Майстер-клас "Латеральне мислення як гра уяви та ідей дітей дошкільного віку"

Про матеріал
Ознайомленя педагогів з методикою використання методу «Шість мислячих капелюхів де Боно».Навчить краще розуміти особливості свого мислення, контролювати свої думки і співвідносити їх з поставленими завданнями.
Перегляд файлу

Майстер-клас
вихователя-методиста

Ковальчук Світлани Василівни
на тему:
«Латеральне мислення як гра уяви та ідей у дітей дошкільного віку»

Мета: Ознайомити педагогів з методикою використання методу «Шість мислячих капелюхів де Боно», визначити його переваги і недоліки. Навчитися краще розуміти особливості свого мислення, контролювати свої думки і співвідносити їх з поставленими завданнями з метою більш ефективного використання процесу мислення при вирішенні проблем.

 Сприяти підвищенню професійної компетентності педагогів, прагненню до самоосвітньої діяльності. Залучати учасників майстер-класу до нових галузевих знань.

Обладнання: капелюхи мислення Едварда де Боно, мультимедійна презентація, капелюшки очікувань для учасників майстер-класу, уривки легенди про капелюшника, конверти із завданнями для груп, аркуші для виконання завдань, клей, фломастери, стікери, ватман.

ХІД РОБОТИ

«Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору формул та правил, треба вчити її мислити.» (В.О. Сухомлинський)

Отже, тема майстер-класу: «Латеральне мислення як гра уяви та ідей дітей дошкільного віку».

 Правила роботи на майстер-класі:

  • гарний настрій;
  • активність;
  • ТіЗ (діяти тут і зараз).

Колеги, яке незнайоме (малозрозуміле) слово Ви почули з теми майстер-класу? (Латеральне). Термін «латеральне мислення» запровадив британський психолог, лікар Едвард де Боно. Він означає непрямий та творчий підхід до вирішення певної проблеми.

Це локальна технологія, що базується на ефективності організації та управління діяльністю дітей, а також є невід’ємною складовою особистісно-орієнтованої педагогіки.

Я спробую це довести, а для успіху потрібна психологічна налаштованість. Посміхніться! Зніміть долонькою зі своїх уст посмішку та передайте її сусідові, отримайте посмішку від сусіда та прикрасьте нею своє обличчя.

ПОЧИНАЄМО!

Перед Вами корисні посилання, де можна черпати інформацію про латеральне мислення.

Латеральне мислення є компонентом творчого мислення і в свою чергу включає критичне мислення, яке є його невід’ємним компонентом і без латерального мислення не існує. І логічне мислення, яке приймає участь у латеральному під час розробки ідей та її оцінювання

Для творчого мислення-потрібен талант а не кожна дитина його має. Для латерального мислення талант не є обов’язковою умовою. Я вірю, що у кожної дитини можна сформувати навички латерального мислення, а це підвищить загальний творчий потенціал особистості та навчить мислити, висуваючи власні ідеї.

Сьогодні більш детально зупинимося на методі 6 капелюхів де Боно, завдяки якому можна сформувати вміння і навички латерального мислення у дітей.

А перед тим я хочу звернути Вашу увагу, що перед нами є капелюх «очікувань». Який час від часу ми прикрашатимемо, щоб підкреслити його вишуканість та елегантність. Візьміть паперові прикраси і напишіть на них свої очікування  від майстер-класу. Мої ж очікування – це Ваша гідна оцінка ідеї латерального мислення. Якщо ж вони справдяться Ви прикріпіть їх до капелюшка «очікувань». Прошу.

-Дякую, відкладіть їх, ми до них повернемось трохи пізніше.

 Охарактеризувати основні ідеї «методу 6 капелюшків», мені допоможе легенда про старого «майстра-капелюшника», фрагмент якої є у вас на столах. А ви мені у цьому допоможете.

 «Колись дуже давно жив на світі майстер, який виготовляв капелюшки для людей із кольорового фетру. Він мав золоті руки та мудру душу. Люди виходячи з його майстерні були надзвичайно натхненні та рішучі. Це був його великий секрет.

Минали роки. Майстер пішов з життя, але залишив своїм шістьом синам славу, майстерню та 6 кольорових капелюшків. Сини вирішили розділити спадок. Дбайливо склали рештки фетру, зачинили майстерню та рушили у світ кожен зі своїм капелюхом. З часом сини зустрілися.

 

Яким же став син, котрому дістався білий капелюх? …

Володар білого капелюха став досить важливим сином. Він мав повагу людей через свою безпристрасність. Факти, цифри й хроніка подій були для нього важливішими від усього на світі. Але якимось холодом віяло від цією людини, здавалось, що емоції й почуття він утратив назавжди. Прекрасна машина, а не жива людина відтоді ходила землею.

 

Що сталося з володарем чорного капелюха? …

Господар чорного капелюха раптом став бачити все в чорному кольорі. Усе в нього підлягало сумніву й критиці. Часто ця риса рятувала його від поразки й краху в справах, але саме вона позбавила його радості. І найголовніше – радості від власних думок та вчинків. Це, звичайно ж, відбилося на його характері. Похмурим та незадоволеним став господар чорного капелюха.

 

Яким зробив свого володаря жовтий капелюх? …

Чоловік у жовтому капелюсі радів сонцю, кожному дню, відкрито йшов назустріч пригодам та відкриттям. Ніщо не лякало його, не зупиняло, адже попереду лише світло, добро та теплота людських рук. Ця свята віра та наївність не раз підводили його, але ніщо не могло приголомшити цього оптиміста. “Мрійник, романтик, не від цього світу, дурень” - казали про нього одні. “Багатої душі людина, - казали інші. – Хто ж він – багатий чи бідний – вирішувати не нам”.

 

А яким виявився син, що отримав червоний капелюх? …

Власник червоного капелюха з того часу жив під владою емоцій. Радість і сум, туга й подив, страх і гнів володіли його душею. Але часто він не міг упізнати свої емоції й почуття, розібратися в їх причинах та джерелах, не знав, як їх проявляти, і тим більше не міг ними управляти. Такий загадковий та нез’ясовний він привертав увагу жінок та друзів, але вони через певний час розчаровувались у ньому, оскільки не знаходили в цій людині постійності й відданості.

 

Що розповів п’ятий син у зеленому капелюсі? …

А власник зеленого капелюха опинився в дивовижному світі творчості. Усе, що він бачив, чув, відчував, перетворювалось на поезії та музику, картини та скульптури, романи, повісті, оповідання, п’єси для театру й кінематографа. Його талантом захоплювалися люди, знаходили в його творах відповіді на свої запитання.

 

Ким став син майстра, що взяв синій капелюшок?...

Володар синього капелюха став вічним мандрівником та мислителем, який блукав лише йому відомими шляхами, орієнтуючись на лише йому відомі знаки й символи, не відхиляючись від мети, не поспішаючи й не уповільнюючи своєї ходи. Помічаючи багато чого, він обирав лише те, що важливо в даний момент для досягнення поставленої мети.

Сини майстра зрозуміли, який дивовижний спадок залишив їм батько. І захотілося кожному з них зняти свій капелюх і приміряти інший. Так вони розвивали в собі все нові і нові уміння, пізнавали світ і людей. І це робило їх – щасливішими. З тих пір минуло багато років, але кольорові капелюшки таки живуть серед людей. Але дозволяють себе одягати тільки тим – хто прагне безперервно вчитись чогось нового.

 Тож метод шести капелюхів- це простий і практичний спосіб паралельного мислення: різні точки зору співіснують одночасно. Принцип організації в режимі цієї технології полягає у тому, що кожен учасник у процесі обговорення  проблеми «одягає» капелюх певного кольору і мислить так, як «вимагає» колір одягнутого капелюшка.

Інтегрований урок (природознавство, математика, фінансова освіта) з  елементами STEM освіти. Тема: Врятуємо планету з Оптімусом Праймом.

 Білий капелюх- інформація факти. Збагачення себе новими конкретними знаннями.

Конспект уроку "Т.Коломієць. Оповідання "Ялинка мого дитинства (спогади)""

Червоний - емоції, почуття, передчуття. Формування свого ставлення до подій та їх учасників.

Методика Эдвард де Боно «Шесть шляп мышления»

Чорний- негативні сторони ситуації. Обережність. Недоліки.

Методика Эдвард де Боно «Шесть шляп мышления»

Жовтий- переваги, позитивні сторони явища, ситуації. Що сподобалось?

Методика 6 шляп мышления. Метод шести шляп мышления в психологии (Эдвард Де  Боно)

Зелений- творчість, почуття гумору. Втілення нових пропозицій, ідей.

Эдвард де боно шесть шляп мышления. Метод шести шляп мышления в психологии  (Эдвард Де Боно)

Синій-контроль за розумовим процесом. Підбиття підсумків. Рефлексія.

 

 Послідовність приміряння капелюшків є такою: першим слід вислухати білий капелюх, щоб перш за все ознайомитись з інформацією-а останній синій, щоб підсумувати проблемну роботу. Послідовність одягання капелюшків іншого кольору підкаже тема заняття, але наголошую, що в першу чергу після чорного капелюшка варто надати слово жовтому-це урівноважить думки і дозволить дітям не концентрувати увагу на негативі.

Тож уявіть собі , що ви діти старшого дошкільного віку і зараз у вас заняття мовленнєвого розвитку, тема, якого читання та обговорення твору В.О. Сухомлинського «Лялька під дощем».       

БІЛИЙ КАПЕЛЮХ

  • Тож я надягаю білий капелюх. Послухайте твір ( читання ).
  • Який за жанром твір?
  •  Хто є головним персонажем оповідання?
  • Що зробила Зіна?
  • Як ви розумієте слова « зашумів дощ»
  • Якими словами можна охарактеризувати Зіну?

ЧОРНИЙ КАПЕЛЮХ – одягаємо чорний капелюх - наша критика

  • Скажіть будь-ласка, який настрій був у Зіни, коли вона виявила, що забула ляльку?
  • Яка погода описана автором у оповіданні?
  • Прослухайте мелодію і відгадайте з чиїм настроєм вона співзвучна? А чому?
  • Поміркуйте, коли дощ та гроза може приносити шкоду?

ЖОВТИЙ КАПЕЛЮХ- одягаємо жовтий капелюх, наші переваги позитивні сторони.

  • Що зробила мама, коли побачила Зіну з лялькою у руках?
  • Чому вона так зробила?
  • Як Ви гадаєте, Зіну ця пригода чомусь навчила?
  • Поміркуйте, яка користь від дощу?
  • Хвилинка мрійника: Якби я була б на Зіниному місці я б….

ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮХ

  • Який настрій твору в цілому?
  • Чи змінювався він упродовж усього оповідання?
  • У вас на партах є смайлики, викладіть у рядок смайлики, які передають настрій Зіни упродовж усього твору. Прокоментуйте свій вибір.
  • А який настрій у вас у дощову погоду? Підніміть відповідний смайлик обличчям до мене. Чудово!

ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮХ- одягаємо зелений капелюшок і пограємо у гру: «Заміни одним словом»

  • Дрібний дощ-…..(дощик);
  • Сильний дощ- ….(злива);
  • Дощ з грозою- ….(грозовий);
  • Дощ з крижинками-….(крижаний, град).
  • Хто знає пісеньку про дощик і може нам продемонструвати її у власному виконанні.

 

 Добре молодці.

  1. Дощ
  2. Який? –(веселий, сильний, сумний, холодний, теплий)
  3. Що робить дощ?- (іде, л'є, падає)
  4. Складіть речення про дощ (Для чого потрібен дощ?)
  5. Якими ще словами можна сказати про дощ?-злива.

Якщо серед Вас є ті чиї сподівання від майстер-класу вже справдилися, прошу прикрасити капелюх «очікувань».

Сподіваюсь до кінця майстер-класу сподівання в усіх інших моїх колег теж справдяться.

 Зараз шановні учасники майстер-класу пропоную Вам самостійно застосувати метод 6 «капелюхів», але вже у групах. Для себе оберіть колір капелюшка, який підкаже Вам в якій групі Ви будете і яке завдання будете виконувати(5 груп по2)

 ГРУПОВА РОБОТА

Завдання для групи БІЛОГО капелюха

Буде проходити літературний крос і працюватиме з тлумачним словником.

Завдання для групи ЧОРНОГО капелюха

Працюватимуть в довідковому бюро, дізнаватиметься про кислотні дощі

Завдання для групи ЖОВТОГО капелюха

Відправлятиме месенджер повідомлення Зіні

Завдання для ЗЕЛЕНОГО капелюшка

Створюватиме мультфільм «Лялька під дощем»

Завдання для ЧЕРВОНОГО

Створюватиме палітру настрою «мовну» і «кольорову».

Потім кожна група продемонструє свою роботу.

Якщо ви готові перейдемо до афішування проробленої роботи.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ РОБОТИ ГРУПИ

SWOT аналіз методу «6 капелюхів де Боно»,

Сильні сторони:

  дозволяє зробити  розумову працю яскравим і захоплюючим засобом управління мисленням;

 кольорові капелюхи – метафора, яка легко застосовується педагого і добре запам’ятовується  дітьми (візуалами, аудіалами і кінестетиками);

  досить широка цільова аудиторія – від дитячого садка до ради директорів,

 завдяки чіткому структуруванню роботи мислення стає більш конструктивним і продуктивним;

 визначає значимість усіх компонентів роботи над завданням – фактів, емоцій, критики, нових ідей і включає їх в роботу у потрібний момент.

 Слабкі сторони:

 для ефективного застосування потрібні розвинена уява і ретельне тренування, адже заняття обмежене в часі

  страх, невпевненість,

 відсутність інструментарію. 

Можливості:

 розкрити дитину, як творчого і конструктивного мислителя, який вміє узагальнити і систематизувати навчальний матеріал,

 знайти нові шляхи вирішення ситуації.

 Загрози:

 порушення послідовності "надягання" капелюхів,

• недостатнє керування  синього капелюха.

Час почути ваші враження від майстер-класу.

СИНІЙ КАПЕЛЮХ

-Відверто кажучи сьогодні для мене цікавим було…

- Найбільше мені сподобалось…

- Відверто кажучи я запам’ятала…

Час прикрасити капелюх «очікувань»

Приємно мені, що ваші очікування справдились а значить і мої очікування справдились- це гідна оцінка « ідеї латерального мислення» теж справдилась

Направляйте дітей-вчіть їх мислити і вони обов’язково знайдуть себе і свої власні ідеї. 

  • Дякую за увагу!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Солодовник Светлана
    Цікавий малеріал, дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Казка Здо
Додано
18 лютого 2021
Переглядів
1410
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку