Урок читання на тему "Що було на початку світу. Слов'янський міф про походження птахів «Гнів Перуна»

Про матеріал
Тема: Що було на початку світу. Слов'янський міф про походження птахів «Гнів Перуна» Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації роботи групи; загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час полілогічного спілкування; здоров’язбережувальна –адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи) та предметні ( формувати навички свідомого, правильного та виразного читання, вчити аналізувати прочитаний текст та робити висновки, складати характеристику дійових осіб, працювати з різними джерелами інформації); розвивати уяву, мислення, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки
Перегляд файлу

Тема: Що було на початку світу. Слов'янський  міф про походження птахів «Гнів Перуна»

Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії,  соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації роботи групи; загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час полілогічного спілкування; здоров’язбережувальна –адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи) та предметні ( формувати навички свідомого, правильного  та виразного читання, вчити аналізувати прочитаний текст та робити висновки, складати характеристику дійових осіб, працювати з різними джерелами інформації);  розвивати уяву, мислення, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки

Обладнання : розчитки, аркуші паперу, зображення ластівок, таблиця

Підручник О.Я. Савченко «Читанка»,  4 клас

 

 

Хід уроку

І Організація класу

- Любі хлопчики й дівчатка!

Щойно дзвоник пролунав,

Нам усім сигнал подав.

Посміхнулись, підрівнялись,

до уроку  приготувались.

Тож за парти всі сідайте

І трудитись починайте.

ІІ Контроль і корекція знань

1 Бесіда

- Яку велику тему ми вивчаємо?

- З якими цікавими творами вже познайомилися?

- Які цікаві історії про походження світу запам'ятали?

2. Перевірка домашнього завдання

- Прочитайте пісню про походження світу. При читанні пам'ятайте про виразність, правильність.

ІІІ Вивчення нового матеріалу

  1. Підготовка до сприйняття
  • На уроці ми продовжимо роботу над темою «Що було на початку світу», познайомимося з дуже цікавим твором, який склали наші предки-слов'яни. Але спочатку давайте більше дізнаємося про слов'ян. Кожна  група отримає певний малюнок про життя наших предків та текст. Уважно прочитайте текст, виберіть ту інформацію, яка, на вашу думку, пояснює та доповнює малюнок.

1 група

Image result for давні слов'яни на території україни

 

2 група

Related image

 

3 група

 

Image result for ДажьбогImage result for СтрибогImage result for перун

 

Наші предки слов'яни жили не тільки на території , що займає сучасна Україна, а й на території інших держав Європи. Головним їхнім заняттям було землеробство, адже хліб був основною стравою. Його називали «житом» (від слова « жити»). Стародавні слов'яни також ходили на полювання, рибалили, вирощували свійських тварин: коней, корів, овець, кіз, свиней,  У густих лісах вирубували дупла – борті для диких бджіл, а потім збирали мед.

Наші предки обожнювали сили природи, від яких залежали врожай хлібів, здорова худоба в хлівах, навіть життя людей. Вони вірили, що у лісі живуть лісовики, у воді – Водяні й русалки, у домі – домовик, від яких залежить життя людей. Але найбільше життя людини залежало від богів, яким слід було поклонятися, шанувати, і навіть приносити жертви.

 Головним серед богів вважався бог сонця Дажьбог. Слов'яни з особливою повагою поклонялися йому. Вони зустрічали світанок з непокритою головою, низько кланяючись і промовляючи молитву. Всесильним також вважали бога неба Сварога. Серед головних богів був і бог грому Перун, творець і володар небесного вогню.

( група демонструє малюнок і розповідає інформацію, яка пояснює цей малюнок)

  1. Робота над жанровими особливостями твору
  • Прочитайте  назву теми, над якою працюватимемо (діти читають першу частину теми -  що було на початку світа). Твори яких  жанрів дають відповідь на це питання?
  • З'єднайте  у таблиці види жанрів та їх  визначення,   зачитайте визначення міфів

казки

невеликі за обсягом розповіді  про виникнення рослин, птахів, звірів, походження географічних назв

міфи

вірші, які виконують у супроводі музики

легенди

розповідь про фантастичні події, у яких добро бореться зі злом і перемагає

пісні

старовинні  розповіді про походження світу, про богів, духів, героїчні подвиги, створення міст, ремесел

  1. Створення передбачення
  • Отже ми сьогодні познайомимося зі слов'янським міфом про походження птахів «Гнів Перуна». Давайте ще раз згадаємо, хто ж такий Перун, адже він буде одним з головних героїв нашого уроку?
  • Про яких птахів буде йти мова у цьому міфі ви дізнаєтеся, виконавши певні завдання.

1 група – відгадати загадки

Швидко скрізь цей птах літає,

 Безліч мошок поїдає,

 За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

                            ( ластівка)

Не сорока, і не шпак,

 Біла грудка, чорний фрак,

 Як літає над землею,

 То чекайте дощ за нею.

( ластівка)

 

2 група – впізнати пташку за описом

Це маленький гарний птах. У неї  пір’я темно-синє та біле, а на шиї  красива прикраса – пляма червоного кольору. Голівка  темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі.  Вона має незвичний роздвоєний хвіст. Коли летить, вона підбирає свої лапки до білого животика, а в польоті  нагадує маленький літак. Вона  хапає на льоту різних мошок, щоб віднести до гнізда та нагодувати пташенят.

 

3 група – впізнати птаха  за способом життя

Цей птах має дуже широке поширення, його  можна зустріти по всьому світу, за винятком північних районів. Літає зі швидкістю  5-10 км/год на висоті 7-9 метрів над землею або водою. У польоті над водою може одночасно здійснювати купання та пиття, занурюючи дзьоб  у воду.

Птах комахоїдний. В повітрі під час польоту  вловлює  комах своїм  широко розкритим  дзьобом.. У погану погоду пташки можуть поїдати деякі ягоди, насіння і мертвих комах.

Прилітають ці пташки приблизно в квітні, вони будують гнізда з бруду і рослинних волокон на балках, під дахами будинків або на виступах скель, всередині вистилають їх соломою і пухом. Існуючі гнізда часто оновлюються і повторно використовуються протягом майже 50 років.

( Діти зачитують відомості і говорять, про яких пташок, на їхню думку, ми будемо говорити на уроці)

  • Що ще ви знаєте про ластівок?
  • Як на світі, за вашими уявленнями, з'явилися ці птахи?
  • На яке питання, на вашу думку, слід нам знайти відповідь при читанні цього тексту?
  1. Словникова робота
  • У тексті вам зустрінуться незнайомі слова. Уважно прочитайте їх, зверніть увагу на пояснення цих слів.

Слава – перша жінка у світі, праматір людей

Гук – перший чоловік у світі, прабатько людей

Гукри – нащадки Гука

Волхви – давньоруські жерці

Старійшини - найстаріші та найавторитетніші люди

Обачний – який діє розумно, спокійно, передбачливо

Одчайдушний – який нічого не боїться

Уздрівши – побачивши

Городище – поселення слов'ян

  1. Коментоване читання

( 1 частина – спочатку – до слів: коли голод насувався на рідне городище)

  • Уважно прочитайте першу частину, зверніть увагу, хто є головним героєм  міфу.
  • Хто є головним героєм міфу?
  • Що цікавого ви дізналися про мисливця?
  • Прочитайте уривок ще раз, виберіть ті речення, які розповідають, якою ж людиною був мисливець?
  • Уважно прочитайте цю частину ще раз, подумайте, що буде далі, доведіть рядками з тексту.
  • Прочитайте другу частину тексту, знайдіть відповідь на запитання: чому може розгніватися Перун?

(Діти читають 2 частину ( від слів:Так сталося і тієї весни – до слів: і вирішила потай піти за ним)

  • То чому ж може розгніватися Перун?
  • Чи схвалюєте наміри жінки?
  • Прочитайте ще раз другу частину, знайдіть аргументи за чи проти того,щоб жінка йшла у Перунову пущу.
  • Що, на вашу думку, буде далі?

(діти читають третю частину- від слів: Іде мисливець лісами… до  слів: і дужим ударом меча відсік звірові голову)

  • Що справдилося з ваших передбачень?
  • Чи слід було жінці іти на полювання?
  • Прочитайте третю частину ще раз, знайдіть речення, що показують,що поєдинок з вепром був справді важким?
  • Які риси характеру мисливця виявилися в цьому поєдинку?
  • А які риси характеру дружини тут виявилися?
  • Що, на вашу думку, буде далі?

( Діти читають четверту частину – від слів:Та тієї ж миті почувся відчайдушний жіночий зойк. – до кінця міфу)

  • То як з’явилися на світі ластівки?
  • Що в ластівках нагадує нам про мисливця та його дружину?
  • Чи згодні ви з покаранням, що застосував Перун до мисливця та його дружини?
  • Чи сподобалася кінцівка міфу?
  • Чи можемо ми сказати,що наші предки були дуже спостережливими, коли складали історію про ластівок? З чого ми це бачимо?
  1. Стратегія «Займи позицію»
  • Чи правильно зробив Перун, що перетворив  мисливця та його дружину на ластівок?

( Діти об’єднуються в групи згідно своїх поглядів на проблему, обговорюють і висловлюють свої аргументи)

ІV.Підсумок уроку

  1. Бесіда
  • Що нового дізналися на уроці?
  • На які питання хотіли б отримати відповіді?
  1. Оцінювання
  2. Домашнє завдання
  • Дома слід навчитися правильно та виразно читати міф, скласти план прочитаного, підготувати переказ тексту.

 

doc
Додано
7 січня 2020
Переглядів
1517
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку