Формування ключових компетентностей шляхом впровадження STEAM-проектів на уроках біології для реалізації творчого потенціалу та активної життєвої позиції молоді , їх соціалізації в суспільствіМайстер- клас вчителя біології Пантелей Г. Г., учителя біології опорного закладу Нижньосірогозький ліцей Нижньосірогозької селищної ради Херсонської області
В закладах освіти повинно бути створено освітнє середовище з урахуванням новітніх технологій викладання навчальних предметів природничо-математичних дисциплін Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р,
Епіграф презентації“Ми живемо у світі, який не розбитий на дисципліни: це світ включає в себе прояви кількох областей досліджень (науки). фактично акумульованих через обставини повсякденного життя”Джонатан Герлач, консультант зі Стем-навчання"те, що буває кожного дня, щодня». Інтегрований підхід Життєві навички. Дослідження життєвих принципів, як ціннісних суджень. Наукові дослідження. Будь-що: пов»язане із здоров»язбереженнямІз впливом навколишнього середовищаІз отриманням інформації
Вступаючи у життя молодь повинна бути обізнаною за ключовими компетентностями НУШСпілкування іноземними мовами. Бути математично грамотними. Здатніими до розуміння і використання простих математичних моделей. Уміння будувати такі моделі для вирішення проблем. Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Це вміння усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів)Бути компетентними в природничих науках і технологіях. Уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати результатиІнформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією Уміння навчатися впродовж життя. Здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок Соціальні і громадянські компетентностіЗагальнокультурна грамотність. Екологічна грамотність і здорове життя. Усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини, здатність і бажання дотримуватися здорового способу життя. Підприємливість. Уміння генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя
Комплексний підхід характерний Для STEM-навчання , що передбачаєінтегроване вивчення всіх шкільних предметів,Переважно проєктну діяльність. Велику кількість практичних занять із обов’язковою прив’язкою до повсякденного життя, буденних процесів, оточуючого середовища.та збереження власного здорв»я. Метапредметний підхід до навчання
На STEM-уроці кожна діяльність чітко зрозуміла Наявність лабораторних приладів. Залучати учнів до вирішення реальних проблем та ситуацій. Вчитель має мислити комплексно Вчитель повинен експериментувати та бути терплячим, очікуючи на бажаний результат. Вчитель повинен бути готовим підвищувати свій рівень знань з деяких галузей. Формулювати чіткі критерії до завдань, які виконують учніОб’єкти STEM-лабораторії Сприяти продуктивній командній роботіДля покращення ефективності роботи застосовувати елементи інженерного проектування (Engineering Design Process, EDP):
Застосування елементів інженерного проектування. Визначення проблеми. Дослідження Вибір рішення та планування роботи:прописувати етапи роботи, створювати дизайн, ескіз тощо. Розробка варіантів вирішення проблеми: в дослідницькій групі пропонуються обговорювати та аналізувати різні ідеїРезультат діяльності – власні науково-дослідницькі ідеї та інженерні розробки. Створення продукту, реалізація вирішення проблеми.
Відпрацювання навичок лабораторних досліджень та експериментівЄдність демонстрації зв’язку між наукою, технологіями, інженерією та повсякденним життямІнтегровані заняття дають можливість відчути дух наукового пізнання. Доведення: наука – найважливіший чинник технічного прогресу й перетворення дійсності. Підтримка фахівців ,вчителів, батьків-однодумців
Методика STEM має такий вигляд. Формування проблеми. Практичні спроби дітей розв’язати практичне завдання (проблему)Переваги STEMАналіз результатів. Формує екологічну думку щодо ціності життя життєдіяльності на планеті Земля. Розвиває критичне мислення. Формує дослідницькі, здоров”язбережувальні компетентностіНавчає бути самостійним та відповідальним в ухваленні рішень. Формує вміння застосовувати знання у повсякденному житті. Допомагає налагодити парну, групову, командну роботу –підготовка до життя в соціумі. Навчає бути самостійним та відповідальним в ухваленні рішень
Етапи підготовки вчителя до STEM-уроку. Визначити основну ідею. Визначити необхідні для роботи матеріали. Сформулювати мету. Сформулювати проблемне питання. Прописати (для себе) кінцевий результат. Визначити час проведення дослідження (один урок, тиждень, місяць). Поставити чіткі завдання, що відповідають віковим особливостям учнів
Етапи роботи з учнямиІнструкція. Встановлення правил роботи в колективі під час творчої роботи. Самооцінювання. Створення проблемної ситуаціїОбговорення в робочих групах. Колективне обговорення. Вправа «Мозковий штурм»Дослідження (групова, індивідуальна робота робота). Колективне обговорення. Удосконалення результатів. Підсумок уроку з підведенням загального висновку.
Основна мета STEАM-освіти розвиток творчого мислення, навичок використання інженерного підходу до розв’язання реальних завдань, розуміння важливості дизайну, усвідомлення ролі технології у їхньому вирішені. Девіз уроку:“Жодна інша наука не навчає так ясно розуміти гармонію природи, як математика” Пауль Карус Природа демонструє нам не просто вищий ступінь, а зовсім інший рівень складності ", - цими словами починається" Фрактальна геометрія природи ", написана Бенуа Мандельброт. Фрактал - це геометрична фігура, певна частина якої повторюється знову і знову, змінюючись в розмірах. Звідси випливає принцип самоподібності. Всі фрактали подібні самим собі, тобто вони схожі на всіх рівнях. Багато об'єктів в природі (наприклад, людське тіло) складаються з безлічі фракталів, змішаних один з одним, причому кожен фрактал має свою розмірність відмінну від розмірності інших. Ми оточені фрактальними системами. Зелені фрактали листя папоротіБрокколі — ідеальна природна ілюстрація фракталу. Гілки дерева без листя типовий фрактал
Захист міні-проектів на основі виконання Практичної роботи №1 «Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Видова назва представника «архитектора» Царств живої природи. Геометрична ознака адаптованостіМета адаптованостіВикористання людиною ознаки геометричної адаптованостіКішка звичайна. На холоді сплять згорнувшись у клубочок. Поверхня тіла зменшується, і тепло краще зберігається. В будівництві. З цих причин північні народи будували круглі будинку. Птахи – горобці, кропив’яники, лірохвости. Будують свої гнізда у формі напівкуліВона живе в гнізді, яке має форму куліВ будівництві супермаркетів
«Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Видова назва представника «архитектора» Царств живої природи. Геометрична ознака адаптованостіМета адаптованостіРиба колючка триголкова. Живе в гнізді, яке має форму кулі. Важлива риса захисту від тварин, збереження тепла, важлива риса осілих форм під час відкладання ікри. Бджола звичайна. Самі митецькі геометри – бджоли будують стільники з шестикутників. Будь-який осередок в сотах оточений шістьма іншими осередками. А заснування, або денце, осередки являє собою тригранну піраміду. Така форма обрана неспроста. У правильний шестикутник поміститься більше меду, а зазори між осередками будуть найменшими! Розумна економія зусиль і будівельних матеріалів Це важливо й для вирощуваня молоді
Приклади: вивчення конструкції тулуба китоподібних з точки зору гідродинамічних особливостей застосовують у кораблебудуванні, а спосіб пересування пінгвінів —у конструкції полярного всюдихода. Змінюючи, так часто негативно, природний світ, людство паралельно продовжує бути учнем цього дивовижного та мудрого вчителя. Одним з напрямків біоніки зосереджується увага на можливості технічного застосування особливостей структури та будови біосистем, механічних, хімічних, енергетичних процесів у них. Біо́ніка, біоміметика або біомімікрія — використання біологічних методів і структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Слово «біоніка» було запропоноване Джеком Стілі 1958 року, ймовірно від грецького βίον — «одиниця життя» і суфіксу -ic — «-подібний», тобто «біоніка» означає «життєподібний».
Навчальний проект «Вбивча природа: як забруднення навколишнього середовища впливає на здоров’я»Кому загрожує небезпека? Усім. Хіба ви небачите, що перед вами терези, на одній шальціяких ваша могутність, а на іншій-вашавідповідальність? В. Гюго.медикитеоретикианалітикифізикинауковціхімікидослідникижурналісти
Спрогнозуйте:- Як проект може змінити світ?Виконання навчально-виховного проекту залежить від того, скільки і яких органів чуттів учнів беруть участь у навчальній діяльності (тобто ефективність методів прямо залежить від ступеня активізації учнів у процесі навчання). Тож, з того, що ми вивчаємо, ми засвоюємо приблизно: 10% того, що ми читаємо; 20% того, що ми чуємо (аудіовізуальний метод); 30% того, що ми бачимо (демонстрування); 50% того, що ми чуємо і бачимо; 70% того, що ми говоримо; 90% того, що ми говоримо, коли ще й діємо. Таким чином, найефективнішими виступають останні – інтерактивні методики – такі, що потребують активності самих учнів, поступово скорочуючи їхню роль пасивних слухачів. Тож на STEM-уроці поєднуємо знання, творчість, дослідження та практичну діяльність
Проблеми довкілля розкриває НАЙБІЛЬШИЙ УРОК У СВІТІ З ЕКОЛОГІЇ ТА КЛІМАТИЧНИХ ЗМІН «ПЛАНЕТА — МІЙ ДІм» і ми-його учасники. Про Проєкт. Найбільший урок у світі знайомить дітей у всьому світі з Цілями сталого розвитку та способами їх досягти. Одна з глобальних цілей — побороти зміну клімату. Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) та Ed. Era розробили матеріали до уроку на тему екології кліматичних змін. Надихнути кожного з нас своїми щоденними діями протидіяти зміні клімату
Допоможи Екодії зберегти нашу Планету!Екодія – це громадська екологічна організація, яка об’єднує небайдужих громадян, які стають на захист довкілля через волонтерство, активізм і підтримку. Ваша участь в діяльності організації дозволить нам активізувати роботу для протидії зміні клімату і переходу України на відновлювані джерела енергії.
Зміни в природних екосистемах поставили під загрозу збереження добробуту та здоров’я більшості населення світу. Десятикласникам опорного закладу Нижньосірогозький ліцей в ході онлайн-консультації з біології, а восьмикласникам з основ здоров»я запропановано виконати творче завдання: створити міні-проект по доведенню цієї проблеми.
STEM-освіта змінить долю наших дітей, тож допоможемо їм разом. Абревіатура STEM розшифровується як Science (Наука), Technology (Технології), Engineering (Інженерія) та Mathematics (Математика). Саме ці напрями лежать в основі даної методики освіти. При цьому дані дисципліни вивчаються не окремо, а у комплексі. Велике значення грає практичне застосування отриманих знань. Дитина не просто знайомиться з новими напрямами розвитку точних наук та інженерії, а вчиться реалізовувати вивчене на практиці. Учні отримують практичні навички, що можуть зробити наше життя простіше, наприклад створення «розумного дому». За STEM дитина отримує набагато більше автономності. На процес навчання набагато менше впливають стосунки, які склалися між учнем та вчителем, що дає можливість більш об’єктивно оцінювати прогрес. За рахунок такої автономності, дитина вчиться бути самостійною, приймати власні рішення та брати за них відповідальність. Зі слів Елада Інбара, засновника компанії, що займається інтеграцією роботів у навчальний процес шкіл Сполучених Штатів, коли діти взаємодіють роботами, вони легше сприймають власні помилки.