Майстер-клас для 8 класу "Технологія виготовлення текстильної ляльки-оберегу"

Про матеріал
Поданий матеріал дозволить учням 8 класу поглибити знайомство з народним декоративно -ужитковим мистецтвом, його символікою та оберегами, а також засвоїти прийоми виготовлення текстильних ляльок із мішковини.
Перегляд файлу

Гірницька загальноосвітня школа І – ІІ ступенів № 18

Селидівської міської ради Донецької області 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з трудового навчання на тему:

«Технологія виготовлення текстильної ляльки - оберегу»

 

 

                                                                                     Підготувала вчитель вищої кваліфікаційної категорії

                                                                    Сергєєва Інна Анатоліївна

 

 

 

 

2020

 

                                                       8 клас                                       

Тема: Технологія виготовлення текстильної ляльки-оберегу.

Мета: формувати практичні навички художньо – творчої діяльності учнів, поглибити знайомство  з народним декоративно -ужитковим мистецтвом, його символікою, оберегами; засвоїти прийоми виготовлення текстильних ляльок із мішковини; розвивати почуття прекрасного, художнього смаку; інтерес до історичної культури нашого народу, до перлин народної творчості; виховувати шанобливе ставлення до матеріальних і духовних цінностей українського народу та інших народів, що живуть в Україні.

Обладнання: відеоматеріали за темою заняття, комп’ютер, ножиці, заготовки для виготовлення виробів, роздаткові матеріали,  клей, повідомлення учнів.

Тип заняття:  майстер-клас.

Хід заняття

І. Організаційний момент.

Створення позитивного емоційного настрою учнів.

Учитель зачитує учням вірш Г. Гаврилюка та налаштовує їх на продуктивну            співпрацю впродовж заняття:

   Місто закоханих в працю

Є місто у школі – не схоже на клас,

Де виробів різних незмінний багаж,

Та Муза натхнення працює невпинно,

Даруючи кожному щастя хвилини.

Там мрія живе про улюблене діло,

Це місто закоханих в працю й умілих.

Постійно вирують там творчі ідеї,

А витворам рук тих позаздрять в музеях.

Знайдуться там книги людей працьовитих,

Журнали з порадами – тільки практичними,

Креслення й схеми, ремесел секрети

Складаються в сходинки творчого злету.

Живуть там чарівнії різні клубочки,

Які в візерунки складаються точно:

Картини, панно, серветки й дрібнички –

Всілякі роботи лежать на поличках.

Також люблять там куховарить, в'язати

І вироби гарні з тканини зшивати,

Плести, прасувати і бісер низати…

Своїми руками там робиться свято.

Це місто стежину в життя прокладає,

Навчає усіх, хто бажанням палає.

Ну що ж, якщо досі ти в чомусь не певний…

Там класно ! Заходь до шкільної майстерні !

 

    Доброго всім дня ! Я рада бачити і учнів і гостей у своїй майстерні на уроці – майстер-класі!

  

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

       Сьогодні в Україні постала проблема розвитку традиційних  ремесел. Серед різноманітних виробів ремесел особливо поширеною є іграшка - оригінальна, самобутня. Вона прикрашає наш побут, вносить тепло і радість у наше життя, формує  естетичні смаки, є витвором мистецтва. Іграшка належить до унікальних явищ  культури. Вона є предметом дитячої гри, об’єктом творчості, сувеніром.

     А якщо вона зроблена своїми руками, то цінується ще більше. Саме на уроках трудового навчання ми вчимося створювати такі вироби своїми руками.

   Тому, сьогодні ми разом долучимось до мистецтва створення текстильних ляльок - оберегів.

 

 

ІІІ. Основна частина уроку. Актуалізація опорних знань учнів.

      -А давайте згадаємо, діти, які ви вже знаєте види текстильних ляльок?        (Повідомлення учениці)

      Раніше ляльок виготовляли зі старих ниток (розпущених шкарпеток, рукавиць, хусток), інколи — із льняних волокон, клоччя або рогози. Матеріал для ляльок було нескладно знайти. Це був старий крам або природний волокнистий матеріал. Пучки пряжі чи клоччя перев’язували, створюючи голову, а потім, поділивши навпіл, укладали кусок краму, який виконував функцію рук, i знову перев’язували, утворюючи тулуб. Таким чином, утворювалась проста лялька-мотанка. Деякі українці одягали ляльку в кольорові клаптики тканин та використовували різне оздоблення: вплітали стрічки у коси, пов’язували хустку, фартух, чіпляли намисто. Щоб виготовити таку ляльку, треба було витратити зовсім мало часу. Завдяки доступності матеріалу й простоті виготовлення волокниста іграшка набула поширення в Україні з XIX століття.

    Скажіть мені, будь ласка, чим відрізняється лялька-мотанка від вузликової ляльки?

     Відмінність між ляльками така: мотанки виготовляють переважно із волокнистих матеріалів, тобто з пряжі, а вузликові ляльки — із текстильних матеріалів в’язанням вузлів. Із вузлів виконані голова, руки, тулуб. Основа ляльки переважно виконується із світлої бавовняної тканини, а одяг завжди повинен бути кольоровим, із м’яких тканин — шовку, ситцю, штапелю. Процеси виготовлення отримали місцеві назви: «в’язати куклу», «крутити куклу», «робити ляльку».

  Клаптикові ляльки обгортали різнокольоровими клаптиками. Основним елементом одягу був фартушок, оздоблений барвистими стрічками, та головний убір: нареченої - вінок, заміжньої - очіпок, бабусі - хустина. Малечу виготовляли без головного убору, але з волоссям. Дуже поширені були ляльки-немовлята. Їх виготовляли без голки, зав’язували хусточкою та перев’язували гарними бантами. Інколи їх прив’язували до грудей жінки. Особливо поширені в Україні ляльки, які зображують немовлят у сповитку

   Їх, як і вузлові ляльки, виготовляли  без голки. Найвиразнішими ознаками ляльок-немовлят є обгорнена куском тканини, наче хусткою, куляста голова й сповита циліндрична основа.

C:\Users\Аркадий\Desktop\ТОНЯ-РОБОТА\dt.jpg.C:\Users\Аркадий\Desktop\ТОНЯ-РОБОТА\s.jpg

Перегляд відеоролику «Добрі традиції. Лялька-мотанка»

-А які ви знаєте види сучасних текстильних ляльок?

      В теперішній час спостерігається активний розвиток авторської ляльки, серед яких найбільшою популярністю користуються текстильні. Найбільш розповсюдженими є «Тряпієнс», «Дахова», «Тиквоголівка», «Тільда», «Сніжка», «Вальдорфська», «Театральна», «Панчішно-текстильна» тощо. Кожна відрізняється своєю технікою виконання й видами оздоблення. Але, безперечно, виготовлення ляльок це дуже захоплюючий творчий процес, який займає особливе місце серед інших видів декоративно-прикладних ремесел.

 

Перегляд відеоролику «Такі всі різні і дуже красиві» 

C:\Users\Аркадий\Desktop\ТОНЯ-РОБОТА\vr.jpg               C:\Users\Аркадий\Desktop\ТОНЯ-РОБОТА\yh.jpg

C:\Users\Аркадий\Desktop\ТОНЯ-РОБОТА\cv.jpg               C:\Users\Аркадий\Desktop\ТОНЯ-РОБОТА\цк.jpg

 

                                                                 

 

ІV. Практична частина уроку. Виготовлення ляльки - оберегу з мішковини.

    Вироби з мішковини — це красиві предмети інтер'єру, які вимагають мінімальних витрат часу і грошей.   Здавалося б, що можна зробити з грубої мішковини, яка призначається для пошиття мішків і виробів виключно технічного призначення? Однак все більша кількість дизайнерів і рукодільниць бачать в подібному матеріалі стильну і екологічну основу для творчості.

Ляльки з мішковини ручної роботи - це воістину шедеври.

З боку може здатися, що зробити їх непросто. Проте в кожну таку лялечку було вкладено не тільки час, сили і старання, але і частинка душі майстра.

І сьогодні ви цілком можете зробити своїми руками ляльку із мішковини, прикрасивши тим самим будинок і поліпшивши настрій, як у процесі творчості, так і споглядаючи  на результати своєї роботи.

https://ukr.media/static/ba/aimg/3/7/0/370630_2.jpg

А ось і ангел з мішковини. Така дрібничка може стати чудовим подарунком на Різдво, Новий рік або іменини. Та й взагалі на будь-яке святоhttps://ukr.media/static/ba/aimg/3/7/0/370630_8.jpg

МАЙСТЕР-КЛАС.

 

Проводить учениця  вищого рівня навчання

 

Мене звуть Катя. Я учениця 9 класу. Я дуже полюбляю робити різні поробки і вмію це робити.

    - Зараз ми проведемо майстер-клас з виготовлення текстильної ляльки-оберегу.

    Виготовлення текстильних ляльок дуже захоплюючий процес. Він відкриває безмежний простір для творчості і фантазії. Можна створити свою особисту ляльку- оберіг, зашифрувати в ній свої бажання за допомогою символів.

1 Інструменти та матеріали для роботи.

2 Послідовність виготовлення оберегу (відео майстер-клас)

Картинки по запросу "ЮТУБ Виготовлення ляльки з мішковини""

Картинки по запросу "ЮТУБ Виготовлення ляльки з мішковини""

Картинки по запросу "ЮТУБ Виготовлення ляльки з мішковини""

 

Картинки по запросу "ЮТУБ Виготовлення ляльки з мішковини""

3 Повторення правил безпечної праці.

        Перед тим як приступити до практичної роботи ми повинні пригадати правила безпечної праці і санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних швейних робіт.

Зробимо це за допомогою гри «Чарівний мішечок». У мішечку є багато карточок-завдань. Кожен з вас повинен відповісти на одне запитання і передати мішечок наступному, і так по черзі всі відповідають на запитання, які самі обрали.

4. Самостійна робота учнів.

Учні  працюють під тиху народну музику.

VІ. Підсумок заняття.

1. Демонстрація і аналіз готових робіт.

Кожна група або учень презентує свій виріб.

2.Рефлексія;

- Дайте оцінку своїх виробів.

-Яке призначення має ваша лялька- оберіг?

Я рада, що всі ви засвоїли техніку виконання текстильної іграшки

та маєте знання та навички за даною темою. Молодці !

VІІ. Оцінювання роботи  на занятті.     

 Д/З: Підготувати рекламу  виробу;

*Скласти казку про свою ляльку-оберіг.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
5179
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку