помірному та субарктичному поясі Північної Америки розташована велика кількість озер. Вони мають льодовиково-тектонічне походження. Найвідомішими є Великі озера – п’ять прісноводних басейнів. Знайдіть їх на карті. Вони розташовані на різних висотних рівнях і являють собою каскад природних водоймищ, з’єднаних короткими порожистими річками.

 

Озеро Верхнє не тільки найбільше за площею, але й найглибше, має найбільший об’єм води. Вода в ньому найхолодніша. Взимку воно замерзає. В сурові зими товща льоду сягає 1,5м.

 

Друге місце займає озеро Мічиган, воно подібно апендиксу в системі озер. В перекладі означає „велике озеро”. Воно цілком знаходиться в промисловому районі США, тому сильно забруднено. Раніше в ньому водилось багато риби: лосось, сиг, щука, американські осетри.

 

Озеро Гурон займає центральне місце в системі озер. За  розмірами та об’ємом воно поступається тільки озеру Верхнє. Носить і’мя  індійського племені Гурони. З озера Гурон витікає р. Детройт, з’єднуючи його з озером Ери.

 

На берегах цього озера колись проживали індійці племені Ери, що означає „кішки”. Потом їх знищили войовничі ірокези, але назва озера залишилась.

 

 Найнижче за висотою та найпрекрасніше озеро ірокези назвали Онтаріо – „прекрасне”. Воно же являється й найбруднішим.

 Озера Ері та Онтаріо з’єднує річка Ніагара, що в перекладі означає „грохот води” довжиною всього 58 км. Але її назва відома всьому світу завдяки водоспаду, висота якого 51м. Перед уступом ріка ділиться на два рукава островом Козій. Цей острів ще називають Райдужним, тому що сонячні промені, заломлюючись в водних бризках, утворюють райдугу. Уступ, складений вапняками, поступово кришиться и зноситься водою. В результаті підмиву основи скелі, водоспад відступає на 70-90 см на рік до озера Ери. Колосальна енергія водоспадів використовується ГЕС США та Канади. 

 94% води Ніагари падає на канадській частині річки и називається Хорсу-Фолс – „підкова коня”. З-за цього тут стоїть страшенний шум, який чутно на відстані 25 км.

          

          В Кордильєрах багато вулканічних та карстових озер, а на внутрішніх плоскогір’ях – невеликих залишкових засолених озер. Наприклад, Велике Солене озеро, озеро Вінніпег, Велике Ведмеже, Велике Невільниче. Ці озера взимку замерзають. 

 

 

 

 

 

 

 

V. Закріплення нового матеріалу.

 Експрес-тести

1. До басейну Північного Льодовитого океану відносяться річки:

   а) Макензі;     б) Міссісіпі;     в) Колорадо.

2. Найбільшою річкою материка є:

  а) Міссісіпі;    б) Юкон;     в) Св.Лаврентія.

3. Назвіть приток Міссісіпі, який несе багато мулу в річку:

 а) Огайо;     б) Міссурі;     в) Арканзас.

4. Річка Ніагара з’єднує озера:

 а) Верхнє і Мічиган; б) Мічиган і Гурон;                                                                    в) Ері та Онтаріо.

5. Яка річка утворила найбільший каньйон:

   а) Колорадо;      б) Колумбія;     в) Юкон.

 

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати текст підручника пар. 37, конспект, на контурній карті позначити басейни основних річкових долин річок Північної Америки.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рой Людмила Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
13 листопада 2019
Переглядів
6915
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку