Майстер -клас " Використання прийомів емпатії на уроках та в позакласній роботі

Про матеріал
Емпатійні прийоми, які використовуються на уроках літературного читання, природознавства, трудового навчання, позакласній роботі дозволяють будувати довгострокові, міцні відносини, легко знаходити спільну мову в навчанні і роботі, сприяють розвитку творчих здібностей молодших школярів та підвищують емоційний рівень сприймання героїв літературних творів.
Перегляд файлу

 

Майстер    клас ґрунтується на теоретичних засадах Д. Ельконіна,      В. Коваленко, Б. Нікітіна та технології  ділової гри Г. Селевко

Підхід, представлений у майстер – класі : особистісно – орієнтований.

Технології: ігрові,  інтерактивні .

Прийоми та методи:  імітаційні ігри, рольові ігри.

Мета майстер-класу:

  • презентація досвіду роботи з проблеми використання прийому емпатії на уроках та в позакласній роботі.

Ідея майстер-класу:

Емпатійні прийоми, які використовуються на уроках літературного читання, природознавства, трудового навчання, позакласній роботі дозволяють  будувати довгострокові, міцні відносини, легко знаходити спільну мову в навчанні і роботі, сприяють розвитку творчих здібностей молодших школярів та підвищують емоційний рівень сприймання героїв  літературних творів.

Задачі майстер-класу:

  • поглибити знання учасників майстер – класу щодо сутності емпатії,  удосконалювати навички  використання емпатії  на уроках літературного читання, природознавства, трудового навчання, позакласній роботі;
  • забезпечити формування мотивації вчителів до пошуку ефективних прийомів та методів роботи;
  • вдосконалювати вміння вчителів співпрацювати в групі,  здійснювати рефлексію своєї діяльності.

 

Обладнання: презентація «Майстерня емпатії», картки з малюнками, опорні завдання для кожної групи, чисті аркуші паперу,  кольорові олівці, плакат для вправи «Дерево очікувань», роздатковий матеріал.

 

План майстер-класу

I. Організація діяльності учасників майстер –класу

  1.                       Привітання.
  2.                       Мотивація діяльності учасників майстер-класу. Визначення очікуваних результатів.

II. Основна частина

  1.                       Входження в тему.
  2.                       Теоретичне введення. Перегляд презентації « Майстерня емпатії»

2.1 Студія «Етимологічна»

2.2.Студія  «Теоретична»

2.3.Студія «Практична»

  1.                       Практична діяльність . Робота в групах .

3.1 Об’єднання в групи.

а) гра « Перевтілення»

б) вправа « Я – Квітка( метелик, пташка)

в) колаж «Торт для друга»

III. Рефлексія

IV. Підведення підсумків спільної діяльності            

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                          Хід  майстер – класу

І.Організація діяльності  майстер – класу

1.Привітання.

 - Доброго дня,шановні колеги. Сьогодні ви візьмете участь у майстер – класі з проблеми використання  прийомів емпатіі на уроках та в позакласній роботі .                                                                                                                  

         Вправа «Дерево очікувань»

Так  як ми з нетерпінням чекаємо новорічних свят,тому деревом очікувань у нас є ялинка. Прикрасьте ялинку новорічною прикрасою на тому рівні, на якому ви обізнані в питанні використання прийомів емпатії.

ІІ. Основна частина.

     У ході реформування початкової школи особливо актуальною є проблема взаємодії учасників навчально-виховного процесу.

За нової парадигми освіти пріоритетним у педагогічному мисленні став новий підхід до ролі учня у навчальному процесі.

Суспільне замовлення України і світового співтовариства вимагає людей ,здатних не тільки самовдосконалюватись,а й взаємодіяти ,спілкуватися для повноцінного життя в соціумі.

Виконання цього завдання обумовило потребу у пошуку нових прийомів упливу на внутрішнє переконання дитини. Такими вважають прийоми емпатії (Слайд 2)                                                      

В.О.Сухомлинський говорив:

« У наших руках –найбільша  з цінностей світу-Людина.

Ми творимо  Людину, як скульптор свою статую з безформенного шматка мармуру:

десь у глибині цієї брили лежать прекрасні риси,які належить добути,очистити від усього  зайвого»

              Сьогодні ми побуваємо з вами у «Майстерні емпатії»(Слайд 3)

                                                                 

І найперше я вам пропоную завітати у «Студію етимологічну»

(Слайд 4)

                                                                                     

- Ще багато століть тому,давньогрецький  філософ Сократ сказав : «Заговори , щоб я тебе побачив».(Слайд 5)

 

Важлива умова спілкування – не просто чути,а «бачити співбесідника», спробувати його зрозуміти , викликати на відвертість.

Емпатія – родин із психологічних механізмів , що сприяють процесу гуманізації освіти. (Слайди  6) Далі ми потрапляємо в «Студію теоретичну»

(Слайд 7)

 

        Великий педагог В.О.Сухомлинський  підкреслював :

«Вчителю слід починати з елементарного,але разом з тим,з найважчого –з формування здатності відчувати душевний стан іншої людини,вміти ставити  себе на місце іншого в різноманітних ситуаціях»І далі «глухий до інших людей –залишиться глухим до самого себе: йому буде недоступне найголовніше в самовихованні –емоційна оцінка власних суджень»

      Яке ж значення емпатії? ( Слайди 8-17)

        

        

            

Відтак я ставлю перед собою завдання  дослідити ,

виявити та апробувати  різні емпатійні прийоми з метою подальшого впровадження в шкільній практиці найефективніших з-поміж них.

    Сьогодні я хочу поділитися своїм, поки що невеликим досвідом роботи з розвитку емпатії в початкових класах.

Ці прийоми дають широкі можливості для формування творчих здібностей дітей.  Ми побуваємо з вами в ролі учнів і виконаємо деякі з цих вправ.

Переходимо в «Студію практичну» (Слайд 18)                                                              

Перед початком роботи простягніть мені одну долоньку вперед і подаруйте вашу старанність, наполегливість і творчість.

Простягніть другу долоньку вперед. Через неї я вам дарую своє тепло, любов і ніжність.

А тепер обміняємось своїми подарунками. Потріть долоньки,відчуйте тепло, простягніть їх до мене і посміхніться.

Для подальшої роботи об єднаємося в групи.

Підійдіть до столу, візьміть сніжинку і об’єднайтеся в групи за малюнками, які знаходяться на зворотньому боці сніжинок.

          Найприйнятнішим для вирішення поставлених завдань , на мою думку, є метод «уживання»,який спирається на прийомах емпатії-«входження», «перевтілення» людини в стан іншого об’єкта .За допомогою чуттєво-образних та уявних зображень учень намагається «перевтілитися» у досліджувальний об’єкт ,відчути та пізнати його зсередини.

Зараз ми,мої любі діти,виконаємо вправу «Перевтілення»(Слайд 19)

Послухайте твір В.О.Сухомлинського «Ґавеня  і Соловей».

Після його прослуховування вам треба перевтілитися в інший образ.

                                           Ґавеня і Соловей 
      Вивела Ґава одне - єдине пташеня - Ґавеня. Вона любила своє дитя, частувала його смачними черв'ячками.
     Та ось полетіла Ґава по їжу й пропала. Уже й сонечко піднялося вище за дерево, на якому вони жили, а матері все нема. Заплакало Ґавеня. Плаче, сльози струмками ллються додолу. Чимало пташок притихло, жаль їм бідолашного малого.
    Почув Соловей плач Ґавеняти. Затремтіло з жалощів солов'їне серце. Залишив своє гніздо Соловей, прилетів до Ґавиного, сів поруч із пташеням і заспівав свою чудову пісню. Аж вітер притих, заслухався.
    А Ґавеня, мов і не чує солов'їного співу, плачем заливається.
Та ось почуло Ґавеня - десь удалині пролунав материн голос: кра, кра... Умить перестало воно плакати й каже:
- Чуєш, це моя мама співає! Замовкни, будь ласка, не пищи!
- Кра, кра-кра... - залунало поблизу, і Соловей замовк. Він перелетів на сусіднє дерево й задумався... Того вечора ліс не чув солов'їного співу.

1гр. – перевтілитися в Ґавеня;

2 гр. – перевтілитися в Ґаву;

3гр. – перевтілитися в Солов’я .

  • Для перевтілення і обговорення  ви маєте 3хв.

(Звучить легка мелодія)

Слово для презентації має …..

Яка група , на вашу думку , краще справилася із завданням? Чому?

Висновок. Така рольова гра дає можливість кожному побувати на місці головних героїв твору, відчути на собі всі емоції і переживання до відповідних подій. Дякую!

    Крім уроків літературного читання прийоми емпатії можна використовувати ще й на уроках «Природознавства»

Так , при вивченні  теми «Рослини рідного краю», «Тварини рідного краю» можна запропонувати учням уявити себе рослинкою чи тваринкою, тобто ввійти в образ і за допомогою тексту-опори скласти твір-опис і поетапно його намалювати.

  Вправа «Я –квітка»(метелик,пташка) (Слайд 20)

Я (який? яка?) ________

Мені подобається (що?) _________

Я не люблю_______________

Світ навколо мене дуже____________

Мене оточують (які?)_______(хто?)____

Вони (що роблять?)_____________

Я дивлюсь на (що?)______і мені стає (як?)_______

 (Звучить мелодія)

 (Презентація робіт)

Висновок.  Імітаційні  ігри  дають можливість не тільки перевтілитись в рослин, тварин, а й встановити взаємозв’язок між  об’єктами живої природи, сприяють бережливому відношенню до неї.

Ми з вами  склали твори, змогли намалювати їх, показавши ту велич і незвичайність використання прийомів емпатії  для розвитку творчих здібностей.

На уроках трудового навчання, образотворчого мистецтва, в позакласній роботі можна створити  колаж. Ця вправа розвиває творчі здібності , потребу у прояві гуманних почуттів до однолітків, вчить помічати переживання і сподівання.

Пропоную кожній групі створити колаж  «Торт для друга» (Слайд 21)

На роботу вам відводиться  3 хв.

(Звучить мелодія)

 (Презентація груп)

ІІІ. Рефлексія

 Метод « Вільний мікрофон»

Шановні колеги! Сподіваюсь, що з майстер-класу ви почерпнули для себе щось цінне. Тож я пропоную вам дати відповіді на запитання:

  • Чи справдились ваші сподівання?
  • Що для вас було цікавим?
  • Що побажаєте майстру?

Прикрасьте ялинку новорічною прикрасою на тому рівні, на якому  ви стали обізнані в питанні використання емпатії на уроках.

Підсумок майстер-класу.

    Отже, шановні друзі, ми сьогодні згадали деякі вправи з розвитку емпатії. Таким чином ми впевнились у тому, що емпатія – це цінна звичка, це те, що робить нас людьми.

Велику силу має співчуття,

Воно не дасть загинути,пропасти,

Воно нас повертає до життя,

І не дає нам духом занепасти.

Бо ти у нім комусь несеш тепло,

І повертаєш на дорогу світла.

Підтримуєш,щоб легше все ж було,

І щоб душа хоч трішечки розквітла.

Й тобі також потрібне співчуття,

Без нього ти, немов один в пустелі,

Буває мучить біль і каяття,

І знищує, і душу б є об скелі.

А добре слово,тихе співчуття,

Приводить в норму, біль заволікає.

Вже не таким складним стає життя,

Надії квітка  розцвітає .

Ще мить тому була душа в імлі,

Здавалося, що не було й надії.

І раптом світло стало на землі,

І повернулись спогади та мрії.

Велику силу має співчуття ,

І як повітря всім воно потрібне

Це надзвичайно щире почуття,

Якщо не саме золоте, то срібне.         

Дякую за увагу!

 

 

 

 

                        

doc
Додав(-ла)
Новікова Алла
Додано
3 січня
Переглядів
55
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку