Головне – навчити дітей мислити
Б.Брехт
МАЙСТЕР - КЛАС
“ІНТЕРАКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ
В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ”
ЛАТЕРАЛЬНЕ МИСЛЕННЯ
Підготувала: вчитель початкових класів
Часовоярської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №15
Бахмутської районної ради Донецької області
Андрющенко Марина Євгенівна
“Зібратися разом – це початок,
триматися разом – це прогрес,
працювати разом – це успіх”.
Генрі Форд
АКТУАЛЬНІСТЬ МАЙСТЕР- КЛАСУ:
відповідно до вимог Нового Державного стандарту початкової загальної освіти однією з найважливіших проблем викладання в початковій школі є розвиток ключових компетентностей молодших школярів. Учитель початкових класів повинен постійно удосконалювати процес навчання, що дозволяє дітям ефективно і якісно засвоювати програмний матеріал. Тому, ми вважаємо, доцільно використовувати інтерактивні технології.
МЕТА МАЙСТЕР- КЛАСУ:
застосування інтерактивних технологій в системі роботи вчителів початкових класів.
ЗАВДАННЯ МАЙСТЕР- КЛАСУ:
Опис власного досвіду за даною темою
(СЛАЙД 1) Робота вчителя початкових класів дуже складна та відповідальна, і складність її полягає в тому, що необхідно викликати в учнів інтерес до знань, не згасити цей вогник допитливості, навчити кожного з них вчитися, запевнити у своїх силах. Саме інтерес і є своєрідним епіцентром активізації навчання, розвитку пізнавальної активності школярів, формування у них позитивного ставлення до процесу навчання та результатів своєї праці.
Як активізувати пізнавальну діяльність учнів? Які методи використовувати, щоб викликати інтерес до навчання, зробити його цікавим? Як допомогти розкритися кожній дитині? Ці питання завжди хвилювали усіх нас. «Не можна навчати дітей так, як навчали нас, тому що живуть вони у зовсім інший час».
Якщо ми обрали професію вчителя, то не можем зупинятись на досягнутому. Кожен новий день вимагає нових знань, нових підходів, нових випробувань. Тому я, як сучасний педагог, у навчально-виховному процесі намагаюсь вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Адже я вчитель, а вчитель – це майстер, який розглядає кожну особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями..
Найважливіше у початковій школі – створення умов для атмосфери успіху та творчого співробітництва: колективна діяльність, робота групами, парами. Саме інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв'язання цього питання. Використовуючи інтерактивні форми організації навчання молодших школярів, ми намагаємося перетворити звичайний урок на урок-мислення, урок-спілкування, урок-діалог, щоб розбудити і привити інтерес учнів до читання, математики, мистецтва і природи.
Ми погоджуємося з тим, що слід переходити від «передавання знань» до «навчання жити». Сьогоднішнім учням потрібні саме такі навички: думати, розуміти сутність речей, осмислювати, вміти шукати потрібну інформацію. Дитина має напружено розумово працювати. Саме цьому сприяють дані технології навчання. Ці технології допомагають готувати дітей нового покоління, які вміють розмірковувати, спілкуватися, чути та слухати інших.
Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору формул та правил необхідно вчити її мислити.
Отже тема майстер-класу «Латеральне мислення як гра уяви та ідей молодшого школяра» (СЛАЙД-2).
Правила роботи на майстер-класі (СЛАЙД -3):
(Латеральне мислення)
(СЛАЙД 4) Латеральне мислення – це непрямий та творчий підхід до вирішення певної проблеми
( З дітками ми мандруємо трьома будиночками: плюс, мінус і цікаво; дітки, висловлюючи свої думки, вкладають їх у віконечка і потім ми підсумовуємо).
(СЛАЙД – 10) На ньому я сьогодні зупинюсь більш детальніше, а перед тим хочу звернути вашу увагу, що перед нами ще є капелюх очікувань, який час від часу ми прикрашатимемо, щоб підкреслити його вишуканість та елегантність.
(СЛАЙД -11) Охарактеризувати основні ідеї методу «Шести капелюшків» мені допоможе легенда уривки з легенди є і у вас.
Колись давно жив на світі старий мудрий майстер. Він мав золоті руки й прекрасну мудру душу. Майстер дарував людям щось більше, ніж головні убори. Забравши своє замовлення, люди виходили з майстерні старого Капелюшника, рішучими і натхненними.
Минали роки. Настав час, коли Майстер покинув цей світ, залишивши своїм шістьом синам славу, майстерню, обрізки кольорового фетру й... шість різнокольорових капелюхів. Капелюхи були настільки вишукані, що, певно, мали б належати дуже багатій і успішній людині. Але спливав час, а багатий замовник так і не з'явився.
Якщо ніхто за ними не приходить, може, ми залишимо ці капелюхи собі?
Спадщину батька сини розділили. Вони дбайливо зібрали обрізки кольорового фетру, замкнули майстерню і на світанку вирушили кожний у своєму напрямку.
Минуло чимало часу, перш ніж сини старого майстра знову зібралися разом під дахом батьківської майстерні. Сидячи біля вогню, кожний із них розповів свою історію, і всі були вражені тим, як спадщина Майстра вплинула на його долю.
Яким став син, що узяв собі Білий капелюх…
Що сталося з володарем Чорного капелюха…
Яким зробив Жовтий капелюх третього сина…
А яким виявився четвертий син Капелюшника…
Що розповів п'ятий син Старого Майстра…
Ким став останній син Капелюшника, той що взяв синій капелюх…
Син, який взяв білий капелюх став поважною людиною, великим чиновником, який володів інформацією та вмів її використовувати на благо людей.
Син, у якого був чорний капелюшок, став прискіпливим, виділяючи недоліки тільки інших людей.
Син, який взяв жовтий капелюшок, став оптимістом, у його розповіді лунало, що він живе у найкращому місті і його оточують найкращі люди.
Четвертий син став відомим актором, який грав геніальні ролі, але в житті був нещасним, бо так і не навчився стримувати свої почуття.
Господар зеленого капелюха вразив всіх розмаїттям своїх талантів.
Знявши синій капелюх останній із братів з мудрістю і гордістю глянув на всоїх братів і ті зрозуміли, що перед ними мудрець і вчитель, який багатьом допоміг у житті.
Сини старого Майстра зрозуміли, яку дивовижну спадщину залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх, та приміряти капелюхи іншого кольору. Так брати розвинули в собі нові якості, що дозволило їм стати щасливими.
З тих пір минуло багато, але різнокольорові капелюхи живуть серед людей і дозволяють себе одягати тим, хто прагне навчитися чогось нового...
(СЛАЙД- 12) Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб паралельного мислення (різні точки зору співіснують одночасно).
Принцип організації в режимі цієї технології полягає в тому, що кожен учень, або група учнів мислить так, як вимагає колір одягнутого капелюшка.
Послідовність приміряння капелюшків є такою: перше слово надається білому капелюшку (щоб ознайомитись з інформацією), останнім слід вислухати синій капелюшок та підсумувати роботу. Які капелюшки одягати далі нам підкаже тема уроку. Але невеличке застереження: у початкових класах після чорного капелюшка треба вислухати жовтий – це урівноважить думки і не дозволить сконцентруватись на негативі.
(СЛАЙД- 13) Отже уявіть, що ви учні другого класу на уроці літературного читання тема якого Наталя Забіла «Дощ іде». У вас на столах ксерокопія з підручника за редакцією Віри Науменко з даною поезією. Будемо працювати, використовуючи метод шести мислячих капелюхів.
СЛАЙД- 13
СЛАЙД - 14
СЛАЙД - 15
СЛАЙД - 16
Дрібний дощ - ……… Сильний дощ - ……..
Дощ з грозою -…….. Дощ з крижинками-……….
_ Якщо серед вас є ті чиї сподівання від майстер-класу вже справдилися, прошу прикрасити капелюшок очікувань.
СЛАЙД -17
Спробуємо скласти «Сенкан» про дощ:
1.Дощ
2.Який?_____,______. (добираємо слова ознаки)
3. Що робить?_______,_______,________.
4.Речення з 4-х слів. Для чого дощі?_________________________
5.Синонім до слова дощ ___________
СЛАЙД - 18
Як варіант ость, що в нас могло вийти:
Дощ.
Теплий, невгамовний.
Падає, зачаровує, ллє.
Щедро поливає людям урожай.
Злива.
Оберіть собі колір капелюшка, який підкаже вам в якій групі ви будете. П’ять груп. І я прошу учасників розподілитися на групи і підійти до свого завдання.
Білий капелюшок – Літературний крос: робота з тлумачним словником.
Червоний капелюшок – Палітра настрою: мовна і кольорова.
Чорний капелюшок – Довідкове бюро: «Кислотні дощі»
Жовтий капелюшок – СМС повідомлення Маринці.
Зелений капелюшок – Створення мультфільму «Дощ іде»
(Самостійне виконання роботи)
Завдання:
Літературний крос
За жанром «Дощ іде» - …….
Автор - ……..
Складається з ……. строф
Природа змальована, як ……
У тлумачному словнику «сходи» - це…..
Палітра настрою (кольорова і мовна)
Заповни палітру кольорів настрою Маринки та рослин.
Добери слова, що характеризують настрій Маринки та рослин, розташовуючи їх в порядку спадання (засмучений, піднесений, добрий,журливий, невеселий, радісний, веселий, сумний).
Довідкове бюро «Кислотні дощі»
Розшифруй запис, поясни
іщод інтолсик
ибир яннаримив вісіл ьлебигаз
инидюл ю’вородз і ідорирп адокш
СМС повідомлення Маринці
(На плакаті зображено телефон і місце для повідомлення, яке вписується самостійно)
Створення мультфільму «Дощ іде»
1.Сьогодні за хмари сховалося ……. (картинка сонечко за хмарами)
2. Краплинки дощу ………….. у віконце, (Віконечко, за яким іде дощ)
3. І стежить за ними …….. сумна:
– Погана погода! – зітхає ……… (Під час дощу дівчина сумує за вікном)
4. Та квіти і трави, …………… воду,
Шепочуть зраділо: – ……….. погода! (дощ поливає квіти та трави)
5. І в полі зеленім ………….. сходи:
– Хороша погода! ……… погода!
6.Ой дощику, дощику, лий, ………….,
Готуй для людей ……… урожай!
СЛАЙД - 21
………………… в мене настрій…………
…………………. я запам’ятала …………..
…………………. найбільше мені сподобалось…….
Час , шановні учасники майстер-класу, прикрасити наш капелюх очікувань сподіваннями, які все ж таки сподіваюсь справдились .
СЛАЙД- 22
Дуже приємно, що ви оцінили наш майстер – клас. Якщо метод сподобався, використовуйте його, направляйте дітей, вчіть їх мислити, любити природу, бачити у звичайних речах незвичайне і вони обов’язково знайдуть себе та свої власні ідеї.
Дякуємо за увагу!
.