Наші плани розраховані на століття, і тому головне завдання для нас – це навчання та виховання дітей – майбутнього України. Майстерність вчителя забезпечують багато факторів, серед яких - методична підготовка на високому рівні, володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу, організаторські здібності, вміння спілкуватися. Саме професійному зростанню вчителя в сучасних умовах, усіх за і проти ми і присвятимо це спілкування. За допомогою методу «Шести мислячих капелюхів де Боно» ми визначимо позитивні та негативні сторони нашого професійного зростання.
МАЙСТЕР-КЛАС
ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЇ
«ШІСТЬ МИСЛЯЧИХ КАПЕЛЮХІВ ДЕ БОНО»
Розробила:
Черепня Тетяна Віталіївна
вчитель хімії, біології
Райгородоцької ЗОШ І – ІІІ ст.
УЧАСНИКИ МАЙСТЕР-КЛАСУ: вчителі хімії та математики, які присутні на семінарі.
ТЕМА. Акмеалогічні аспекти розвитку особистості вчителя та учня в сучасних умовах.
ХІД ЗАХОДУ
І. Ознайомлення присутніх з темою майстер-класу
- Давня народна мудрість говорить: «Якщо твої плани розраховані на рік – сій хліб, якщо на десятиліття – посади дерево. Якщо твої плани розраховані на століття – навчай та виховуй дітей».
Школа є лабораторією для відкриття унікального «Я» кожної дитини, допомагає усвідомити та розкрити учням їх власні можливості та потреби. Наші плани розраховані на століття, і тому головне завдання для нас – це навчання та виховання дітей – майбутнього України. Майстерність вчителя забезпечують багато факторів, серед яких - методична підготовка на високому рівні, володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу, організаторські здібності, вміння спілкуватися.
Саме професійному зростанню вчителя в сучасних умовах, усіх за і проти ми і присвятимо це спілкування. За допомогою методу «Шести мислячих капелюхів де Боно» ми визначимо позитивні та негативні сторони нашого професійного зростання. Наше заняття ми проведемо, тісно та активно спілкуючись між собою.
Теоретична частина. Міні-повідомлення
- Успішність вчителя-професіонала базується на трьох великих китах:
1. Рівень професіоналізму, ініціативи, творчості.
Вчитель повинен досконало знати свій предмет, і не тільки в обсязі шкільної програми;
Методична підготовка на високому рівні;
Зацікавленість новинками психолого-педагогічної науки;
Знання передового педагогічного досвіду та вміння впроваджувати його в свою роботу.
2. Володіння ефективними формами та методами організації навчально-виховного процесу:
Бути всебічно розвиненою та високоморальною людиною;
Особистість вчителя (його ерудиція, такт, мова, зовнішній вигляд);
Організаторські здібності;
Надання учням допомоги щодо вибору раціональних прийомів та способів освіти та самоосвіти; Розвиток здібностей, інтересів, нахилів учнів;
Мати бажання та здатність передавати молодому поколінню досягнень попередніх поколінь.
3. Забезпечення високої результативності, якості власної праці:
Наявність переможців олімпіад, конкурсів;
Результативність методичної роботи;
Наявність публікацій в пресі;
Якість виконання громадсько-педагогічних доручень.
К. Ушинський говорив: «Педагогіка – це не тільки наука, а й мистецтво, найбільше, найскладніше, найвище та найнеобхідніше з усіх мистецтв».
Найголовніша гордість й успіх педагога – в його вмінні виховувати дітей своєю поведінкою, своїм зовнішнім виглядом, бути самому захопленим та захоплювати за собою інших. Для цього вчителю необхідно побороти в собі два дракони – невпевненість та страх. Чого ж ми боїмося? Новацій та тих, хто перевіряє та оцінює нашу роботу.
Народне прислів’я говорить:
Не будь дуже м’яким – зімнуть,
Не будь дуже твердим – поламають,
Не будь дуже солодким – з’їдять,
Не будь дуже гірким – виплюнуть,
Не будь дуже гордим – принизять.
Навчитися іти на компроміс, продовжувати свою справу, бути гнучким – ось завдання кожного.
Релаксація
Завдання: вибрати свій улюблений колір із запропонованих капелюхів. Вчителі вибирають собі улюблений колір. Повідомлення про вплив кольорів на професійну діяльність вчителя, на його імідж
Червоний
Це імпульс, прагнення до перемоги, прагнення отримати швидкий результат, запаморочливий успіх. Даний колір, як ніякий інший, здатний швидко привернути до себе увагу, зафіксувати погляд. В професійному плані така людина ініціативна, мобільна, динамічна, безперечний лідер, який користується формальним і неформальним авторитетом. Заперечення червоного кольору, нелюбов до нього часто пов’язані з виснаження.
Червоний колір підвищує внутрішню енергію, сприяє активізації кровотворення,нормалізації кровообігу та обміну речовин
Вчитель повинен обережно використовувати цей колір у своєму одязі, оскільки під час довготривалого впливу він здатен викликати агресію, особливо у дітей з нестійкою психікою.
Жовтий
Налаштовує на комунікабельність – це колір відкритості, спілкування та інтелекту. Він допомагає надати врівноваженості емоціям, отримати внутрішній спокій, втихомирити душевне хвилювання. Ті, хто надають перевагу жовтому кольору, перебувають у постійному пошуку.
Жовтий колір підвищує концентрацію уваги, покращує настрій та пам’ять. Невипадково у передових школах Європи рекомендують зошити зі сторінками жовтого кольору при цьому запам’ятовування матеріалу йде набагато швидше.
Зелений
Пом’якшує, знімає гостроту переживань, надає цілющу, розслаблюючу
дію. Вказує на твердість, наполегливість, постійність, здатність вистояти перед змінами.
В медицині сприяє ритмічній роботі серця, відпочинку очей, надає помірну протизапальну та протиалергійну дію. Використовувати цей колір вчителю треба дозовано, оскільки він позбавляє його власника права на емоції та почуття.
Синій
Допомагає сконцентруватися на найнеобхіднішому: не розмінюватись на дрібниці. Синій колір символічно відповідає спокійному морю, здержаному темпераменту, жіночості. Той, хто надає перевагу синьому кольору, шукає спокійного та тихого середовища, яке позбавлене неприємностей та хвилювань. Синій колір семантично означає спокій душі, спокійну поведінку та піклування про те, щоб справою займатися чесно, не порушую моральних норм.
Чорний
Колір самозанурення: він допомагає від усього огородитися, замкнутися та сконцентруватися на рішенні того чи іншого завдання. В той же час цей колір здатен налаштувати на меланхолію та смуток. В чорному приходить відчуття самотності та ізоляції від оточуючого світу. Його не рекомендується часто використовувати в гардеробі вчителя.
Білий
Колір повної відкритості, готовності сприймати світ в усьому його розмаїтті. Він не несе ніякий неприємних відчуттів. Його добре використовувати з іншими кольорами.
Основна частина. Професійне зростання педагога у сучасних умовах. Переваги і недоліки.
- Загальновідомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини, логіку її вчинків, може диктувати певну лексику, жестикуляцію, міміку тощо. Змінюючи костюм, людина мовби одягає нову маску, змінює свою роль, іноді характер. Яскравим прикладом такої залежності є головний убір. «Капелюх, головний убір блискуче вправляються з роллю знаку, символу певної соціальної групи. В той же час капелюх легко надіти, змінити, скинути, а разом з ним й перемінитися» (Т.А. Асламова «Використання методу різнокольорових капелюхів Едварда де Боно»).
Е. Боно пропонує використовувати для розумових операцій не капелюхи-символи соціальних ролей, а кольорові капелюхи, кожний з яких несе певні психологічні характеристики і символізує певний тип мислення.
Додаткова інформація:
Чому капелюхи? Капелюх легко надягти і зняти. Це відноситься і до нашої ситуації, оскільки ми повинні вміти змінювати різні типи мислення з такою ж легкістю, як і кольорові капелюхи.
До 90% помилок у мисленні (в нетехнічних областях) - це помилки сприйняття. Логічні помилки дуже рідкісні.
Метод шести капелюхів збагачує наше мислення і робить його більш всебічним. Якщо ми просто просимо інших про щось подумати, часто вони приходять в розгубленість. проте якщо їх запрошують досліджувати предмет, використовуючи схему шести капелюхів, широта їх сприйняття швидко зростає.
Переваги методу
Наочність, простота освоєння і застосування.
Уміння бачити ситуацію і рішення з кількох точок зору.
Дозволяє усунути своє его від мислення.
Недоліки методу
Для ефективного застосування потрібно розвинену уяву і ретельне тренування.
Велике психологічне навантаження.
Очікуваний результат
Більш ефективне використання процесу мислення при вирішенні проблем.
- А тепер давайте обговоримо зрозумілі і не зрозумілі аспекти акмеологічного розвитку особистості вчителя в сучасних умовах.
Білий капелюх: інформація
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
В білий капелюх ми складемо інформацію про акмеологічні методи зростання.
- Що таке акмеологічні аспекти розвитку? (асоціативний кущ)
- Які ви знаєте шляхи для професійного зростання? (гронування)
- З яких джерел берете інформацію про них?
Червоний капелюх: почуття та інтуїція, формування свого ставлення до проблеми, яка розглядається
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
- У червоний капелюх ми складемо своє ставлення до розвитку власного професіоналізму.
(учасники семінару виражають своє ставлення до проблеми, яка розглядається)
Чорний капелюх: критика
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
- А тепер чорний капелюх. В нього ми зберемо негативні сторони професійного зростання.
(Розповіді учасників, наприклад,недостатньо часу для підготовки, використання великої кількості джерел, відсутність технічних засобів і таке інше)
Жовтий капелюх:логічний позитив
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
- У жовтий капелюх ми додамо інформацію про те, які переваги акмеологічного зростання для вчителя, учня, держави. (розповіді учасників майстер-класу)
щастя у всіх сферах – від особистих до професійних. Вони націлені вперед, до нового, сучасного.
Зелений капелюх: креативність, нові ідеї
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
- В зеленому капелюсі після нашої розмови будуть лежати нові ідеї, нові форми, методи роботи, які ви використовуєте, креативність проведення уроків (наприклад: урок почуттів, урок соціальної відповідальності, урок щастя, урок фантазії та інтуїції, урок спадку)
Синій капелюх:управління процесом. Висновки
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.
- Висновки з усього сказаного у нас будуть у синьому капелюсі. Модератор підбиває підсумки з усього сказаного.
Створення моделі успішного професіонала- вчителя, який зможе розвиватися та працювати у сучасних умовах. Метод «Гронування»
Кожен учасник називає по одному слову, яке характеризує успішного вчителя, і по одному слову, яке вказує на те, що може завадити вчителю стати успішним.
На дошці модератор записує в дві колонки слова
Якості успішного вчителя Що заважає стати успішним
Врівноваженість Пасивність
Самовдосконалість Недовіра
Доброта Шкідливі звички
Динамічність Рукоприкладство
Доброзичливість Егоїзм
Цілеспрямованість Грубість
Чесність Безвідповідальність
Педагогічний досвід Моральна неохайність
Справедливість Безпринципність
Новаторство Неуважність
Толерантність Лінь
Творчість Піддавання хвилям настрою
Педагогічний такт
Ініціатива
Гнучкість розуму
Почуття гумору
Ерудиція
Підсумки майстер-класу
- Чи справдились ваші очікування?