Тема уроку. Вимірюємо місткості посудин.
Мета: формувати поняття про величину — місткість посудин; про процес вимірювання місткості та одиницю вимірювання місткості — 1 літр.
Дидактична задача: актуалізувати вміння вимірювати та порівнювати відрізки за довжиною, визначати масу предметів за допомогою терезів; знайомити з величиною місткість, учити порівнювати місткості посудин «на око»; знайомити з одиницею вимірювання місткості 1 літр; розкрити сутність процесу вимірювання місткості; вчити виконувати арифметичні дії з іменованим числами, порівнювати іменовані числа, подані в одиницях довжини, маси, місткості; порівнювати вирази з іменованими числами; вчити розв’язувати задачі, які містять іменовані числа, подані в одиницях місткості.
Розвивальна задача: розвивати в учнів логічне мислення шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
Хід уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів
Ви напевне помічали, що одна посудина вміщує більше рідини (води, соку тощо), а інша — менше. Про такі посудини кажуть, що вони мають різну місткість; залежно від кількості вміщуваної рідини одна з них має більшу місткість, а інша — меншу. Сьогодні ми досліджуватимемо властивість посудин — місткість.
ІІ. Актуалізація опорних знань і способів дії
1. Гра «Мовчанка»
2. Робота з демонстраційним матеріалом.
- Який прилад необхідний, щоб виміряти масу предмета?
- Якою одиницею вимірюють масу?
- Як скорочено записуємо кілограм? Запишіть на дошці 1 кг, 2 кг, 5 кг.
- Розгляньте малюнки. Хто важчий?
- Складіть задачу, яка б розв’язувалася так : 2+3.
2 кг 3 кг 5 кг
3. Актуалізація способу вимірювання маси. Завдання № 1(робочий зошит, с. 37) виконується колективно.
ІІІ. Формування нових знань і способів дії
Ознайомлення з величиною «місткість»
1. Завдання № 2 (робочий зошит, с. 37).
2. Завдання № 1(підручник, с.106). Виконується колективно.
Місткість глечика більша за місткість піали, а місткість піали менша, ніж місткість глечика; місткість банки більша за місткість чашки, а місткість чашки менша; склянки однакові за місткістю.
3. Учитель пропонує учням для порівняння «на око» високу скляну колбу та банку.
Чи можна порівняти «на око» місткість цих посудин? [Ні. Колба висока та вузька, а банка широка та низька...] Пригадайте, що ми робили, коли не могли порівняти довжини відрізків «на око» та накладанням? [Вибирали певну мірку, наприклад, кроки, коли треба було порівняти довжини двох мостів, або мірку 1 см, коли порівнювали довжини відрізків.] Тобто ми обирали одиницю вимірювання.
У даному випадку за одиницю вимірювання місткості можна взяти мірку — маленьку склянку. Наливатимемо воду в склянку, а потім з неї переллємо воду спочатку в колбу, а потім в банку. При цьому полічимо, скільки мірок умістилося в колбі та в банці окремо. Припустимо, що в колбі міститься 3 такі мірки, а в банці — 4. Який висновок можна зробити про місткості колби та банки? [Місткість колби менша ніж місткість банки, тому що в колбі міститься менше мірок, ніж у банці. Місткість банки більша за місткість колби, тому що в банці міститься більше мірок, ніж у колбі.] Зрозуміло, що мірки можуть бути різні.
4. Завдання № 2 (підручник, с. 106). Колективна робота.
Отже, результат вимірювання місткості залежить від обраної мірки. Для вимірювання місткості можна знайти різні склянки, і працювати з результатами таких вимірювань дуже незручно. Тому для вимірювання місткості було обрано посудину місткістю 1 літр. Отже, одиниця вимірювання місткості — 1 літр. Вам знайомі різні посудини місткістю в 1 літр: пакет молока, соку, пляшка води чи олії, каструля, літрова банка...
IV. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
Закріплення уявлення про процес вимірювання місткості.
1. Завдання № 3 (підручник, с .106). Виконується колективно.
[Об’єм каструлі 4 літрів, тому що в неї налили 4 літрових банок води:
1 л + 1 л + 1 л + 1 л = 4 л].
Фізкультхвилинка.
2. Завдання № 3 (робочий зошит, с. 37). Самостійно.
Формування вмінь порівнювати математичні вирази способом обчислення значень виразів і порівняння одержаних результатів.
3. Завдання №4 (робочий зошит, с.37). Робота в групах.
Як ми порівнюємо математичні вирази? [Треба обчислити значення кожного виразу, а потім порівняти одержані числа і поставити між математичними виразами той самий знак.]
4. Завдання №5 (робочий зошит, с.37). Самостійна робота.
5. Формування вмінь розв’язувати задачі. Завдання № 4 (підручник, с. 106). Виконується колективно.
- Розкажіть задачу; умову; запитання.
- Виділіть числові дані, шукане.
- Які ключові слова можна виділити?
- Доповнити короткий запис задачі числовими даними.
- Самостійно розв’яжіть задачу.
6. Логічне завдання.
Є декілька банок місткістю 1 л і 2 л. У чотири з них налили доверху 7 л води. Визначте, які саме банки взяли. За умовою задачі є банки місткістю 1 л і 2 л. Спочатку з’ясуємо, чи можна для даної операції застосувати лише однолітрові банки. Виявляється, що ні, оскільки 1 + 1 + 1 + 1 = 4; 4 < 7. А чи можна застосувати тільки дволітрові банки? Ні, оскільки 2 + 2 + 2 + 2 = 8; 8 > 7. Таким чином, не можна використати банки однієї місткості, тому розглянемо, як можна поєднати банки різної місткості. У даному випадку можуть бути лише такі варіанти (складаємо таблицю).
Отже, слід взяти 1 однолітрову банку та 3 дволітрові.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Яку величну ви вивчали на уроці? Яка одиниця вимірювання місткості? У чому полягає процес вимірювання місткості? Як виконують арифметичні дії з іменованими числами, поданими в одиницях місткості? Як порівнюють іменовані числа? Як порівнюють вирази, які містять іменовані числа?