Майстер-клас "Ігрова навчальна діяльність на уроках математики в 1 класі"

Про матеріал
ЗАВДАННЯ: • передача досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності; • спільне відпрацювання методичних підходів і прийомів реалізації тематики майстер-класу; • рефлексія власної професійної майстерності учасниками майстер-класу; • саморозвиток і формування індивідуальної програми самоосвіти та самовдосконалення.
Перегляд файлу

 

 

МАЙСТЕР-КЛАС

 

 

«Ігрова навчальна діяльність на уроках математики

в 1 класі»

 

 

Підготувала:

вчитель початкових класів

Антонова Марина Ігорівна

 

 

 

ТЕМА: «Ігрова навчальна діяльність на уроках математики в 1 класі»

ЗАВДАННЯ:

  • передача досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності;
  • спільне відпрацювання методичних підходів і прийомів реалізації тематики майстер-класу;
  • рефлексія власної професійної майстерності учасниками майстер-класу; 
  • саморозвиток і формування індивідуальної програми самоосвіти та самовдосконалення.

 

 

 

« У грі розкривається перед дітьми світ, творчі можливості особистості. Без гри немає і не може бути повноцінного дитячого розвитку. »

В.Сухомлинський

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 Ефективними засобами пробудження живого інтересу до вивчення  предмету математики в початкових класах поряд з іншими методами є розвивальні ігри. Гра переключає довільну увагу дітей на навчальний процес, на розв’язання навчального завдання. Вона спонукає учнів до виконання більшої кількості різних завдань, сприяє більш свідомому, ґрунтовному засвоєнню знань, умінь і навичок. Застосування ігор на уроці математики допомагає вчителю урізноманітнити роботу учнів, зняти напруження від звичайної навчальної діяльності, переключити увагу школярів.

Актуальність гри в даний час підвищується і через перенасиченість сучасного школяра інформацією.

Потрапляючи до школи після дитячого садка, дитина зустрічається з іншим видом діяльності – навчанням. Але гра залишається важливим засобом не лише відпочинку, а й творчого пізнання життя. Ігрова позиція – могутній засіб виховного впливу на дітей.

Про гру сказано багато гарних слів. Її називають джерелом радості, королевою дитинства і восьмим чудом світу.

В цьому майстер-класі підібрані такі математично-ігрові ситуації, які можна використовувати не лише під час уроків математики, а і перебуваючи у ГПД. Таким чином продовжувати формувати математичні компетентності не обмежуючись «рамками» шкільного уроку.

За С. Раковим, під поняттям «математична компетентність»  розуміють спроможність особистості бачити та застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і метод математичного моделювання, будувати математичну модель, досліджувати її методами математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні ігри на урокам математики

  1. Гра «Уважно рахую»

Дітям пропонується «ланцюжком» полічити від 1 до 20. На дошці зображено числа 3,6,9,12,13,15,21. Дитина, якій по порядку треба назвати число, яке зображено на дошці – плескає у долоні.

Ускладнення: 

- Яке з чисел вказаних на дошці ми не використали під час лічби? (21).

 - Поясніть чому. (Бо необхідно було рахувати лише від 1-20).

2. Гра «Встанови послідовність і продовж числовий ряд»

Зображено числа: 9,11,13,...,27. Дітям пропонується встановити принцип послідовності чисел і продовжити числовий ряд.

Ускладнення: 

 - Як називаються числа, які записані і якими продовжували числовий ряд? (Непарні).

 - Як називаються всі ті числа, які ми умовно пропускали? (Парні).

3. Гра «Живі цифри»

Вчитель декільком учням класу роздає картки із зображенням цифр від 1 до 9, а діти повинні за необхідності швидко вибігти з відповідною цифрою.

- Станьте числа, по порядку від 3 до 7! (3,4,5,6,7)

- Вийдіть, числа, попередні до чисел 4,8,6.

- Вийдіть, числа, наступні до чисел 1,5,8.

- Вийдіть, «сусіди» числа 2,5,7.

- Вийдіть, числа в порядку спадання від 9 до 6. (9,8,7,6).

4. Гра «Встав пропущене число»

Використовуються картки – блискавки з прикладами, один з компонентів в яких пропущено і позначено *. Дітям необхідно швидко встановити правильну відповідь і просигналізувати відповідною карткою.

* + 4 = 9 8 - * = 2 3 + 5 = * 10 - * = 6 5 + * = 8  * - 4 = 4

5. Гра «Так» чи «Ні»

(використовуються сигнальні картки червоного і зеленого кольорів)

Вчитель демонструє вже розв’язані приклади з можливими помилками, а діти сигналізують червоним кольором – хибне твердження, а зеленим – істинне.

