Краснополянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів
Майстер – клас
Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на
уроках української мови та читання
Вчитель Катела Алла Миколаївна
Творча особистість педагога – майстра
як запорука розвитку творчої особис –
тості молодшого школяра»
МАЙСТЕР - КЛАС
Тема. Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на
уроках української мови та читання
Мета. Презентувати слухачам загальну систему досвіду з означеної
проблеми; розглянути поетапне формування мовленнєвої
компетентності молодших школярів. Розвивати мовленнєву
компетентність і власну, і співрозмовників, актуалізувати знання про
активні й інтерактивні методи навчання.
Завдання:
Форма проведення: майстер – клас.
Методи та прийоми: навчальний діалог, « Мозковий штурм», «Асоціативний кущ», розповідь, пояснення, практична робота.
Обладнання: плакати – завдання (зразки); модель мікрофона, вікна, квіти – символи, сонечко з промінцями.
ЗМІСТ
Катела Алла Миколаївна – вчитель Краснополянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Великоновосілківського району, працюю над проблемою «Формування мовленнєвої компетентності молодших школярів на уроках української мови та читання.»
Що таке компетентність?
Компетентність – набута у процесі навчання інтегрована здатність особистості, яка складається із знань, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
2. Мотивація діяльності.
Сьогодні я хочу показати майстер клас за своєю проблемою. Але спочатку давайте познайомимось. Назвіть, будь ласка своє ім΄я і доберіть до першої літери імені рису свого характеру. Почнемо з мене Алла – а – активна.
Найголовніше для наших учнів вміти інтегруватись у сучасне суспільство. Кожна дитина не повинна шукати слова для того, щоб висловлювати свої думки. Як же нам всім педагогам зробити так, щоб підготувати дитину до самостійного життя. Цього має прагнути кожний вчитель на будь якому уроці. Я роблю це так.
Сплетемо вінок український сьогодні
З мальв, чорнобривців, калини,
З барвінка та жита, із м’яти, нагідок,
З жоржин, чебрецю та вербени…
Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Віночок – це не просто прикраса, це оберіг. Кожна квітка, вважалося, лікувала або в чомусь допомагала.
Ми також будемо вплітати квіточки – таким чином виконувати завдання. Під час формування мовленнєвої компетентності я застосовую такі прийоми:
1 стрічка - жовта – символ сонця - Робота зі словом.
1 квітка пропонує нам виконати таке завдання «Хто більше?»
Зі слова листопад скласти якнайбільше слів, використовуючи тільки ті букви, з яких воно складається.
Листопад
Лист липа стадо
Опади сто сито
Лис сила
Лиса сало
Прикріплемо першу квітку
2 квітка гра «Конструктор»
З перших складів слів скласти слово
Волога, робота, народ – ворона.
Око, нумерація, капітан – онука.
Парус, пудинг, газон – папуга.
Капелюх, лисиця, напій – калина.
3 квітка – вправа «Хто це? Що це?»
За ознакою добери відповідне слово.
Рідна, лагідна, найдорожча – мама.
Білий, холодний, пухкий – сніг.
Колючий, маленький, сіренький – їжак.
Жовти, кислий – лимон.
Висновок. Ці вправи сприяють швидкому і правильному пізнанню літер та їх поєднання у слова, розвивають гнучкість мислення, мовлення.
2 стрічка - зелена символ краси та молодості – робота зі словосполученнями
4 квітка «Відшукай цікаві слова»
Доберіть слова - асоціації
Круглі – сонце, місяць,яблуко,медуза.
Гострі – ніж, бурулька, чагарник.
Колючі – троянда, їжак, каштан, ялинка.
5 квітка - На що схоже?
Доберіть слова - порівняння, якими можна замінити слово:
Сніжинка – квіточка, зірочка, балерина.
Іній на гілці – замерзлі слізки, срібні голочки.
6 квітка - Вправа «Добери влучне словосполучення»
Світанок - ніжна квітка.
Сонце – золота куля,великий апельсин.
Небо – глибоке море, синій купол.
7 квітка - вправа «Знавці фразеологізмів»
Дібрати до словосполучень відповідний фразеологізм.
(Живуть, як кішка з собакою)
(Темно, хоч в око стрель)
(мов сніг на голову)
Висновок. Ці вправи збагачують словниковий запас.
3 стрічка – блакитна - символ неба і води - робота над реченням
8 квітка – вправа «Безкінечне речення» або «Сніжний ком»
Дібрати до головного слова додаючи по одному залежному слову так, щоб утворювалися речення.
Наприклад, початкове слово зима.
Прийшла зима.
Прийшла білокоса зима.
Прийшла білокоса зима в ліс.
9 квітка - вправа «Чомучки і Всезнайки»
З поданого речення за варіантами
1 варіант –« Чомучки» – перетворюють це речення на питальне
2 варіант – «Всезнайки» – дають відповіді на їх запитання
Наприклад: Взимку на полях багато снігу.
10 квітка - гра «Несінитниця»
Склади речення
Коли? Який? Хто? Як? Що робить? Де?
Висновок. Такі вправи сприяють правильному, точному вживанню слів та словосполучень,чіткій і правильній вимові, розвивають вміння ставити запитання і відповідати на них.
4 стрічка - жовтогаряча – символ хліба – Робота над текстом
11 квітка. Творча вправа. Діалог перевтілення.
Необхідно оживити предмет і розмовляти від його імені (робота в парі)
12 квітка – Складання казок
Казка від прислів’я.
Короткі влучні вислови повчального змісту можуть бути прекрасним допоміжним матеріалом для складання казки.
Прислів’я . За двома зайцями побіжиш, жодного не спіймаєш.
Початок казки. Одного разу хлопчик – мисливець побачив двох зайців. Вони були такі маленькі…
Казка від лічилки.
Лічилка. Приступаємо до гри:
М’яч один, а нас аж три.
Грав я сам
І грав удвох,
А тепер пограєм втрьох.
Початок казки. А м’яч був чарівним. Добрих людей перетворював на …., а злих на… .
І ось одного разу…
13 квітка. «Різнокольорова карусель» робота в групах.
У класі по колу розміщені квадрати різних кольорів. Кожна група рухаючись по колу, на основі асоціацій, викликаних кольором квадрата, складає речення так, щоб утворився текст. Потім зачитують «різнокольорові» твори.
Наприклад. Зелений ліс привітно шелестів листячком.
Зелена травичка ласкаво посміхалась.
Зайчик стрибав навколо зелених та пухнастих ялинок.
Білочка прикрасила дупло зеленими листочками.
На зеленому килимі весело гралися лисенята.
Висновок. Вправи такого типу спрямовують на розвиток важливого мовленнєвого вміння – передбачати розвиток думки в тексті, спонукання до розмірковувань, розвитку навичок говоріння, збагачується словниковий запас, розвивається фантазія, мислення, вміння будувати діалоги, формують комунікативну компетентність.
Так, вони спонукають до висловлювання власних думок, вчать правильно розуміти і доречно вживати виражальні можливості мови, будувати діалоги, вчать писати твори, добре володіти усним та писемним мовленням, формують культуру мовлення, розвивають вміння адаптуватися в мовному середовищі, сприяють вихованню творчої особистості, розвивають життєву компетенцію. 3. Підсумок.
Ці напрямки роботи з розвитку мовлення становлять основу формування мовленнєвої компетентності молодших школярів.
Дякую за увагу і активну участь!
Використані джерела
1. Асєєва М. П., Віннікова С. А. Вчимося писати перекази. 4 клас. — X.: Країна мрій, 2007.
2. Беценко Т. Поетичне слово на уроках рідної мови // Початкова школа. —1997. — № 12.
3. Глазова О. Навчання діалогічного мовлення // Дивослово. — 2003. — № 1.
4. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкова школа. — 2011. — № 7—8.
5. Дівакова Іванна. Збірник текстів для усних і письмових переказів з української мови. 1—4 класи. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2002.
6. Дубовик С. Аудіювання на уроках української мови // Початкова школа. — 2002. — № 3.
7. Дубовик С. Розвиток діалогічного мовлення школярів на уроках української мови // Початкова школа. — 2002. — № 7.
8. Дубовик С. Фонетичні аспекти культури мовленнєвого спілкування молодших школярів // Початкова школа. — 2013. — № 6. — С. 3—6.
9. Інтерактивні технології навчання у початкових класах / авт.-упор. І. Дівакова. — Тернопіль: Мандрівець, 2008. —180 с.
10. Каніщенко А. П. Вчимося писати твори: Дидактичний матеріал. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2008. — 248 с.
11. Клочко Н. В. Вчимося складати твори. 2—4 класи. —X.: Країна мрій, 2010.
12. Лобчук О. Усний переказ як засіб розвитку зв'язного мовлення // Початкова школа.—2002. — № 2.
13. Мазур Є. І. І00 комунікативних сходинок до мовленнєвої компетентності // Початкове навчання та виховання. — 2010. — № 10.
14. Наумчук М. М. Сучасний урок української мови в початковій школі. — Тернопіль: Астон, 2001.
15. Петрик О., Грищенко О. Формування діалогічного мовлення учнів 2-4 класів П Початкова школа.—2007. — № 8.
16. Робота з обдарованими дітьми. Сходинки творчого зростання. 1-4 класи: посібник для вчителя/упор. Н. М. Гордіюк. — Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2006. — С. 16—48.
17. Цепова І. В. Розвиток навичок мовленнєвої діяльності молодших школярів: аудіювання. Говоріння. — Веста: Ранок, 2008. —176 с.
18. Цепова І. В. Навчання переказів з урахуванням взаємозв'язку їх видів // Теорія та методика навчання та виховання: зб. наук. пр. / за ред. Г. В. Троцко, — X.: ХДПУ, 2000.