Тема: Леся Українка „Давня веснаС, „Вечірня година”, „Вже сонечко в море сіда”
Мета: - розширити знання учнів про життя і творчість видатної письменниціУкраїни - Лесі Українки, формувати навички виразного читання, вміння відчувати емоційний зміст поезії;
- розвивати акторські здібності дітей, пам’ять, пізнавальну активність, вміння прислухатися до звучання рідного слова, розширювати кругозір учнів;
- виховувати інтерес до творчості української поетеси, бажання глибше вивчати життєвий шлях Л.Українки, викликати захоплення великою силою волі поетеси.
Девіз: „Хто вам сказав, що я слабка, що я корюся долі?”
Тип уроку: Авторський (групова форма проведення).
Обладнання: Портрет Л.Українки, виставка книг, журналів, магнітофонний запис, тестові завдання.
Хід уроку
1. Привітання.
Ми вам раді люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво На урок в 4 клас.
Кому дозволимо першими сісти?
Дівчаткам.
Так, спочатку краса, а потім - сила.
II. Перевірка домашнього завдання
Домашнє завдання було опрацьовано групами учнів:
І група. Підготувала розповідь про дитячі роки І.Я.Франка.
округу коваля народився рудоволосий ясноокий хлопчик. Ясьо (так звала мати сина) ріс розумною дитиною. У нього виникало безліч запитань, з якими він звертався до дорослих. А ті не завжди могли задовольнити допитливість хлопчика і здебільшено відповідали: „Виростиш про все дізнаєшся сам”.
господарству, любив і розумів підгірську природу.
Шевченка „я вивчив майже всього напам’ять (а пам’ять у мене була така, що лекцію історії, котру вчитель говорив годину, я міг потім продиктувати товаришам майже слово в слово”, - розказував письменник.
одружується вдруге. А в 16 років помирає й мати.
Івась серед ровесників вирізнявся ще й тим, що все вмів робити надзвичайно швидко: швидко читав, писав, швидко орієнтувався в різних ситуаціях.
II група. З учнями II групи проведемо конкурс на кращого читця вірша І.Я.Франка.
- Хто на вашу думку краще прочитав і став переможцем конкурсу?
Вчитель. І.Я.Франко був високоосвіченою людиною. Для дітей він писав оповідання, вірші і опублікував збірку казок під назвою „Коли ще звірі говорили”.
На попередньому уроці ми згадували казки, які читати. І III група приготувала для вас
гру: „Чи гостре ваше око?”
іншої казки.
хребет. Виміняв на півня калиточку й поспішає додому”.
„Вовк Війтом” „Калиточка”
терпіти аж до вечора.
Коли це стукотить -грюкотить - кобиляча голова біжить”.
„Мурко Бурко” „Кобиляча голова”.
як вогонь, горить,- так йому жарко”
„Три міхи хитрощів” „Кирило Кожем’яка”
Учитель показує портрет, читає вірш.
У нашім класі на столі Портрет стоїть у рамі
Він всім знайомий -
І мені, і татусеві й мамі.
З портрета дивиться на нас Землячка - поетеса.
Це гордість нашої землі -
Нескорена, незламна... Леся Що ви знаєте про життя поетеси?
Поділить на слова й прочитайте заголовки творів Л.Українки, що раніше вивчали на уроках читання.
„КрасоУкраїни,Поділля!”
„Снігзморозомпоморозив...”
„Вишенькичерешеньки”
„Назеленомугорбочку”
„Мамо,ідевжезима...”
Що об’єднує ці твори?
Що хотіла сказати цими віршами Л.Українка?
Сьогодні наш урок ми присвячуємо українській поетесі Л.Українці.
(Тема записана на дошці)
Завдання уроку
Відкриємо їй серце відверте й чисте,
Відкриємо їй душу не заспану,
Вчитаймося в Лесине слово іскристе.
Очима живими та ясними.
/Олена Журлива/
(Учні читають хором)
До уроку готувалися групи:
Робота груп. Слово надаємо І групі.
1. „Довідкове бюро” (І гр.)
Ознайомлення з виставкою книг.
(Ми виставили збірки творів Л.Українки, де є вірші, поеми, драми. В анотації - короткий зміст книги).
II гр. познайомить вас з біографією Л.Українки.
Установка: Бути уважними, проведемо перевірну роботу.
Мати відома письменниця Олена Пілка, батько - юрист. В сім’ї було 6 дітей: Михайло, Леся, Ольга, Оксана, Микола, Ісидора.
читати, в 5 років пише листи родичам, а в 6 років декламує вірші і вишиває батькові сорочку. В 9 років пише свій перший вірш „Надія”. В 13 років з’являється перший друкований вірш „Конвалія”.
в неділю ввечері збиралися дівчата поспівати пісень.
(Дівчатка співають українську пісню „Зацвіла в долині”)
Дівчина непомітно підсідала до гурту і тоненьким голосочком підтягувала тужливі пісні. А коли підросла і навчилася нотної грамоти, то стала записувати мелодії і тексти почутих пісень.
(Група дівчаток співає українську пісню)
малювання, з захопленням вишивала.
же час заставила виборювати життя в щоденних муках. На святі Водохреща дівчинка промочила ноги в крижаній воді і захворіла. Тяжка хвороба переслідувала все життя. Але Леся терпіла і змушувала себе писати вірші „крізь сльози сміятися”.
Вчитель: Померла Л.Українка 1 серпня 1913 року на Кавказі в м.Сурамі, де перебувала на лікуванні. Похована в Києві.
Опрацювання статті підручника с.42 Самостійне читання.
Перевірна робота. Тест „Так чи ні”
- Перевірка робіт.
V. Робота групи „Акваріум”
8. Чи були думки групи аргументовані, доведені ?
VI. Опрацювання віршів Л.Українки
Учитель: Л.Українка мала надзвичайну пам’ять і фантазію. А я ще б додала - що вона мала велику силу волі. Адже Леся ні дня не ходила до школи, а стала високоосвіченою людиною. І подарувала нам такі чудові вірші. Один із них „Давня весна”.
Комбіноване читання: вчитель учні з групи акторської майстерності
Значення яких слів не зрозуміли ?
Розгляньте малюнок. Які слова з вірша можна співвіднести до малюнка ?
Вчитель. Як ви вже знаєте Леся народилася на Волині. Таємнича природа, багаті фольклорні традиції волинського краю запали до серця поетеси. Про улюблений край Л. Українка пише в вірші „Вечірня година”.
Установка: Слухати уважно вірш. Кожна група готує іншій групі по 1 запитанню.
- Знайдіть слова - рими
ФІЗХВИЛИНКА. Лягають на парти, закривають очі і малюють в своїй уяві картини, що навіює музика (звучить музика Бетховена).
- Прочитайте заголовок наступного вірша
- Як ви думаєте, про що буде йти в ньому мова?
1. Створення асоціативного куща до слова «море»
сонце
рослини
чайки
тварини МОРЕ відпочинок
пісок гори сміх ігри
кораблі
2. Самостійне читання вірша учнями
- Подумайте, чи співпадають ваші уявлення з асоціативного куша, про море з увленнями автора?
- Що співпадає ?
Оксамит - (робота зі словниками)
Мармур -
- Що сказано про воду ?
- Що говориться про хвилі ?
- Що сказано про дорогу корабля ?
- Що говориться про сонечко ?
Учитель. Усі книжки, прочитані людиною, знаходять собі комірчинку в мозку. А при нагоді відкриваються потайні дверцята та згадується те, що читали.
- То ж зараз пропоную вам відкрити дверцята своїх комірчин і згадати твори Л.Українки, які раніше вчили.
Кожна група підготувала інсценізацію уривку з твору Л.Укрїнки.
1 гр. „Мамо, іде вже зима”
2 гр. „Вишеньки”
3 гр. „Біда навчить”
4 гр. „Лісова пісня”
VП. Підсумок уроку
Наш урок я хочу закінчити словами Олени Журливої
Видатні поети ніколи не залишають нас.
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова,
Безсмертна Л.Українка
Була і є повік жива.
Тож будемо і ми вчитися терпіння, віри, любові й надії у нашої неповторної Лесі.
VШ. Домашнє завдання