Майстер-клас "Латеральне мислення. Шість капелюхів Едварда де Боно"

Про матеріал
ЗАВДАННЯ МАЙСТЕР- КЛАСУ:  теоретично обґрунтувати та визначити доцільність впровадження інтерактивних технологій в навчально-виховному процесі початкової школи;  використовувати інтерактивні технології для формування життєвих компетентностей учнів, пізнавального інтересу до предмету, виховання оригінального латерального мислення, навичок колективного спілкування, толерантності;  формувати в учнів латерального мислення, як гри ідей та уяви молодших школярів, шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з літературного читання;  створювати різноманітні навчальні ситуації для підвищення інтересу до читання;  скласти рекомендації щодо розвитку латерального мислення для вчителів.
Перегляд файлу

Головне – навчити дітей мислити

Б.Брехт

 

 

 

                                        МАЙСТЕР - КЛАС

 

 

 

 

“ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ
В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ”

ЛАТЕРАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ

 

 

 

                                     

 

 

                                                

                                              Підготувала: вчитель початкових класів

Часовоярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №15

Бахмутської районної ради  Донецької області

Андрющенко Марина Євгенівна

 

 

 

 

 

 

 

“Зібратися разом – це початок,

                 триматися разом – це прогрес,

                                                        працювати разом – це успіх”.

                                                                                              Генрі Форд

 

 

 

АКТУАЛЬНІСТЬ МАЙСТЕР- КЛАСУ:

 

відповідно до вимог Нового Державного стандарту початкової загальної освіти однією з найважливіших проблем викладання в початковій школі є розвиток ключових компетентностей молодших школярів. Учитель початкових класів повинен постійно удосконалювати процес навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал. Тому, ми вважаємо, доцільно використовувати інтерактивні технології.

 

МЕТА МАЙСТЕР- КЛАСУ:

 

застосування інтерактивних технологій в системі роботи вчителів початкових класів.

 

ЗАВДАННЯ МАЙСТЕР- КЛАСУ:

 

  • теоретично обґрунтувати та визначити доцільність впровадження  інтерактивних технологій в навчально-виховному процесі початкової школи;
  • використовувати інтерактивні технології для формування життєвих компетентностей учнів, пізнавального інтересу до предмету, виховання оригінального латерального мислення, навичок колективного спілкування, толерантності;
  • формувати в учнів латерального мислення, як гри ідей та уяви молодших школярів, шляхом засвоєння доступного і необхідного обсягу знань з літературного читання;
  • створювати різноманітні навчальні ситуації для підвищення інтересу до читання;
  • скласти рекомендації щодо розвитку латерального мислення для вчителів.

 

Опис власного досвіду за даною темою

     (СЛАЙД 1)  Робота вчителя початкових класів дуже складна та відповідальна, і складність її полягає в тому, що необхідно викликати в учнів інтерес до знань, не згасити цей вогник допитливості, навчити кожного з них вчитися, запевнити у своїх силах. Саме інтерес і є своєрідним епіцентром активізації навчання, розвитку пізнавальної активності школярів, формування у них позитивного ставлення до процесу навчання та результатів своєї праці.

      Як активізувати пізнавальну діяльність учнів? Які методи використовувати, щоб викликати інтерес до навчання, зробити його цікавим? Як допомогти розкритися кожній дитині? Ці питання завжди хвилювали усіх нас. «Не можна навчати дітей так, як навчали нас, тому що живуть вони у зовсім інший час».     

    Якщо ми обрали професію вчителя, то  не можем зупинятись на досягнутому.  Кожен новий день вимагає нових знань, нових підходів, нових випробувань. Тому я, як сучасний педагог, у навчально-виховному процесі намагаюсь вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Адже я вчитель, а вчитель – це майстер, який розглядає кожну особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями..

Найважливіше у початковій школі – створення умов для атмосфери успіху та творчого співробітництва: колективна діяльність, робота групами, парами. Саме інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв'язання цього питання.  Використовуючи інтерактивні форми організації навчання молодших школярів, ми  намагаємося перетворити звичайний  урок на урок-мислення, урок-спілкування, урок-діалог, щоб розбудити і привити інтерес учнів до читання, математики, мистецтва і природи.

    Ми  погоджуємося  з тим,  що слід переходити від «передавання знань» до «навчання жити». Сьогоднішнім учням потрібні саме такі  навички: думати, розуміти сутність речей, осмислювати, вміти шукати потрібну інформацію. Дитина має напружено розумово працювати. Саме цьому сприяють дані технології навчання. Ці технології  допомагають готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших.

Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору формул та правил необхідно вчити її мислити.

Отже тема майстер-класу «Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра» (СЛАЙД-2).

   Правила роботи на майстер-класі (СЛАЙД -3):

  • ваш гарний настрій;
  • активність;
  • ТіЗ (так званий тіз – діємо тут і зараз).

 

  • Яке незнайоме слово ви почули з теми майстер - класу?

(Латеральне мислення)

  • Термін «латеральне мислення» введений британським психологом, лікарем Едвардом де Боно.

(СЛАЙД 4) Латеральне мислення – це непрямий та творчий підхід до вирішення певної проблеми

  • Я спробую це довести, а для успіху необхідна психологічна налаштованість.
  • Усміхніться, зніміть долонькою зі своїх уст посмішку та передайте її сусідові, отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя.
  • Починаємо. Перед вами корисні посилання де можна черпати інформацію про латеральне мислення.  (СЛАЙД- 5)
  • (СЛАЙД -6) Досліджуючи ці джерела я дійшла висновку, що латеральне мислення є  компонентом творчого мислення і в свою чергу включає критичне мислення, яке є невід’ємним компонентом та  не існує без латерального мислення   і логічне мислення, яке приймає участь в латеральному під час розробки ідеї та її оцінювання.
  • (СЛАЙД -7 ) Чим відрізняється творче мислення від латерального?              Для творчого мислення потрібен талант, а не кожна дитина його має , для латерального мислення талант не є обов’язковою умовою, більш того, я вірю, що ( СЛАЙД -8) у кожного учня можна сформувати вміння та навички латерального мислення, а це підвищить загальний творчий потенціал особистості та надасть конкретні інструменти за допомогою яких учень навчиться самостійно вирішувати нові завдання, висуваючи власні ідеї, а це і є провідна ідея всіх інтерактивних технологій.
  • (СЛАЙД- 9) Методи, які використовую я під час навчання дітей:
  • Перший метод це «Plus Minus Interesting» (PMI - плюс, мінус, цікаво). «P» означає «плюс» - хороші аспекти; «M» означає «мінус» - погані аспекти; «I» означає «цікаво» - цікаві аспекти. Ціллю «PMI» є почергове знаходження позитивних, негативних та цікавих моментів при аналізі та вирішенні проблеми.

( З дітками ми мандруємо трьома будиночками: плюс, мінус і цікаво; дітки, висловлюючи свої думки, вкладають їх у віконечка і потім ми підсумовуємо).

  • Метод «Кластерів»-дозволяє представити на уроці великий обсяг інформації в структурованому і систематизованому вигляді, виявити ключові слова теми. Таким чином підвищується мотивація, адже самі ідеї сприймаються легше. Представлення інформації у формі кластера сприяє творчій обробці, а тому забезпечує засвоєння ії на рівні розуміння
  • Ефективним, на мою думку, є метод розвитку творчого мислення «Six Thinking Hats» («Шість капелюхів мислення»)

 (СЛАЙД – 10) На ньому я сьогодні зупинюсь більш детальніше, а перед тим хочу звернути вашу увагу, що перед нами ще є капелюх очікувань, який час від часу ми прикрашатимемо, щоб підкреслити його вишуканість та елегантність.

  • Візьміть, будь ласка паперові прикраси та напишіть на них свої очікування від майстер-класу і якщо вони справдяться – ви прикріпите їх до капелюшка очікувань Мої ж очікування – це ваша гідна оцінка ідеї латерального мислення, як структурної одиниці інтерактивних технологій. Відкладіть паперові прикраси ми до них повернемося трохи пізніше.

(СЛАЙД -11) Охарактеризувати основні ідеї методу «Шести капелюшків» мені допоможе легенда уривки з легенди є і  у вас.

Колись давно жив на світі старий мудрий майстер.  Він  мав золоті руки й прекрасну мудру душу.  Майстер дарував людям щось більше, ніж головні убори. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника, рішучими і натхненними.

Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів.  Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині. Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.

Якщо ніхто за ними не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?

Спадщину батька сини розділили. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.

Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.

Яким став син, що узяв собі Білий капелюх…

Що сталося з володарем Чорного капелюха…

Яким зробив Жовтий капелюх  третього сина…

А яким виявився четвертий син Капелюшника…

Що розповів п'ятий син Старого Майстра…

Ким став останній син Капелюшника, той що взяв синій капелюх…

Син, який взяв білий капелюх став поважною людиною, великим чиновником, який володів інформацією та вмів її використовувати на благо людей.

Син, у якого був чорний капелюшок, став прискіпливим, виділяючи недоліки тільки інших людей.

Син, який взяв жовтий капелюшок, став оптимістом, у його розповіді лунало, що він живе  у найкращому місті і його оточують найкращі люди.

Четвертий син став відомим актором, який грав геніальні ролі,  але в житті був нещасним, бо так і не навчився стримувати свої почуття.

Господар зеленого капелюха вразив всіх розмаїттям своїх талантів.

Знявши синій капелюх останній із братів з мудрістю і гордістю глянув на всоїх братів і ті зрозуміли, що перед ними мудрець і вчитель, який багатьом допоміг у житті.

 

Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, та приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.

З тих пір минуло багато, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...

  (СЛАЙД- 12) Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб паралельного мислення (різні точки зору співіснують одночасно).

       Принцип організації в режимі цієї технології полягає в тому, що кожен учень, або група учнів мислить так, як вимагає колір одягнутого капелюшка.

     Послідовність приміряння капелюшків є  такою: перше слово надається білому капелюшку (щоб ознайомитись з інформацією), останнім слід вислухати синій капелюшок та підсумувати роботу. Які капелюшки одягати далі нам підкаже тема уроку. Але невеличке застереження: у початкових класах після чорного капелюшка треба вислухати жовтий – це урівноважить думки і не дозволить сконцентруватись на негативі.

 (СЛАЙД- 13)   Отже уявіть, що ви учні другого класу на уроці літературного читання тема якого Наталя Забіла «Дощ іде».  У вас на столах ксерокопія з підручника за редакцією Віри Науменко з даною поезією. Будемо працювати, використовуючи метод шести мислячих капелюхів.

    СЛАЙД- 13

  1. Отож , одягаємо білий капелюшок:
  • Визначте жанр прочитаного твору (Загадка, казка, оповідання,  вірш , байка)?
  • На скільки строф поділена поезія?
  • Знайдіть і прочитайте слова, що римуються.
  • Як ви розумієте слово «сходи»?

                  СЛАЙД - 14

  1. Одягаємо чорний капелюшок (критика)
  • Скажіть, будь ласка, який настрій у Маринки?
  • Доведіть це словами з вірша.
  • Прослухайте мелодію і відгадайте з чиїм настроєм вона співзвучна Маринки чи рослинки? Чому?
  • Поміркуйте, коли дощ може приносити шкоду?
  1. Одягаємо жовтий капелюшок:
  • Який настрій у рослин? Чому їм радісно? Доведіть свою думку.
  • «Хвилинка мрійника» (Коли б я був на Маринчиному місці, то я б …)
  • Поміркуйте, яка користь від дощу?

            СЛАЙД - 15

  1. Одягаємо червоний капелюшок:
  • Який настрій твору в цілому? Чи змінювався він упродовж вірша?
  • У вас на партах смайлики. Викладіть напроти кожної строфи відповідний смайлик того настрою, який передає ця строфа (їх має бути 3). Хто хоче прокоментувати свій вибір?
  • Який настрій у вас в дощову погоду? Підніміть відповідний смайлик обличчям до мене. Чудово. Тепер я більше знаю про вас.

                      СЛАЙД - 16

  1. Одягаємо зелений капелюшок і пограємо в гру «Заміни одним словом»

Дрібний дощ - ………       Сильний дощ - ……..

Дощ з грозою  -……..        Дощ з крижинками-……….

 

  • Що вам нагадують останні чотири рядки вірша?
  • Хто хоче заспівати її у власному виконанні?

 

_ Якщо серед вас є ті чиї сподівання від майстер-класу вже справдилися, прошу прикрасити капелюшок очікувань.

  • Сподіваюсь, що до кінця майстер- класу сподівання у всіх інших теж збудуться.

                                            СЛАЙД -17

Спробуємо скласти «Сенкан» про дощ:

1.Дощ

2.Який?_____,______. (добираємо слова ознаки)

3. Що робить?_______,_______,________.

4.Речення з 4-х слів. Для чого дощі?_________________________

5.Синонім до слова дощ ___________

                                 СЛАЙД - 18

Як варіант ость, що в нас могло вийти:

Дощ.

Теплий, невгамовний.

Падає, зачаровує, ллє.

Щедро поливає людям урожай.

Злива.

 

  • Можливо, після цього завдання є ті, які отримали натхнення, чиї сподівання справдилися?
  • Зараз, шановні учасники майстер – класу, пропоную  вам самостійно застосувати метод «Шести капелюхів» в групах.    СЛАЙД - 19

Оберіть собі колір капелюшка, який підкаже вам в якій групі ви будете. П’ять груп. І я прошу учасників розподілитися на групи і підійти до свого завдання.

  • Що саме зараз робитимуть групи:       СЛАЙД - 20

Білий капелюшок – Літературний крос: робота з тлумачним словником.

Червоний капелюшок – Палітра настрою: мовна і кольорова.

Чорний капелюшок – Довідкове бюро: «Кислотні дощі»

Жовтий капелюшок – СМС повідомлення Маринці.

Зелений капелюшок – Створення мультфільму «Дощ іде»

 

(Самостійне виконання роботи)

  • Якщо ми готові – перейдемо до афішування роботи.

Завдання:

Літературний крос

За жанром «Дощ іде» - …….

Автор - ……..

Складається з ……. строф

Природа змальована, як ……

У тлумачному словнику «сходи» - це…..

Палітра настрою (кольорова і мовна)

Заповни палітру кольорів настрою Маринки та рослин.

Добери слова, що характеризують настрій Маринки та рослин, розташовуючи їх в порядку спадання (засмучений, піднесений, добрий,журливий, невеселий, радісний, веселий, сумний).

Довідкове бюро «Кислотні дощі»

Розшифруй запис, поясни

                                 іщод  інтолсик

ибир  яннаримив                       вісіл  ьлебигаз

 

       инидюл  ю’вородз  і  ідорирп  адокш

 

СМС повідомлення Маринці

(На плакаті зображено телефон і місце для повідомлення, яке вписується самостійно)

Створення мультфільму «Дощ іде»

1.Сьогодні за хмари  сховалося ……. (картинка сонечко за хмарами)

2. Краплинки дощу  ………….. у віконце, (Віконечко, за яким іде дощ)

3. І стежить за ними   …….. сумна:

– Погана погода! –  зітхає ………   (Під час дощу дівчина сумує за вікном)

4. Та квіти і трави,  …………… воду,

Шепочуть зраділо:      ……….. погода! (дощ поливає квіти та трави)

5. І в полі зеленім   ………….. сходи:

– Хороша погода!      ……… погода!

6.Ой  дощику, дощику,  лий, ………….,

Готуй для людей  ……… урожай!

                                СЛАЙД - 21

  • Дорогі учасники, прошу зайняти свої місця. Мною та моїми колегами був проведений ретельний аналіз застосування розвитку латерального мислення а саме методу «Шість капелюшків» та зроблено наступні висновки:виявлено сильні та слабкі сторони.

 

 

  • Час почути ваші враження від сьогоднішнього майстер- класу.
  • Відверто кажучи сьогодні для мене цікавим було…

…………………    в мене настрій…………

………………….   я запам’ятала …………..

…………………. найбільше мені сподобалось…….

 

Час , шановні учасники майстер-класу, прикрасити наш капелюх очікувань сподіваннями, які все ж таки сподіваюсь справдились .

СЛАЙД- 22 

 Дуже приємно, що ви оцінили наш майстер – клас. Якщо метод сподобався, використовуйте його, направляйте дітей, вчіть їх мислити, любити природу, бачити у звичайних речах незвичайне і вони обов’язково знайдуть себе та свої власні ідеї.

Дякуємо за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
18 листопада
Переглядів
97
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку