Тема: Що було на початку світу. Слов'янський міф про походження птахів «Гнів Перуна»
Мета: формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії, соціальна – брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації роботи групи; загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час полілогічного спілкування; здоров’язбережувальна –адекватно оцінювати свої здібності та свій внесок у спільну роботу групи) та предметні ( формувати навички свідомого, правильного та виразного читання, вчити аналізувати прочитаний текст та робити висновки, складати характеристику дійових осіб, працювати з різними джерелами інформації); розвивати уяву, мислення, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки
Обладнання : розчитки, аркуші паперу, зображення ластівок, таблиця
Підручник О.Я. Савченко «Читанка», 4 клас
Хід уроку
І Організація класу
- Любі хлопчики й дівчатка!
Щойно дзвоник пролунав,
Нам усім сигнал подав.
Посміхнулись, підрівнялись,
до уроку приготувались.
Тож за парти всі сідайте
І трудитись починайте.
ІІ Контроль і корекція знань
1 Бесіда
- Яку велику тему ми вивчаємо?
- З якими цікавими творами вже познайомилися?
- Які цікаві історії про походження світу запам'ятали?
2. Перевірка домашнього завдання
- Прочитайте пісню про походження світу. При читанні пам'ятайте про виразність, правильність.
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1 група
2 група
3 група
Наші предки слов'яни жили не тільки на території , що займає сучасна Україна, а й на території інших держав Європи. Головним їхнім заняттям було землеробство, адже хліб був основною стравою. Його називали «житом» (від слова « жити»). Стародавні слов'яни також ходили на полювання, рибалили, вирощували свійських тварин: коней, корів, овець, кіз, свиней, У густих лісах вирубували дупла – борті для диких бджіл, а потім збирали мед.
Наші предки обожнювали сили природи, від яких залежали врожай хлібів, здорова худоба в хлівах, навіть життя людей. Вони вірили, що у лісі живуть лісовики, у воді – Водяні й русалки, у домі – домовик, від яких залежить життя людей. Але найбільше життя людини залежало від богів, яким слід було поклонятися, шанувати, і навіть приносити жертви.
Головним серед богів вважався бог сонця Дажьбог. Слов'яни з особливою повагою поклонялися йому. Вони зустрічали світанок з непокритою головою, низько кланяючись і промовляючи молитву. Всесильним також вважали бога неба Сварога. Серед головних богів був і бог грому Перун, творець і володар небесного вогню.
( група демонструє малюнок і розповідає інформацію, яка пояснює цей малюнок)
казки |
невеликі за обсягом розповіді про виникнення рослин, птахів, звірів, походження географічних назв |
міфи |
вірші, які виконують у супроводі музики |
легенди |
розповідь про фантастичні події, у яких добро бореться зі злом і перемагає |
пісні |
старовинні розповіді про походження світу, про богів, духів, героїчні подвиги, створення міст, ремесел |
1 група – відгадати загадки
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
( ластівка)
Не сорока, і не шпак,
Біла грудка, чорний фрак,
Як літає над землею,
То чекайте дощ за нею.
( ластівка)
2 група – впізнати пташку за описом
Це маленький гарний птах. У неї пір’я темно-синє та біле, а на шиї красива прикраса – пляма червоного кольору. Голівка темна, з маленьким гострим дзьобом, а очі чорні, блискучі. Вона має незвичний роздвоєний хвіст. Коли летить, вона підбирає свої лапки до білого животика, а в польоті нагадує маленький літак. Вона хапає на льоту різних мошок, щоб віднести до гнізда та нагодувати пташенят.
3 група – впізнати птаха за способом життя
Цей птах має дуже широке поширення, його можна зустріти по всьому світу, за винятком північних районів. Літає зі швидкістю 5-10 км/год на висоті 7-9 метрів над землею або водою. У польоті над водою може одночасно здійснювати купання та пиття, занурюючи дзьоб у воду.
Птах комахоїдний. В повітрі під час польоту вловлює комах своїм широко розкритим дзьобом.. У погану погоду пташки можуть поїдати деякі ягоди, насіння і мертвих комах.
Прилітають ці пташки приблизно в квітні, вони будують гнізда з бруду і рослинних волокон на балках, під дахами будинків або на виступах скель, всередині вистилають їх соломою і пухом. Існуючі гнізда часто оновлюються і повторно використовуються протягом майже 50 років.
( Діти зачитують відомості і говорять, про яких пташок, на їхню думку, ми будемо говорити на уроці)
Слава – перша жінка у світі, праматір людей
Гук – перший чоловік у світі, прабатько людей
Гукри – нащадки Гука
Волхви – давньоруські жерці
Старійшини - найстаріші та найавторитетніші люди
Обачний – який діє розумно, спокійно, передбачливо
Одчайдушний – який нічого не боїться
Уздрівши – побачивши
Городище – поселення слов'ян
( 1 частина – спочатку – до слів: коли голод насувався на рідне городище)
(Діти читають 2 частину ( від слів:Так сталося і тієї весни – до слів: і вирішила потай піти за ним)
(діти читають третю частину- від слів: Іде мисливець лісами… до слів: і дужим ударом меча відсік звірові голову)
( Діти читають четверту частину – від слів:Та тієї ж миті почувся відчайдушний жіночий зойк. – до кінця міфу)
( Діти об’єднуються в групи згідно своїх поглядів на проблему, обговорюють і висловлюють свої аргументи)
ІV.Підсумок уроку