Семінар-практикум для вихователів " Ознайомлення дітей дошкільного віку з різномаїттям народних ремесел в Україні"

Про матеріал
Семінар-практикум містить матеріал, щодо використання інноваційних технологій та методів і прийомів при ознайомленні дітей дошкільного віку з різномаїттям народних ремесел в Україні.
Перегляд файлу

 

Семінар – практикум

для вихователів

«Ознайомлення дітей дошкільного віку з різномаїттям народних ремесл в Україні через впровадження  інноваційних технологій»

 

МЕТА: поглибити і закріпити знання педагогів про  організацію і проведення навчально-виховної роботи з дітьми, щодо використання інноваційних технологій при  ознайомленні дітей дошкільного віку з різномаїттям народних ремесл в Україні ; вправляти у вмінні добирати форми роботи відповідно до поставлених завдань; удосконалювати аналітичні вміння педагогів; розвивати інтелектуально-креативний потенціал; сприяти формуванню особистісної активної позиції кожного учасника  заходу.

ЗАВДАННЯ:  знизити рівень особистісної тривожності;  сприяти формуванню адекватної самооцінки; формувати позитивну світоглядну позицію особистості; формувати навички самопізнання і саморозвитку.

ХІД

Доброго дня , шановні колеги! Ми раді бачити  вас сьогодні у нашій залі. І на початку зустрічі,  для гарного настрою і комфорту, прийміть вітання від наших вихованців.             ( діти танцюють танок)

- А тепер я запрошую всіх вихователів  у родинне коло, щоб ми могли познайомитися, та зняти емоційне напруження. Пропоную вихователям із глечика дістати для себе сюрприз, представитися  та на першу букву свого ім'я охарактеризувати себе. ( учасники за  допомогою отриманих квітів об'єднуються у команди та сідають за столи).

- Як ви помітили наша зала прикрашена сьогодні у стилі народознавства.  І  народна мудрість говорить: « діти в садочку, як квіти у віночку.» Тож протягом нашого спілкування ми з вами будемо перетворюватися з вихователів на дітей і навпаки.

Зверніть увагу, що це в мене? ( український вінок). Чого йому не вистачає?   ( стрічок)

Давайте ми разом з вами доповнимо віночок стрічками. У вас на столах є паперові стрічки на яких треба записати:                                                     

- Що ви очікуєте від сьогоднішнього заходу?                      

- Що очікуєте від інших?                                                                               

- Що ви очікуєте від себе?

- Мету яку маєте досягти?

Я маю надію , що всі ваші сподівання сьогодні виправдаються.

І зараз я пропоную Вам, зупинитися на особливостях впливу народознавства на виховання дитини. Сьогодні навряд чи знайдеться дошкільний заклад , де б не були оформлені українські куточки, світлиці, музеї, у яких ознайомлюють дітей із культурою, літературою, традиціями та обрядами українського народу. Народознавство розкриває у наших малят моральні, патріотичні, естетичні, творчі задатки. Складно переоцінити виховну силу народної казки, пісні, вишиванки, що є найважливішими засобами розвитку соціального індивідуума нашого майбутнього суспільства. За допомогою етнографії можна закласти в майбутнє покоління чемність, відповідальність, доброзичливість. Народні звичаї охоплюють усі  сфери громадянського, родинного й особистого життя людей. Інтерес дитини до минулого є могутнім чинником розвитку повноцінної соціальної особистості, з високими життєвими принципами, духовними потребами. Отже,  дитина змалечку навчається любити і шанувати свій народ, свою Батьківщину, почуватися її часткою. Ми маємо допомогти малюкам опанувати особливості  побуту, звичаїв, культури українського народу.

 Шановні колеги, відповідно до програми  «Українське дошкілля»  ми з вами разом спробуємо пригадати, які  складові входять до розділу  « НАРОДОЗНАВСТВО» та запишемо їх на снопових колосках, які лежать у вас на столах та наповнимо зернинами ( на яких треба  написати форми, методи та прийоми роботи)

- Сім'я, родинні традиції;                                 

- Українська оселя;                                                          

- Краєзнавство;

- Народний одяг

- Ігри. Українська народна іграшка;

- Календарно- обрядові свята;

- Українська національна кухня;

- Народні ремесла

І як ви вже зрозуміли з назви теми нашого семінару детально ми зупиняємося на  останній складовій – Народних ремеслах..

Давайте переглянемо, які ж художні ремесла та промисли були на Україні в минулому.  Скажіть мені будь ласка, згідно програми, з якими народними ремеслами, які ми зараз пригадали, ми знайомимо дітей? Відповіді.

 Плануючи роботу з народознавства ми з вами  використовуємо різноманітні технології,  форми, методи і прийоми.  Тож сьогодні я хочу запропонувати вам спробувати  декілька  інноваційних системних і модульних технологій, які можна використати саме при ознайомленні дітей з народними ремеслами  Україні.           

1. Інтелект – мапи;

2. Друдли;

3. Мнемотехніка;

4. Асоціації ( колірні, предметні)

5. Блоки Дьєнеша;

6. Коректурні таблиці

Давайте детально зупинимося на кожній з них.

І перша така форма роботи  це використання інтелект мап

Інтелект–мапа це схема, яка візуалізує певну інформацію при її обробці людиною        ( мапа розумових дій). ЇЇ будують навколо центрального об'єкта. Кожне слово та його графічне зображення стають центром наступної асоціації.  Таким чином мапа відображає зміст, суть певного поняття чи теми у вигляді взаємопов'язаних елементів, які зображено стрілками, написами, символами, малюнками. ( розглядається мапа на прикладі музею народно прикладного мистецтва)

У вас на столах у папці є листок паперу формату А4 з певним об'єктом в центрі. Вам необхідно скласти свою інтелект мапу.

Наступна форма, яку ми використовуємо це друдли.  Вони є частиною ейдетики. Друдли – це чорно-білі картинки-загадки, дивлячись на які абсолютно неможливо чітко і точно сказати, що це таке.

Три види питань по друдлам,

які розвивають різні види мислення

 

 Про що ви подумали? ( для розвитку асоціативного мислення);

 На що це схоже? ( для розвитку творчого мислення);

 Що це? ( для розвитку дивергентного мислення).

 

Показую приклад, далі працюють вихователі.

Візьміть у себе в папці закодований малюнок, доповніть його так, щоб вийшло зображення певного предмета, який відповідає нашій темі.

 

Далі ми зупиняємося з вами на  мнемотехніці.

Мнемотехніка – це сукупність спеціальних прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсяг пам'яті шляхом  утворення штучних асоціацій.

Багато хто з вихователів вже використовує цю технологію і знайомий з її етапами роботи:

 Мнемоквадрат - окремий схематичний малюнок, з певною інформацією;

 Мнемодоріжка - це таблиця із чотирьох і більше клітинок, розташованих лінійно;

 Мнемотаблиця – це схема, в яку вкладено певну інформацію.

 та хочу додати, що в мнемотехніці можна використовувати також умовні позначки прийменників, що дасть можливість опрацьовувати не лише вірші, а і скоромовки в яких  прийменників зустрічається багато.

Давайте разом спробуємо для прикладу прочитати мою скоромовку. А тепер кожна ваша  група має свою скоромовку, яку необхідно  закодувати на папері для сусідньої команди та обмінятися і прочитати її.

 

Цікавою формою роботи є використання асоціацій . Вони бувають колірні, предметні. Давайте повернемся до нашого українського віночку і з'ясуємо, що позначає кожен колір  стрічки на ньому.   А тепер пригадайте,  що  в природі буває такого кольору як стрічки у вінку. Крім віночку в мене є ще чарівні глечики. В кожному глечику знаходяться предмети, які необхідні для роботи певному майстру. Кожна команда обирає глечик і визначає за предметами в ньому кому вони належать.

Канва, нитки, орнамент – вишивальниця

Яйце, віск – писанкарка

Залізо, сірники, молот – коваль

Глина , камінь - гончар

 

Також в роботі з дітьми можна використати вправу « Плюси і мінуси». Це визначення позитивних та негативних ознак певного явища чи предмета. У кожної команди є зображення  певного ремесла. Вам необхідно записати  його «плюси та мінуси»

Цікавою формою роботи є використання блоків Дьєнеша

Блоки Дьєнеша - це набір із 48 фігур, що відрізняється одна від одної кольором ( червоний, синій, жовтий), формою ( круги, квадрати, трикутники, прямокутники ), розміром  ( великі - маленькі), товщиною ( товсті - тонкі).  В наборі немає двох однакових фігур, і кожна характеризується чотирма ознаками.  Вони бувають об'ємні та площинні.

Етапи роботи

І Самостійні дії з блоками;( використовують як конструктор на площині, складають з них різні силуети)

ІІ Ознайомлення з іграми за правилами:

для розвитку умінь виявляти і абстрагувати властивості; порівнювати предмети за їх властивостями; для розвитку здатності до логічних дій  та операцій.

Використання карток;( демонструю які саме)

Використання таблиць і схем.      

 

В іграх блоки можуть  бути, як замінники реальних об'єктів : квіти, овочі, прикраси на ялинку і т. п. У вас на столах у паці є площинні  блоки у вигляді глечиків,  а також таблиці з якими ми зараз попрацюємо. Почнемо від простого.

 І перше завдання: знайдіть глечики синього кольору. І після того, як діти виконали завдання поставте далі їм  таке запитання : Наталка вибрала синій трикутник,  а Олена- синій круг. Чий вибір правильний.?   Чи можна вибрати горщик  жовтого кольору? Чому?

 

 ІІ завдання : «Продовжити ряд». Вихователь починає, діти продовжують  « Знайдіть великий синій глечик з трикутником в середині, наступний глечик має бути іншої величини,  далі  глечик має бути іншого кольору і мати середину іншої форми. І останній має бути іншого кольору, величини та  мати середину іншої форми.

 

 ІІІ завдання Вихователь називає властивість діти вибирають  той що має іншу властивість. Наприклад : не жовтий , не трикутний.( Діти обирають червоний прямокутний.)

Наступне завдання « Заповни табличку» Вам необхідно поєднати  за таблицею, яка у вас є, ознаки по вертикалі і горизонталі і знайти відповідний глечик.

 

У роботі зі старшими дошкільнятами можна використовувати два обручі, викладаючи їх так, щоб вони перетиналися. В більший пропоную покласти маленькі глечики, а в менший  глечики з трикутною серединкою. В частину де вони накладаються  слід покласти глечики які водночас відповідають умовам І і ІІ обручів  - маленькі з трикутною серединкою.

 

IV « Знайди скарб» .  Вихователь використовує вісім блоків, ховає під одним монетку, а дитина з допомогою запитань шукає її, виключаючи певні ознаки.  Наприклад: дитина запитує : «Скарб захований в червоному глечику?»  ( так).Маленькому чи великому? (маленькому) і т. д. поки не знайде.

Як бачимо, такі нескладні у виготовленні посібники дають змогу реалізувати комплексні завдання з логіко-математичного, розумового й мовленнєвого розвитку дошкільнят.

 

І остання форма роботи з якою я б хотіла вас познайомити це коректурні таблиці

Коректурна таблиця – це інформаційно-ігрове поле з різною кількістю клітинок, заповнених предметними картинками.

Вона дає змогу коригувати сприйняття об'єктів і явищ дійсності.

Тематика може бути досить широкою. Вона майже не змінюється в різних вікових групах, розширюється лише змістове наповнення та урізноманітнюються зв’язки між елементами теми.

Види таблиць :демонстраційні  та роздавальні( парні, індивідуальні, групові)

Кількість картинок у коректурній таблиці для використання в:

- молодшій групі має становити 9 до 12, максимально – 16 картинок;

-у старшій 20-25.

 

Запитання і завдання (вправи) до таблиць варто добирати так, щоб відповідь мала багато варіантів, що спонукає дітей до активного сприйняття зображень, неординарного розв’язання завдання.

Картинки слід групувати так, щоб стимулювати розумову діяльність дітей, активізувати психічні процеси.

Приклади завдань до коректурної таблиці « Моя країна» ( робота з вихователями за таблицею)

 

- Порахуйте скільки людей зображено в таблиці?

Яке ім'я у людини під № 3 ? Хто знає ким він працює? Що робить президент?

- Що знаходиться в таблиці між гербом та хатою?

- Які продукти необхідні  щоб спекти  коровай?

- Яку назву має предмет зображений   в першому ряду знизу в другому стовпчику

- Які колоски входять до його складу? А хто любить ласувати зерном?

- Знайдіть в таблиці предмет, який створений руками вишивальниць? Які види орнаменту  використовують майстри при створенні візерунків на рушниках?

- Назвіть в таблиці предмети до яких можна підібрати слово « він» ?

 - Які предмети необхідні,  щоб намалювати зображення під № 6

З яких квітів складається предмет намальований  за № 4?

Ким була людина зображена на малюнку під № 20. Пригадайте віршик який ви знаєте?

- Що зображено справа від писанки? ( гривня). Для чого люди її використовують?

-  Кому присвячений пам’ятник під № 8 ( засновникам Києва: Кию, Щеку, Хориву і їх сестрі Либідь) Розкажіть легенду про них.

- В якому місті нашої країни стоїть пам’ятник Матері – Батьківщині ( у Києві)

Що вона тримає в руках? ( щит і меч)

-  Порівняйте між собою козака під № 13 та козака під № 2

- Поміркуйте як перетворити слово вінок на знаряддя праці?

- Знайдіть в таблиці слова в яких три склади

Поміркуй:

- З чого раніше будували хати? ( з глини)

- Чим крили стріху на хаті? ( соломою, очеретом)

- З чого городили паркан? ( з лози) 

Поясни:

- Що позначають кольори на прапорі України?

- Значення  кольору стрічок на картинці під № 4

- З допомогою чого і як намалювати декоративний розпис під № 6

 

Вправа «Відгадай про кого, або про що я говорю»

Вихователь називає одне слово ознаку, діти знаходять відповідне слово – назву в таблиці, накривають його фішкою. Наприклад: червона (калина), запашний ( коровай), вишитий (рушник) розмальована ( писанка)  тощо . Далі можна обмінятися ролями, діти називають ознаку, педагог відшукує відповідне слово.

Як бачите , шановні колеги,  з допомогою таблиці діти отримують від вихователя  багато різних завдань: порахуй, опиши, розкажи, поясни, поміркуй, порівняй, знайди, пригадай. Тому можна сказати, що  коректурні таблиці сприяють розвитку у дітей  пізнавальної та мовленнєвої активності,  формуванню компетентності, ініціативності. Спонукають дітей міркувати, висловлювати свої пропозиції, обмінюватися думками.

І зараз  я вам пропоную,  як вихователям,  за таблицями,  які знаходяться у вас на столах скласти за їх змістом перелік запитань для дітей і потім обговорити їх зі своїми колегами.

( музична фізкультхвилинка)

Ми з вами розглянули, як вивчаючи з дітьми народознавство можна використати деякі інноваційні технології, спробували їх на практиці, але хочу ще звернути вашу увагу на те, що під час ознайомлення дітей з ремеслами України їм дуже цікаво ще й створити своїми руками різні вироби. Час не стоїть на місці все змінюється і художні ремесла та промисли стають сучаснішими. І я сьогодні хочу показати вам як з дітьми можна  розмалювати площинні глечики , куманці, тарелі  за допомогою піни для бриття. (показ). Цю техніку малювання  ви спробуєте вдома, а зараз ми проведемо майстер клас по виготовленню кошика з паперових трубочок. Це як альтернатива плетінню з лози. Чому саме з паперових, тому що це не потребує зайвих  затрат, завжди є під рукою,  не знищується природа і батьки можуть використати  в роботі з дітьми(запрошую всіх до роботи).

Ми з вами на сьогодні обговорили всі заплановані питання. Я сподіваюсь що наш діалог був для вас корисним і ви поїдете додому з гарним настроєм. Та ще хочу щоб ви залишили нам частинку вашого тепла.  У вас на столах є промінці, яких не вистачає нашому сонечку. Запишіть на них , будь ласка відповіді на такі запитання : Чи справдилися ваші сподівання? Які знання ви отримали? Що було для вас цікавим?

І на останок, мені хочеться завершити наше спілкування притчею про вихователя.

       Коли народився перший Вихователь на землі, до його колиски спустилися три Феї.   І сказала перша Фея: «Ти будеш вічно молодий, тому що поруч  з тобою завжди будуть діти».   І сказала  друга Фея: «Ти будеш гарний думками  і душею, тому  що  немає  шляхетніше  покликання,  ніж  дарувати  своє  серце  дітям».   І сказала третя Фея: «Ти  будеш  безсмертним,  тому що ти продовжиш  своє  життя  в  своїх  вихованцях».

 Тож я бажаю всім присутнім здоров’я, наснаги у всіх ваших починаннях, нехай всі задуми будуть успішними, плани здійсненними, а Ваша енергія і професійна майстерність  завжди будуть реалізовані у вихованцях. А також бажаю комфортно почуватися серед колег, бути впевненим у собі.

Дякую за увагу ! До нових зустрічей!

 

 

docx
Додано
19 лютого 2021
Переглядів
2628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку