Майстер-клас «Кубик Блума» –
прийом технології критичного мислення.
Підготувала
вчитель початкових класів
ЗОШ №3
Покровської міської ради
Тулінова Олена Дмитрівна
Аби бути хорошим вчителем, потрібно любити те, що викладаєш, і любити тих, кому викладаєш. Тому я намагаюся у своїй роботі дотримувати принципу зробити навчання не тільки успішним, але й цікавим, щоб кожна дитина відчула успіх у власних силах. У цьому мені допомагає «Кубик Блума».
«Кубик Блума» – один із популярних практичних прийомів, що розвиває критичне мислення дітей. Розробив цей чудо-метод американський учений та психолог-педагог, автор унікальної системи алгоритмів педагогічної діяльності «Таксономія навчальних цілей» Бенджамін Блум. Він вважав, що школа має навчити дитину вирішувати проблеми, з якими доведеться стикатися у житті.
Користь методу Блума
Бенджамін Блум об'єднав основні освітні цілі у кілька груп:
- закріплення та аналіз отриманих знань;
- емоційний відгук учнів на здобуті знання;
- використання здобутих знань на практиці.
Цей метод навчає учнів вирішувати проблемні питання самостійно, спираючися на вже здобуті знання і вміння, а також використовуючи досвід, спостережливість, логіку і творче мислення.
Правила використання «Кубика Блума»
Педагог формулює тему і добирає до кожного слова на кубику коло питань, що дозволить дітям повторити і закріпити вивчений матеріал.
Учитель підкидає кубик. Та грань, що випала, вказує на тип запитання, яке слід поставити учням (тобто запитання вчителя має починатися зі слова на грані). Альтернативний варіант – запитання формулюють самі учні, а потім ставлять їх класу.
Учень/учениця відповідає на запитання. Якщо відповідь неповна, то однокласники можуть доповнити її та скоригувати неточності.
Примітка. Кожного разу, коли ви кидаєте кубик, ви залучаєте до обговорення більшу кількість дітей. Що це дає? Це підвищує ефективність заняття та розуміння теми, що допоможе вчителю виявити прогалини у знаннях учнів. Крім того, цей метод навчає дітей аналізувати та інтерпретувати інформацію, будувати гіпотези і відстоювати власну точку зору.
Коротко про типи запитань «Кубика Блума»
Назви! Запитання, спрямовані на відтворення знань: учень називає предмет, явище, термін тощо (перевірка базових знань).
Чому? Запитання для формулювання причинно-наслідкових зв'язків: учень має описати процеси, що відбуваються з певним предметом чи явищем. Це відкрите запитання, що розвиває аналітичне мислення дитини.
Поясни! Запитання для уточнення, що допомагають дітям сфокусуватися на різних сторонах обговорюваної теми.
Запропонуй! Учень пропонує свої ідеї/варіанти того, як можна використати ті чи інші знання на практиці, або шукає шляхи вирішення конкретних ситуацій.
Придумай! Це творчі запитання, що містять елемент припущення та вигадки. Діти розвивають стратегічне мислення (що буде, якщо…, придумай, як...).
Поділись! Запитання для аналізу та оцінки фактів/отриманої інформації. Кожне із запитань обов'язково має апелювати до емоцій дитини. Альтернативні варіанти запитань: що ти відчуваєш, коли…, чому ти обрав…
Формулювання запитань для молодших школярів методисти радять спростити:
Опиши. Форму, колір, назви на ім'я тощо.
Порівняй. Дитина порівнює предмети та явища з подібними, а потім вказує на подібності та відмінності.
Проаналізуй. Учень чи учениця може проаналізувати, наприклад, значення епітетів і метафор у вірші.
Застосуй. Наприклад, учні наводять можливі варіанти використання води у різних станах (рідкому, твердому і газоподібному).
Оціни. Дитина вказує на переваги і недоліки предмета/явища.
Асоціації. Молодші школярі розповідають, із чим у них асоціюється предмет чи явище.
Приклади використання прийому “Кубик Блума” на уроках
Українська мова “Іменник”
Я пізнаю світ “Вода в природі”
Математика “Квадрат”
Позакласне читання “ Г. К. Андерсен “Гидке каченя”
“За” та “проти”. Що важніше: врода чи добра душа?
Список використаних джерел.
http://www.classwork.in.ua/?p=949
Платформа «Критичне мислення», автор статті – Олена Пометун.
https://vseosvita.ua/news/igrovij-kubik-bluma-dla-nus
·