6. «Магазин»

Учням пропонується здійснити покупки в магазині, але виконати розрахунок за допомогою умовних монет. Задача полягає у тому, що у учнів є зображення монет номіналом 1к.– 5шт, 2к. – 5шт, 5к. – 3шт, 10к. – 1шт і вартість покупки повинна передбачати суму монет різними способами.

Задача. Оленка купила зошит вартістю 5к., і олівець вартістю 10к. Яка вартість покупки? (1к.+1к.+1к.+1к.+1к.+2к.+2к.+2к.+2к.+2к.=15к.; 10к.+5к.=15к.; 5к.+5к.+5к.=15к.; 10к.+1к.+1к.+1к.+2к.; 2к.+2к.+2к.+2к.+2к.+5к.; 10к.+1к.+1к.+1к.+1к.+1к.;  5к.+5к.+ 1к.+2к.+2к.;  5к.+5к.+ 1к.+1к.+1к.+1к.+1к.  )

7. Гра «Впізнай геометричну фігуру»

1. Учням пропонується подані різні геометричні фігури об’єднати у множини: трикутники, чотирикутники, квадрати.

2. Перед учнями малюнок зображений різними геометричними фігурами, необхідно уважно розгледіти і вказати скільки у ньому: трикутників, чотирикутників.

Результат пошуку зображень за запитом "сколько треугольников"Пов’язане зображення

3. Утворення геометричних фігур шляхом згинання паперу.

- Як з 1 квадрата утворити 2 трикутника?

 

111

 

- Як з одного квадрата утворити 4 трикутники і 1 квадрат?

               

 

 

 -

 

 - Як з одного квадрата утворити 8 трикутників?

 

 

 

8. Гра «Графічний диктант»

Результат пошуку зображень за запитом "графічний диктант"

Від заданої точки почни малювати:

Результат пошуку зображень за запитом "графічний диктант"

9. Гра «Полічи і розмалюй»

Результат пошуку зображень за запитом "раскраска с примерами"


 

10. Гра «Складаночка»

гра складалочка

11.Гра «Будь уважний»

  • Скільки лапок у вовків? (4)
  • Скільки в мишки є хвостів?(1)
  • Скільки вушок у зайців?(2)
  • Скільки пальців на руці?(5)
  • Скільки крил є у лисиці?(Ніскільки)
  • Скільки в теремі криниць? (Ніскільки)
  • Скільки жаб літає в небі? (Ніскільки)
  • Скільки хвостиків у тебе? (Жарт).

12. Гра «Цікаві квадрати»

Потрібно знайти суму чисел по діагоналі. Потім вставити  у порожні клітинки такі числа, щоб  сума їх чисел  дорівнювала числу по діагоналі.

 


4

 

 

 

5

 

 

1

6

 

4

 

 

9

5

 

 

 

6


 13. Гра «Листоноша»

Учитель роздає 5 учням однакову кількість «листів» (картки із записаними прикладами). У дітей, які сидять за партами, в руках картки з номерами будинків (від 1 до 10). Кожен листоноша повинен розв’язати приклади. Відповіді збігаються з номерами будинків. Завдання: швидко та без помилок рознести листи за призначенням.

14. Гра «Гострий погляд»

http://ped-kopilka.com.ua/images/artikl05/1%28654%29.jpg

- Перед вами таблиця з числами від 1 до 25. Як можна швидше знайти всі числа по порядку. Виграє той, хто швидше це зробить.

 

15. Гра «Чарівні палички»

- Перед вами фігура, викладена паличками.

http://ped-kopilka.com.ua/images/artikl05/3%28619%29.jpg

- Скільки маленьких квадратів ви бачите? (6).

- Приберіть лише 1 паличку так, щоб залишилося 5 квадратиків.

 

16. Гра "Футбол".

Клас ділиться на 2 команди. Учень 1 команди називає довільний приклад і учня з іншої команди, який має відповідати. Якщо відповідь правильна, гра продовжується в зворотному напрямку. Якщо ж учень з іншої команди не впорався з прикладом, то цій команді зараховується "гол". Виграє команда, в якої менше "голів".

17. Гра «Забий гол»

На воротах, які прикріплюються на дошці, вчитель розміщує "м'яч" з числом. Діти по черзі називають будь-який приклад, результатом якого є даний м'яч. Виграє учень,який назвав найбільше прикладів.

Наприклад, 21:

7 • 3 = 21   З0 - 9 = 21

З • 7 = 21   40 - 19 = 21

20 + І = 21  32 - 11 = 21

19 + 2 = 21  22 - 1 = 21

15  + 6 = 21  24 - 3 = 21

18 + 3 = 21  26 - 5 = 21

16  + 5 = 21  27 - 6 = 21

18. «Віршовані задачі»

Розвитку кмітливості, творчої уяви, логічного мис­лення, активності учнів сприяють віршовані задачі.

 


1. Купила в крамниці сестричка
Сім метрів шовкової стрічки.
Три метри мені віддала,

А скільки собі узяла?

 

  1.     Шість синів у діда Кіндрата —
    І в кожного — рідна сестра.
    Зможеш ти відгадати
    Скільки дітей у діда Кіндрата?

 

  1.     Скільки фарб тут — не скажу,
    Відгадай, не покажу.

Якщо три до них додать,

От тоді їх буде п'ять.

 

4. Бігла квочка до струмочка:
Спереду вісім курчаток,
Дев'ять курчаток позаду.

Скільки всіх бігло, ти можеш сказати?

 

  1.     Скільки яблук на столі?
    Чотири лежало,

   Одне упало,
   А одне розрізали?

 

  1.     П'ять берізок, дві смерічки
    Зеленіють біля річки.
    Поряд з ними є ожина...
    Скільки всіх дерев, скажи-но?

 

  1. В'яже бабуся-лисиця
    Трьом онукам рукавиці.
    "Подарую вам, онуки,
    Рукавичок по дві штуки,
    Бережіть, не загубіть!"
    Скільки всіх? Перелічіть! (6).

 

  1. Налетіли горобці,
    посідали на стовпці.

  Сім, сімнадцять, без двох двадцять,

  Семеро, троє, ще й малих двоє. (54).


 

9. Ти б зумів, якби схотів,

    з трьох звичайних сірників зробити чотири?

 

10. В лелеки два глеки —
на 9 літрів і на 5 літрів.
Як з річки йому принести

      4 літри води?    (9 - 5 = 4).

 

11. Миколка з'їв чотири сливи,
а шестеро — Настуся.

      Скільки слив з'їла їхня бабуся? (Жодної).

 

12. Сестра старша за брата на сім років.

       На скільки років вона буде старша за нього через З роки?  

(На ті ж сім років).

 

13. Прилетіли голуби та й сідають на дуби.
Сядуть по двоє — один дуб гуляє.
Сядуть по одному — дуба не вистачає.

   Скільки було голубів і скільки дубів?  (4 голуби і 3 дуби).

 

  1. П'ять хлопчиків пішли до лісу,
    Коли це їм назустріч — троє дівчаток.
    Скільки дітей прийшло в ліс?   (5 хлопчиків).

 

  1. Трійка коней пробігла за годину 40 кілометрів.

      А скільки пробіг кожний кінь?  (40км).

 

  1. Півень голосно кричить:

   — Сто душ можу розбудить!

   Скільки півнів посадити,

об душ двісті розбудити?   (1).

 

17. В клас зайшов Мишко,
А за ним — Петько,

   А за тим Маринка,

   За нею Яринка,

   А за нею Ганна.

  Скільки всіх хлоп'ят?  (2).

 

18. Якось бігло через ліс 8 кіз.

   5 були з них білі-білі,
А останні — сірі-сірі.

  Скільки бігло через ліс сірих кіз? (3).

 

19. Чотири груші Ваня мав,
Ще чотири братик дав.
На подвір'ї Ваня сів,
Вісім груш одразу з'їв.

  І подумав — чи не мало?

  Скільки груш іще осталось? (0).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновок

Зі своєї практики я роблю висновки, що гра дуже подобається  дітям.

По- перше, вона дарує дітям  радість і захоплення, пробуджує в душі кожного з них добрі почуття та вогник творчості. По-друге, вона дає змогу привернути увагу й тривалий час підтримувати інтерес до тих важливих і складних завдань, на яких у звичайних умовах зосередити увагу не завжди вдається.

Подача нового матеріалу в ігровій формі, з наступним проведенням практичної роботи, дає кращі результати, ніж традиційна форма викладу. В ситуації дидактичної гри дитина засвоює   програмовий    матеріал    успішніше    і    засвоєння відбувається без особливого напруження, ніби само собою.

Таким чином, використання ігор на уроках математики стає важливим засобом розвитку інтересу до вивчення цього предмету і дає можливість більш об’єктивно оцінити знання і вміння учнів з даної теми.

Щоб та сама гра не набридала, через певний час треба вносити у неї деякі зміни, ускладнювати завдання, враховуючи засвоєний матеріал, індивідуальні особливості молодших школярів.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Муринец Елена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 березня 2019
Переглядів
2142
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку