Майстер клас "Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на уроках української мови та читання"

Про матеріал
Мета майстер класу презентувати слухачам загальну систему досвіду з означеної проблеми; розглянути поетапне формування мовленнєвої компетентності молодших школярів. Розвивати мовленнєву компетентність і власну, і співрозмовників, актуалізувати знання про активні й інтерактивні методи навчання.
Перегляд файлу

             Краснополянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

Майстер – клас

 

Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на

уроках української мови та читання

 

 

 

 

 

 

 

                                                         Вчитель Катела Алла Миколаївна

 

 

 

 

Творча особистість педагога – майстра

як запорука розвитку творчої особис –

тості молодшого школяра»

 

МАЙСТЕР  -  КЛАС

Тема. Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на

            уроках української мови та читання

Мета. Презентувати слухачам загальну систему досвіду з означеної   

            проблеми; розглянути поетапне формування мовленнєвої

            компетентності молодших школярів. Розвивати мовленнєву  

            компетентність і власну, і співрозмовників, актуалізувати знання про 

            активні й інтерактивні методи навчання.

Завдання:

  • формування мотивації вивчення мови;
  • забезпечення гармонійного розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання і письма);
  • формування комунікативних умінь;
  • опанування найважливіших функціональних складових мовної системи з урахуванням особливостей фонетичної і граматичної систем.

Форма проведення: майстер – клас.

Методи та прийоми:  навчальний діалог, « Мозковий штурм», «Асоціативний кущ»,  розповідь, пояснення, практична робота.       

Обладнання: плакати – завдання (зразки); модель мікрофона, вікна, квіти – символи,  сонечко з промінцями.

 

                                                              ЗМІСТ

  1. Вступ

Катела Алла Миколаївна – вчитель Краснополянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківського району, працюю над проблемою «Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на уроках української мови та читання.»

Що таке компетентність?

Компетентність – набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.

2. Мотивація діяльності.

Сьогодні я хочу показати майстер клас за своєю проблемою. Але спочатку давайте познайомимось. Назвіть, будь ласка своє ім΄я  і доберіть до першої літери імені рису свого характеру. Почнемо з мене Алла – а – активна.

Найголовніше для наших учнів вміти інтегруватись у сучасне суспільство. Кожна дитина не повинна шукати слова для того, щоб висловлювати свої думки. Як же нам всім педагогам зробити так, щоб підготувати дитину до самостійного життя. Цього має прагнути кожний вчитель на будь якому уроці. Я роблю це так.

Сплетемо вінок український сьогодні

З мальв, чорнобривців, калини,

З барвінка та жита, із м’яти, нагідок,

З жоржин, чебрецю та вербени…

Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Віночок – це не просто прикраса, це оберіг. Кожна квітка, вважалося, лікувала або в чомусь допомагала.

Ми також будемо вплітати квіточки – таким чином виконувати  завдання. Під час формування мовленнєвої компетентності я застосовую такі прийоми:

1 стрічка - жовта – символ сонця - Робота зі словом.

1 квітка пропонує нам виконати таке завдання «Хто більше?»

Зі слова листопад скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається.

Листопад

Лист                           липа                      стадо

Опади                        сто                         сито

Лис                             сила

Лиса                           сало

  • Складіть речення зі словом листопад.

Прикріплемо першу квітку

2 квітка    гра «Конструктор»

З перших складів слів скласти слово

Волога, робота, народ – ворона.

Око, нумерація, капітан – онука.

Парус, пудинг, газон – папуга.

Капелюх, лисиця, напій – калина.

  • Що ви знаєте про калину?

3 квітка – вправа «Хто це? Що це?»

За ознакою добери відповідне слово.

Рідна, лагідна, найдорожча – мама.

Білий, холодний, пухкий – сніг.

Колючий, маленький, сіренький – їжак.

Жовти, кислий – лимон.

Висновок. Ці вправи сприяють швидкому і правильному пізнанню літер та їх поєднання у слова, розвивають гнучкість мислення, мовлення.

2 стрічка - зелена символ краси та молодості – робота зі словосполученнями

4 квітка «Відшукай цікаві слова»

Доберіть слова - асоціації

Круглі – сонце, місяць,яблуко,медуза.

Гострі – ніж, бурулька, чагарник.

Колючі – троянда, їжак, каштан, ялинка.

5 квітка  - На що схоже?

Доберіть слова - порівняння, якими можна замінити слово:

Сніжинка – квіточка, зірочка, балерина.

Іній на гілці – замерзлі слізки, срібні голочки.

6 квітка - Вправа «Добери влучне словосполучення»

Світанок  - ніжна квітка.

Сонце – золота куля,великий апельсин.

Небо – глибоке море, синій купол.

7 квітка - вправа «Знавці фразеологізмів»

Дібрати до словосполучень відповідний фразеологізм.

  1. Брат із сестрою весь час сваряться.

(Живуть, як кішка з собакою)

  1. Навколо було дуже темно.

(Темно, хоч в око стрель)

  1. Приїзд гостей був несподіваний

(мов сніг на голову)

           Висновок. Ці вправи збагачують словниковий запас.

 3 стрічка – блакитна - символ неба і води   - робота над реченням

8 квітка – вправа «Безкінечне речення» або «Сніжний ком»

Дібрати до головного слова додаючи по одному залежному слову так, щоб утворювалися речення.

Наприклад, початкове слово зима.

Прийшла зима.

Прийшла білокоса зима.

Прийшла білокоса зима в ліс.

9 квітка -  вправа «Чомучки і Всезнайки»

З поданого речення за варіантами

1 варіант –« Чомучки» – перетворюють це речення на питальне

2 варіант – «Всезнайки» – дають відповіді на їх запитання

Наприклад: Взимку на полях багато снігу.

10 квітка - гра «Несінитниця»

Склади речення

Коли? Який? Хто? Як? Що робить? Де?

Висновок. Такі вправи сприяють правильному, точному вживанню слів та словосполучень,чіткій і правильній вимові, розвивають вміння ставити запитання і відповідати на них.

4 стрічка -  жовтогаряча – символ хліба – Робота над текстом

11 квітка. Творча вправа. Діалог перевтілення.

Необхідно оживити предмет і розмовляти від його імені (робота в парі)

  • Уявіть собі, що ви якась тваринка. Про що могли б говорити ці тваринки в лісі восени. ( про те, що скоро прийде зима, про турботи, дружбу)
  • Здоровенька була, лисичко!
  • Будь здоровим й ти, їжаче.
  • Як ся маєш?
  • Гаразд, дякувати Богу.
  • Чи знаєш ти нашого лісника?
  • Так. Добрий чоловік. Хай Бог йому дасть довгий та щасливий вік.
  • Я хотів сказати, що він дуже уважний до нас, звірів.
  • Коли я потрапила в пастку, він врятував мене, а лапку вилікував.
  • А коли мене хотіли забрати додому діти, він розповів їм, як треба поводитись у лісі.
  • Як же віддячити йому за його доброту?
  • Пригостимо його смачними яблучками, які я назбирав.
  • Добре.

12 квітка – Складання казок

Казка від прислів’я.

Короткі влучні вислови повчального змісту можуть бути прекрасним допоміжним матеріалом для складання казки.

Прислів’я . За двома зайцями побіжиш, жодного не спіймаєш.

Початок казки. Одного разу хлопчик – мисливець побачив двох зайців. Вони були такі маленькі…

Казка від лічилки.

Лічилка. Приступаємо до гри:

М’яч один, а нас аж три.

Грав я сам

І грав удвох,

А тепер пограєм втрьох.

Початок казки. А м’яч був чарівним. Добрих людей перетворював на …., а злих на… .

І ось одного разу…

13 квітка. «Різнокольорова карусель» робота в групах.

У класі по колу розміщені квадрати різних кольорів. Кожна група рухаючись по колу, на основі асоціацій, викликаних кольором квадрата, складає речення так, щоб утворився текст. Потім зачитують «різнокольорові» твори.

Наприклад. Зелений ліс привітно шелестів листячком.

Зелена травичка ласкаво посміхалась.

Зайчик стрибав навколо зелених та пухнастих ялинок.

Білочка прикрасила дупло зеленими листочками.

На зеленому килимі весело гралися лисенята.

Висновок. Вправи такого типу спрямовують на розвиток важливого мовленнєвого вміння – передбачати розвиток думки в тексті, спонукання до розмірковувань, розвитку навичок говоріння, збагачується словниковий запас, розвивається фантазія, мислення, вміння будувати діалоги, формують комунікативну компетентність.

  1. Мозковий штурм.
  • Подумайте, які особливості формування мовленнєвої компетентності в початковій школі?
  • Розвинене мовлення – це засіб спілкування, здобуття вмінь і знань, інструмент пізнання навколишнього середовища.
  • До чого спонукають ці вправи дітей?
  1. Асоціативний кущ (Сонечко)
  • Доберемо асоціації до вислову «Мовленнєва компетентність» ( вивішують промінці )

Так, вони спонукають до висловлювання власних думок, вчать правильно розуміти і доречно вживати виражальні можливості мови, будувати діалоги, вчать писати твори, добре володіти усним та писемним мовленням, формують культуру мовлення, розвивають вміння адаптуватися в мовному середовищі, сприяють вихованню творчої особистості, розвивають життєву компетенцію.                                                                                                                                        3. Підсумок.

Ці напрямки роботи з розвитку мовлення становлять основу формування мовленнєвої компетентності молодших школярів.             

  • Працюючи разом ми сплели цей яскравий український віночок. Я сподіваюсь, після виконання таких завдань ваше мовлення :
  • збагатиться образними висловами;
  • ви будете влучно, красиво, правильно висловлювати свої думки;
  • будете фантазувати;
  • дружно працювати спілкуючись один з одним.
  • Таким чином я працюю над реалізацією своєї проблеми не лише на уроках мови та читання, а й на всіх інших уроках в початковій школі.
  • Бажаю вам, щоб кожна квіточка, яку ви вплели у цей віночок принесла вам сили, здоров΄я, натхнення, творчих успіхів, нехай здійснюються ваші бажання.

Дякую за увагу і активну участь!

 

Використані джерела

1. Асєєва М. П., Віннікова С. А. Вчимося писати перекази. 4 клас. — X.: Країна мрій, 2007.

2. Беценко Т. Поетичне слово на уроках рідної мови // Початкова школа. —1997. — № 12.

3. Глазова О. Навчання діалогічного мовлення // Дивослово. — 2003. — № 1.

4. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. — 2011. — № 7—8.

5. Дівакова Іванна. Збірник текстів для усних і письмових переказів з української мови. 1—4 класи. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2002.

6. Дубовик С. Аудіювання на уроках української мови // Початкова школа. — 2002. — № 3.

7. Дубовик С. Розвиток діалогічного мовлення школярів на уроках української мови // Початкова школа. — 2002. — № 7.

8. Дубовик С. Фонетичні аспекти культури мовленнєвого спілкування молодших школярів // Початкова школа. — 2013. — № 6. — С. 3—6.

9. Інтерактивні технології навчання у початкових класах / авт.-упор. І. Дівакова. — Тернопіль: Мандрівець, 2008. —180 с.

10. Каніщенко А. П. Вчимося писати твори: Дидактичний матеріал. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2008. — 248 с.

11. Клочко Н. В. Вчимося складати твори. 2—4 класи. —X.: Країна мрій, 2010.

12. Лобчук О. Усний переказ як засіб розвитку зв'язного мовлення // Початкова школа.—2002. — № 2.

13. Мазур Є. І. І00 комунікативних сходинок до мовленнєвої компетентності // Початкове навчання та виховання. — 2010. — № 10.

14. Наумчук М. М. Сучасний урок української мови в початковій школі. — Тернопіль: Астон, 2001.

15. Петрик О., Грищенко О. Формування діалогічного мовлення учнів 2-4 класів П Початкова школа.—2007. — № 8.

16. Робота з обдарованими дітьми. Сходинки творчого зростання. 1-4 класи: посібник для вчителя/упор. Н. М. Гордіюк. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2006. — С. 16—48.

17. Цепова І. В. Розвиток навичок мовленнєвої діяльності молодших школярів: аудіювання. Говоріння. — Веста: Ранок, 2008. —176 с.

18. Цепова І. В. Навчання переказів з урахуванням взаємозв'язку їх видів // Теорія та методика навчання та виховання: зб. наук. пр. / за ред. Г. В. Троцко, — X.: ХДПУ, 2000.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Катела Алла
Додано
29 липня 2019
Переглядів
827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку