Майстер-клас "Кроссенс як прийом розвитку креативного мислення"

Про матеріал

Мета майстер-класу: Продемонструвати використання методу «Кроссенс» на уроках як засобу розвитку мотивації, логічного і неординарного творчого мислення учнів.

Перегляд файлу

Майстер клас

«Кроссенс» як прийом розвитку креативного мислення

Мета майстер-класу: Продемонструвати використання методу «Кроссенс» на уроках як засобу розвитку мотивації, логічного і неординарного творчого мислення учнів.

Теоретична частина

Сьогодні ми познайомимося з прийомом креативного мислення під назвою «Кроссенс». У перекладі з англійської мови слово КРОССЕНС означає «перетин сенсу». Цей прийом розроблений нашими співвітчизниками Сергієм Федіним - письменником, педагогом, математиком і Володимиром Бусленко - доктором технічних наук, художником і філософом. Основний сенс створення «Кроссенса» - це головоломка, інтелектуальна гра, завдання, яке призначене для мотивації до навчальної, пізнавальної, творчої діяльності як дітей, так і вчителів.

Для більш повного розуміння роботи цього прийому проведемо підготовчу вправу.

Знайдіть асоціативний зв'язок між двома поняттями: корона - сорока

(Корона блищить, а сороки люблять все блискуче).

Практична робота №1

Аналогічна робота проводиться по серії картинок або слів. Наприклад, таких:

Корона - сонце - сосна - сокира - дрова - ?. Після закінчення роботи ви самі «закриєте» ланцюжок. Розберемо першу пару слів.

1-2 корона-сонце

  Міркування вчителів:

     золота корона блищить, притягує погляд, зачаровує своєю красою і сонце такого ж яскраво-жовтого кольору (1-ий варіант відповіді).

Це те, що лежить на поверхні, а вам треба мислити масштабніше, глибше. Щоб зручніше це було зробити, уявіть себе поруч з цим предметом, згадайте, де ви його бачили і за яких обставин.

Міркування вчителів:

бачили на королі, царської персони, правителя;

людину, яка керує державою, всіма людьми;

за наказом, за встановленими законами якого живуть;

перед яким схиляються і схилялися;

без якого багато хто не міг уявити собі життя, були випадки, коли його боготворили, тобто обожнювали з небесним світилом - сонцем ( «Князь Володимир - Красне Сонечко»);

 того, хто наказу повелителя не послухається, порушить правила, того чекає суворе покарання

(2-ий варіант відповіді).

2-3 сонце-сосна

    Міркування вчителів:

сосна - це рослина, як і будь-яка жива істота, тягнеться до сонця, до світла, до тепла, жити без нього не може, гине.

 Прискоримо процес міркування.

3-4-5-6 сосна-сокира-дрова-?

    Міркування вчителів:

Сокира - це знаряддя праці, яким можна зрубати дерево, заготовити дрова і (закінчите ланцюжок самі) розвести ... (вогонь).

Повернемося до всіх ваших висловлювань. Під час роботи ми розбили матеріал на частини. У кожній з них були яскраво представлені найважливіші, «опорні» слова. Ось ваші мудрі думки.

Притягує погляд, зачаровує своєю красою, управляє людьми, перед ним схиляються, до нього тягнуться, як до джерела світла і тепла, без нього не можуть жити, гинуть. Його обожнюють, обожнюють з сонцем. Але того, хто порушить правила поводження з ним, чекає суворе покарання.

Подивіться, всі ці слова в процесі міркувань проговорювалися по відношенню до абсолютно різних понять, і були сказані не про вогонь, а в результаті ми саме про нього отримали повну картину.

Спробуйте одним реченням, можна емоційно-забарвленим, сформулювати головну думку цього тексту.

Яке велике значення вогню для людини ?!

На яких предметах можливо використовувати даний асоціативний ланцюжок? (Навколишній світ, історія, ОБЖ) А якщо ланцюжок продовжити далі, наприклад такими словами: «горіння», «речовина», «полум'я», «колір»? Які предмети поповнять наш список? (Фізика, хімія і навіть образотворче мистецтво). Тобто від вас і відповідей дітей залежить, який ми отримаємо результат.

Графічно варіативність наших відповідей можна показати так.

Що це вам нагадує? (Дерево можливостей) Вірно, а це значить, при роботі з цим прийомом ми торкаємося і процесу комбінаторики. Важливо також зазначити, що асоціативний напрям є однією з головних теорій в проблемі вивчення пам'яті. Без цих зв'язків неможлива нормальна психічна діяльність людини.

Приклад з досвіду роботи

Крім ланцюжка слів, великою популярністю останнім часом користується табличний спосіб зображення асоціативних зв'язків, замкнутих в стандартне поле з шести або дев'яти квадратиків, як для гри "Хрестики-нулики". Ось як би виглядав наш ланцюжок про «вогонь» в таблиці.

https://lh4.ggpht.com/wWKQ3rUnlaXVwi1Wdi_Rlps2iZaDY0ZU46CSxUo1gmsA1jp_jJarw0lnXBZJdOY0Qg

https://im1-tub-ru.yandex.net/i?id=f8fec7927b0cfb4010b87b9bceb58a88&n=33&h=190&w=304

http://www.reiki-pskov.ru/wp-content/uploads/2015/04/%D0%BB%D1%83%D1%87.jpg 

http://cs543103.vk.me/v543103872/9bdf/XSh5214QrtY.jpg

http://www.ua.all.biz/img/ua/catalog/1833278.jpeg

https://newyorkadventuresinhomeschooling.com/wp-content/uploads/2015/04/question_mark.png

 

 Необхідно по ряду ілюстрацій, іноді, на перший погляд, не пов'язаних один з одним, скласти асоціативний ланцюжок. Кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу кілька. Зручніше розглядати зв'язок між картинками по спіралі, равликом. В якості підказки дана нумерація квадратів. Центральний квадрат є метою ланцюжка міркувань.

 

1

 

2

 

3

 

 

8

 

9

 

4

 

 

7

 

6

 

5

 

         

 

Практична робота №2.

Спробуйте в групах скласти «Кроссенси» за допомогою заготовлених картинок. (Завдання в трьох групах на 2-3 хвилини) Назвіть тему «Кроссенса». Прошу приступити .

 

http://etc.usf.edu/presentations/extras/letters/varsity_letters/30/13/a-400.png

http://bumaga-kirov.ru/uploads/images/new_tovars/umk_132.jpg

http://player.myshared.ru/1108522/data/images/img1.jpg

http://hoztov98.ru/d/733912/d/image_126.jpg

 

http://globuss24.ru/userfiles/image/doc/hello_html_m1ffd06b3.png

http://www.kochmobil.de/LGCDC/images/world_640.gifhttp://thumbs.dreamstime.com/z/4-digit-combination-lock-19567590.jpg

 

! . ?; «»

  

 

49

 

http://lh4.googleusercontent.com/fTD94Kna3XQY1rTFDpzvo7aOQUe4MEmxKX8OXAXdW04_3cltcWUFnNKjQaJMb4MEF1gvWU02qqzY1UrExbv9dLW7UbIcJbOLGlfIO6vg-lfKYNNHd-hFlYqFrN3QtNjpZDkkv9c

 

@ # & * ~

 

0,1,2,3,4,

5,6,7,8,9

http://hrush-nas.narod.ru/chudesa2.jpg 

 

 

 

 

Поки творчі групи працюють, розберемо ще кілька незвичайних способів прочитання інформації, пошуку оригінальних, на перший погляд, дивних, але допустимих пояснень. Я для всіх слухачів задам загадку. «Сидить дівчина в темниці, а коса на вулиці». Що це? (Морквина) А тепер постарайтеся дати якомога більше своїх нестандартних варіантів відгадок, але так, щоб вони не суперечили умовам загадки. (Буряк, ріпка, Рапунцель, Комета, ...)

Думаю, що мої колеги готові представити підсумок своєї роботи. (Учасники озвучують варіанти рішень: той, який вдалося знайти і той, який мався на увазі його творцем).

Велике спасибі! Було важко? Так, доводиться потрудитися, але це виправдовує себе зацікавленістю дітей, їх бажанням відповідати і самостійно виконувати «Кроссенси».

На яких етапах уроку можна використовувати прийом «Кроссенс»? (Створити проблемну ситуацію або узагальнити здобуті учнями знання, оригінально підвести підсумок. «Кроссенс» може стати і творчим домашнім завданням).

 Не варто залишати поза увагою і величезний виховний потенціал «Кроссенсів». Вони можуть бути складені по темі класної години, святкового заходу, ювілейної дати. Вони можуть стати способом організації колективної творчої справи.

Висновок

Прийом «Кроссенс» відповідає наступним принципам:

• Науковість: має наукове обгрунтування;

• Ефективність: дає гарантовані результати вже з перших днів їх застосування;

• Гуманність: покращує якість освіти і полегшує процес навчання;

• Універсальність: застосовується для викладання різних навчальних предметів, придатний для різних ступенів навчання, а також для навчання дітей з різним рівнем розвитку;

• Креативність: спрямований на розвиток неординарного творчого мислення.

А це значить, прийом «Кроссенс» допомагає формувати всі види універсальних навчальних дій.

Рефлексія

Тим, кому сподобався прийом «Кроссенс» і хто буде його використовувати в своїй практиці, візьміть в руки зелену картку.

Тим, хто сумнівається, що буде застосовувати даний метод, візьміть жовту картку.

Ті, які вважають, що цей прийом неефективний і не має результативності, візьміть червону картку. Розставте їх на свої доріжки.  Дякую за увагу!

 

                                                 Пам'ятка

                                   Алгоритм складання «Кроссенса»:

1) визначити тематику, загальну ідею;

2) пошук і підбір зображень, що ілюструють елементи;

3) виділити 9 елементів - зображень, які мають відношення до ідеї, теми;

4) знайти зв'язок між елементами, визначити послідовність;

5) сконцентрувати сенс в одному елементі (9 - ий квадрат);

6) виділити ключові риси, особливості кожного елемента.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кальник Ольга Павлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Пилипенко Вікторія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 серпня 2018
Переглядів
3542
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку