Мета тренінгу: ознайомити учасників з поняттями та видами насильства.
Основні завдання тренінгу: усвідомити факти насильства щодо себе та інших; сформувати в учнівському середовищі небайдуже відношення до проблем жорстокості та насилля; сформувати вміння не боятися говорити про проблему; виявлення учнів, які страждають від жорстокого відношення.
Хід тренінгу:
I.(3 хв.) Вступна частина.
Життя пройде, немов вода,
І відцвіте, немов вишнева гілка...
В житті одна помилка - не біда,
Біда, коли усе життя - помилка.
Ліна Костенко
Учитель: Ми, дорослі, хочемо, щоб Ви прожили гідне життя і при цьому не стали агресорами чи жертвами насилля. Невідомо, що гірше.
Сьогодні ми зібралися з вами обговорити дуже важливу проблему людства – насилля. В Україні за останні два роки 165 тисяч жінок потерпають від насильства. Це тільки ті, які звернулися за допомогою. 3 мільйони дітей щороку є жертвами і спостерігають домашнє насильство.
Тому сьогодні ми будемо знайомитись поняттям і видами насильства.
II. Основна частина
1 ) (5хв.) Вправа «Правила»
Ціль: ознайомити з правилами.
Правила:
Продовжити речення «У людях я найбільше ціную..», «У людях я
3) Вправа «Очікування» ( 15 хв.)
На аркуші намальоване серце . На клейових стікерах -сердечка напишіть свої очікування від нашої зустрічі і приклейте їх на сердечко пусте. А ми спробуємо провести наш тренінг плідно, щоб наші седечка більш наповнилися вашими очікуваннями.
Тема насилля з давніх-давен йде пліч-о-пліч із дорогою життя. Прояви насильства ми можемо спостерігати щодня, що години. Протягом тисячоліть одна людина кривдить іншу за для забезпечення моральної, фізичної чи матеріальної потреби. На землі повсяк час відбуваються війни, революції. Деякі науковці, проаналізувавши всю відому історію людства, прийшли до висновку, що без війн і усіляких конфліктів людство прожило лише близько 30 років!!!
Ми вже настільки звикли до насильства, звикли сприймати його як щось не минуче, що не зреагуємо на крики про допомогу. Діти, схаменіться, прояви насильства порушують права людини, принципи вільного та справедливого існування. І коли насильство чиниться поруч із нами, чи в нашому домі, у школі, на вулиці, то ми повинні зупинити його.
Мета: дати повне визначення терміну «насилля».
Інструкція;
На аркуші А3 написане слово «насилля» і прикріплене на дошці. Діти виголошують у голос асоціації до цього слова, а вчитель записує їх на дошці навколо паперу.
Насильство - це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права й свободи людини, наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.
Види насильства:
Ціль: активізація та закріплення теоретичного матеріалу.
Інструкція: на дошці написані види насилля. Кожному учню роздається стікер, на котрому надруковані тези, а саме :побиття; приниження особи, брудні лайки, образи; примус до сексуальних дій; тілесні ушкодження; повне вилучення або обмеження коштів; спроба задушення; проституція; втягнення дітей до вживання алкоголю та наркотиків; обмеження свободи дій; використання зброї; жебракування). Учень має визначити вид насилля та приклеїти стікер.
Фактори, що сприяють насильству:
Час: 10-15 хв.
1.Дайте кожному учаснику по аркушу паперу.
2.Инструкция учасникам:
тримайте листок за два верхніх кута прямо перед собою; закрийте очі;
уважно слухати те, що говорить тренер; робіть те, що говорить тренер, з закритими очима.
3.Завдання:
складіть листок вдвічі і відірвіть лівий нижній кут;
зігніть листок ще раз вдвічі і відірвіть лівий нижній кут;
ще раз зігніть листочок вдвічі і відірвіть лівий нижній кут.
4. Тепер розгорніть листки.
5.У всіх однакові листки?
Чим відрізняються листки?
У чому листки схожі?
Так і кожен з нас: однакові ми у тому, що ми люди, діти, дві руки, дві ноги, голова тощо. Водночас ми всі дуже різні, у кожного з нас свій погляд на життя, свої цілі і потреби у цьому житті. А кожен, хто намагається чи чинить насильство, прагне підлаштувати світ і людей під себе, щоб йому було зручно жити.
Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:
— Скільки важить одна сніжинка?
— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.
— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, — вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці. Почався снігопад. Це ще не була віхола, легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», упала на неї — гілка зламалася.
Після цього синичка злетіла, залишивши голуба в глибокій задумі.
Обговорення
- Скільки важать наші слова?
Часом ті слова, що «не важать» нічого, наші вчинки, що ми робимо, непомітні для нас самих, лягають тягарем, образою й болем на інших. І під усім цим може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не замислюючись над цим.
(Діти висловлюють свої відповіді на запитання: «Чи можна зважити наші слова?».«Чи можна словом чинити насилля?». Насправді слова, із якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть «убити».)
. Коло ідей «Як зупинити насильство».
(Мета: як уникнути ситуації насильства).
Завдання учасникам: обговорити це питання і запропонувати один варіант.
• Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.
• Говори спокійно і впевнено.
• Дай агресору можливість зупинитися.
• Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!
• Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.
• Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!
II. Заключна частина.
(10 х Ми завдаємо людям фізичного болю, коли штовхаємо їх, наносимо тілесні удари, б’ємо,щипаємо, ґвалтуємо; ми завдаємо душевних ран ,коли лаємось нецензурними словами, глузуємо, обзиваємо, принижуємо ,ігноруємо.
Ми гостро реагуємо на біль і образи по відношенню до себе і не замічаємо, як кривдимо інших самі.
Трошки більше поваги,трошки менше образ,
Трошки більше добра, трошки менше зла,
Трошки більше любові,трошки менше ненависті,
Трошки більше радості,трошки менше горя і сліз.
У всіх нас є багато спільного і чимало відмінного. Але всіх нас об’єднуєте, що ми всі люди, що живемо на одній планеті Землі, і нам слід жити так,щоб зберегти мир і спокій.
Треба навчитися розуміти людей, любити їх, прощати і ставитися до них неупереджено. Нехай вони в чому і відрізняються від нас. Треба навчитися розуміти людей і вибачати їм, ставитися до інших так, якби ви хотіли, щоб ставилися до вас.
Тому викиньте із своїх сердець ненависть,зверхність ,байдужість. І тоді вас ,щирих,добрих, сердечних всі любитимуть і поважатимуть,і світ стане кращим. Часом досить однієї лагідної посмішки ,одного сонячного промінчика, одного дотику руки, однієї ласки. Так мало треба, щоб зробити щасливими тих хто є поруч з нами. То чому ми цього не робимо? Давайте подаруємо один одному привітну посмішку,лагідний дотик і крапельку доброти … ( флешмоб).
Вправа «Прощання»
Ціль: вербальне підведення підсумків тренінгу, вираз емоційного ставлення учасників групи один до одного і до керівника.
Інструкція: учасники групи по колу мають можливість висловити думку, наскільки ефективним їм видався тренінг, наскільки він виправдав їхні сподівання, що нового дізнався, де він може застосовувати ці знання.
Мій улюблений світ –
Без насильства.
Без жорстокості, болю, зла.
Тут народом складена пісня
Містить тільки хороші слова.