Мета: сформувати в учнів загальні поняття про розташування річок Північної Америки, їх живлення, розподіл внутрішніх вод на материку; закріпити та поглибити практичні вміння учнів складати характеристики річок; систематизувати знання учнів про особливі риси поверхневих вод Північної Америки, висвітити проблеми забруднення поверхневих вод.
ТемаМета
Епіграф на дошці
Розповідь вчителя
Вчитель
Вивчення нового матеріалу супроводжується показом слайдів
Робота з контурними картами та картами атласу
Учень
Вчитель ?
Вчитель
Учень
?
? ?
Вчитель
Учень
?
?
Вчитель
Учень
Вчитель
Робота в зошитах
Робота з атласом
Колективна перевірка
!!!
?
Робота з атласом та контурними картами
!
!
!
!
!
Супроводжується показом слайдів
|
Внутрішні води Північної Америки сформувати в учнів загальні поняття про розташування річок Північної Америки, їх живлення, розподіл внутрішніх вод на материку; закріпити та поглибити практичні вміння учнів складати характеристики річок; систематизувати знання учнів про особливі риси поверхневих вод Північної Америки, висвітити проблеми забруднення поверхневих вод. учбові:
розвиваючі:
виховні:
Хід урокуІ. Організаційний момент. ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності..
Розум людський має три ключі, які все відчиняють: знання, думка, уява – все у цьому. В.Гюго
Сьогодні ми вирушимо в нову подорож по материку Північна Америка. Ми ще раз зійдемо на високі гори, скелясті шпилі, увінчані білими шапками. Тут часто-густо творяться таємниці народження найбільших річок. Глибокими ущелинами річки поведуть нас у царство гір, і ми побачимо, як струмочки води, ледь зародившись, поступово ростимуть, мужнітимуть. Далі, залишивши гори, попливемо на хвилях могутніх, але вже дуже постарілих потоків до далеких морів і океанів. Крок за кроком ми простежимо життя річки від витоків до місця, де вона закінчує свій біг, розчинившись у лоні морських чи океанічних вод. Я хочу, щоб ви твердо запам’ятали: усі річки Землі – чудовий дар природи. Їх треба берегти, про них треба турбуватися, бо без цих живих джерел дорогоцінної вологи неможливе життя на нашій планеті. ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань. Перед вивченням нової теми пригадаємо матеріал, який ви вивчали в 6 класі “Води суходолу”. Для цього проведемо Я запропоную вам запитання, а ви повинні письмово дати на них відповідь. Блиц-опитування.
IV. Вивчення нового матеріалу. Ми знаємо, що Північна Америка – другий за площею материк після Євразії. – Як це впливає на довжину річок?(Якщо материк великий, то будуть і великі річки).
Добре. Ми все з’ясували. Тож почнемо свою подорож.
А почнемо її з найбільшої та найповноводнішої річки Північної Америки – Міссісіпі.
Повідомлення дітей
В період паводку, особливо правими притоками, виноситься багато мулу і піску, що відкладається в руслі. Найбільшу кількість піску і глини несе Міссурі, за що американці її охрестили Біг Мудді (велика замазура). На Міссісіпі та її притоках трапляються настільки сильні повені, що перетворюються на справжні національні лиха. Тут споруджені греблі й система шлюзів, які роблять річку більш спокійною.
Подорожуємо далі
Повідомлення дітей
Свою назву вона дістала на честь дослідника цих місць
Далі подорож продовжується до найбільших річок басейну Тихого океану. Річка Юкон відома своїй „золотою лихоманкою” початку ХХ століття, або Клондайком, за іменем її притоки.
Повідомлення дітей
Другу річку іспанці назвали Ріо-Колорадо, що означає „червона ріка”, тому що ущелина, де вона протікає, складена породами червоного кольору. Каньйон іспанці назвали Восьмим дивом Світа.
Повідомлення дітей
Як бачите, багато в Північній Америці річок і всі вони різні. Немає такої, щоб точнісінько була схожа на якусь іншу. У кожної свій характер, свій “почерк”, паспорт, тільки властиві їй, через гори і рівнини, луки і ліси, степи й пустелі несуть річки свої води – прозорі й каламутні, холодні й теплі, прісні й солонуваті. Багато річок забруднюються. Для того, щоб ми більше могли дізнатися про річки Північної Америки виконаємо практичну роботу. І в. – Міссісіпі; ІІ в. – Макензі; ІІІ в. – Юкон. План характеристики річки
Після виконання роботи (5-7 хвилин) один з учнів зачитує свій варіант роботи.
Знайомство з озерами Північної Америки супроводжується розповіддю вчителя та нанесенням їх на контурну карту. - На початку подорожі озерами Північної Америки пригадайте, які бувають озера за походженням? (тектонічні, льодовикові, загатні, лиманні, залишкові, заплавні, карстові, вулканічні).
Озера В помірному та субарктичному поясі Північної Америки розташована велика кількість озер. Вони мають льодовиково-тектонічне походження. Найвідомішими є Великі озера – п’ять прісноводних басейнів. Знайдіть їх на карті. Вони розташовані на різних висотних рівнях і являють собою каскад природних водоймищ, з’єднаних короткими порожистими річками.
Друге місце займає озеро Мічиган, воно подібно апендиксу в системі озер. В перекладі означає „велике озеро”. Воно цілком знаходиться в промисловому районі США, тому сильно забруднено. Раніше в ньому водилось багато риби: лосось, сиг, щука, американські осетри.
Озеро Гурон займає центральне місце в системі озер. За розмірами та об’ємом воно поступається тільки озеру Верхнє. Носить і’мя індійського племені Гурони. З озера Гурон витікає р. Детройт, з’єднуючи його з озером Ери.
На берегах цього озера колись проживали індійці племені Ери, що означає „кішки”. Потом їх знищили войовничі ірокези, але назва озера залишилась.
Найнижче за висотою та найпрекрасніше озеро ірокези назвали Онтаріо – „прекрасне”. Воно же являється й найбруднішим.
94% води Ніагари падає на канадській частині річки и називається Хорсу-Фолс – „підкова коня”. З-за цього тут стоїть страшенний шум, який чутно на відстані 25 км.
V. Закріплення нового матеріалу. Експрес-тести 1. До басейну Північного Льодовитого океану відносяться річки: а) Макензі; б) Міссісіпі; в) Колорадо. 2. Найбільшою річкою материка є: а) Міссісіпі; б) Юкон; в) Св.Лаврентія. 3. Назвіть приток Міссісіпі, який несе багато мулу в річку: а) Огайо; б) Міссурі; в) Арканзас. 4. Річка Ніагара з’єднує озера: а) Верхнє і Мічиган; б) Мічиган і Гурон; в) Ері та Онтаріо. 5. Яка річка утворила найбільший каньйон: а) Колорадо; б) Колумбія; в) Юкон.
VI. Підсумок уроку. VII. Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника пар. 37, конспект, на контурній карті позначити басейни основних річкових долин річок Північної Америки.
|